Elektronikk- skifte.

Trollspeilet

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei!

Jeg trenger noen, eller allerhelst mange, tips om hva som er bra greier å sjekke opp i forbindelse med en fullstendig overhaling av elektronikken hjemme i stua.

Jeg har bare et par Amphion Xenon- høyttalere som jeg kommer til å beholde i overskuelig fremtid.

De andre komponentene burde helst forbigås i stillhet, men here goes; En steingammel NAD317, og en Marantz DVD- spiller til under fem tusen.

Jeg har altså et stykke å gå før elektronikken matcher Xenonene.

Jeg hører mer og mer på klassisk og operamusikk etter at åtti prosent av forvrengningen i anlegget forsvant med Dali104´ene for et års tid siden. Det turde være åpenbart at den økonomiske situasjonen bare nylig har endret seg noe her... Av annen musikk går det oftere og oftere i konsert- DVDer, men jeg veit ikke hvor langt den båten egentlig bærer enda.

Så, til saken.

Jeg trenger en ny kilde, eller to? Jeg kan kanskje klare å skrape sammen 15- 20 lapper. Brukt er ingen hindring. For det beløpet, anbefaler alle dere vismenn (er vel ikke så mange damer her, sikkert :-D) EN god DVD- spiller, eller skal jeg gå for den jeg har og heller kline til med en feit CD- spiller?

Og så trenger jeg forsterker. Eller en delt en. Fint å dele opp investeringene... Vil ha god oppløsning og alikevel god kropp. Har lang bakgrunn i storband og slikt, så jeg kan ikke utstå at det blir tynt i den feite treblåsen eller bak hos trombonene. Det må dessuten være skikkelig trøkk når de gutta kliner til...

Tåler det damestemmer på full utstyring med orkester og kor i "bakgrunnen" også, så er jeg fornøyd.

Såh! Til arbeidet, gutter!

;D

Eller jeg kan ta en ydmyk én, da.

Ville dere være så vennlige, i disse juletider, å forbarme dere over en stakkars musikkelsker?

Vennlig hilsen
Pelle
 
K

kbwh

Gjest
Mitt juleforslag:
Hvis DVD-spilleren din har et greit bilde investerer du i en liten DAC av det profesjonelle slaget. Gode eksemplarer av arten koster 6500-10000 (?). Du har vel 3 velanskrevne av slaget å velge mellom: RME ADI-2, Benchmark DAC1 og Lavry DA-10.
Jeg bruker førstnevnte sammen med en Cambridge DVD89 som kilde for klassisk musikk. Vi har til og med en liten pludretråd til RMEens pris her inne. Les der og bli frelst, hehe.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Av en eller annen grunn, kanskje av egen erfaring, ser jeg lett for meg at en som hører tiltakende mye på klassisk musikk og opera vil ha stor glede av en skikkelig lydkilde først og fremst, og ikke svi av hele budsjettet på monsterforsterkere :)
 
Topp Bunn