En "god" platespiller

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Trenger litt hjelp av dere vinyl entusiaster.
Har en NAD C555 Platespiller http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/Platespillere/ som jeg har hatt en stund. Men føler ikke at denne gir noe særlig god lyd. Er dermed på utkikk etter en ny (eller brukt) som kan spille markant bedre en NAD'en. Prisklasse ? Tja...alt er jo relativ men ikke i klassen ar den overgår verdien på leiligheten. Ønsker bare god lyd fra vinyl jeg ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Betyr det en "god" platespiller til under 5 millioner, eller helt ned i hundre tusen kroner?

Jeg fleiper litt her, men jeg tror nok det kunne vært en fordel om du sa litt mer om oppsettet du skal bruke den i, konkretiserer pris og nevner litt om mangler ved den du har (les: dine preferanser og din smak).

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Skal bruke den mot NAD T763v2 forsterker tilkoblet en NAD PP1 RIAA boks for å få utgang til LP. Synes lyden soom kommer ut fra DALI AXS10K høyttalerne er veldig tynn som fører til at detaljene fra platene ikke kommer frem i bildet. Dette er den eneste platespiller jeg noen gang har hatt så jeg kan ikke sammenligne med andre spillere. Prisklasse opp mot 15 høvdinger kanskje ?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Jeg kjenner ikke utstyret ditt så veldig godt, men, jeg tror ikke du vil få nytte av en spiller til 15 høvdinger i det oppsettet (ikke meningen å virke nedlatende). Jeg ville vurdert ny pickup i første rekke. At det låter hardt kan ha helt andre grunner enn at platespilleren ikke er god nok. Jeg tror vel heller ikke at det riaa-trinnet har kvaliteter som henger med særlig langt oppover.

Edit: Hvilken pu bruker du idag?

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Veldi godt spørsmål.....tror den faktisk er standard fastmontert på spilleren...
Men det er kanskje som du sier, at en ny spiller ikke vil gi noe resultat. Bare så dumt å ha så mange bra LP'er men ikke få noen god lyd....

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Antall liker
0
Hei
Det første du bør gjøre er å få en bedre Riaa. Jeg har prøvd noen bla
Nad PP1, har en PP2 men bruker mye dyrere riaa idag (Project tube box/Project Phonobox SE9
Lyden forandrer seg betraktelig med bedre riaa som selsagt koster mer.
Har også testet en Vincent sak til omtrent 1.000 kr men den låt tynt.

Mvh Erik

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Veldi godt spørsmål.....tror den faktisk er standard fastmontert på spilleren...
Men det er kanskje som du sier, at en ny spiller ikke vil gi noe resultat. Bare så dumt å ha så mange bra LP'er men ikke få noen god lyd....
Hvis du har 15 tusen til rådighet så kan du jo kjøpe deg både Riaa og pick-up og derved få et mye større utbytte av LP ene dine. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg pleier jo vanligvis å promotere kjøp av gode drivverk først og fremst. Men; i dette tilfellet er jo ikke drivverket så galt, og iallefall ikke til prisen. Armen er jo også god, og kunne ha vært med på langt dyrere drivverk.

Her er det noe som ikke stemmer  :)  Og, slik jeg kjenner riaa'en, så er ikke den hovedmistenkt her (selv om den lett lar seg forbedre med f.eks en Cambridge 640 eller noe enda dyrere).

Platespillere er IKKE plug&play, og de krever god balanse og godt oppsett for å yte opp mot sitt beste.

For det første er den originale Elektra ikke akkurat noen god pu. Du burde absolutt vurdert å bytte den ut til noe mye bedre, f.eks en Goldring G1042 eller noe i den dur, og sørge for at den blir "riktig" montert i arma.
Videre er en av de største svakhetene ved dette drivverket nettopp følsomheten for underlag. Det kan "make or break" ytelsen fra den. Hva med å spandere en 1000-lapp på en god vegghylle, f.eks fra Apollo eller liknende? Og så sørge for at spilleren blir skikkelig vatret opp?

Da har du hostet opp 2-3k på å få spilleren din opp i en helt annen divisjon. Dersom du fortsatt ikke er fornøyd nok, så kan både pu'en og hylla med fordel tas med videre til neste platespiller, og slik sett er det ikke et bortkastet mellomsteg.

Mvh Vidar P

Topp Bunn