En eller to mellomtoner.

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Antall liker
2
Hei.
Jeg er i gang med selvbyggerprosjekt nr noen-og-femti, og ble sittende å fundere på en ting:
For økt systemfølsomhet, er 2 rimelige mellomtoner i MTM å foretrekke framfor 1 dyrere?
Jeg er ikke ute etter et svar for mitt prosjekt, men mer refleksjoner på generelt grunnlag.
Jeg skal lage en tråd om mitt prosjekt etter hvert.

Mvh
Dag Johansen

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
På generelt grunnlag er det ikke noen fasit her, jeg ville ihvertfall ikke gå for billigere elementer bare for å spare noen få hundrelapper. Det ender med opp med de bedre elementene etterhvert uansett, da sitter man med to dyre mellomtoner og en haug med skrap i kjelleren. ;D

T

theStig

Gjest
Det er ikke noe som helst som tilsier at dyrere mellomtoner har høyere følsomhet, i hvertfall ikke hvis vi ser på standard hifi elementer. Faktisk er det ofte motsatt også, at de virkelige "perlene" ofte har under middels følsomhet.

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Antall liker
2
Det er ikke noe som helst som tilsier at dyrere mellomtoner har høyere følsomhet, i hvertfall ikke hvis vi ser på standard hifi elementer. Faktisk er det ofte motsatt også, at de virkelige "perlene"  ofte har under middels følsomhet.
Tror du missforsto litt, jeg mente hvis begge alternativene endte opp med samme følsomhet.

Mvh
Dag Johansen

T

theStig

Gjest
93 dB er temmelig imponerende. Deler man før baffle-step (4-500 Hz), så kan man få til et meget effektivt system. Problemet er å finne bass-elementer som kan matche 93 dB i det kritiske 100 Hz området. Selv med to basser er dette vanskelig å få til.

T

theStig

Gjest
Tror du missforsto litt, jeg mente hvis begge alternativene endte opp med samme følsomhet.

Mvh
Dag Johansen
I praksis ender du opp med 6 dB mer følsomhet med to mellomtoner, hvis de parallelkobles.

Uansett vil jeg heller gått for en god i stedet for to dårlige mellomtoner.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.654
93 dB er temmelig imponerende. Deler man før baffle-step (4-500 Hz), så kan man få til et meget effektivt system. Problemet er å finne bass-elementer som kan matche 93 dB i det kritiske 100 Hz området. Selv med to basser er dette vanskelig å få til.
Når jeg ser 93 dB følsomhet på en mellomtone, så tenker jeg en høyttaler på 87-89 dB følsomhet.

Hvis man har en bass med normal følsomhet, og plasserer denne tilstrekkelig nærme gulvet, så får man 2Pi utstråling i hele elementets arbeidsområde og da burde ikke 89 dB være et problem. Plasserer man bassen lavt nok, så vil baffelstegproblematikken kun ramme mellomtonen.

Jeg tenker da ikke på basselementer med ultratunge membraner, store motorer, høy Q og 80dB følsomhet, men et basselement som har en lav til normal Q og som tåler å deles ved noen hundre Hz.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
For meg er det helt feil å forsøke å gi et generelt svar på hva som er best. Dette avhenger i så stor grad av hele konstruksjonen.

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Antall liker
2
Jeg tenker da ikke på basselementer med ultratunge membraner, store motorer, høy Q og 80dB følsomhet, men et basselement som har en lav til normal Q og som tåler å deles ved noen hundre Hz.
Noen vitale parametre på 12 tommeren jeg skal bruke:
Fs 28.6 Hz

Re 6.00 Ohm

Qms 6.24

Qes 0.37

Qts 0.35

Vas 81.37 L

Mms 0.133 kg

Cms 0.234 mm/N

BL 19.75 Tesla/m

Sd 0.0498 m²

Xmax +-8 mm