Elektrostater?

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
(Starter en ny tråd her, for ikke å drukne i en annen laaang tråd...) :)

Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen med Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Elektrostatar har akkurat dei sterke sidene du har erfart, og om dei er viktige for deg, er Martin Logan ein utmerka stad å starte. Det finnest endå betre elektrostatar, men dei kostar meir, og er meir krevjande. Vista er greie. Brukar dei ikkje sjølv, men kjenner godt slektningane, og har hybridhøgtalarar frå InnerSound sjølv.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Elektrostatar har akkurat dei sterke sidene du har erfart, og om dei er viktige for deg, er Martin Logan ein utmerka stad å starte. Det finnest endå betre elektrostatar, men dei kostar meir, og er meir krevjande. Vista er greie. Brukar dei ikkje sjølv, men kjenner godt slektningane, og har hybridhøgtalarar frå InnerSound sjølv.
Mange takk, Arve. Som du sikkert har forstått, så er jeg ganske opptatt av elektrostater for tiden...
(selv om jeg er fornøyd men mine Focaler også). Men basillen er der...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, som regel er elektrostater en livslang kjærlighet. Man kan krangle som f... i det ene øyeblikket og ha het elskov i det neste. Man kan kaste de ut døren for så å hente inn nye svermerier i et års tid, men man glemmer aldrig den første kjærlighet, og det blir som regel sånn at man aksepterer de dårlige vaner den elskede hadde, og henter den inn igjen.
Jeg angrer stadig som en hund på jeg solgte min Stax Signature.
Dagen er ikke helt den samme uten.....
 

Vedlegg

  • Liker
Reaksjoner: t.h
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har også en drøm om å eie gode elektrostater :).

Om jeg har lest og hørt "riktig":

De er i høyeste klasse på åpenhet, detalj, homogenitet, mikrodynamikk, luftighet, nøytralitet og presisjon i lydbildet.

Har sin svakhet i makrodynamikk (ikke sikkert at det oppleves som en betydelig svakhet), krever god plass bak høyttalerne, en forsterker som takler lav motstand og krever at du sitter i sweetspot. Viser sine styrker best på de gode akustiske platene selv om de kan spille rock bra også. Går ikke spesielt dypt foruten Summit.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Litt off topic, men kan noen vennligst forklare en enkel og enfoldig sjel forskjellen mellom mikro- og makrodynamikk?

Vi burde starte en tråd om definisjon av aktuelle begreper innafor hifi-verdenen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mikro = nyanseringsevne mellom små skilnadar i musikken ( t.d. mezzopiano-piano-pianissimo) og mellom einskildinstrumenta sine dynamiske uttrykk (korleis t.d. piccolofløyte "knipsecymbalar markerer seg i eit stort orkester, eller korleis detaljane på Supertramp "crime of the century") står fram i det totale
Makro= evna til å hanskast med dei store utladningane, og "komme seg att" etterpå Døme: Vårofferet, 1812-overture, Sheffield Track Record, Mannheim Steamroller Operafantomet...
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Har også som lyngen sier, en drøm om å eie elektrostater.

Eneste grunn for at jeg har ikke har de , er vel for at det har vært skrevet mye om at de passer ikke for alle typer musikk. Ser for eks.de nye Quadene blir testet og omtalt mye mot klassisk musikk.Og mange hevder at de ikke kan "rocke" og spille høyt i særlig grad.(gjelder vel ikke for alle)
Intergrering av bassen har vel også vært ett problem for ML ihvertfall på eldre modeller Quad er vel ikke hybrid Ht og intergrering av bassen er vel ikke så stort problem her.Problemet med disse er vel heller at de sliter litt med å komme dypt nok.

Magnepan er ihvertfall godt likt;
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10873.0.html

Samt også Quads;
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12435.0.html

Strømsterke forsterkere er vel ett must når det kommer til elektrostater, samt at du har mulighet til å plassere Høyttalerne litt i åpent lende.
Sweetspot er begrenset ofte til en person som det blir nevnt.
Og personlig syntes jeg finish og fasong ikke er så veldig mye å skryte av, untatt noen av ML sine kreasjoner.

MVH Johnny
Edit. redigert noe i forhold til ny lærdom... 8)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Spørs hva dypt nok er.. Mine Maggies går ned til 40, og da med full kraft - så stopp.
Til musikk så holder dette som regel, men til film så bør nok en sub også in.. Men hvilken? Magnepanene er jo så kjappe, og rene i lyden.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hvis naturtrohet og sammenheng er viktig for deg, så prøv full range elektrostater som Quad f.eks.
De krever ikke allverden med plass bak, mye mindre enn jeg trodde.
I min stue ble det faktisk ganske bra med ca 1 meter til bakveggen. Jeg kan sikkert tjene litt på å trekke dem ut, men det spiller helt ok nå. Så kan de plasseres nesten helt inntil sideveggene uten problemer.

De har sine lyter, men de kvalitetene de har er så overlegent bedre alt annet at det klarer jeg helt fint å leve med.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
god morgen saltydog.

prøv å få lyttet til et sett maggis qr12 eller 1,6,tror gjerne du vil få deg en overaskelse med din elektronikk.
mellomtone og topp i særklasse.

mvh
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Mange takk for fine tilbakespill! :) Tror ikke jeg vil få noen fritidsproblemer etter min retur fra "dvalen"...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.858
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Før du evt. kjøper elektrostater ville jeg anbefale å høre på Quad. Hadde selv esl 63 i 15 år, og senere Martin Logan CLS et par års tid. Quad'ene kunne spille høyere når jeg plusset på med en sub under 90 Hz, mens ML CLS i mine ører ikke er en fulltonehøyttaler (for lite bass uten sub). ML var dessuten en forferdelig last for de fleste forsterkere, der var Quad faktisk snillere.

Dukker jo opp noen brukte Quad fra tid til annen, (ville dog satset på noe nyere enn esl 63 ). De sterke sidene til Quad er jo nettopp mellomtonen, stemmegjengivelse, holografi ,tonal balanse og en veldig åpen "gjennomsiktig" lyd, svakheter er vel først og fremst evnen til å spille skikkelig høyt.
Skulle jeg selv gått for elektrostater igjen , hadde jeg testet ut de nyeste modellene som er bedre avstivet osv. Den mekaniske utførelsen på de eldre modellene kan diskuteres.

Ser Magnepan er nevnt her, men dette er egentlig ikke en elektrostat, men noe de kaller en magnestat. Litt teknisk her: http://www.magnepan.com/magneplanar_technology
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jo'a det er sant at maggiene ikke er elektrostater, men lyden er ikke så ulik (liker maggier best da - så klart). Har ikke prøvd mye på mine men DK Design Group VS-1 Reference MKIII låt bra hos meg. Så bruker jeg jo Talk Electronics som låter også meget bra.

Quad har jeg faktis aldri hørt, men ML har jeg hørt en del ganger..

ML'n er jo lettere å drive en Magnepanene (det står 86db på mine MG12, men de steder en har testet dette så viser det seg at den er mye - mye tyngre å drive.) Magnepanene er stabile (kan vippe ned i 3,8) i impedansen, mens ML'n er jo rene berg -og dalbane i dette.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Jeg kan også henge meg på lista over personer som er glad i elektrostater. Bare en korrigering; Magnepan er IKKE elektrostater, men magnestater - 2 eller 3 veis. De er dipoler, men er passive flate dynamiske systemer. Gode er de dog.

Dette med bass er ikke et problem med de nyere og for så vidt også eldre Quader. Jeg har, som Rhesus og andre, levd lykkelig med Quad esl63 i mange år (byttet til nyere varianter for et par år siden), når andre rundt om kring i verden, som ofte IKKE hadde Quad, kritiserte bassen.

Etterhvert som bedre forsterkere og signalkilder så dagens lys, var dette plutselig ikke noe problem lengre (f.eks. Stereophile USA). Jeg har hatt et utall forsterkere til å drive mine gamle esl63'er, og bassen har vært helt avhengig av disse forsterkerne samt høyttalernes plassering og vinkling i rommet. (IKKE plasser dem på stativer, da forsvinner noe av trøkket i mellombassen...)
Med enkelte forsterkere fikk jeg helt klart for mye bass i mitt lytterom, med andre for lite. Dynamikkegenskaper er også like mye et "forsterkerproblem". Det skal nevnes at de nyere Quadene er bedre på dette området, sikkert p.g.a. stivere ramme, men også mer "sympatiske" elektriske egenskaper i.f.t. forsterker; de skal være litt lettere å drive.

Evnen til å spille høyt, er også et ankepunkt for noen. Hvis en krever å høre elektrisk forsterket musikk i 95dB+ kontinuerlig, kan jo dette være et ankepunkt;
men jeg tør å påstå at det er viktigere å kunne formidle en realistisk lyd på nivåer lavere enn dette, enn å fiksere på denne "mangelen". Det blir som å prioritere stortrommen i et symfoniorkester i de kraftigste tutti partiene og drite i resten. Hva med en realistisk formidlingsevne for de andre 109 instrumentene, og hva med evnen til å kunne spille lavt og samtidig ha en korrekt instrumentklang...? Hva med naturlig utklinging og klangfarger på svært lave lydtrykk? Det er få om i det hele tatt noen dynamiske høyttalere som klarer dette. Jeg har tilgode å høre noen.

Vi HIFI interesserte har en lei tendens til å fokusere på svakheter og å overse styrker /gode egenskaper. Vi hadde fått mye mer ro i sjelen om vi fokuserte motsatt, eller slappet helt av...!

Men for all del, den dagen det blir plassert et par dynamiske høyttalere i mitt lytterom som beholder alle egenskapene Quadene er i besittelse av, og samtidig er lettere å plassere, kjøper jeg disse på stedet, uansett pris (tar opp lån).


Hilsen
Dr.Evil
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Trodde Magnepan var elektrostater, beklager min feil.

MVH Johnny

Lært noe nytt idag da... ;)
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
392
Antall liker
87
Sted
Vestlandet
Det at elektrostater er så tunge å drive er en myte fra begynnelsen av 80 tallet.
Med flertallet av dagens forsterkere er det ikke problem å få liv i disse høyttalertypene.
Dog skal det sies at man ikke får kremlyd med alle forsterkere, matching er essensielt.
Bass er også et problem, det kreves mye jobbing for å få denne bra/bedre.
Plassering er kritisk, rommets beskaffenhet er vital, anleggets kvaliteter er viktige osv.
Men når du først får orden på alle faktorer (kan ta år), er det lite som kan konkurrere med elektrostater!
IMO
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sagt tunge å drive (har tross alt magnepan selv) men at impedansen kan være krevende på elektrostater, det står jeg fast ved!
 
K

kbwh

Gjest
Hva er maxlydtrykket (peak) på de nye store Quadene?
Jeg har erfart at stort mer enn 100dB i lytteposisjonen blir for mye for meg. Klarer de 100dB pluss litt på to meters avstand uten å klappe i hop?
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Elektrostater er kanskje for viderekomne... :) Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har en grei nabo som er villig til å låne meg elektrostatene sine (Martin Logan Vista), sånn at jeg kan oppleve dem med min elektronikk og i min stue. Jeg har fått noen tilbakemeldinger (i en annen tråd) om at elektronikken min kanskje ikke yter Focalene mine full rettferdighet. :(
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.858
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Hva er maxlydtrykket (peak) på de nye store Quadene?
Jeg har erfart at stort mer enn 100dB i lytteposisjonen blir for mye for meg. Klarer de 100dB pluss litt på to meters avstand uten å klappe i hop?
Vet ikke hvor stort trykk de klarer, kanskje testen til Ken Kessler kan forklare? Uansett, jeg tror de spiller mer enn høyt nok for de fleste............

http://www.quad-hifi.co.uk/downloads/HFN ESL review 06.pdf
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
SaltyDog skrev:
Jeg har fått noen tilbakemeldinger (i en annen tråd) om at elektronikken min kanskje ikke yter Focalene mine full rettferdighet. :(
Hm, men det kan også være at det gjør det ;)
Det aller viktigste er at du er fornøyd.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Valentino skrev:
Hva er maxlydtrykket (peak) på de nye store Quadene?
Jeg har erfart at stort mer enn 100dB i lytteposisjonen blir for mye for meg. Klarer de 100dB pluss litt på to meters avstand uten å klappe i hop?
2805 klarer kryptiske 2N/m2 ::) on axis 2 meter unna. (De føler seg sikkert kule....) Det blir 2 pascal, som er *drumroll* 20LOG(p/p0)=20*LOG(2/2E-5)= 100dB

Så ja, maks lydtrykk fra en 2805 på 2 meter er akkurat 100dB.

2905 har samme spec.

EDIT: ved nærmere ettertanke tror jeg det er spec til ESL63 også.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
SaltyDog skrev:
Elektrostater er kanskje for viderekomne... :) Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har en grei nabo som er villig til å låne meg elektrostatene sine (Martin Logan Vista), sånn at jeg kan oppleve dem med min elektronikk og i min stue. Jeg har fått noen tilbakemeldinger (i en annen tråd) om at elektronikken min kanskje ikke yter Focalene mine full rettferdighet. :(
Jeg har selvfølgelig også den omvendte muligheten: Prøve Focalene mine på hans elektronikk (Abrahamsen CD, EC pre-effekt kombo).
Bare en trapp opp... :)
 
K

kbwh

Gjest
Takk, Rhesus. Målingene til Hifi News (se soundproofs link) er ikke all verden. 79dB/W*/m, +/-~6dB 200Hz-20kHz.

*egentlig 2.83V over terminalene.

Nå er målingene gjort på en meters avstand og jeg vet heller ikke om det er variasjoner over 1/3 oktav eller over mange oktaver. Men tonalitetsjunkie Valentino blir skeptisk. Kommentarer? Har du målt 63ene dine, Rhesus?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har ikke målt, kanskje jeg gjør det en kveld med litt lediggang. (as if....)

De målingene til hifi news er milevidt fra quad sine publiserte data. Se spesielt på distorsjonsmålingene. Det var mistenkelig.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Jeg observerer at de har foretatt målinger på 1 meters avstand. Er ikke det problematisk i forhold til bl.a faseforskjeller for en såpass stor (enveis) høyttaler, samt tidsforskjeller i.f.t. punktkilde emuleringen i konstruksjonen?


Hilsen
Dr.Evil
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
En Elektrostat er sterkt vanedannende, men min stue/familie situasjon
håndterer dårlig den slags. Når/(hvis) kjelleren skulle bli ferdig, begynner
søken etter statter. Og Quadder står høyt. M.L. er priset VELDIG uheldig,
men ser jo lekre ut og spiller julesanger året rundt. For all del..

Når det kommer til følsomhet, er det jo kommet litt inn på, men det kan altså ikke
regnes ut etter en std. spl/W formel da rommet vil være av veldig stor betydning.

En ESL spiller i praksis rimelig høyt i mange rom allerede f.o.m. en god 50 vatter
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.858
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Det geniale med Quad er "delay" kretsene som ble patentert i esl 63, og er brukt i de nyere modellene. Peter Walker testet ut hvordan membranet beveget seg når man f.eks snakket mot membranet fra ca 30 cm avstand. Han fant ut at bølgene var som om man kaster en sten i vann, dvs. membranet "bølget" utover fra et punkt i midten. Høyttaleren er således bygget opp med flere kretsløp som er tidsforinket, slik at man får inntrykk av at lyden oppstår i løse lufta bak høyttaleren. De gamle modellene led litt under dårlig mekanisk oppbygning, mye plast,ikke stive nok. Mange moddet de også ved å fjerne diverse beskyttelsesgitter osv. noe som vel ikke er å anbefale med 5000 volt over panelene.
Martin Logan har lagt et belegg på panelene som gjør at man kan berøre de uten å få en karamell, slik at de ikke behøver ekstra beskyttelse, men de har ikke den geniale "delay" kretsen til Quad.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gradient/Quad-subbene ga 10 dB ekstra maks SPL (delefrekvens 100 Hz). Da blir det jo spennende, eller hva?
 
K

kbwh

Gjest
100dB er nok for meg. Stereophiles test av ESL-989 er verd å lese, spesielt Atkinsons målinger i eget rom.

Såvidt jeg forstår er både 989 og 2805/2905 først og fremst forbedringer av 63-prinsippet, dvs. at de (først og fremst altså) skramler mindre.
 
K

Khanate

Gjest
soundscape skrev:
De gamle modellene led litt under dårlig mekanisk oppbygning, mye plast,ikke stive nok. Mange moddet de også ved å fjerne diverse beskyttelsesgitter osv. noe som vel ikke er å anbefale med 5000 volt over panelene.
Det er ikke noe problem å fjerne plastfilmen. Det er et godt stykke igjen inn til statorene med den høye spenningen.
Quadene har tre lag før du kommer inn til området med påsatt spenning.

Første lag: tekstilbetrekning
Andre lag: perforert metallrist
Tredje lag: støvfilm (plastfilmen)
Fjerde lag: Plastramme med stator i form av perforert PCB (printkort)
Femte lag: Membran (PE-film belagt med et eller annet for å holde/lede høy statisk spenning)
Sjette lag: Plastramme med stator i form av perforert PCB (printkort)
Syvende lag:støvfilm (plastfilmen)
Åttende lag:perforert metallrist
Niende lag: tekstilbetrekning

Hvorfor Quad er så nøye med støvbeskyttelse, når andre produsenter ikke er det, vet jeg ikke, men støv mellom stator og membran kan medføre gnistoverslag som brenner et lite hull i membranet.

I hvilken grad støvfilmen påvirker lyden er omstridt. Filmen er svært tynn. Jeg antar at metallrista har større påvirkning. Og PCB-statoren har antakelig enda større betydning (perforeringsgraden på denne). I motsetning til MLs høyttalere så ser Quadene ille ut uten tekstil og metallrist.

Apropos plastfilm: jeg har lest at de nye QUAD ESLene har membran i tynnere plast enn de gamle ESL63. I følge Roger Sanders (som har skrevet en bok om hvordan man bygger ESL) skal dette være helt uten betydning for lyden da membranet har en minimal impedans i forhold til impedansen som luften på begge sider av membranet utgjør.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg gikk til anskaffelse av Martin Logan Clarity i høst, etter lang tids grubling.

-k
 
O

omholt

Gjest
Har også fått veldig sansen for elektrostater. Mellomtonen er fantastisk og lydbildet er så fritt og luftig. Martin Logan sine hybrider har ikke helt overbevist meg. Oppover låter det stort sett veldig bra (litt tidlig avrulling i diskanten kanskje), men synes ikke overgangen til bassen har vært helt bra. Noe av årsaken kan selvfølgelig skyldes rommet og plassering. Har følt litt som å lytte til høyttalere med subwoofere hvor integreringen ikke sitter 100%.

Fulltone elektrostater låter derimot mye mer sammenhengende. Skulle jeg ha kjøpt elektrostater ville jeg spart til fulltone. Quad sine nye er jo slettes ikke avskrekkende priset. Bakdelen er først og fremst størrelsen, synes jeg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror den viktigste grunnen til dårlig sammenheng mellom stat'er og dynamiske basser er spredningen. Med dipol bass slipper man masse trøbbel på grunn av spredningsdiskontinuitet .
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
....
Såvidt jeg forstår er både 989 og 2805/2905 først og fremst forbedringer av 63-prinsippet, dvs. at de (først og fremst altså) skramler mindre.
for ikke å glemme 988. Testen av denne i TAS, bør lastes ned og leses. Bedre "test" skal man lete lenge etter i TAS.

Hilsen
Dr.Evil
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
581
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Finns ikke noe alternativ til elektrostater:). Blir som en sier her et kjærlighet-hat forhold.
Spesielt er dette knyttet til plassering. Sweetspot kan bli veldig lite. Dette er bedre på de nye 28/2905, men selv følsomheten (hvor du kan sitte for å få perspektiv) skifter med plasseringen av høytalerene.

Jeg har nå handlet en Lyngdorf TDAI 2200 med Room Perfect for å drive mine 2905. Hva denne kan gjøre med elektrostater, skal bli spennende å se. Er faktisk litt nervøs:). Men eg har opp gjennom årene brukt utrolig mye tid på å plasere mine elektrostater, tid eg kunne brukt til lytting, for når det først stitter, sitter det så inni h..... Kan Room Perfect gi meg mer lyttetid? Vel, den ankommer om en ukes tid.
 
K

kbwh

Gjest
knutinh skrev:
Jeg gikk til anskaffelse av Martin Logan Clarity i høst, etter lang tids grubling.
Hadde ikke du Jamo Concert ettellerannet før? Var det en stor overgang?
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Som en følge av alle de (positive) skriveriene jeg har lest om elektrostater begynner det nå å klø litt øra etter å oppleve slike høyttalere. Kan dessverre lite om dette prinsippet, men har forstått at kravet til forsterkeri er ganske stort. Er det slik at man må ha 2*500w for å få godlyden?

Er det bare spesielle merker som gjelder? Martin Logan, Quad osv.? I fjor høst leste jeg en test i et av de engelske hifi-bladene av en elektrostat som het Kings Audio. Konklusjonen var at man til en langt lavere pris fikk samme lydkvalitet som Martin Logan, men med dypere bass og og større dynamikk.

Er det noen som har Kings Audio som kan tenke seg å uttale seg litt om lyden i forhold til det mer kjente merkene?
Hva er prisen? Hvem selger Kings Audio? Er et så ukjent merke noe å satse på i det hele tatt?
 
Topp Bunn