En bok om vintage hifi: Ljud och hur det ska låta

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Här vill jag bara ge ett litet tips på givande läsning för den som är intresserad av ljudåtergivning och vintage hifi. Det är en sorts "lärobok" kan man säga; den innehåller inga presentationer av, eller specifikationer på, t ex förstärkare.
Den här boken gavs ut 1976 och behandlar allt om hifi och ljudåtergivning som var aktuellt då. Den går säkert att beställa från vilket bibliotek som helst. Finns den inte i Norge, så kan ditt bibliotek säkert beställa den från Sverige. Den finns t ex på Stockholms Stadsbibliotek.
Om man vill köpa den kan man söka på t ex bokbörsen.se.

5efef5f258782.jpg
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Det er altfor lenge siden, antagelig på 80-tallet, så jeg husker dessverre ikke så mye.
 

L.ove

Medlem
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
34
Antall liker
16
Torget vurderinger
2
Er også en LP med div. testspor fra svenske HIFI instituttet. Samme front som boka.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja, det stämmer, man kunde köpa en LP också. Den hade inspelningar främst av klassisk musik, inspelningar som ansågs vara av hög kvalitet. Den innehöll också test av vänster och höger kanal och fas-test, om jag inte minns fel. Jag hade LP:n på den tiden, men nu finns den inte kvar. Boken är mer intressant, tycker jag.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for tipset, moderator! Der traff du ihvertfall meg "hjemme"! Var en tur inne på bokbørsen.se., men der var boka ikke inne nå! Skal følge med! Ditt råd om å ta en titt på "Hur HiFi" gjorde underverker for meg! Der sto "grunnleggende" ting innen hifi så grundig og lettfattelig skrevet/forklart, at jeg fikk noe av en "halleluja - opplevelse"! Enda bedre: En "Eureka - opplevelse"! Mange takk! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Nå er boken framme hos meg, og i "mint condition", Kranzberg! Den er tydeligvis lest gjennom en gang, for så å bli satt i en bokhylle og siden havnet hos Kalmar Antikvariat! Har så vidt begynt å bla i boken, men liker allerede den "ryddige" oppbyggingen av innholdet; Hver komponent i et hifi - anlegg har et eget kapittel! Dermed er det enkelt å finne svar på ting man måtte lure på! I tillegg er det mange plansjer som på meget oversiktlig vis, viser ting i teksten som en del av oss kan finne vanskelige å skjønne uten litt ekstra hjelp! Et meget godt kjøp imo! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tja, mulig det, Lassencad! Med min bok fulgte det ikke med noen LP! Men etter første gangs blading gjennom boken, er jeg svært fornøyd!👍 Mvh ToreP
 
L

Lassencad

Gjest
Okay
Ja jeg søger jo det band der spiller (Elbas) hvor bassen er helt fremme i lydbilledet .
De har sikkert lavet en del mere med bas der er så magtfuld.
Oprettede denne tråd uden held :) Fandt aldrig ud mere ud over at bassisten Hedder Peter Holm
 
L

Lassencad

Gjest
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Bare en liten observasjon som jeg gjorde nå nettopp: På første side er det et stempel som lyder som så - "Grundskolan i Torsås, Tilhør inst FYSIK, 15139"! Over står prisen som var 250,-. Morsomt, syns jeg, at boken har vært i alle de år i Kalmar len, Småland!
Mvh ToreP
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Grundskolan i Sverige är samma sak som Ungdomsskolen i Norge.
Torsås ligger söder om Kalmar, så det är nog naturligt att boken hamnat på ett antikvariat i Kalmar.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Jeg har også LP’en (siden sent ‘70, tidlig ‘80 tall) men har aldri sett boken. Har også spilt bass sporet mye og lurt på hvem det var og om kuttet kom fra et vanlig album.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Här vill jag bara ge ett litet tips på givande läsning för den som är intresserad av ljudåtergivning och vintage hifi. Det är en sorts "lärobok" kan man säga; den innehåller inga presentationer av, eller specifikationer på, t ex förstärkare.
Den här boken gavs ut 1976 och behandlar allt om hifi och ljudåtergivning som var aktuellt då. Den går säkert att beställa från vilket bibliotek som helst. Finns den inte i Norge, så kan ditt bibliotek säkert beställa den från Sverige. Den finns t ex på Stockholms Stadsbibliotek.
Om man vill köpa den kan man söka på t ex bokbörsen.se.

Vis vedlegget 731621
Jeg liker å gå på konsert og lytte til musikk in natura. Og jeg har sittet meget nær en strykekvartett i en kirke.
Margido
 
Topp Bunn