En dose virkelighet!

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.268
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
På lørdag fikk jeg en dose virkelighet i livet... Det var lenge siden sist nå, så jeg følte det var på tide. Når så muligheten til å få denne dosen med virkelighet kom, grep jeg den begjerlig. Virkeligheten jeg fikk oppleve da var rett og slett imponerende! Jeg hadde store forhåpninger, og de ble overgått i sterk grad denne lørdagen. Lurer på om jeg skal satse på å få med meg virkeligheten litt oftere heretter...

Hva jeg opplevde? Jeg var en tur på konsert... Eller Jazzcafe om du vil. Arild Adersen Trio besøkte Kulturhuset i nærheten av meg og holdt en konsert.

Arild Andersen Trio er godt beskrevet her:

2m skrev:
Arild Andersen Trio:
Arild Andersen (1945 ) trenger vel egentlig ingen videre presentasjon. Han er en institusjon i norsk og internasjonal jazz, særlig gjennom sitt samarbeid med Jan Garbarek. Arild Andersen har også spilt sammen med musikere som Don Cherry, Sam Rivers og Karin Krog. I 1982 startet han det etter hvert legendariske bandet Masqualero sammen med Jon Christensen, Nils Petter Molvær, Jon Balke og Tore Brunborg. Bandet eksisterte i 10 år, ga ut fire album og vant tre Spellemannpriser.
Andersen vant selv Gammleng-prisen i klassen jazz i 1984. Fra 1990-årene har han hatt som musikalsk tyngdepunkt å kombinere norsk folkemusikk med improvisert musikk.Han har bl.a annet spilt og turnert mye med I 1994 skrev han musikken til Kristin Lavransdatter (for teater). Andersen var «artist in residence» under Moldejazz 2005. Fra 2006 har han spilt og turnert med den nye trioen med Paolo Vinaccia og Tommy Smith (UK).

Tommy Smith (1967) er fra Edinborough, Skottland og er en av Europas ledende saksofonister. En utrolig spennende og sterk musiker! Han ble tildelt BBC Jazz Awards ”Heart of Jazz” for 2008. Han spilte allerede med Gary Burton (US) som 18-åring og har siden dette en svært lang og internasjonal merittliste. Har bl.a spilt og turnert med Joe Lovano, Chick Corea, John Scofield, Pat Metheny, Don Cherry, Bill Frisell, Nana Vasconselos, Jack de Johnette, Trilok Gurtu, Benny Golson, m.fl !

Paolo Vinaccia (1954) har Arild jobbet med i mange år og i ulike prosjekter. Født i Italia, har bodd 25 år i Norge og vært aktiv på den norske og europeiske jazzscenen og en sentral improvisatør med jazzstjerner som Nils Petter Molvær, Ketil Bjørnstad, Terje Rypdal, Bugge Wesseltoft, Palle Mikkelborg, Arild Andersen og andre.
Konserten varte vel i ca 1,5t. Noe som var allt for kort spør du meg... De var opplagte og spillte med stor iver virket det som. Det var en stor opplevelse å være på intimkonsert med så dyktige musikere.
Det var tydelig at Paolo Vianaccia og Arild Andersen har spillt mye sammen, da samspillet de i mellom var forrykende. De fulgte hverandres krumspring og utfordringer perfekt. Begge med sine unike spillestiler som dog passer veldig godt sammen.
Tommy Smith var for meg et nytt bekjentskap, men dog et hyggelig sådan. Han var imponerende teknisk, med en fantastisk klang og kontroll.
Arild Andersen vartet opp med flott, lekent og imponerende bass spill.
Paolo Vinaccia var for meg høydepunktet. Maken til feeling på slagverk har jeg ikke hørt før. Nydelig rytmisk og med stor variasjon i spillet. Allt fra sarte touch med visp til djevelske smekk i et forrykende tempo. Det ble foreslått i forsamlingen at noen burde telle armene hans...

Så alt i alt en flott opplevelse en lørdags ettermiddag...
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Alltid godt å få justert "lyttelappene" (ørene) mot referansen!!

En trio som dette er ypperlig, både musikalsk og lydmessig. Andre enkle, greie og ikke så rent sjelden positive "spontankonsertbesøk" kan være lokal kirkekonsert med alt i fra egen organist via musikkskoleelever og til mer etablerte musikere i ulike settinger.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.268
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Litt klønete formulert kanskje, men jeg bruker ikke en intimkonsert på en cafe som referanse på hvilken lyd jeg vil ha hjemme.
Det jeg brukte den til var å oppleve tre av verdens beste artister utøve stor kunst på tre meters avstand. Rein luksus med andre ord! Du får en helt annen opplevelse enn ved å høre den samme musikken over et anlegg.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjellen på musikk med og uten kabler. Ikke rart det blir forskjell. ;D
 
Topp Bunn