En epoke er over

S

slowmotion

Gjest
Det der er gammelt nytt.
Både Pozidrive og Philips skruene har i praksis vært døde i mange år.

;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.565
Det er ikke noe problem med stjerneskruen hadde bare de fordømte skruene holdt en god KVALITET. Det er så mye dritt som lages.

L

Lydtekniker

Gjest
Ganske lukrativt for jernvarebransjen at hele verden må kjøpe seg nye sett med skrutrekkere.

K

kbwh

Gjest
Gjett hva slags skrutrekkere man må bruke for å åpne den franske cdspilleren min da?

C'est la Avant Garde! Chassis fra '93! Torx selvfølgelig!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Gjett hva slags skrutrekkere man må bruke for å åpne den franske cdspilleren min da?

C'est la Avant Garde! Chassis fra '93! Torx selvfølgelig!
Samme som Citroen ?

T

theStig

Gjest
Når jeg begynte i databransjen på 80-tallet var vi helt oppgitt over disse Compaq maskinene som hadde rare skruer som ingen hadde skrutrekker til... altså torx.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Sikkert, men jeg husker spesielt godt 92 i forbindelse med en flytting , og alle PC'er måtte ha nytt nettverkskort.
UFF disse helvetes Compaq maskinene .....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.199
Torget vurderinger
0
Nå må vi ikke glemme varianten som kan ødelegge selv den beste dag ! Helt uavhengig av umbraco,torx, phillips etc, så er det noe som heter "tamperproof" umbraco,torx, phillips etc. Alle formatene har en "tamperproof variant ! Det er gøy det !! :mad: :mad: :-X :-/ :'(

Da må man nemlig har to av hver av alle disse skrutrekkerne ! :eek: :-[ :p

Og ja da, jeg har det ja ! ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jepp, og her om dagen imploderte jaggumeg svinghjulet på Peugeoten min. Der røk den hifikabeloppgraderingen gitt.
Jeg har vært vaksinert mot franske biler siden jeg hadde en Peugeot 605. Verste drittbilen som noensinne har stått på verksted! Kostet meg en jævla formue i reparasjoner. Satt sammen av algirske kameldrivere som aldri hadde hørt om kvalitetskontroll, og så komplisert skrudd sammen at du knapt kunne skifte tennplugger selv.
Du vil ikke engang vite om det elektriske soltaket. (for ordens skyld:jeg bor på vestlandet og vi har 270 nedbørsdager i året!)
mvh

K

kbwh

Gjest
Så vidt jeg har forstått det er dette svinghjulhavariet en feil som er kjent på 307 med 2 liter HDI-motor. Rep. dekkes normalt av importør innenfor 3 år/100kkm.
Svinghjulets bolter bruker, for å holde oss til topic på et vis, ikke torx men unbrako.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
.
Du vil ikke engang vite om det elektriske soltaket. (for ordens skyld:jeg bor på vestlandet og vi har 270 nedbørsdager i året!)
                                            mvh

Hva i all verden skal folk på vestlandet med soltak da.
Må ha allværsbil der.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Det er ikke noe problem med stjerneskruen hadde bare de fordømte skruene holdt en god KVALITET. Det er så mye dritt som lages.
Problemet er vel like mye at man ofte er for dårlig til å treffe skruen helt rett. Ofte får man en liten vinkel som fører til avrunding/ utsliting av sporene. Da særlig med drill.

Dessuten er det ikke alltid like lett å velge korrekt bit-størrelse.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Torx er tingen! Rart at Phillips og pozidrive fortsatt finnes...

På min klassiske SAAB 900 benyttes også Torx. Og på vintage Macer. Mac Plus fra -86 f.eks. :) Ikke bare Compaq som skjønte det tidlig.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Torx er tingen! Rart at Phillips og pozidrive fortsatt finnes...

På min klassiske SAAB 900 benyttes også Torx. Og på vintage Macer. Mac Plus fra -86 f.eks. :) Ikke bare Compaq som skjønte det tidlig.
Ja Macer også ja, selvsagt. Men det var ytterst skjelden det var nødvendig å skru opp en Mac.

Topp Bunn