En gammel mann har våknet fra dvalen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Jeg for min del ville ikke prøvd noe annet før høyttaler-plassering var gått igjennom grundig. Har du eksperimentert mye med dette? Hvor mye har du å gå på, sideveis og framover (større avstand til frontvegg og immellom høyttalere).

JT

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    SaltyDog skrev:
    (I dag skal jeg forsøke meg med et bilde for første gang, lurer på hvordan det går...)
    Som sagt tidligere, fikk Tandbergutstyret avlastning i 1998: Inn kom Pioneer PD-S06 CD-spiller, Holfi Integra 8 integrert forsterker, og Mission 752 Freedom høyttalere. Og jeg syntes at jeg kunne ane en flik av det sagnomsuste "high-end"! I ettertid vil jeg si at lyden nok må betegnes som snill, men absolutt hørverdig. Jeg hørte mye musikk via det anlegget... Så i 2007 ble jeg angrepet av hifi-basillen igjen, og denne gangen ganske hardt. Jeg kjøpte komponenter i hytt og vær, må nok innrømme noen impulskjøp også. Så jeg har en god del til overs, og dette vil havne på bruktbørsen. Jeg har holdt meg til den lavere eller midlere prisklasse, likevel synes jeg at godlyden er der. Vedlagte bilde viser den kombinasjonen jeg bruker mest i disse dager (håper bildet kommer igjennom). Lyden kan vel best beskrives som fyldig, og det heller mot det varme. Men uten at det blir svulmende eller ullent; bassen er presis og kontrollert, mellomtonen er behagelig med god kropp på stemmer f.eks, og diskanten er grei og transparent. Men jeg synes at s-ene kan bli litt vel skarpe til tider. Jeg har også prøvd meg med rør for første gang, og oppdaget at "tube-rolling" er farlige greier. Så det har blitt en del rørbytter her ja... Kanskje dere ørner her på sentralen kan identifisere komponentene, selv om bildet slett ikke er av toppklasse?
    Nydelig oppsett, hvis en ser bort fra kopekassa da ;D

supersubb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2007
    Antall liker
    0
    Hei!
    Trangen til Oppgraderinger vil helt sikkert ikke dø ut med tiden, men inneholdet i lommeboka kan fort noen ganger "dø ut" men slik er det når dette "viruset" har tatt bolig i kroppen vår og det ikke finns noen medisin utenom oppgradering som ser ut til å virke!
    ;D

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jan-terje skrev:
    Jeg for min del ville ikke prøvd noe annet før høyttaler-plassering var gått igjennom grundig. Har du eksperimentert mye med dette? Hvor mye har du å gå på, sideveis og framover (større avstand til frontvegg og immellom høyttalere).

JT
    Jeg har plassert høyttalere og godstol i en likesidet trekant, og vinklet ht innover, slik at de "møtes" litt bak lytteposisjon. Ht står midt på langvegg, og jeg har mye å gå på mht avstand til sidevegg og bakvegg. Jeg har ikke eksperimentert mye her, da jeg flytter inn i nytt (for meg!) hus om en måneds tid. Her vil jeg prøve meg med et dedikert lytterom: dette rommet er rektangulært, på ca 3 x 4 meter, vanlig takhøyde. Kanskje litt lite...? Kan også bruke en kjellerstue, men lav takhøyde her kan kanskje by på problemer. Stua er jo også et alternativ, men her får jeg nok ikke helt frie tøyler... ;) Uansett ser jeg for meg en god del prøving og feiling mht plassering, når flyttingen endelig er overstått...

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    supersubb skrev:
    Hei!
    Trangen til Oppgraderinger vil helt sikkert ikke dø ut med tiden, men inneholdet i lommeboka kan fort noen ganger "dø ut" men slik er det når dette "viruset" har tatt bolig i kroppen vår og det ikke finns noen medisin utenom oppgradering som ser ut til å virke!
    ;D
    Du har helt rett, supersubb!!! Hjelp, jeg har i det siste lest mye positivt om forsterkere fra Ayre. Dette er et helt ukjent merke for meg, har noen av dere erfaringer med disse? Hvem forhandler Ayre i Oslo eller Østlandsområdet? ???

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Ok. Det er iallefall min erfaring, at både lengre avstand mellom høyttalere og mindre vinkling kan gi mindre pågående diskant. (Du hadde noen skarpe S-er) Det kan jo også være systemavhengig..

JT

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    En gammel mann har våknet fra dvalen...og har oppgradert - igjen! Jeg har også registrert meg her på HFS, etter å ha lest innlegg her det siste året - ønsk meg velkommen! Jeg ble bitt av hifi-basillen allerede som ung mann på 60-tallet, og har hatt oppgraderingsspøkelset på besøk flere ganger - men som regel med mange års mellomrom. Det siste anfallet er imidlertid det sterkeste; jeg har lest mye, hørt mye, prøvd mye - og kjøpt mye. Må nok innrømme at noe har vært impulskjøp, så noe av det vil nok havne på bruktbørsen (må bare lære meg hvordan først). Så til dere unge her på forumet: Hvis dere går rundt og tror at trangen til å oppgradere vil avta med årene, så er det stor fare for at dere tar feil.
    "And then one day you find ten years have got behind you" (Pink Floyd).

Jøss - det har gått 10 år siden mitt første innlegg her på sentralen. I januar 2008.
    Tida har gått fort. Har blitt kjent med mange her inne, og de aller fleste er greie folk.
    Det har blitt mye hi-fi og musikk. Mye. Jeg satser på 10 nye år.

Mvh Salty

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jaja - tida går. Jeg har vært litt til og fra her på Sentralen. Jeg ser at jeg opprettet kontoen "Salty Dog" i januar 2008, og startet tråden "En gammel mann har våknet fra dvalen". Denne tråden. Der skrev jeg at musikk- og hifi-interessen ikke har avtatt med årene, og det kan jeg skrive under på i dag også. Mange år etterpå. Det har vært en del bytter, og jeg har nå havnet på et oppsett som har vært stabilt en god stund. Men mye kan skje fortsatt! Jeg har min egen mancave i kjellerstua, og som pensjonist tilbringer jeg mye tid her. Kvalitetstid med god musikk og god lyd. Etter min smak, selvfølgelig.

Sånn ser hovedanlegget ut i dag: Nederst i racket står monoblokkene Musical Innovation MI 17 Balanced Mono. I etasjen over står preampen MI 23.5A, med strømforsyningen til høyre. Over der står CD-spilleren Esoteric K-05Xs SACD til venstre, og streameren Lumin D3 til høyre. På toppen fra venstre: MI 14 RIAA, platespilleren Thorens TD 160 B MkII, med arm Jelco SA-750D og pickup Dynavector DV-20X2 MC. Helt til høyre står hodetelefonforsterkeren Consonance Cyber 20 og hodetelefonene AKG K701. Høyttalerene er Ø Audio Icon, og bak står Arendal Sound Subwoofer 2.

Mancave_002.jpeg

Ved siden av hovedanlegget står vintage-anlegget mitt. Mitt første "ordentlige" stereoanlegg, fra siste halvdel av 1970-tallet. På den tida jobbet jeg på Tandberg Radiofabrikk AS på Frysja, og vi ansatte kunne velge fra øverste hylle til under halv pris. I midten står Tandberg receiver TR 2075 MkII, med kassettspilleren Tandberg TCD 440 A under. På toppen står platespilleren Thorens TD 160 B MkII, med armen SME 3009 og pickup Ortofon 2M Blue. Dette anlegget bytter på å bruke Ø Icon høyttalerene med hovedanlegget, og det spiller like strålende den dag i dag, som det gjorde på slutten av 70-tallet!

Vintage_HiFi_003.jpeg

Mvh Salty

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Mange av dere har sikkert observert mengden av MI-utstyr fra Musical Innovation i oppsettet mitt. Sånn startet det hele: Det sto en glitrende omtale av sluttrinnet MI 9 i Fidelity #42 i 2010. Jeg kontaktet konstruktøren, og lurte på om det var mulig å få en prøvelytt. "Jeg har et sett her, bare kom og hent" - var svaret. Og superkomboen MI 11 / MI 9 (preamp og 60W klasse A effekt) kom inn på gutterommet mitt 24. august 2010. På prøve, og de ble aldri returnert. De står der fortsatt. Her står de på gulvet for prøvespilling nevnte dato i 2010. Preampen MI 11 oppå effekten MI 9. Kun midlertidig, selvfølgelig. MI 9 utvikler jo en god del varme.

MI_9_MI_11_001.JPG

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skrev tidligere at oppsettet mitt har holdt seg uendret i 2-3 år. Men det er ett unntak, nemlig streameren Lumin D3. Den kjøpte jeg i år; i mai 2024. Jeg har lenge brukt en enkel streamer + Spotify for å sjekke ut ny (for meg) musikk, for så å kjøpe den på fysisk format hvis den falt i smak. Enten på vinyl eller cd. Nå har jeg byttet ut den enkle streameren med en Lumin D3, og Spotify med Qobuz. Og du verden for en forskjell! Nesten ikke til å tro. Så nå strømmes det mye her i heimen!

Lumin_D3.JPG

Lumin_D3_002.jpg

Nå strømmer jeg "Just Fabulous" med Angela Brown. Disse live-opptakene har en besnærende klarhet, tyngde og dynamikk, og de er en fryd å høre på. Anbefales!

Angela_Brown_Just_Fabulous.jpg

Mvh Salty

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn