EMT vs Ortofon SPU

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er helt korrekt, en slik kjelke er mulig. Jeg har imidlertid fått opplyst av EMT at det beste er å montere fast (har antakeligvis å gjøre med at alle tre skruene kan benyttes og man får mer stabilitet). Jeg har nå valgt å kjøre mono- og stereopickup med samme geometri og det gjør at armen i all hovedsak blir stående i én og samme posisjon. Men, jeg har bestilt to armbord slik at jeg har mulighet for å flytte armen dersom jeg mot formodning skulle ønske å endre effektiv lengde og kjøre standard headshell eller SPU type lang.

    Moro å høre at andre finner nytte av trådene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ser at Lundahl har en del trafoer med 1:5. Noen som har erfaring eller synspunkter på disse?
    På generell basis gjelder vel at det krever mindre å lage god trafo med få enn mange vinklinger, forutsatt at man ikke har behov for den ekstra forsterkningen? Redd for å overstyre riaa.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    send en mail til Billington hos Stevens & Billington, så vikler han til deg i kobber eller sølv
    jeg liker hans trafoer bedre enn Lundahls pga King Tone som Rosenberg uttrykte det.....
    simpelthen mere "pupper og lår" og rytmisk driv
    just my 2 cents
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nja, har hatt S&B trafoer og hos meg var det dårlig match. Må tenke på det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du må jo få de viklet for EMT da
    en dårlig match vil jo aldri bli bra....
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det skjønner jeg også. Du kjenner sikkert bedre til S&B enn meg, men jeg var som sagt ikke veldig happy sist. Det sagt så er jeg ikke redd for å prøve. Skal høre med S&B i tillegg til Auditorium 23. Takker for innspill.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo intact audio også. Han customvikler til din PU og har fått et veldig godt renommé blant jernfolket. Jeg har AVC'ene hans og de er veldig gode. Har prøvd s&b før, men de klang ikke så godt hos meg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takker Nightpuma! Det tipset skal jeg ta med meg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for nyttig info! Det var til stor hjelp.

    Har ikke så mye teknisk kunnskap men forsøker meg på en utregning:

    Oppsettet til Fabtech med 1:10 trafo og 27 kohm i parallell på sekundærsiden gir totalt en impedanse på 17148 på sekundærsiden.

    1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 = 1/47000 + 1/27000 = 1/17 148.

    Signaltapet over pickupens spole blir da:

    24/(24 + (17148 / 10^2)) = 0,123

    MM-riaa ser da 1,05 X (1-0,123 ) X 10 = 9,2mV

    Er dette korrekt forstått? Virker høyt?

    Pickupen ser 171 ohm.

    Igjen, tusen takk for linker og nytt info.

    Redigert igjen pga feil.
     
    Sist redigert:

    hegermann

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjenner ikke formelen for signaltapet, men størrelsesordenen i forhold til en enkel 1:10 utregning virker riktig. Og pickuplasten blir 171 Ohm. Enig i at 9,2 virker i høyt, kanskje i hotteste laget for en del RIAAer. Kommer helt an på headroom da, så ville sjekket det.

    Edit: Ved nærmere ettertanke er det selvfølgelig like sannnsynlig at det høye utgangssignalet kan skape problemer lenger ut i kjeden. Kan du stille gain på RIAAen?

    Tusen takk for nyttig info! Det var til stor hjelp.

    Har ikke så mye teknisk kunnskap men forsøker meg på en utregning:

    Oppsettet til Fabtech med 1:10 trafo og 27 kohm i parallell på sekundærsiden gir totalt en impedanse på 17148 på sekundærsiden.

    1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 = 1/47000 + 1/27000 = 1/17 148.

    Signaltapet over pickupens spole blir da:

    24/(24 + (17148 / 10^2)) = 0,123

    MM-riaa ser da 1,05 X (1-0,123 ) X 10 = 9,2mV

    Er dette korrekt forstått? Virker høyt?

    Pickupen ser 171 ohm.

    Igjen, tusen takk for linker og nytt info.

    Redigert igjen pga feil.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kommer ikke til å gå for en slik løsning. Enten får jeg viklet en trafo som passer, jeg modifiserer Jensen til den gainmessig matcher eller jeg finner et ferdig produkt som matcher. Jeg får nå bygget om riaa hvor jeg bypasser gain-justeringer, kutter ut mc, og bypasser impedance og kapasitansejusteringer. Ren MM med separate stepuper for den enkelte pickup/arm.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Prøv EMT med de trafo du har før du kjøper noe annet. Jeg mener det ikke kan stemme at de har 1.05 mV ut. Hos meg er det ikke særlig merkbart forskjellig nivå med TSD15 og Koetsu Black via samme trafo.
    Det virker således logisk at Fabtech bruker 1:10
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk!

    Er det standardutgaven du har? De kommer i ulike utgaver med forskjellig signalstyrke og egenimpedanse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Springer inn her med spørsmål vedr. EMT HSD 6.

    Er dette en videreutvikling av TSD 15?

    Noen som har erfaringer med den?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^

    Svarer meg selv med et sitat fra nettet:

    «1992 saw the market introduction of the HSD 6, this a version of the TSD 15 in an aluminium body, built for the Fi-Fi market, and standard 1/2 inch attachment.»

    EMT Cartridges | Don Better Audio

    Om huset har noen innvirkning på lyden får stå åpent. Ingen som har erfaring med tonedåsa?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du kan få høre TSD15 hos meg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Prøv EMT med de trafo du har før du kjøper noe annet. Jeg mener det ikke kan stemme at de har 1.05 mV ut. Hos meg er det ikke særlig merkbart forskjellig nivå med TSD15 og Koetsu Black via samme trafo.
    Det virker således logisk at Fabtech bruker 1:10
    Fra Fabtech:

    The STC is made for carts with an impedance of 24ohms and 1mV level (like the EMT carts).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mener at det ikke er alle som oppgir output level ref 1KHz ved 5cm/sec og da vil mV utg.nivå ikke være sammenliknbart
    EMT er ihvertfall IKKE mere enn 0,25-30 ved 5cm/sec imo
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Output transfer level (mVs/cm) 0,21/channel (0.74 ~ 1.05 depending on mVs/cm velocity)

    Blir ikke det 1,05 ved 5cm/sec?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Lenge siden dette nå. Liten oppdatering:

    Kjøpte EMT TSD15 (stereo) og TMD25 (mono). Jeg skaffet trafo fra S&B, Music First Classic V2. Den fungerer utmerket med EMT på 5X forsterkning. Jensen med 10X fungerer fint, men jeg foretrekker Music First. Mer kjøtt på beinet med den, og det er en av EMTs styrker. Nevner det, siden vi var innom tematikken.

    Jeg har lyst på en SPU også. Så vi er litt tilbake til der tråden startet.

    Alle pickupene jeg har kan i teorien brukers på alle armer, med unntak av av EMT-ene som kun kan brukes på EMT 997 og Schick 12 tommeren (vha A-G headshell adapter på sistnevnte). En SPU med SPU- headshell vil i utgangspunktet kun kunne brukes på samme armer (og skifte blir kronglete pga ulik headshell-lengde).

    1) Er det noen som har testet flere ulike SPU-er mot hverandre og kjenner de ulike modellene godt?

    2) Er det ulemper, ut over det rent opplagte med klassisk design, ved å ha pickupen i ordinært hus? Tenker da eksempelvis på Royal. Den kan jo fungere i alle armer om man går for en i ordinært hus.

    3) Hvilken modell velger jeg? Med tanke på at min EMT har SFL-sliping og jeg ikke er interessert i en SPU som bytter ut kjøtt på beinet mot andre egenskaper. Pose og sekk er greit, men hele poenget er mer å være ett tillegg til og anderledes enn f.eks Jan Allaerts MC2 Finish, VdH Colibri og vel også XV-1s, selv om den er fyldigere enn de to øvrige.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    EMT-ene kommer i A-lengde, de kan brukes på Schick med adapter. EMT-armen er laget for A-lengde. (Jeg har to armbord slik at jeg i praksis kan forlenge armen).

    Schick leveres i A-lengde og G-lengde, jeg har ordinær G-lengde fordi det er vanskelig å montere en del «løse» puer i A-lengde. Det betyr at en SPU-A alltid vil måtte brukes med adapter med mindre jeg monterer armen i «feil» avstand.

    Jeg tenkte her primært på G-hus eller «vanlig» pickuphus slik at man kan montere armen i hvilken som helst arm.

    4FCDE1D4-2B67-46C7-99D6-99E433C8525E.jpeg


    A-headshell.

    F8397DC4-159D-47C2-914A-1643262478C8.png


    «vanlig» hus

    DD2BCE64-8E67-4A6D-A92D-9BB71B448A2B.png


    G-headshell (det mest vanlige for SPU).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ok, dropp drodlingen rundt naken, A-hus (ha, ha), G-hus.

    Hvilke modeller av SPU har folket erfaring med? Jeg er redd Meister Silver og Royal mister den «klassiske SPU-sounden». Er jeg inne på noe eller eller er det bare tull?

    Hvordan lyder Synergy GM?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kan du fortelle veldig enkelt hva som gjør SPU så spesielt Fosse? aldri hørt den

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Lånte en SPU av Vermin (mest generøse storbonden jeg kjenner) og det var et herlig driv og trøkk i den (eldre Classic GM MKI?). SPU + Jelco + Thorens 521 + Music First Trafo + Rogue gjorde noe helt spesielt med Miles Davis` The Man With The Horn som jeg ikke kommer til å glemme.

    Og så har jeg nå tre moderne high-end pickuper, så det er greit å ha noe mer vintage. Skjønt EMT presterer ute av ville Niagara. Skulle gjerne hatt alle tre slipingene.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Lånte en SPU av Vermin (mest generøse storbonden jeg kjenner) og det var et herlig driv og trøkk i den (eldre Classic GM MKI?). SPU + Jelco + Thorens 521 + Music First Trafo + Rogue gjorde noe helt spesielt med Miles Davis` The Man With The Horn som jeg ikke kommer til å glemme.

    Og så har jeg nå tre moderne high-end pickuper, så det er greit å ha noe mer vintage. Skjønt EMT presterer ute av ville Niagara. Skulle gjerne hatt alle tre slipingene.
    Har også fått tilbud om å låne diverse ting av stor bonden, meget generøs kar :)

    mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Ok, dropp drodlingen rundt naken, A-hus (ha, ha), G-hus.

    Hvilke modeller av SPU har folket erfaring med? Jeg er redd Meister Silver og Royal mister den «klassiske SPU-sounden». Er jeg inne på noe eller eller er det bare tull?

    Hvordan lyder Synergy GM?
    Er på ingen måte noen ekspert, men kan fortelle om mine erfaringer.drivverk er garrard 301, Schick 12", Bertoncello "the Peak 12". Jeg har en eldre Gold, retippet av Lukaschek. I følge Arild på HiFi-Guiden skal det være en real oppgradering. Den låter fett, for å bruke det uttrykket :) Masse kropp og guffe, men Ikke den sprekeste i ttoppen. En utrolig sjarmerende pickup. Så kjøpte jeg en Meister silver. Den tilfører detaljer og oppløsning, særlig i toppen. Men, som du selv sier, litt på bekostning av klangkarakteren til SPU. Men, en fenomenal pickup til prisen. Så har jeg en SPU CG-mono, som gjør jobben og vel så det. SPU-trøkket tilfører dynamikk og varme som ofte er sårt tiltrengt på mono-skiver (i hvert fall mine).

    Men stjerna i samlingen er en SPU 85 anniversary. Limited edition (500 ex). Til alt overmål i et spu-shell i japansk HIDA bøk, lakkert med URUSHI lakk. Og den låter like bra som den ser ut. Her mangler intet. Løp og kjøp (hvis du får tak i en)!

    Jeg pleier å sammenligne spu og andre pickuper med biler (som jeg heller ikke har no´særlig greie på :) ) Moderne high end pickuper er som Ferrarier, lynraske, krevende og temperamentsfulle. SPU er som amerikanske muskelbiler, tøffe, med ubegrenset muskelkraft og skyhøy morofaktor.

    SPU-85 anniversary er som en Ford Mustang Shelby Cobra 500. Blodtrimma muskler i bøtter og spann, suverene veiegenskaper og en kulhetsfaktor som blåser de italienske femi-bilene av banen! :) :) :)

    Siden jeg har stor glede av å lese tråden din, kan du gjerne få prøve 85-i anlegget ditt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette var spennende lesning BigSwifty. Takk. Jeg tror vi må ta en kveld sammen her hos meg med den SPU-en. Det var svært generøst og hyggelig tilbud jeg setter stor pris på.

    Ut fra det du skriver så er jeg rimelig sikker på at Meister Silver ikke er greia her, jeg skal som sagt ha noe helt annet enn slankt, dette behøver ikke være nøytralt, det har jeg dekket andre steder.

    Nå kommer OAS på hjemmebesøk neste helg, men etter det så tar jeg gjerne en runde.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Høres hyggelig ut. Bare si fra når det måtte passe. Kan ta med Gold-en også. Og Mono, hvis du driver med slikt :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Spennende!

    Jo da, driver med mono ... spiller denne nå, på mono-EMT.

    A48541E6-61D1-4688-ABDD-A25981108175.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Mono er gøy. Særlig med SPU (og EMT, som jeg har hørt har en knakande god mono-pickup)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har bestemt meg for å gå for en "naken" SPU og jeg har bestemt meg for å sikre å få noe med "vintage" klassisk "SPU-lyd".

    - Naken fordi jeg har fem armer, men bare plass til fire om gangen. Siden Dynavector-armen ikke uten videre tar SPU i SPU-headshell (den gir da feil overheng) så ville vanlig SPU-headshell gitt meg litt lite manøvringsrom mht hvilke armer som skal være operative.

    - Klassisk fordi jeg vil være garantert å ha noe av det jeg hørt i PU-en jeg lånte av Vermin og fordi den skal være ulik de andre jeg har.

    Så, da ble det Classic N E.

    Håper vi ved anledning kan få til en prøverunde likevel Big Swifty.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Ikke noe problem, Fosse. Du må gjerne ta deg en tur hit. :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen som har en SPU N-adapter eller et SPU-headshell jeg kan låne?
    Har bestilt adapter, men det tar noe lenger tid å få den enn selve pickupen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn