Electrocompaniet – skal man tørre!

kvartsli

Medlem
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg har sett lyset og blitt stormforelsket! Kvinnen (hvis jeg kan kalle den det) er Electrocompaniets ECI-3 som bl.a har fått div «Best Buy» priser. Et fantastisk utseende og hvis i tillegg man leser brukeromtaler utenfor landets grenser er det stort sett bare 4/5 og 5/5-karakterer som blir gitt. 99% postivitet over hele fjøla. Litt varmt røraktig lydbilde, veldig bra mellomtone og behagelig diskant som ikke blir anstrengende i lengden og ok bass.
Men så søker man på brukeromtaler innelands, og der har jeg inntrykk at bildet er litt annerledes. Spesielt bassen får litt pepper da den kan være bløt og ullen. Men det største ankepunktet for meg er allikevel kvaliteten på produktene. Spesielt på volum/potmeter-siden. Man kan risikere å måtte sende inn elsklingen til reparasjon både titt og ofte. Og for oss som bor litt nord i landet ser jeg for meg uker uten lyd.
Er det slik at dette er et sjansespill?
Er det forskjell på 8-10 år gamle produkter og 1-2 år?

Eller bør jeg gå for andre produkter? Vil ha en litt varm, fyldig lyd, med dyp, stram bass og behagelig diskant.
Har sett på Hegel, men tror den blir for nøytral. Kan Primare I20/I21 være en kandidat eller finnes det noe annet der ute på bruktmarkedet i prisklassen 5.000 - 8.000 som vil kunne tilfresstille mine krav. Skal spilles på Audivector M3 Super Special Edition-høyttalere.

Takk for svar!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Utrolig god forsterker på de fleste parametre, med unntak av bassen som du nevner. Det bør du ta alvorlig hvis kontroll og stramhet er viktig for deg.. ;)

Ellers er skraping i volumpot et fenomen som tilhører de fleste E.C. forsterkere, samt litt høy gain/vanskelig å finjustere volum på lav styrke.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hei.

Hvis du er stormforelsket i ECI-3, så skal du kjøpe ECI-3. Det er et et bra produkt. De som sier noe annet har sannsynligvis spesielle personlige preferanser eller så tjukk lommebok at de kan tillate seg å være svært kresne.

Volumkontrollen på enkelte EC-produkter kan sprake litt, men dette i seg selv bør etter min mening ikke være noen grunn til å ikke ta sjansen.

Lykke til!

Mvh.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Er en smule enig med, Birdman, her..
Man skal alltid kjenne på magefølelsen og ta det med i betraktning..
Er ikke alltid at EC er så dårlig som inntrykkene her tilsier, men at det er en del problemer med EC kan vi heller ikke koste under teppet, vi må være så ærlige at vi forteller sannheten..

Har alltid likt lyden i EC selv jeg, men de har fått reisepass etter forholdsvis kort tid siden jeg personlig ikke klarer å leve med alle de feilene som er fra 200hz og nedover..
Har hatt ca 60% av alle EC ampene som har vært produsert, enten på hjemlån eller ved kjøp..

Om du ikke har veldig stor erfaring med EC så er det veldig lett å bli forelsket i den lyden, for det er ganske mye der som setter følelsene i sving ;)

Det er ingen av oss som kan ta ditt valg, men du har innhentet ganske mye info selv og du er veldig klar over hva som du kan forvente deg..
Har du mulighet til å låne noe EC så du kan teste på dine høyttalere før evt kjøp, eller kan låne den som du kan få kjøpt, så vil du få en del svar..
Teori og praksis er ikke det samme, uansett hva vi kommer med av inntrykk så er det sjeldent at du klarer å "forstå" det før du hører det selv..

Audiovector er vel såpass lettstyrte og lettdrevne at du også kan tenke på rør.?
En av fordelene med rør, er at du kan forme lyden akkurat ditt du ønsker..
En annen fordel er at den stort sett slipper gjennom mer musikk som engasjerer..

Det finnes ingen forsterkere eller forsterkerteknologier som bare har fordeler, det er alltid en bakdel med alle, uansett prisklasse..
Kjell
 

Mesa/Boogie

Medlem
Ble medlem
11.09.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
kvartsli skrev:
Jeg har sett lyset og blitt stormforelsket! Kvinnen (hvis jeg kan kalle den det) er Electrocompaniets ECI-3 som bl.a har fått div «Best Buy» priser. Et fantastisk utseende og hvis i tillegg man leser brukeromtaler utenfor landets grenser er det stort sett bare 4/5 og 5/5-karakterer som blir gitt. 99% postivitet over hele fjøla. Litt varmt røraktig lydbilde, veldig bra mellomtone og behagelig diskant som ikke blir anstrengende i lengden og ok bass.
Men så søker man på brukeromtaler innelands, og der har jeg inntrykk at bildet er litt annerledes. Spesielt bassen får litt pepper da den kan være bløt og ullen. Men det største ankepunktet for meg er allikevel kvaliteten på produktene. Spesielt på volum/potmeter-siden. Man kan risikere å måtte sende inn elsklingen til reparasjon både titt og ofte. Og for oss som bor litt nord i landet ser jeg for meg uker uten lyd.
Er det slik at dette er et sjansespill?
Er det forskjell på 8-10 år gamle produkter og 1-2 år?

Eller bør jeg gå for andre produkter? Vil ha en litt varm, fyldig lyd, med dyp, stram bass og behagelig diskant.
Har sett på Hegel, men tror den blir for nøytral. Kan Primare I20/I21 være en kandidat eller finnes det noe annet der ute på bruktmarkedet i prisklassen 5.000 - 8.000 som vil kunne tilfresstille mine krav. Skal spilles på Audivector M3 Super Special Edition-høyttalere.

Takk for svar!
Jeg syns du bare burde kjøre på. Jeg startet med EC AW60 som jeg syns låt helt utrolig på den tiden..Jeg vil tippe ECI-3 har bitte litt mer strøm (Kraftig strømforsyning er viktig på EC etter min erfaring) Du kommer mest sannsynlig til å bytte den ut mot noe annet etterhvert uansett, så om du liker EC blir det kanskje bare kraftigere modeller i fremtiden. Jeg hadde mye glede med min AW60 før jeg brokoblet den, da ble det mye bedre. Så kjøpte jeg AW120 monoblokkene og det var en annen verden.

Jeg tror Abrahamsen selv sa at han brukte andre strømforsyninger i de nyere EC produktene og at dette hadde enormt mye å si.
Det forklarer hvorfor mine AW120 låter strammere med mer kontroll enn de brokoblede AW60 som faktisk leverte mer watt på rundt 2x180
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Hvis jeg hadde blitt så forelsket i en forsterker at jeg så på den som en kvinne ville jeg tatt sjansen.
Man tar en langt mindre sjanse med en forsterker enn en kvinne. Forsterkere er billigere i drift, har dypere bass, taper seg ikke like fort, og du blir ikke flådd om du skulle finne på å kvitte deg med den.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Primare og Audiovektor? Tror jeg hadde styrt unna den komboen. Tror det blir for spisst, for assosiasjoner til knust glass, spes med feil spiller og kabler. eller hur?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.864
Antall liker
1.466
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har selv hatt eci-3, var en meget god venn over mange år, aldri hatt noe problem med volumkontrollen. Forsljellen på en eci-3 av gammel årgamg og ny er vel at den nye er litt fastere i bassen. Min var forøvrig av gamle sorten....
Med ikke for tungdrevne høytalere, kanskje gjerne en stativhøytaler er det absolutt muligheter for magi med eci-3.
Jeg også forelsket meg i den kvinnen før kjøp og angret ikke et sekund etter kjøp.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.864
Antall liker
1.466
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tror Knut Vadseth anbefalte små sonus faber (concerta serien) til eci-3 i et nummer av eyefi...pre-fidelity.
Med tanke på basskontroll kan det være greit med et par høytalere som ikke går alt for dypt kanskje...ellers har den jo pre-out så det er mulighet for en sub eller to om behovet skulle være der. Pre-ampen i eci-3 er meget bra...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.819
Antall liker
38.224
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Generelt er EC lavrisiko. Om du ikke skulle like lyden over tid er dette helt kurante produkter på bruktbørsen, så du brenner ikke inne med noe sært. I beste fall får du solgt et EC-produkt videre for mer enn du selv ga for det som brukt. Det har jeg gjort, riktignok med en oppgradering imellom. Om noe skulle gå galt med produktet, så finnes en god serviceorganisasjon og mange som kjenner produktet ut og inn. Alt tyder på at firmaet har en blomstrende fremtid og vil være med oss en god stund til. Det er rimelig bra gjort å selge norskprodusert konsumentelektronikk i Kina, vokse med 30 % i året, og tjene penger på det. Selv har jeg hatt mange forskjellige EC-produkter over en ti-års-periode og har vel bare hatt en eller to reparasjoner på den tiden, og det har vært på åtte-ti år gamle komponenter. Ikke noe unormalt i det.

Og så var det lyden, da. For mange av oss, meg selv inkludert, er EC referansen som alt annet sammenlignes med. Jeg tenker med glede tilbake på 180-watterne mine, og på Nemoene som jeg ikke hadde råd og plass til. Ingen ting er perfekt, men ECI-3 burde være en god match med høyttalerne dine. Mange EC-forsterkere er ikke spesielt fornøyde med tungdrevne høyttalere, og det viser seg gjerne som litt dårlig kontroll i bassen. MI3 skal være både lettdrevne og dynamiske, så jeg tipper at du blir riktig godt fornøyd også med bassen. (NB: Jeg har ikke prøvd eksakt denne kombinasjonen selv, så det er litt informert gjetting her.)

Dette burde du prøve, synes jeg.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Og for dem som ikke har hemninger; bassen kan enkelt løftes opp flere klasser ved å bytte ut intern strømkabel/lampettledning) fra nettbrønn til av/på og til trafo med 2,5kv massiv tråd.. Kompletteres dette med en god nettkabel rett i vegguttak ;)


Mvh. RS
 

kvartsli

Medlem
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Dette var flotte tilbakemeldinger så langt.
Er det noen som vet hvordan en oppgradert ECI-3 oppfører seg mot nye Abrahamsen V2.0?
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
det lurer jeg også på.. abrahamsen har blandt annet over dobbelt så stor trafo.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg synes nesten trådstarter burde sjekket ut Abrahamsen V2.0 som blir nevnt her. I likhet med eci3 så får den også veldig skryt, av de samme folkene som i sin tid roste eci3 opp i skyene. Som en bonus slipper du skraping i potmeter ;)

Du får den jo ny på Elkjip til rett under 10k, og da har du 30 dagers åpent kjøp...

Bruktprisen ligger på pluss minus 6,5k og midt i prisleiet du er ute etter. Kjøpte nettop en selv for bruk i "tv anlegget" og foreløpig er jeg kjempefornøyd.
 

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Innlegg
30
Antall liker
0
er bare og handle. har EC4.5 og 2stk aw60ftt sjøl og har ennå ikke blitt skuffa.
kjempe fornøyd med lyden og designet er jo og bra på EC.

tror nok og at abrahamsen er ett bra alternativ til EC.
 

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Har for min del kun hatt effekt - en gammel aw100 (til salgs på forumet) og nå aw250r. Ingen problemer og fungerer som kuling selv om de ikke akkurat er nye.

espen
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Har hatt EMC1-UP og AW 180 i ca seks år, de har stått på døgnet rundt (stort sett).

Aldri vært noe tull med noen av de. :)

JT
 
J

jahnmar

Gjest
Electrocompaniet – skal man tørre!

Displayet på ec er også mulig og lese, kontra Abrahamsen sitt som nesten er klin umulig. Er jo selfølgelig lyden som veier mest, men et lesbart display kan jo også være greit og ha. Med mindre dette har blitt ordnet på i ettertid... :p
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Har pratet med de på abrahamsen, og de sa som følger:

De har jobbet intenst med å få en ordning på dette problemet med displayene.
Det ser nå ut som en løsning er på vei. Iløpet av en kort tid, så kan vi sende
inn produktene å få byttet displayene. Det er også en løsning på vei når det gjelder fjernkontrollen. Det vil bli en ny fjernkontroll som ikke er så direkte.
Vi vil også få mulighet til oppgraderinger på lik linje med electrocompaniet.
Miksing og triksing av gain lar seg også gjøre etter ønske og behov.
 

Sidane

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
2.560
Antall liker
29
Torget vurderinger
4
Kan anbefale Abrahamsen v2 på det sterkeste. Lyden på den minner meg veldig om lyden i Eci-5!! :)
 
Topp Bunn