en dobbeltriode på inngangstrinnet vs et separat rør pr kanal

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Sikler litt på integrert rørforsterker men kan lite om hva de ulike designgrepene gjør for lyden. Ser at i prisområdet jeg titter på så er det noen forsterkere som har en dobbelttriode for begge kanaler på ingangstrinnet, mens andre har to. Eksempelvis har LM Audio 34IA : 12ax7 *1 mens den dyrere LM Audio 88IA har 12BH7 *2. Jeg får litt tvangstanke om at et rør som kjører stereo må være et kompromiss med tanke på kanalseperasjon. Er det reelt, eller bare en hikke fra min kant? Ser jo at flere forsterkere med løsningen i 341A har fått gode skussmål.

Hva er de reelle tekniske ulempene med et rør for to kanaler?

Mvh
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Kjører du vinyl så er du jo tett på mono uansett....:rolleyes:

Finnes ikke overslag internt i røret. Lettere med ett rør når det gjelder innkjøp
og matching osv.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Kjører du vinyl så er du jo tett på mono uansett....:rolleyes:

Finnes ikke overslag internt i røret. Lettere med ett rør når det gjelder innkjøp
og matching osv.
Tusen takk for svar. Da skal jeg forsøke å legge bort den tvangstanken. Men hva er fordelen med to?

Mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Line Magnetic LM-34IA er testet i Hi-finews Magazine February 2021som burde ligge hos Narvesen nå.
Jeg tror de elektrostatiske feltene inne i en dobbeltriode har god kontroll over strømmen inne i trioden. ( 12AX7 har to trioder ). Strømforsyningen kan bety mer og derfor liker noen separate forsterkere for stereo. Men 12AX7 trekker rundt 1 mA hver triode så enhver strømforsyning klarer dette...
Igjen vil jeg anbefale å teste 5751 og 6072/12AY7 i stedet for 12AX7. Begge har mindre forsterking , men jeg mener de ( NOS rør ) har mer "åpen" lyd. På den andre siden anbefales forsterkeren til Jazz og rolig klassisk og da vil man gjerne ha "pen" lyd. VH. Bernt
Triode - Wikipedia
 

tmi

Medlem
Ble medlem
11.01.2016
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Tromsø
Ser at tråden er litt gammel, men svarer likevel på den.
En dobbeltriode vil alltid ha litt "crosstalk" mellom de to triodene i røret. Dette skyldes at det vil være en kapasitiv kobling mellom de to metallstrukturene som utgjør anodene.
Denne "kondensatoren" kaller vi ofte for Caa (capacitor anode to anode). For et mye brukt rør som ECC83/12AX7 vil crosstalk i dB være ca -55 dB ved 10 kHz, dvs signalet fra den andre kanalen vil være 55 dB dempet i forhold til det signalet som skal være der. Denne crosstalk'en vil også være frekvensavhengig, det blir mer crosstalk jo høyere frekvensen er. Ved ca 100kHz vil den for ECC83 være ca -36 dB.
For det russiske røret 6N2P, som omtrent tilsvarer ECC83 men har skjerm mellom de to triodene vil crosstalk være ca -61 dB ved 10kHz, hvis skjermen er jordet, dette er egentlig en ganske stor forskjell.
Nå vil vel neppe dette være noe stort problem, men kanalseparasjonen kan aldri bli bedre en -55 dB ved 10 kHz hvis man bruker samme ECC83/12AX7 dobbeltriode for begge kanalene, andre rørtyper vil stort sett være ganske like når det gjelder dette.
 
Sist redigert:
Topp Bunn