Electrocompaniet

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Hvordan er electrocompaniet sine forsterkere i forhold til for eksempel H/K, Hegel og lignende?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hvordan er electrocompaniet sine  forsterkere i forhold til for eksempel H/K, Hegel og lignende?
De har forskjellige priser, utseende og lydsignatur. 8)

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Hehe, ja forsåvidt sant det :p

Det jeg ville frem til var vel egentlig, lager electrocompaniet gode forsterkere?

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Det jeg ville frem til var vel egentlig, lager electrocompaniet gode forsterkere?
Ja det gjør dem. Og skulle de ikke passe i ditt oppsett, så er de vannvittig lettsolgte på bruktmarkedet.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hehe, ja forsåvidt sant det :p

Ja, kansje noe av det beste transistorgreiene jeg har hørt. Men hold deg borte i fra 4.7 forforsterkeren, helt ubrukelig til å spille MUSIKK, sikkert god til Hi-Fi men ubrukelig til det som vi egentelig er ute etter. Eller? Jeg snakker musikk.......

Og når jeg først babbler om musikk. Har du hørt noe med rør??

Mvh......

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.583
Sted
Østfold
4.7 låter ikke nøytralt, men i enkelte oppsett låter den akkurat så "feil" som akkurat det oppsettet trenger for å låte riktig i totalsum. Derfor synes jeg det blir feil å si at den låter direkte dårlig. Jeg har ved flere tilfeller brukt den som medisin på litt skrikende høyttalere og det kan så absolutt fungere.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hmm ja, men jeg har aldri blitt noe venn med den forforsterkeren der uansett oppsett. Men det er meg da! " Les: det er hva jeg syns da"

Mvh....

H

hordasped

Gjest
Javisst,EC har som andre mye bra og mindre bra,men det er vel få som kan lage/farge(viss jeg kan skrive det)lyden på sin egen måte.Noen liker det,andre IKKE.

Mvh

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
EC 4.7 har økt med 50% i pris siden den kom i 1999, den var et skikkelig kupp, men er ikke en like god investering lengre. Men så har vi bruktmarkedet da :). Der får du dem til rundt 6000kr, og det er et kupp!

Ofte blir klangen noe mørkere i anlegget med denne tilkoblet enn mye annet. EC effektforsterkere og integrerte av nyere dato er fantastiske greier, men i mine hører kanskje litt overpriset. Men alt må matches, 4.7 er bra med "singel ended" tilkoblinger, men utrolig bra med balansert kabling. Høyttalere må også matche da.

Hegel har en veldig analytisk lyd, og kan oppfattes litt lyst og kjedelig, men med rett høyttaler er dette et kjempe merke! Ikke hørt noe av det nyere Harman Kardon uten om surround reciverene og den integrerte saken til 5000kr, og der er de jo en av de beste.

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg hadde h/k 970, ECI-1 og Hegel H-1 i hus nesten samtidig, for et års tid siden.
Jeg synes lyden stemte godt med alder og pris på forsterkerne. H/K hørtes ut som om det lå ei dyne over høytalerne!
De to andre har jeg i huset fortsatt. EC har en tung og samtidig detaljert lyd. H-1 spiller med enda mer basstrøkk og detaljer, men uten å bli spiss, med god lydkilde. F eks Hegels CDP4A.
Jeg fatter ikke hvordan denne rimelige H/K kunne få EISA pris

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Ja, kansje noe av det beste transistorgreiene jeg har hørt. Men hold deg borte i fra 4.7 forforsterkeren, helt ubrukelig til å spille MUSIKK, sikkert god til Hi-Fi men ubrukelig til det som vi egentelig er ute etter. Eller? Jeg snakker musikk.......

Og når jeg først babbler om musikk. Har du hørt noe med rør??

Mvh......
Har ikke hørt noe med rør nei...Har egentlig aldri helt skjønt forskjellen på rørforsterkere og "vanlige" forsterkere :p

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Jeg synes ec låter meget bra, men det har jo med personlige lydpreferanser å gjøre.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Sammenlignet Arcam fmj a32 med H1. Vokal spilt på H1 låt fjern og upersonlig. Stram bass. trangt lydbilde. Arcam: fantastisk vokal. nær. Stort lydbilde. Kunne hatt strammere bass. Har nå EC aw 120 som effektforsterker, litt lik A, men mer kropp og mer detaljert. Mer av grunnfjellet i bassen. Spiller kjempebra sammen :)

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Jeg har AW250r og 4,7. og emc1 up det settet spiller veldigt bra i sammen .Bruker Magnat Vintage760 høytalere. 4,7 er en veldigt bra pre til prisen passer perfekt til efekttrinn av samme merke..har hatt det settet noen år nå oppgraderte alt i sommer. Ec lager gode forsterkere er noe som er helt sikkert..

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Har ikke så gode erfaringer med EC. Låter alt for farget, kunstig og hi-fi-aktig. Rett og slett et kunstig soundstage, som noen sikkert liker, men jeg gikk fort lei av denne fargete, treeege lyden, som mangler rytme og fart...

Nei, det er så mye annet som er mye bedre enn EC!

Skulle jeg valgt norsk igjen ville valget falt på Doxa, som spiller Musikk...

Eneste fordelen med EC er at det lett å selge (av en eller annen merkelig grunn).

Nei, gi meg NAIM....selv den rimeligste Nait spiller bedre enn EC....

mvh :D

Beathoven1

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
EC er noe "alle" mannegutter i landet kjenner til. Selv blant ikke hifi intresserte er liksom Electrocompaniet omtalt med WOW faktor. Egentlig er slike uttalelser litt uten mening siden disse mange "wow'ene" kommer fra personer som ikke har hørt mye på eller om annet hifi. Mange skryter uhemmet av Electrocompaniet, det e liksom det beste og har du det har du ett rått anlegg, selvom de selv aldri har hørt ec, bare fra andre munner som de igjen forteller til andre om hvor bra dette er.

Men slikt er kanskje ikke til å unngå med ett slikt produkt fra tiden ec kom på markedet i norge.

EC låter mye hifi, noe røft og rett på sak, men ikke alltid like musikalsk. Sterebildet er bra men musikken for treg for min del. Kort fortalt om min oppfattelse av lyden i EC må bli ordet: tregt.

Prelude serien som er siste skrik har jeg aldri dog hørt. Mulig den er blitt sprekere.

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har EC lyden forandret seg mye etter at gutta på Tau tok over? Er det store hørbare forskjeller fra gamle NEMO produsert under Abrahamsen og de nye f.eks? Flere av de orginale modeller er jo fortsatt med i vareutvalget.

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Har ikke så gode erfaringer med EC. Låter alt for farget, kunstig og hi-fi-aktig. Rett og slett et kunstig soundstage, som noen sikkert liker, men jeg gikk fort lei av denne fargete, treeege lyden, som mangler rytme og fart...

Nei, det er så mye annet som er mye bedre enn EC!

Skulle jeg valgt norsk igjen ville valget falt på Doxa, som spiller Musikk...

Eneste fordelen med EC er at det lett å selge (av en eller annen merkelig grunn).

Nei, gi meg NAIM....selv den rimeligste Nait spiller bedre enn EC....

mvh :D
Kanskje du burde sette deg ned og høre på et godt oppsett med EC før du uttaler deg siden du ikke har så god erfaring med EC..

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
EC låter mye hifi, noe røft og rett på sak, men ikke alltid like musikalsk. Sterebildet er bra men musikken for treg for min del. Kort fortalt om min oppfattelse av lyden i EC må bli ordet: tregt.
Har du tatt dette ut av lufta? Det kan umulig være den forsterkeren jeg har hjemme for tiden! Har du hatt eller har EC selv? Den jeg har hjemme er ikke treg.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Hvordan er electrocompaniet sine forsterkere i forhold til for eksempel H/K, Hegel og lignende?
jeg tenker EC danker ut overnevnte med glans. ;)

Beathoven1

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
Hehe. Jo EC er møkkatreigt! neida, kanskje ikke helt korrekt beskrivelse dersom man skal ta flere hensyn. EC er Livlig og rocker helt greit. Sony cd spiller, pre 4.7 og 120 aw i combo på mine kef'er falt ikke helt i smak hos meg. Bassen ble for slapp og timingen stemte ikke helt sammenlignet med eks. AVI, Naim, Sugden og Hegel som jeg opplever som mer spenstig og engasjerende. En lydsignatur som min smak heller mot.

EC synes jeg også ligger kunstig høyt priset på bruktmarkeder med tanke på hvor mye bra det ellers er i dag, og hvor gamle mange modeller er. men det er bare pluss det for eiere. EC er lettsolgt elektronikk.

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
Har ikke hørt noe med rør nei...Har egentlig aldri helt skjønt forskjellen på rørforsterkere og "vanlige" forsterkere :p

er det rart når du ikke har hørt noen? ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
EC synes jeg også ligger kunstig høyt priset på bruktmarkeder med tanke på hvor mye bra det ellers er i dag, og hvor gamle mange modeller er. men det er bare pluss det for eiere. EC er lettsolgt elektronikk.
Tja, både og. EC har en relativt høy bruktpris. Men om man alltid får like bra nye produkter for samme pris kan nok diskuteres.

Feks vet jeg ikke om så mange av dagens forsterkere som danker ut AW60, som har en bruktpris på ca 3500 +/- 500.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Kanskje du burde sette deg ned og høre på et godt oppsett med EC før du uttaler deg siden du ikke har så god erfaring med EC..
For all del, bjorn_65, dersom du er fornøyd med oppsettet ditt, skal ikke jeg ødelegge lyttegleden din...

Har eid EC selv, og har en kamerat som har et EC-anlegg, så jeg er ikke ukjent med denne lydsignaturen.

I mine ører har Abrahamsen utvikler et kretsløp som farger lyden i for stor grad. Og ja...jeg har etterhvert hørt på mange produkter.

Her til lands har jo mange fått inn EC med morsmelka og tror de har oppnådd lyd-nirvana bare de har greid å spart opp til et Companiet-anlegg. Men det finnes jo så mye annet. Har du f.eks hørt britisk eller fransk hi-fi?

mvh

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
For all del, bjorn_65, dersom du er fornøyd med oppsettet ditt, skal ikke jeg ødelegge lyttegleden din...  

Har eid EC selv, og har en kamerat som har et EC-anlegg, så jeg er ikke ukjent med denne lydsignaturen.

I mine ører har Abrahamsen utvikler et kretsløp som farger lyden i for stor grad.  Og ja...jeg har etterhvert hørt på mange produkter.

Her til lands har jo mange fått inn EC med morsmelka og tror de har oppnådd lyd-nirvana bare de har greid å spart opp til et Companiet-anlegg. Men det finnes jo så mye annet.  Har du f.eks hørt britisk eller fransk hi-fi?

mvh
Har hørt britisk ikke noe for meg.

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Antall liker
0
Pussig prissetting på den nye "rimelige" Preludeserien. Eltek har nå disse forsterkerene sammen med andre ECprodukter i sin nettbutikk, og jeg kan ikke akkurat kalle dette rimelig.

Den klassiske ECI-3 2X75W koster 13 600,- mens PI-1 2X50W koster 12 000,- og PI-2 2X100W ligger på 14 900,-.

ECI-3 er jo ment å fremstå som et "bedre" produkt enn P-serien så da burde PI-1 være betydelig rimeligere.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Feks vet jeg ikke om så mange av dagens forsterkere som danker ut AW60, som har en bruktpris på ca 3500 +/- 500.
Her må jeg "protestere" litt..
Uansett oppsett så har AW-60 FTT en VESENTLIG EQ kul eller boom effekt i bunn, at PA kunne tillate seg å lage en amp med så vesentlig fest-kuler er meg totalt ubegripelig.!
Min påstand er at AW-60 er noe av det aller verste som jeg har hørt fra EC noen gang, og det er ikke få EC produkter jeg har lånt øret til, alt fra AW-65 fra 80 tallet en gang og til AW-180 og AW-250, selv Anniversary settet i "grønn" Larvikitt har jeg hatt i heimen..
Egentlig ikke så mye og skryte av akkurat dette, men jeg mener at jeg har hørt såpass mange EC amper at jeg kan uttale meg om hva jeg personlig mener om AW-60..

Noen over her sier at EC er litt trege, det kan jeg være litt enig i, men jeg ville heller kalt det for tyngde, kanskje ikke helt riktig det heller, men det kan nesten oppleves som at tyngden kommer en anelse senere enn resten av lydbilde, jeg la 2cm gummi under høyttalere og det var nok bakovervipp til at jeg ble fornøyd med symetrien i lydbilde..

Er generelt glad i "gamle" EC men de er ikke bra nok til meg i dag, føler "been there, done that" for å si det sånn, men absolutt ingen umulighet at jeg en gang senere får et EC produkt i heimen igjen, for det er et eller annet med EC..

K

kbwh

Gjest
Jeg tar en Tandberg 3026A foran en hvilken som helst Electrocompaniet. Den går for 3500 og er fri for bass-EQ.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Noen som vet hva nypris var på følgende:
- AW 60
- 4.5 pre
- 4.6 pre ?

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Noen som har troen på Electrocompaniet ECI 4 og B&W CM7, elelr høres dette helt forferdelig ut? :-/

S

smog

Gjest
Sikkert ok, men finn deg en cd spiller med liv. Kan bli litt snilt tror jeg.

Smog

B

bamsemann

Gjest
Noen som har troen på Electrocompaniet ECI 4 og B&W CM7, elelr høres dette helt forferdelig ut?  :-/
Tror det vil funke veldig bra...

Electrocompaniet AW 120 er en veldig god forsterker..

El comp er selvfølgelig ikke dårlige produkter, de har fått skryt i massevis over hele verden av etablerte hi fi journalister..

Bl.a. så hadde Martin Colloms i stereophile 100 wattern til companiet som referanse i flere år..

At man ikke liker lyden er en sak, men å si at det er dårlig blir feil...

bamsemann.. :)

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Takk for tilbakemeldingene :D Men hvordan er egentlig lyden fra EC, er den "steril" og "treg" sånn som mange sier, eller er dette bare tull og fanteri?

???

S

smog

Gjest
Hadde tildligere ECI4 en kortere periode. Lyden er ikke steril, den er litt mot det mørke, litt dau bass, men en fin oppløst diskant. Den trenger hjelp av en litt frempå spiller. Men en fin og behagelig forsterker.

Smog

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Skjønner...Har du en bra spiller du vil anbefale til rundt 1-2 lapper?

Har ikke noe å si om den er brukt ;)

B

bamsemann

Gjest
Jeg, og de fleste jeg vet om syns at forsterkerne er varme, romantiske, med stort og luftig perspektiv.

Ofte kalt "rørlyd" jeg likte ikke 4,7, emc 1 like godt som f.eks. 120w, 250w, eci4, og eci3.

Men det er jo alltid best hvis du har en mulighet til å få prøvd det produktet du er innteresert i.

bamsemann.. :)

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
192
Torget vurderinger
12
Da er jeg en av de du vet om bamsemann, fikk igår ett par oppgraderte (kit2) aw180 som erstattet dp 6,4p.
Savnet litt fylde og varme, spesiellt i bunn og det skal sies jeg fikk, har aldri vært noe ec fan overhodet men alt må prøves og disse skal få stå en stund, tenkte å slenge noen bilder snart ;)

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Noen som vet hva nypris var på følgende:
- AW 60
- 4.5 pre
- 4.6 pre ?
Mener prisen på 4.5 var ca 8k og 4.6 10-11k.
AW 60 lå vel på ca 8k den og.

Korriger meg hvis jeg tar vesentlig feil.

Topp Bunn