En GyroDec til besvær.......?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Heisan,

tenkte jeg skulle dele med dere; min GyroDecs lange vei "tilbake til livet".
Spilleren ble annonsert ut på HFS av en dansk forretning. Gyro'en var utstyrt med en Helius Orion arm. Jeg har eid to GyroDec'er før, og savnet av dette flotte kunstverket var blitt for stort, følgelig tok jeg en rask telefon til Danmark og sikret meg spilleren for DkK 7400,-
GyroDec'en var i teksten beskrevet som "velholdt", og slik så den da også ut på det vedlagte foto.
Tilfeldighetene ville det slik at selgers kjæreste gikk på skole i Aalborg, og denne lå ca 300 meter unna min kjærestes leilighet.
En varm og solfylt sommerdag i 2005 møttes så selgers kjæreste og undertegnede, og byttet danske kroner mot GyroDec.
Motoren var til service hos Michell i UK, så den ville bli ettersendt.

Så langt er dette en solskinnshistorie, men problemene begynte sånn smått å åpenbare seg da jeg "lekte" litt med spilleren i min kjæres leilighet; jeg ble vár at tallerkenloddene praktisk talt subbet nedi metallchassisset i forkant, mens det var god klaring i bakkant.
Dette var mystisk, og jeg bestemte meg for å skru løs tallerkenen, løfte den av og inspisere lageret. (Tallerkenen er normalt festet til senterleiet med en gjenget låseskive, beliggende under gummimatten.)
Hurtig ble det klart at gummimatten var limt til tallerkenen, men den lot seg løfte fra senterleiet; altså manglet låseskiven.
Greit nok, men idet jeg skulle sette fra meg tallerkenen, kom det en "plonk"-lyd, og et av messingloddene landet i fanget mitt....
Uro-klokkene ringte nå for full maskin, men Gyro'en var nå engang kjøpt av en bona fide butikk, hvis eier frekventerer dette utmerkede forum, følgelig bestemte jeg meg for en full gjennomgang, for å se hvor landet egentlig lå - jeg var tross alt interessert i å beholde spilleren.

Gyro'en ble kjørt til Norge, og motor, nyservet m/kvittering fra Michell, ankom et par uker senere.

Gjennomgang viste følgende:
Etter å ha skjært løs gummimatte, åpenbarte det seg at TRE lodd; var kun limt fast til tallerkenens underkant, tilhørende skruer var knekket.
Låsering manglet.
Senterleie var skjevt.
Spilleren holdt ikke riktig hastighet. (gikk for sakte)
Gummisålene til føttene var alle morkne, én hadde kollapset inn i foten.
Arm var festet til base med kun to skruer, to manglet.
Lokket var spjæret i skjøten i venstre bakkant, grunnet at lokket var for smalt, eventuelt var bakvegg for bred.

Jeg kontaktet den danske forretning, eier var for all del hyggelig, men det nærmest produktive forslaget jeg fikk, var at jeg kunne få lov å kjøpe en Denon 103R av ham for 2000 danske kroner.

Hmmmm......

Neivel, tenkte jeg; denne spilleren SKAL opp og gå. Første skritt på veien var en telefon til Michell-fabrikken, etter en hyggelig samtale med Sue, ble så et senterleie, av den nye typen, låseskive og tre lodd-skruer sendt til en av Londons grommeste forretninger, Walrus Systems, hvor de ble plukket opp av en kamerat. (Det viste seg noen måneder senere, da delene kom til Norge, at skruene var til den nye typen tallerken, og passet ikke min spiller.)
Her det det gamle skjevslåtte senterleie:

Og denne ute-av-fokus-klumpen er det nye:

Neste post på programmet var en kjøretur til Roar Malmin i Hokksund, når Gyro'er går for sakte, er det min erfaring at dette ikke har med motor, men med strømforsyning å gjøre.
Roar bekreftet mine mistanker, og erstattet den defekte forsyning med mer potente deler. Disse passet ikke inn i "veggvorte"-huset, så Roar mente at kabinett; dét kunne jeg leke meg fram til selv!
Det hadde han selvfølgelig helt rett i, løsningen ble en penneholder i klar akryl, som visuelt matcher spiller:

Etter å ha lett rundt i allehånde maskinforretninger, fant jeg skruer med riktige gjenger til tallerkenlodd, såvel som til tonearm.
Original sort skrue til venstre, krom erstatning til høyre:

Jeg hadde mange ville planer for føttene til spilleren, den ene mer eksotisk enn den andre; blygummi, spikes, og diverse kombinasjoner.
Men det enkle er ofte det beste, i dette tilfellet O-ringer.
O-ring festet med kontaktlim. Kollapset gummisåle til høyre:

Tar seg upåklagelig ut, og fungerer absolutt tilfredstillende:

Det var en del småsår i metallchassiset, disse sparklet jeg med en blanding av talkum og superlim og pusset jevnt,
til sist blåste jeg over med kromlakk fra Biltema; god som ny!
Det som nå gjenstod, var problemet med lokket. Løsningen var å skru av bakveggen - og sage 3 mm av ene enden...
Med hjertet i halsen:

Fikk varmgang nesten med én gang, så sagingen tok sin tid, men her er jeg på god vei:

Enden fikk endel dype sår, grunnet liten, vinglete sag, og all varmgang, men jeg pusset ned enden med stadig finere papir og endte med 1200-papir. Fulgte på med bilrubbing og avsluttet med polérmiddel, resultatet ble ganske blankt:

Endelig var det nå tid for å montere det hele sammen, og se om det ble lyd fra Gyro'en. Av forumets egen Pixy fikk jeg låne en Denon 103. Etter en hyggelig formiddig med å få alt i balanse og vater, ble så denne montert:

En av spillerens fortrinn er utvilsomt de medfølgende VdH tonearmskablene, de krever dog en stødig hånd ved montering...

Gleden da stiften tok rillene i vold og musikk strømmet fra høyttalerne, var smått ubeskrivelig! Lyden var fast og rolig, samtidig som Denon'en spiller friskt og engasjerende; lykke! ;D

Nye pick-up'er er kjøpt inn; én Dynavector 10X5, og en Sumiko Blue Point Special EVO III, men begge er ennå utenlands - august blir en fin måned. :D

Pixy er bare glad for at jeg spiller inn hans 103 for ham, to års restaurering er foreløpig tilendebrakt:

;)

Lagga

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Må jaggu få rose deg for en utmerket tålmodighet, både overfor selger (hrmmf..) og spiller... :p

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Dette var en flott restaurering Lagga
Det med O-ringen var jo egentlig genialt. Som du sier
det enkle er som oftest det beste.
Har du kansje noen nærbilder av metallchassiset?
Er litt nysgjerrig på denne cromlakken.
Brukte du klarlakk over dette?
Mvh Jan I

PS: får du en Denon DL103R for 2000,- så slå til
Kjøper den gjerne av deg til den prisen ;) :)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hei

Kjempebra jobba. Står respekt av den jobben. Men det viser jo at man ikke kan være forsiktig nok når en handler brukt.

Mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
En fantastisk tråd. God historie og bra billeddokumentert. GyroDec-eiere er tydeligvis like glade i snurrene sine som oss LP12-nisser.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for hyggelige ord folkens! :)

Cundis; jo, jeg er nok tålmodig av meg, eventuelt liker jeg dårlig å krangle..... Gyro'en ble jo nå endel dyrere enn planlagt, men fra lettere oppgitt, endte det hele opp som "a labour of love".

Jan_I; oppsøkte en av byens gamle maskinforretninger, en sånn som bare har det hele, også O-ringer i et utrolig utvalg. Jeg kunne til slutt velge mellom tre varianter som matchet diameter perfekt. Larsen Maskin i Sarpsborg; herlig butikk.
Skal prøve å få tatt et bilde av "Chrom"-finishen. Fargen stemte bra overens med Michells originale, tenkte på klarlakk, men slo det fra meg; chassiset hadde da fått en mye blankere overflate enn fabrikkfinish. Ikke skal spilleren så mye ut i vær og vind heller.... ;)
Var ikke klar over at en DL103R var/er mye heftigere enn en ordinær 103......?

Geir_O; tok det som en utfordring, men er nok generelt mer betenkt på å handle brukt, og det er synd; det er mange ting på bruktbørsen som har nappet i lystmuskelen, sukk....

toriamos; jeg kan ikke snakke for oss alle, men tror du er inne på noe vs Linn-eiere. Ihvertfall har jeg selv en forkjærlighet for GyroDec'en, som har vart siden mitt første møte med den for over tyve år siden. ::)

Mvh

Lagga

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Etter å ha vært tålmodig så lenge blir det vel desto deiligere å sette seg ned å nyte godlyden.. :). Utrolig flott spiller du har nå Lagga! Denne hobby'en blir nesten litt som å pusse og stelle med en blank, god og gammel Corvette '57.. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette var en herlig tråd for en gammel Gyrodeckentusiast, Lagga! ;D Helt til å bli varm om hjertet av. Jeg har hatt tre stykker, og skulle gjerne kjøpt enda en....Godt å se en klassisk Gyro med plexiglass i mengder, jeg synes de nyere spillerne har mistet mye av sjelen når de bokstavelig talt kles nakne. Så får det heller være at noen påstår det låter bedre. Ettersom du har gummimatte er det en tidlig utgave, de nyere kom jo med komposittallerken. Ta vare på den! (Det er jeg jo ikke i tvil om at du gjør, etter å ha sett disse bildene!)
Flott arm har du på den også! :D
Denon 103R ER virkelig klasser bedre enn standardutgaven, særlig på dynamikk, oppløsning og perspektiv (som strengt tatt er ankepunktet mot 103D). Må si meg enig med Jan her, en 103R for 2000,- er et kjempekjøp!

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Cundis; etter å ha sett på den i nesten to år, stående litt sånn på halv tolv - mens armen lå trygt forvart i et vitrineskap, var det Deilig å bringe alle deler sammen igjen, sette den opp og endelig oppleve LYD fra den, for første gang siden jeg kjøpte den. Ingen tvil om at det er ekstra tilfredsstillelse i å ha "gjort det sjæl".

Impulse; Gyro'en skal ha masse plexi ja, den er sitt eget utstillingsvindu, mine to tidligere var begge sorte, med røykfarget plexi. Syntes før at de var de stiligste, men merker at jeg nå er meget fornøyd med å finne en klar variant. Den kommmer til å bli stelt godt for, ingen fare med det, ikke har jeg planer om å selge heller (skjønt jeg har bommet på akkurat det to ganger før, så jeg skal kanskje aldri si aldri....)
Helius'en er riktig fin, vet jo at du også har erfaringer; sist jeg så ditt eksemplar, tronet den i ensom majestet på stuebordet til Roar..... ;)
103R-toget er vel gått, for å bruke litt jobb-terminologi, da forslaget i sin tid ble kastet fram av selger, så jeg vel mest at Gyro'en kom til å koste mer enn planlagt i uforutsette utgifter, og da å skulle vurdere enda et kjøp på toppen av en defekt platespiller, - vel, pfffffffffft........ :-\

Mulig jeg vurderte feil.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jan_I; finishen på chassiset:

Eeehh, he he, nå ser jeg at du ville ha nærbilde.....
Bildet av armbase er ganske nært forresten.
Jeg lot lakkboksen ligge en stund i varmt vann før bruk, maskerte også hullet til senterleie, for ikke å kline maling ned i gjengene.
Lakken ble dusjet tynt på, i flere omganger; så ikke noe hensikt i å få sig i lakken......
Kosebilder:

Mvh

Lagga

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Steike, for en vakker platespiller! Jeg tar av hatten for den jobben du har gjort.
mvh tkr

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Dette var virkelig arbeid det står respekt av. Nydelig spiller må jeg si. Hadde selv en slik for 17-18 år siden. Synes da at den var utrolig vakker, og det er den også i dag. Spennende og morsomt å følge denne tråden, og er virkelig imponert over tålmodigheten din.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Takker for flotte bilder Lagga
Det ble jo knallbra :)
Mvh Jan I

K

kbwh

Gjest
Nå har jeg beundret både bilder og tråd i dagevis.

Veldig inspirerende.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Valentino skrev:
Nå har jeg beundret både bilder og tråd i dagevis.

Veldig inspirerende.
Det har jeg også. Utrolig stilig spiller/arm kombo.Men, kanskje det er bildevinkelen. Står ikke armen litt lavt? Feil VTA?

Mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.349
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Blir kanskje feil og si i denne tråden at jeg solgte en Gyro SE, men det var ikke fordi det ikke var en bra spiller. Synes Michell Gyrodec er en av de stiligste spillerene på markedet.
Når tallerkenen spinner med loddene på undersiden blir det nesten hypnotisk :)

Godt at slike smykker kan bringes til heder og verdighet igjen !

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Må bare takke igjen folkens, jobbet en god stund i oppoverbakke med Gyro'en, veldig hyggelig når
arbeidet faller i smak. :)

Har et par bilder til, så jeg kan vel like gjerne komplettere tråden.....

Her er en avkledd tallerken, nå med låsering på plass. De originale skruene til loddene er laget av aluminium, de jeg fant var av et tyngre materiale. Skruene står derfor "annenhver gang"; slik at vekten av dem er jevnt fordelt i omkretsen.

En av de fine tingene med denne spilleren, er muligheten for å oppgradere med mer moderne biter. Jeg har vurdert ny platetallerken, som er av et sort kunstmateriale. Synes dog at det ødelegger litt av estetikken, så juryen er ennå ute... (Det er kanskje en pussig tankegang..... ::) )
Fjærene chassiset henger i derimot:

-finnes i en oppgradert utførelse, og vil nok bli byttet ut. Det var enkelt å vatre opp spilleren med dem, men det er også meningen å sentrere spilleren ved å vri fjærene mens man holder skruen stille. Det fikk jeg ganske enkelt ikke til, alt satt bom fast. Dette fungerer visstnok enklere og bedre på de nye fjærene. Løsningen ble å slippe chassiset så langt ned at det lå under motorhuset, dermed er ikke sentrering lenger kritisk:

Det nye senterleiet er et deilig stykke mekanikk. I det gamle, ble akslingen sluppet ned i huset, mens i dette er det omvendt; huset slippes ned over akslingen. Olje fylles på i bunnen, et spor på innsiden av huset (synlig på bildet), fungerer som en Arkimedesskrue, og drar med seg olje til toppen; kontinuerlig smøring:

Geir_O; angående VTA, er det nok bare billedvinkelen; her er kamera og arm sånn noenlunde i samme høyde:

Armen er dog vatret opp etter en tynn LP, slik at ved avspilling av de gode, tykke, skivene vil den helle litt bakover. Såvidt jeg har skjønt, er dette å foretrekke, framfor at den har en "stupende" vinkel. (?)
Det ser ellers ut som det er enkelt å trekke om tonearmskabler, her er VdH-trådene på tur:

Hagto og tkr; det er vel unødvendig å si at jeg også synes GyroDec er en vakker spiller.... ;)
Soundscape; det er absolutt noe hypnotisk over loddene når de spinner, kan fort gå inn i en "musikalsk transe".... ;D
Valentino; er det ikke slik at du har en Sumiko BPS EVO III i drift? Har en slik i transitt, hva er erfaringene dine så langt med den?

Mvh

Lagga

K

kbwh

Gjest
Igjen praktfulle bilder.

Utifra de erfaringer jeg har gjort med å bytte ut originalfjærene på SOTAen min til dagens standard vil jeg anbefale at du får tak i de nye fortere en fy, Lagga. Jeg tror bouncekontroll er vikrig for å minimere wow, og før fjærbyttet var det ikke mye kontroll nei.

BPS E3en min har ennå ikke 50 timer (jeg bygger om hus), så den er ennå noe sprelsk mellom 8 og 16kHz. Men den er en særdeles engasjerende musikkformidler.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hei Valentino,

takk for råd, så skal jeg nok få fortgang; med anskaffelse av nytt fjærsett!

Sumiko'en høres da uansett som noe jeg bare skal glede meg til, teller dager til den kommer til Norge, i kofferten til min venn ligger også en Michell platestrammer, har savnet den siden spilleren kom i drift...

Mvh

Lagga

K

kbwh

Gjest
Kul avatar! Er det Monty himself?

Skal bare legge til at hovedproblemet med de gamle fjærene var at de var gamle, 21 år & very stretchy. Det er hengende subchassis på SOTA.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Fjærene på min spiller virker greie nok, men gummien mellom stang og fjær kjennes gammel og trå ut, i tillegg er innfestingen til skivene i enden av fjærene ganske herpet. Det er disse skivene som ligger an mot chassiset på undersiden og holder det oppe.
Kan uansett ikke skade å bytte ut disse, det virker også bare sannsynlig at de vil ha strukket seg i løpet av de 20+ år de har hengt der......

Du kjente igjen Monty, joda det er Master himself. Krigshistorie er annen interesse, som igjen har hobbyen modellbygging hengende ved seg - sansen for detaljer kommer nok herfra.
Mvh

Lagga

K

kbwh

Gjest
Jeg så bildene du hadde liggende ute i formiddag, Lagga. Et meget imponerende detaljnivå.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.219
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg så bildene du hadde liggende ute i formiddag, Lagga. Et meget imponerende detaljnivå.
Takk Valentino, var redd at de var litt vel off topic, så jeg fjernet dem....

Men dette er mer on topic; jeg har også fått pakke fra Pickering UK:

Som andre har berettet, ville ikke Pay-Pal beregne frakt til Norge, så jeg mailet Pickering om problemet, og fikk til svar at de like gjerne sendte pakken fraktfritt, ikke brød storebror seg om den heller; noe som ellers hadde fordyret platestrammeren med ca Kr 156,-
Om noen synes en rød knapp blir for voldsomt, følger det med en ekstra; en svart....

Designmessig står spiller og platestrammer litt i stil:

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen da jeg så dette første gang - men det ER klaring!

Synes denne lille strammeren fungerer utmerket, den veier "next to nothing", men presser vinylen forbilledlig flatt mot underlaget; et røverkjøp til £24,95!

Mvh

Lagga

Topp Bunn