En amatør får seg vinylsnurrer...

L

Ludo

Gjest
Endelig ;D

Etter mange år uten 'guts' til å hoppe på vinylen så fikk jeg endelig mot til å prøve igjen. Jeg har jobbet
som DJ for noen år tilbake, og av en merkelig grunn kvittet jeg meg en etpar Technics SL-1210 mk2.
Disse skal jo fortsatt være gangbare i vinylverdnen, men neida - de byttet eier sent på 90-tallet over noen
pils på et eller annet nachspiel om jeg ikke husker helt feil. Vinylen har også blitt donert bort etterhvert,
kun noen få eksemplarer har fått bli igjen. Jeg har nå nylig oppdaget at disse er såpass slitt at det rett og
slett ikke er brukanes til noe annet enn pynt om man foretrekker sånt... :-[

Også var det da her for få dager siden at en velkjent herremann på sentralen hadde en Rega Planar 3 til overs.
Og jeg hadde tilfeldigvis en ledig MC-inngang på forforsterkeren min... Og da går det ofte som det pleier ;D

Jeg har fått spillt litt på dette og det høres ganske så bra ut, lyden av vinyl er noe annet enn lyden fra CD/DAC.
Men helt klart meget sjarmerende og det har på en måte noe 'ekte' over seg på tross av at jeg har fått meg det
man kan kalle en 'entry-level' spiller.

Jeg stusser dog litt på at lydnivået er så utrolig lavt. Det høres ikke høyt ut før man nærmer seg kl 12 på volumkontrollen.
Både pickup og RIAA skal være av MC-typen og der stopper min kunnskap om dette. Er det noen som har tips? Evt
er en separat RIAA veien å gå her?

L

Ludo

Gjest
Bilder ja... man må jo ha noen bilder :)

Rega Plannar 3 er vel forholdsvis kjent for dere så jeg trenger vel ingen flere bilder av den... ;)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Grattis med vinylsnurrer da :) Du kunne ikke tatt et bilde av den uten tallerken på?

Mvh.....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Gratulerer Ludo!
MC pickuper har veldig lavt utsignal, så ofte er det slik som du beskriver her. :(
Step-up trafo er tingen, eller Moving coil stepup som noen velger og kalle det.

AT-OC9 har jeg aldri hørt, men skal jo være en VELDIG bra pickup i forhold til pris. :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.072
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
AT OC9 var vel nærmest genierklært for en 10-15 år siden. Svært mye pu for pengene. Grattis.
Ellers er jeg enig med Continuo, en stepup er veien å gå hvis du ikke bare ønsker å dra på over volumkontrollen. Problemet der er at hvis du drar nok på, får du mye sus og støy med på kjøpet.
mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Gratulere Ludo! Morro, var i samme båt som deg for noen uker siden. Vinyl er morro :) Henger meg på i rekken av "krever flere bilder" og ta gjerne med høytalere og resterende elektronikk :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Velkommen i de fortaptes verden! Jeg har i hvert fall forelsket meg i denne forunderlige (vidunderlige) måte å spille musikk på.
Kjøpte en Denon DP 57 av Rudi, noen måneder tilbake, og har omtrent ikke fyra opp cd spilleren siden det.
Men, har snart brukt en formue på nye plater ;D ;D
Flott PU også!
Må få meg en SET forsterker snart jeg også. Tror det kan trylle enda flere magiske toner ut av systemet her.

Mvh
Lars

L

Ludo

Gjest
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger - flere bilder kommer nok utpå kvelden. Kanskje en step-up sak kan være tingen ja,
har litt sus i pre når man gir på endel. Noen anbefalinger på den fronten?

Og hvor handler dere vinyl? :)

L

Ludo

Gjest
sclalars skrev:
Må få meg en SET forsterker snart jeg også. Tror det kan trylle enda flere magiske toner ut av systemet her.

Mvh
Lars

Hehe, har en som ikke er i bruk nå - si fra om du trenger å låne, den er vel ikke helt fremmed for deg :)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hei,

Jeg har hatt en OC9 for lenge siden og husker at den var for prisen meget god. Kan ikke huske at den skapte noe problem vedr. lavt signal.

Mange forsterkere med innebygget RIAA trinn har en mulighet for å endre forsterkningen med å vippe over noen små brytere inne i forsterkeren. Sjekk det først og sett den til høyeste dB nivå.

Har den ikke det er en step up en god løsning, eller en ekstern RIAA med justerbart gain. Gode slike kan erverves fra ca . kr 2.000,- og oppover.

Samleren

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Gratulerer! Den armen og pu'en så kjent ut ;)
Brukt er fint på feks litenytt.no
Ellers er the garden i tønsberg ok, collectingmusic.no

Big Dipper har vel en del i Oslo, ellers er det jo plenty av utenlandske/nettbaserte, som feks elusive disc.

Kos deg med ny spiller!

Ludo skrev:
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger - flere bilder kommer nok utpå kvelden. Kanskje en step-up sak kan være tingen ja,

Og hvor handler dere vinyl? :)

O

om.s

Gjest
En hyggelig og spennende verden du har beveget deg inn i, den skjenker mange gode musikalske stunder, grattis med ny spiller ;) ;D ;D ....

mvh

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Gratulerer med vinylsnurrer Ludo, og velkommen til vinylens deilige verden..

Hvis du har høyt nok volum på kl 12 er det vel ikke noe problem, da har du jo masse å gå på.

AT OC 9 hadde jeg selv for ca 15 år siden, og har bare gode minner av den, det er en god pick up.

Nå er det bare å begynne å handle vinyl igjen ;)

Destiny.. :)

L

Ludo

Gjest
MaHa skrev:
Ellers er the garden i tønsberg ok
Hehehe, så blind kan man bli. Det tok i overkant av 20 sekunder fra kontoret mitt og over til The Gargen. Der hadde han Kari Bremnes - Reise,
og den har jeg jo på CD også (men da heter den Live?) så da har jeg et fint sammenlikningsgrunnlag.

Skal forresten sjekke ut om det kan justeres noe på RIAA'en for å øke gain... Takk for tips :D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Du kan godt prøve min, låne den noen dager.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dersom det er en rør-riaa (?) du har, så kan den ha litt lav gain kanskje. AT OC9 har et sunt og fornuftig ut-nivå. Stepup er kanskje ikke så god ide som det høres ut (erfaringene er delte med slike trafoer og de gode er gjerne dyre), du må uansett bruke MM-inngangen da.

Er det virkelig noe problem å få "høyt" nivå kl 12 da?

Mvh Vidar P

L

Ludo

Gjest
Continuo skrev:
Ludo skrev:
Du kan godt prøve min, låne den noen dager.

Kanskje det hadde vært noe, skader jo ikke å prøve... :)

Vidar P skrev:
Dersom det er en rør-riaa (?) du har, så kan den ha litt lav gain kanskje. AT OC9 har et sunt og fornuftig ut-nivå. Stepup er kanskje ikke så god ide som det høres ut (erfaringene er delte med slike trafoer og de gode er gjerne dyre), du må uansett bruke MM-inngangen da.

Er det virkelig noe problem å få "høyt" nivå kl 12 da?

Mvh Vidar P
Selve RIAA'en er vel ikke rørbasert etter hva jeg har forstått. Og den er vel laget for MC-pickup, kan man bruke MM på den da? Eller omvendt?
Uansett så er det ikke det helt store problemet, om jeg virkelig vil dra på så må jeg nærmere kl 3 - greia er at da er det litt egenstøy fra preampen...
Men hvor ofte spiller man så høyt... heller sjeldent når jeg tenker meg om :)

Flott med tilbakemeldinger, er som sagt rimelig grønn på denne fronten ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Selve RIAA'en er vel ikke rørbasert etter hva jeg har forstått. Og den er vel laget for MC-pickup, kan man bruke MM på den da? Eller omvendt?
Uansett så er det ikke det helt store problemet, om jeg virkelig vil dra på så må jeg nærmere kl 3 - greia er at da er det litt egenstøy fra preampen...
Støy er jo en klassisk problemstilling med rør... transistorer har visserlig enkelte fordeler.
Åkkesom; MM og MC kan du ikke bruke om hverandre nei. Om du kun har MC-riaa, så tror jeg ikke du nødvendigvis vil komme heldig ut med en stepup; det blir feil impedansematching.

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Er nok noe i det Vidar sier.
Jeg tror at riaaen din er MM. ;)
For da vil signalet bli lavt, veldig lavt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
...
Men hvor ofte spiller man så høyt... heller sjeldent når jeg tenker meg om :)

Flott med tilbakemeldinger, er som sagt rimelig grønn på denne fronten ;)
Jeg ser problemet med nivåforskjeller mellom RIAA og CDspiller, men mht volumkontrollen så foretrekker jeg å kunne bruke hele skalaen dvs «worst case» for å skremme vettet av naboen opp mot kl 5, mer normale lyttenivåer ligger da mellom kl 10 og kl 2 ... det er dog også noe smak og behag. Støy fra preampen kan dog være et litt større problem.

Det lille jeg fant om Cayin SC-5SL på nettet angir 40dB (100X) forsterkning fra RIAA og 21 dB (ca 10X) fra linjetrinnet, dvs totalt ca 1000X på en PU som gir ut 0,4 mV, skulle gi en maks spenning ut på 0,4 V. Specen for SN på RIAA en er 68dB ref 3 mV inn, som gir et S/N på 41 dB med 0,4 mV inn. Totalt sett blir dette noe snaut, du burde ha ca. 10X mer forsterking å gå på, både av hensyn til støy og av hensyn til maks utnivå. En passende stepup/trafo på inngangen vil i tilfelle vært å foretrekke. f.eks fra Lundahl, f.eks. LL1550, LL1636 eller LL9206, koblet i 1:8 eller 1:10.

mvh
KJ

L

Ludo

Gjest
Ah, meget nyttig info fra dere begge :) Kanskje en trafo kan være noe. Men jeg ser ikke bort fra at preampen ryker etterhvert og at man kanskje kjøper en separat RIAA.

Uansett, her er sakset litt fra produsentens hjemmeside ang det tekniske :

Phono Section
1 pair RCA MC Phono (0.6 mV and up)
Input Sensitivity : 3mV
Input Impedance : 47k ohm
RIAA : +/- 0.2dB
Gain : 40dB
S/N Ratio :68dB

Det står jo MC-inngang her så jeg antar at det stemmer. Jeg har også åpnet den for å se om det er noen jumpere som kan flyttes med tanke på gain,
men det er det ikke.

L

Ludo

Gjest
Vi kjører på med flere bilder...:

På tallerkenen ligger det nå en Ringmat matte istedet for denne filtmatten som alltid blir med plata tilbake:

Og slik ser det ut uten tallerken:

Fra siden:

Og forfra igjen helt komplett med Kari på topp :)

Artige saker det her :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Ah, meget nyttig info fra dere begge :) Kanskje en trafo kan være noe. Men jeg ser ikke bort fra at preampen ryker etterhvert og at man kanskje kjøper en separat RIAA.

Phono Section

Det står jo MC-inngang her så jeg antar at det stemmer. Jeg har også åpnet den for å se om det er noen jumpere som kan flyttes med tanke på gain,
men det er det ikke.
Forsterkning er forsterkning uansett hva de kaller inngangen, og 40dB forsterking på et signal som er 0,4 mV er for lite.

En suverent god «reserve» RIAA (dvs, inntill du får deg en trafo ++ eller en ordentlig RIAA) er Cambridge 640P, den har en forsterkning på 55dB i MC modus, som skulle passe akkurat, og er forøvrig helt tyst. Til en knapp forgnertier får du rett og slett mer enn du betaler for. Til prisen så ekselerer den på transparens, og er stort sett fri for unoter. Den kan være litt slank/lys i klangbalansen, og den kan være litt rå i karakterern de første dagene, før den får «varmet seg opp» / «kjørt seg inn» / «brent seg inn» ... what ever ... deretter er den helt uproblematisk. Du kan faktisk ende opp med at at Cambridgen er «god nok».

mvh
KJ

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:

Phono Section

men det er det ikke.
Graham Slee 3 Fanfare koster 3200 kroner!
GSP har veldig bra riaaer, tyste og nøytrale.

Input sensitivity range: 0.2 to 1.0mV
Maximum input: 4.4mV rms
Output for inputs above 238 - 1190mV rms
Maximum output: 5.3 V rms
Gain: 61.5 dB (1190)
Input resistance: 470 Ohms
Input capacitance: 100 pF
Output will drive: 10k Ohms
Noise: -63 dB CCIR q-pk 20Hz - 20kHz
Distortion: 0.03%
RIAA accuracy: 0.5 dB
Frequency response: 19Hz - 150kHz
Channel balance: 0.2 dB
Channel separation: 64 dB
Size: 71 (w) x 72 (h) x 118 (d) mm

http://www.gspaudio.co.uk/preamps/gram_amp_3_fanfare.htm

Bør sjekkes opp!

Ellers er jo alternativet ny MM Riaa med MC step-up. :)
Du må uansett ha en MM riaa for og prøve min MC step-up.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:

Phono Section
Kjøp deg en MC riaa, og bruk den på en linjeinngang. Denne riaa'en har ikke nok gain for en "normal" MC. Cambridge 640P er et godt forslag, og en riaa jeg synes låter overraskende bra. Den Rega P3 som er for god for 640P har jeg til gode å høre :)

Mvh Vidar P

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
15
Vil bare gjøre oppmerksom på at "collectingmusic.no" nå har fått ny nettadresse - viktig å merke seg for den vinylinteresserte. Her er den nye adressen :

http://www.thegarden.no

Butikken i Tønsberg ligger på samme sted som tidligere.

Mvh.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
508
Torget vurderinger
2
hallo folkens,er enda en som vurderer å gå til innkjøp av vinylsnurrer,har vel aldri blitt helt fornøyd med digitallyd,har hørt det hver gang æ har hørt en vinylrigg,det er EKTE lyd som æ ennu ikkje har hørt like bra av noen cdspiller dessverre,kanskje æ skal ønske mæ en tel jul av mæ sjøl 8) Har vært ok med noen tips om bra spillere,gjerne brukt..burde ikkje koste skjorta så det ikkje blir skillsmisse,er nygift og vil fortsette slik ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
p406 skrev:
hallo folkens,er enda en som vurderer å gå til innkjøp av vinylsnurrer,har vel aldri blitt helt fornøyd med digitallyd,har hørt det hver gang æ har hørt en vinylrigg,det er EKTE lyd som æ ennu ikkje har hørt like bra av noen cdspiller dessverre,kanskje æ skal ønske mæ en tel jul av mæ sjøl 8) Har vært ok med noen tips om bra spillere,gjerne brukt..burde ikkje koste skjorta så det ikkje blir skillsmisse,er nygift og vil fortsette slik ;D
Synes du skal lage en tråd hvor du spør etter forskjellige valg, hvilken prisklasse etc.
Så du ikke kupper tråden til Ludo. ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
508
Torget vurderinger
2
ok,var ikke meningen det da,skal se ka æ får tell :)

L

Ludo

Gjest
Da skal Cambridge RIAA sjekkes ut ihvertfall, denne er jo meget lavt priset.

Men hva bruker dere av hjelpemiddel for å rense platene? Ser det finnes alt fra microfiberkluter til mer eksotiske
løsninger. Er det noen gode tips der? Er jo ganske bortskjemte med digitale medier sånn sett...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Men hva bruker dere av hjelpemiddel for å rense platene? Ser det finnes alt fra microfiberkluter til mer eksotiske
løsninger. Er det noen gode tips der? Er jo ganske bortskjemte med digitale medier sånn sett...
Decca-børste. Deretter er neste nivå en vakuum-vasker.

Mvh Vidar P

L

Ludo

Gjest
Vidar P skrev:
Ludo skrev:

Mvh Vidar P
Mange takk Vidar P :)

Decca 2+2 er nå bestillt!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Vidar P skrev:
Ludo skrev:

Mvh Vidar P
Mange takk Vidar P :)

Decca 2+2 er nå bestillt!
Husk på stiften også! ;)
Denne her kan jo være et alternativ, dekker alle behov?
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=206,209&id=619

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
MaHa skrev:
Ellers er the garden i tønsberg ok
Hehehe, så blind kan man bli. Det tok i overkant av 20 sekunder fra kontoret mitt og over til The Gargen. Der hadde han Kari Bremnes - Reise,
og den har jeg jo på CD også (men da heter den Live?) så da har jeg et fint sammenlikningsgrunnlag.

Skal forresten sjekke ut om det kan justeres noe på RIAA'en for å øke gain... Takk for tips :D
Det kan bli dyyyrt å bo så nærme en så god vinylsjappe ::)

Jeg har vel brukt i overkant av 10 000kr på vinyl i høst, så penga kan fly unna ja :eek:

Men har bygd meg opp en bra samling med LP plater i løpet av et drøyt år, ca 400stk.

Destiny.. :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Denne kan det være verdt å prøve Ludo. Hadde denne på prøve hos en kompis en uke's tid, og den ble ikke returnert ;)
Ta kontakt med Hifistasjonen, han pleier å være raus med å låne ut produkter for testing i heimen, noe jeg synes er et must før man bestemmer seg. Da slipper man unna med porto'n til retur, hvis det skulle vise seg å ikke matche sitt eget utstyr.

http://www.hifi-stasjonen.no/produkter/view/?page=1&pro_id=226

Lars

L

Ludo

Gjest
Takk for tipset Lars, skal sjekke ut denne :)

Må nok ha egen RIAA her. Nå spiller jeg i normalt lyttevolum, ikke høyt - og kontrollen står på kl 1.

For øvrig står det er en Lundahl step-up trafo på bruktbørsen, kan denne være noe tro?

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8828.0.html

Har også forhørt meg litt om RIAA hos Audioaktøren, der anbefales bl.a. Holfi Eclipse om man får tak i
samt Projekt Tube Box... Noen synspunkter på disse, eller er det bare å handle Cambridge?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Takk for tipset Lars, skal sjekke ut denne :)

Må nok ha egen RIAA her. Nå spiller jeg i normalt lyttevolum, ikke høyt - og kontrollen står på kl 1.

For øvrig står det er en Lundahl step-up trafo på bruktbørsen, kan denne være noe tro?

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8828.0.html

Har også forhørt meg litt om RIAA hos Audioaktøren, der anbefales bl.a. Holfi Eclipse om man får tak i
samt Projekt Tube Box... Noen synspunkter på disse, eller er det bare å handle Cambridge?
Arrester meg hvis jeg tar feil! :p
Du kan ikke ha en step-up hvis du kun har MC på Riaaen din. Eller? :-\
Du må med andre ord ha en ny riaa. :)

Topp Bunn