En god streamer som utnytter Tidal Hifi

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei,
Jeg streamer Tidal Hifi med en Yamaha CD-N301 koblet til en Rotel RDD-1580 DAC med coaxialkabel.
Rotel kan levere 24/192 på alle innganger, men jeg får bare 44.1 khz med denne løsningen.
Etter hva jeg har forstått så må Yamahaen byttes ut med noe bedre.
Ser at det er mye som er tilgjengelig
Har sjekket litt rundt, er det noen er som har et tips ?
Bang for the buck er viktig og at det er plug and play, vil ikke koble pc eller mac til anlegget.
WAf er viktig, anlegget står i stua.:rolleyes:

Og for å legge til; Den behøver ikke å være så fancy, nettverkskabel inn, coaxial eller optisk ut til dac og med airplayfunksjon så far kan sitte i godstolen så er vi i mål.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Oppo BDP-105D er en klar kandidat som har alt du etterlyser. Jeg har den selv og den virker. Med siste utgave av firmare streamer den Tidal og det finnes apper som lar deg styre dette fra telefon eller nettbrett.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Oppo BDP-105D er en klar kandidat som har alt du etterlyser. Jeg har den selv og den virker. Med siste utgave av firmare streamer den Tidal og det finnes apper som lar deg styre dette fra telefon eller nettbrett.
Takk for tilbakemeldingen. Dette blir litt på siden av det jeg trenger, skal forklare litt mer slik at andre kan bidra litt hvis de ønsker. Har nettverkskabel til Yamaha nettverkspiller. ( Denne ønsker jeg å bytte ut, ny enhet må ikke ha cd spiller) Herfra går det en coaxialkabel til en ganske så god dac fra Rotel. Den er koblet til en rørforsterker.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei,
Jeg streamer Tidal Hifi med en Yamaha CD-N301 koblet til en Rotel RDD-1580 DAC med coaxialkabel.
Rotel kan levere 24/192 på alle innganger, men jeg får bare 44.1 khz med denne løsningen.
Etter hva jeg har forstått så må Yamahaen byttes ut med noe bedre.
Ser at det er mye som er tilgjengelig
Har sjekket litt rundt, er det noen er som har et tips ?
Bang for the buck er viktig og at det er plug and play, vil ikke koble pc eller mac til anlegget.
WAf er viktig, anlegget står i stua.:rolleyes:

Og for å legge til; Den behøver ikke å være så fancy, nettverkskabel inn, coaxial eller optisk ut til dac og med airplayfunksjon så far kan sitte i godstolen så er vi i mål.

Hei,

-du streamer da Tidal gjennom air play til CD-N301? Og ønsker heller en enhet med Tidal innebygget?
Kan kanskje gi deg bedre lyd, men uansett ikke mer enn 44.1 på Tidal.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei,
Jeg streamer Tidal Hifi med en Yamaha CD-N301 koblet til en Rotel RDD-1580 DAC med coaxialkabel.
Rotel kan levere 24/192 på alle innganger, men jeg får bare 44.1 khz med denne løsningen.
Etter hva jeg har forstått så må Yamahaen byttes ut med noe bedre.
Ser at det er mye som er tilgjengelig
Har sjekket litt rundt, er det noen er som har et tips ?
Bang for the buck er viktig og at det er plug and play, vil ikke koble pc eller mac til anlegget.
WAf er viktig, anlegget står i stua.:rolleyes:

Og for å legge til; Den behøver ikke å være så fancy, nettverkskabel inn, coaxial eller optisk ut til dac og med airplayfunksjon så far kan sitte i godstolen så er vi i mål.

Hei,

-du streamer da Tidal gjennom air play til CD-N301? Og ønsker heller en enhet med Tidal innebygget?
Kan kanskje gi deg bedre lyd, men uansett ikke mer enn 44.1 på Tidal.
Hei,
takk for svar, dette er som du sikkert skjønner jeg litt usikker på.
Er det ikke slik at CD er 16/44.1 ? Men at Tidal Hfii er "bedre" enn CD? 24/96 ev. 24/192 ?
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har prøvd svært mange forskjellige streamere hjemme hos meg, squeezebox, bluesound, sonos, pioneer, naim, og transporter. Men den som ble værende her for godt, er en Linn Akurate DS. Linn lager ekstremt bra streamere, og de støtter Tidal.

En Linn DS anbefales på det sterkeste.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tida er cd kvalitet... 16/44.1 eller hvordan det skrives ☺
Skjønner, har lest litt mer på nettet nå....
Men alle skriveriene om 24/192 ?
Fint om noen her kan forklare dette skikkelig.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har prøvd svært mange forskjellige streamere hjemme hos meg, squeezebox, bluesound, sonos, pioneer, naim, og transporter. Men den som ble værende her for godt, er en Linn Akurate DS. Linn lager ekstremt bra streamere, og de støtter Tidal.

En Linn DS anbefales på det sterkeste.
Takk, er notert. :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nei, Tidal HiFi er FLAC = CD kvalitet. Så om Tidal er det du spiller mest..
Mange opplever dog bedre lydkvalitet når tjenester som Tidal og Spotify er innebygget i streameren, men dette er veldig individuelt tror jeg. Har selv begge nevnte tilbydere innebygget. Det jeg setter størst pris på vs air play, er stabilitet og at jeg kan sette i gang spillelister som da ikke tapper batteri fra iDevice. Samt bruke fjernkontroll for skipping etc.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Tida er cd kvalitet... 16/44.1 eller hvordan det skrives ☺
Skjønner, har lest litt mer på nettet nå....
Men alle skriveriene om 24/192 ?
Fint om noen her kan forklare dette skikkelig.
Det kommer stadig flere streamere som støtter 24/192. Etter det jeg har oversikt over, er det (iallfall foreløpig) ingen streamingtjenester som strømmer i 24/192. Derimot er det mulig å kjøpe/laste ned filer i 24/192 som man kan spille av gjennom streameren via en harddisk eller lignende. Norske 2L er et sted det går an å kjøpe filer blant annet i 24/192: https://shop.klicktrack.com/2l, men det finnes sikkert mange flere slike. Andre med mer oversikt og erfaring må gjerne supplere :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Marantz na 6005 har stått litt på ønskelisten min , men jeg er mer enn fornøyd med sonos og den integreres utrolig bra med tidal hifi , så trur heller på at neste som blir til meg er cd spiller som marantz cd 6005 står høyt på ønske listen min :)

Imagine
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tida er cd kvalitet... 16/44.1 eller hvordan det skrives ☺
Skjønner, har lest litt mer på nettet nå....
Men alle skriveriene om 24/192 ?
Fint om noen her kan forklare dette skikkelig.
Det kommer stadig flere streamere som støtter 24/192. Etter det jeg har oversikt over, er det (iallfall foreløpig) ingen streamingtjenester som strømmer i 24/192. Derimot er det mulig å kjøpe/laste ned filer i 24/192 som man kan spille av gjennom streameren via en harddisk eller lignende. Norske 2L er et sted det går an å kjøpe filer blant annet i 24/192: https://shop.klicktrack.com/2l, men det finnes sikkert mange flere slike. Andre med mer oversikt og erfaring må gjerne supplere :)
Dette var god info.
Fint om flere kan bidra litt her.......:)
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har mange 24/192-album som jeg streamer med min Linn Akurate DS fra en NAS (Nettverksdisk), som står på gangen.

Fungerer strålende, og har du et godt nok anlegg, hører du definitivt forskjell på 16/44.1 og 24/192!
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Tida er cd kvalitet... 16/44.1 eller hvordan det skrives ☺
Skjønner, har lest litt mer på nettet nå....
Men alle skriveriene om 24/192 ?
Fint om noen her kan forklare dette skikkelig.
Det kommer stadig flere streamere som støtter 24/192. Etter det jeg har oversikt over, er det (iallfall foreløpig) ingen streamingtjenester som strømmer i 24/192. Derimot er det mulig å kjøpe/laste ned filer i 24/192 som man kan spille av gjennom streameren via en harddisk eller lignende. Norske 2L er et sted det går an å kjøpe filer blant annet i 24/192: https://shop.klicktrack.com/2l, men det finnes sikkert mange flere slike. Andre med mer oversikt og erfaring må gjerne supplere :)
Dette var god info.
Fint om flere kan bidra litt her.......:)
Det er -- som det blir sagt -- mulig å kjøpe filer med bedre oppløsning enn det CD-kvalitet og Tidal HiFi gir. Så er det vel hvor bra anlegg du har, og muligens hvor konsentrert du lytter, som vil avgjøre om det gir en opplevd forskjell. For min del har jeg ikke hørt store forskjeller, men noen ganger er jo små forskjeller viktige også. En annen sak er at det dukker opp nye formater/teknologier som kan virke spennende. Tenker da spesielt på DSD-formatet (SACD) som har vært på trappene en stund, og som kan lastes ned som digitale filer. DSD har så vidt jeg vet en veldig lang historie, men har ikke vært aktuelt for massebruk før nå. Det blir flere og flere dac-er som støtter dette, og det kan lastes ned gratis sanger fra nett så man kan få høre selv. Jeg har en Oppo-103 som støtter denne teknologien, og lyden som blir produsert er overbevisende god i min ører. Det har ikke vært så mange plater å få kjøpt i dette formatet enn så lenge, men jeg tror det kommer mer, og butikker som highresaudio.com og hdtracks.com selger allerede noe av det. Ikke for å komplisere, men skal du ha en ny streamer, og kanskje en ny dac også, er det verdt å tenke på det ...

Edit: Sorry, ble litt rotete innlegg. DSD/SACD har jo vært på banen veldig lenge, og teknologien er som sagt også gammel. Det jeg mente var at det først nå ser ut til å bli kommersielt tilgjengelig som nedlastbare filer ...
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
spørsmålet blir om du trenger noe som har teoretisk bedre kvalitet enn cd som du kanskje ikke klarer å høre forskjell på. Spiller du pop og rock er det totalt bortkastet tid og penger.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
spørsmålet blir om du trenger noe som har teoretisk bedre kvalitet enn cd som du kanskje ikke klarer å høre forskjell på. Spiller du pop og rock er det totalt bortkastet tid og penger.
Er inne i en Bob Dylan periode nå.......og det låter bra.
Takk for alle svar, lar dette ligge å godgjøre seg i topplokket en stund og så får vi se hvor vi lander.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har prøvd svært mange forskjellige streamere hjemme hos meg, squeezebox, bluesound, sonos, pioneer, naim, og transporter. Men den som ble værende her for godt, er en Linn Akurate DS. Linn lager ekstremt bra streamere, og de støtter Tidal.

En Linn DS anbefales på det sterkeste.

Anbefales på sterkeste - OK!

Men - i kun CD kvalitet - mener du da din Linn er bedre?
I så fall hvorfor?
Fordi den har bedre DAC?
Fordi den gjør noe annet bedre?
Er det ikke kun kvalitet på DAC som avgjør dette?
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,
Jeg har Bryston BDP-1, og har hatt den siden den kom.....
Den siste firmware oppgraderingen av denne inneholder en Tidal klient. Dette gjør at man kan kjøre Tidal direkte fra BDP-1 som gir vesentlig bedre lyd enn AirPlay.
Tidal HiFi gir maks 16/44,1. Høyere oppløsninger kan man få på nedlastninger og ripp fra DVD eller SACD.

Mvh.
Rolf
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takk til alle for bidrag her.
Etter en sjekk i lommeboka så ser det ut til at det står mellom Auralic Aries Mini og Bluesound Node2.
Kan strekke meg noe høyere i pris men vi får se. Det viktigste er at det er enkelt.
Brukergrensesnittet på Ipaden blir viktig. Hele poenget med å lytte til musikk er jo å sitte i godstolen å lytte.
Har blitt litt skremt av tråden som Auralic Aries gjengen skriver, det virker på meg som det var et uferdig produkt som nå begynner å bli bra.
Er ikke tilhenger av produsenter som slipper produkter ut på markedet for tidlig. :mad:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Auralic skal være noe bedre lydmessig i et virkelig High End anlegg.
Ellers er det Bluesound som gjelder. Bang for The Bucks som du etterspør.

Det er i DACen største forskjellen ligger.
Med Bluesound forutsettes at du bruker en høykvaltets ekstern DAC. Da blir det bra.:)
 
M

MusicBear

Gjest
Er det noen som har erfaring med denne?
https://www.hifiklubben.no/stereo/nettverksspiller/cambridge-audio-cxn-musikkstreamer/
Virker som om den skal kunne spille av det meste inkl rett fra hardisc?
Cambridge CXN ser bra ut og har en fin pris, men den har ikke Tidal innebygget pr d.d., man blir avhengig av airplay og det synes ikke jeg er bra nok.
Men fint med tilbakemeldinger fra de som bruker denne.....


Mener du med dette at Tidal låter dårligere via airplay?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er det noen som har erfaring med denne?
https://www.hifiklubben.no/stereo/nettverksspiller/cambridge-audio-cxn-musikkstreamer/
Virker som om den skal kunne spille av det meste inkl rett fra hardisc?
Cambridge CXN ser bra ut og har en fin pris, men den har ikke Tidal innebygget pr d.d., man blir avhengig av airplay og det synes ikke jeg er bra nok.
Men fint med tilbakemeldinger fra de som bruker denne.....


Mener du med dette at Tidal låter dårligere via airplay?
Har ikke sammenlignet , men jeg opplever korte brudd av og til med airplay og det irriterer meg grenseløst.
Brukte Spotify tidligere da Yamahaen har spotify connect og det gikk veldig bra uten noen brudd.
Men man kan jo ikke bruke mye penger og tid på musikk og streame 320kb. Gikk derfor over til Tidal Hifi.
Lyden er bra men som sagt korte brudd, en to , tre ganger i løpet av et album gir meg enda flere grå hår enn det jeg allerede har.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Bruker SB touch kablet og Heed dac.
Sliter også med korte avbrudd til tider.
"buffrer på nytt" ?kommer opp på SB.
Trodde dette skyltes breibåndsleverandøren/
Mye trafikk?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bruker SB touch kablet og Heed dac.
Sliter også med korte avbrudd til tider.
"buffrer på nytt" ?kommer opp på SB.
Trodde dette skyltes breibåndsleverandøren/
Mye trafikk?
Har hatt samme bredbåndsleverandør i flere år. Har en 20/10 linje, og akkurat nå er det bare meg som er på nett. Men opplever korte brudd nå også. Bruker en Cisco Linksys EA6900 som jeg har klipt opp for å få mer lufting og hengt den på veggen. Fungerer fjell på alt annet. ( Netflix o.l. ) bruker nettverkskabel frem til Yamahaen og som sagt med Spotify Connect var det ikke noe problem. Er derfor tilbøyelig til å tro at det er Airplayfunksjonen som sliter med Tidal Hifi.

Edit: Men det du skriver om buffring kan jo tyde på at det er nettet inn til deg som er skurken. Fungerer bredbåndet ditt problemfritt når du f.eks. streamer Netflix eller Nrk ?
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er det noen som har erfaring med denne?
https://www.hifiklubben.no/stereo/nettverksspiller/cambridge-audio-cxn-musikkstreamer/
Virker som om den skal kunne spille av det meste inkl rett fra hardisc?
Cambridge CXN ser bra ut og har en fin pris, men den har ikke Tidal innebygget pr d.d., man blir avhengig av airplay og det synes ikke jeg er bra nok.
Men fint med tilbakemeldinger fra de som bruker denne.....


Mener du med dette at Tidal låter dårligere via airplay?
Har ikke sammenlignet , men jeg opplever korte brudd av og til med airplay og det irriterer meg grenseløst.
Brukte Spotify tidligere da Yamahaen har spotify connect og det gikk veldig bra uten noen brudd.
Men man kan jo ikke bruke mye penger og tid på musikk og streame 320kb. Gikk derfor over til Tidal Hifi.
Lyden er bra men som sagt korte brudd, en to , tre ganger i løpet av et album gir meg enda flere grå hår enn det jeg allerede har.
Har sjekket litt mer her...
Streamer jeg med Airplay til Apple tv så fungerer det knirkefritt.
Ifølge en kompis med en Yamaha receiver så har han det samme problemet med Airplay.
En kjapp konklusjon: Airplay og Yamaha er for tiden ingen god kombo.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har byttet fra wimp til tidal nå PC og har utvidet abonnementet på Canal Digital til Tidal HIFI. Har hatt problemer med pålogging på sistnevnte. Erfarte at Wimp HIFi ikke gikk til Tidal HIFI men premium abonnement. Jeg måtte inn å forandre abonnement til HIFi på Tidal.Om det var riktig å gjøre vet jeg ikke. Fikk ikke noe svar på support fra Wimp/Tidal. Håper at jeg ikke må betale dobbelt opp her:confused: Likte bedre oppsettet i Wimp når det gjelder spilllister. Har mer sans for meny oppstilling enn ''APP'' oppsett. Mulig jeg ikke gjør det riktig for å lage spillister og utvide disse. Har funnet ut at man ikke kan gjøre noe med disse i Canal Digital abonnementet. Det må utføres på PC. Eller er det fint å bruke storskjermen på TV for de som liker streaming:) mvh. Guit
 
X

X186841

Gjest
Endelig fikk de det på plass, kanskje jeg må ha meg en streambox RS. Sammenlignet den direkte mot en Naim NDX for en stund siden på lokal streaming og NDX var merkbart dårligere,som å ha en tykk gardin foran høytalerne.

http://www.box-designs.com/inhalt/en/download/PJ-BD-TIDAL-on-StreamBox-Pi-221015-EN.pdf

Disse produktene fra Pro-Ject ser interessante ut, støtter både Spotify Connect og Tidal nå.

Henley Designs

Box Design by Pro-Ject Audio Systems
 
Sist redigert av en moderator:
U

Utgatt24668

Gjest
Dette er enkelt: WAF, mye for pengene og god lyd: Auralic Aries Mini. Den fungerer veldig bra - har spilt en god del med den i helga. Dette er den nye generasjonen spillere. Den spiller nesten like bra som de mer dyre Aries-produktene - selv om de også er svært billige i forhold til lydkvalitet hvis du sammenlikner med konkurrentene. Det er bare å ta av seg hatten for Auralic :D Jeg er selv svært overrasket over at ikke flere på hifisentralen har "oppdaget" dette merket - som betyr at mange umulig kan ha hørt på det ennå.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Auralic har ikke Spotify så vidt jeg ser ??
Må kjøre airplay eller songcast hvis man vil bruke spotify eller beats music med auralic. Tatt i betraktning at lyden fra spotify allerede er komprimert så ser jeg ikke noe problem med å kjøre det over airplay, forutsatt at man har en apple telefon eller nettbrett.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Men er Auralic Mini bedre enn Bluesound Node 2?

Det er det vel ikke mange som vet noe om eller?
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hos meg meg fungerer Sonos med en god dac strålende, stabilitet og brukervennligheten er strålende. Hi-rez må nesten innom en pc og da kan du kjøre med usb rett i dacen.
 
Topp Bunn