På tur og reise Elvecruise på Donau

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med slike «alt inkludert reise»?

Så en 11-dagers tur med Vitus…, men det er vel en haug av turoperatører på disse elvene.

Start i Wien, visstnok.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du en link? Har vært der men trolig med et annet selskap. Dog en fabelaktig tur. På mobil nå så lengre svar må vente....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du skal få noen kommentarer når jeg er tilbake på PC i morgen, på hytta nå

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi (jeg og kona) tok en tilsvarende tur med et annet selskap (Escape) i 2017 og det var en strålende tur. Båten var MS Beethoven og den var noe billigere enn linken din viser, men det varierer jo hva som er inkludert. Den varte like mange dager og startet i Wien, og gikk helt til Bucuresti på bekostning av noe kortere stopp i mer eller mindre de samme byene som linken din besøker. Nedre del av Donau er ikke veldig spennende, men vi fikk med oss et par stopp i Bulgaria som var fargerike, og Bucuresti er vel verdt et besøk! Så det avhenger av hva du vil prioritere, og hvor du har vært før (vi hadde besøkt både Wien, Bratislava og Budapest flere ganger før og ville gjerne se litt av Bulgaria og Romania også).

Og vi skippet hjemturen med fly fra Bucuresti (og fikk litt redusert pris), ellers ville vi bare fått en ettermiddag i Bucuresti. Vi tok et par dager på et bra hotell i gamlebyen, og toget hjem via Brasov, Cluj og Oradea med flere overnattinger, og med buss fra Oradea gjennom Ungarn til Wien. Brukte en uke på returen som et par hippier i 60-årene og ville ikke vært den turen foruten. Strålende byer og mennesker, og ikke utenkelig at vi gjentar den med små variasjoner i fremtiden.

Oradea:

Om Brasov:

https://www.aftenposten.no/reise/Et-vampyrfritt-Transylvania-12205b.html

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.293
    Elvecruise på Donau gir mange voksenpoeng i alle fall (kunne godt tenkt meg det selv).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.114
    Elvecruise står høyt på ønskelisten, men for min (vår) del så blir 10-11 dager litt for mye. En uke holder mer enn nok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skulle en tur på Donau i fjor sommer, men dagen før avreise ble turen kansellert grunnet for lav vannstand. I stedet ble det en elvetur i Frankrike på Saone og Rhone. Det var en fin tur og dette er en måte å reise på som jeg har lyst til å gjenta. Douro står høyt på ønskelisten. Jeg reiste med Escape, og båten var ny og fin og forpleiningen om bort var tip top.

Har dog hørt at det er endel slitne båter på endel strekninger så jeg ville sett litt nøye på dem før jeg valgte tur.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Medgeriatrikere og tilfeldige passerende; forslag til hva en må få med seg der nedetter elven mottaes med takk.

Hva med Wien? Cafe Central og Schönbrunn er der, men hva annet av mindre grandiost format, men dog masse interessant, skal en få med seg?

Andre ting der på bredden av floden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wien: Synes Belvedere med Klimt museum er bra (og krever mindre reising enn ut til Schønbrunn) + selvsagt Stefanskatedralen. Kombiner det med å nyte kafelivet i sentrum/graben. En Sachertorte på Sacher? Ellers er det tid og interesser som setter grensene. Viktig å ikke slite seg ut men huske at man har ferie.

Bratislava: En øl (eller tre) i gamlebyen. Rusle rundt. Utsikten over til Østerrike fra slottet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.527
    Sted
    Trondheim
    Start fra Wien med en liten tur motstrøms opp til Krems og Wachau, før dere glir nedover elven mot Svartehavet. Vet ikke om noen tilbyr noe slikt - Start i Wien og 2 dager t/r Wachau før man fortsetter ned elven? Fantastisk område. Kom nettopp derfra - Dürnstein er flott, og hvis du liker hvitvin finnes det ikke veldig mange bedre områder.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ulike varianter av cruise på hele strekningen fra Regensburg til Svartehavet. Mitt første Donaucruise i 2015 gikk fra Wien til Melk og ned til Budapest og opp til Wien igjen. Mitt andre i 2017 gikk fra Wien til Bucuresti.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.449
    Medgeriatrikere og tilfeldige passerende; forslag til hva en må få med seg der nedetter elven mottaes med takk.

Hva med Wien? Cafe Central og Schönbrunn er der, men hva annet av mindre grandiost format, men dog masse interessant, skal en få med seg?

Andre ting der på bredden av floden?
    Har riktig nok ikke vært på elvecruise på Donau, men kjenner Wien godt, og også byene sørover langs floden.

Wien er en unik by på så mange måter, og etter min beskjedne oppfatning Europas sanne navle. Den er den eneste byen som knytter sammen alle Europas geopolitiske dimensjoner. Dra til Praha og du mister koblingen til Balkan og middelhavet. Dra til Budapest, det andre hjørne av Europas gyldne triangel, og du mister koblingen nordvestover.

Spørs hvor mye tid du ser for deg i Wien, men jeg hadde droppet både Schönbrunn og Cafe Central om du ikke har minst fem dager i byen.

For en eller to netter i tilknytning til et elvecruise ta inn på Ruby Sofie Hotel i tredje distrikt. Ikke bare fordi det i seg selv er et unikt hotell i kort flaneringsgang fra Wien Mitte, hvor flytoget ankommer 16 minutter etter avgang flyplass. Det er et butikkhotell som vet å både bevare og feire bygningens historiske arv, legendariske Sofiensäle, hvor også mange av de like legendariske innspillingene med Wienerfilarmonikerne ble gjort på femti og sekstitall.

Du er også ti minutter gange unna Hundertwasserhaus, og kule kafeer. Ikke minst om sommeren hvor det meste av Donaukanalen blir omgjort til en frikunstnerlig og bohemsk løype.

Om du bare har tid til en av de klassiske wienerkafeene ville jeg heller gått på Landtmann rett overfor rådhuset, og Freuds favoritt. Ja, Central har nok et mer overdådig interiør, men er mye mindre og i Wiens lange sommerhalvår så pakket av selfieturister at det ikke er verdt å vente på bord. På Landtmann finner man fortsatt fordums besteborgerlige atmosfære inne i lokalet. Samt byens beste schnitzel.

Uendelig mye mer å utforske i løpet av et par dager, naturligvis. Fra fantastiske museer og kunstutstillinger til klassiske heuriger som Mayer am Pfarrplatz til Wiens alternative hjerte mellom Maria Hilfer og Lerchenfelder hvor man finner en tetthet av spesialbutikker og kafeer for ting Norge aldri har hatt, og knapt hadde eksempler av for tiår siden.

PS Om du tilfeldigvis skulle tilbringe en fredag aften i Wien så er det aldri feil å avslutte kvelden med et besøk på ærverdige Burgkino. En klassisk 50-tallskino med ditto kolde halvlitere, så viser de fortsatt Den Tredje Mann hver fredag klokken 23.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.449
    Man får saktens servert en bra wienerschnitzel hos Figlmüller fortsatt, men på denne tiden av året er de preget av å ha elvebåtturister på besøk for å ha krysset av schnitzel på sjekklisten.

C

cruiser

Gjest
    Det blir hvertfall ikke plass til poteter på tallerkenen :) Har bare vært der på vinterstid, da har ikke elvebåter vært noe stort problem.

C

cruiser

Gjest
    Det er det sikkert. Jeg blir bare trist når jeg ser slikt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn