Elendig akustikk i DR Koncerthuset

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tillater meg å bruke ordet elendig, siden man her tillot budsjettoverskridelser med tre-ganger'n for å oppnå nettopp god akustikk.
Og hva har man fått?
Lyd uten klang - bemerkelsesverdig flatt. Mine ører tvilte på det de hørte, og tenkte at nå var de blitt ødelagt av å lytte hjemme. Tørt og sterilt - tanken som meldte seg var at her var det lydteknikerne på Danmarks Radio som hadde fått lov til å råde grunnen, og som hadde laget en død sal slik at de kunne få rene opptak. Klangen kunne de legge på etterpå ...

Men min opplevelse ble bekreftet da jeg kikket i Politiken før helgen. Interessant artikkel der Jan Juehler har anmeldt salen for bladet Klassisk, og han får samme reaksjon som meg, er dette en konsertsal eller et lydstudio?

Det ser fantastisk ut, folk er plassert omkring orkesteret som i BPOs sal, men kaster du en sten i denne brønnen blir den borte.
Helt utrolig dårlig gjort. (Var reportasje om salen i P2 i dag morges.)

Orgelet har jeg ikke hørt, men det er visst også en skuffelse. Det er satt opp 150 aluminiumsrør som dekor, mens de egentlige pipene er skjult ... Her har arkitekten fått styre.



Og om man skulle tro at vredensgnag er døv og at Jan Juhler er en snapsglad idiot, så er også Herbert Blomstedt siste innmeldte som lurer på hva faen det var som skjedde her? Salen koster tross alt 2 milliarder danske.

Så her har den japanske akustikeren Yasuhisu Toyota fått seg en utfordring - det mistenkes at han har vært for høflig mot arkitekt og DRs lydteknikere.

Blomstedt får siste ord:

»Det er godt akustisk, at man kan høre alt. Man ser hinanden godt og hører hinanden godt. Men klangen tager aldrig rigtig fat i én, man føler sig ikke omfavnet af den. Der mangler intensitet. Og det vil man gerne opleve i en koncertsal. Men det afhænger også af, hvordan man spiller i den. Spiller man forceret, dræber man klangen. Man skal spille mindre forceret, end man umiddelbart tror, for at få mere ud af klangen.

Helheden er vigtigere end de enkelte instrumenter. Så man må beholde klarheden i klangen og samtidig sørge for at få den mere samlet. Og det må akustikeren Yasuhisu Toyota sørge for. Klangen skal blive mere påtrængende og intensiv. For den samlede klang i salen er ikke så stærk«, siger Blomstedt
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.074
Antall liker
24.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En assosiasjon.
Jeg så Truls Mørk på TV i går, han spilte fra en Chopinsonate, og jeg tenkte "dette låter bra". Det artige var at jeg ikke evnet å kjenne igjen Gamle Logen i Oslo ut fra blidene, jeg bare registrerte at salen så ut slik gode konsertsaler ser ut: Som en skoeske, akkurat som Slottskapellet.
 
V

vredensgnag

Gjest
At det ikke er alle plassene i BPO som gir god lyd er velkjent, til tross for at man har forsøkt å gjøre noe med det etterhvert. Det ser godt ut med publikum rundt orkesteret, men er ikke nødvendigvis optimalt - DR salen er også meget stor, noe som vil stjele lyden.

Orgeleksperter sier at det er vanskelig å tro det er et kraftig orgel i salen, og diskantene blir altfor tynne.
Godt gjort å bruke to milliarder på noe som skal gi folk opplevelsen av live, og så er det bedre å sitte hjemme.

http://politiken.dk/kultur/article657385.ece
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.820
Antall liker
10.270
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
En assosiasjon.
Jeg så Truls Mørk på TV i går, han spilte fra en Chopinsonate, og jeg tenkte "dette låter bra". Det artige var at jeg ikke evnet å kjenne igjen Gamle Logen i Oslo ut fra blidene, jeg bare registrerte at salen så ut slik gode konsertsaler ser ut: Som en skoeske, akkurat som Slottskapellet.
Eller Konzertverein i Wien, viden kjent som en av de akustisk beste salene, også for lydopptak.

Problmet er at det er så kjedelig for arkitektene å tegne slike, og så sliter man selvsagt med å få inn nok folk. Musikken kommer nok langt ned på lista når nye saler skal tegnes.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan vel ikke være så vanskelig å gjøre noe med? Kjøre på med diffusjon.
 
Topp Bunn