En hodetelfon-forsterker som ble forforsterker

dan1el

Medlem
Ble medlem
30.07.2010
Innlegg
10
Antall liker
6
Hei.

Kjøpte meg et par AKG K702 til jul og visste hva jeg gikk til; De trengte en forsterker for å kunne låte skikkelig bra. Etter svært mye fram og tilbake på forumet på Head-Fi.org havnet jeg på Little Dot MKIII rørforsterker (link: http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=815 ).

For å gjøre en lang historie kort: Jeg var ikke så veldig imponert over hva de klarte å få ut av mine nye AKG. Jeg prøvde forskjellige gain-innstillinger, noe "burn-in" osv, men AKG K702 låt ikke nevneverdig bedre med Little Dot MKIII enn min Beresford TC-7520 DAC (har hodetelfonutgang). Jeg hadde disse ved siden av hverandre på samme volum og svitsjet i flere timer. På et tidspunkt ble jeg blindtestet av en kamerat.. Jeg klarte bare i halvparten av tilfellene å gjette hvilken forsterker som spillte.

Så prøvde jeg mine "gamle" Sennheiser HD595. Duverden! Her var det en enorm forskjell. Lyden var betraktelig bedre, særlig i bunnen. Mellomtonen og spesiel mellomtone-bassen var tydelig tilstede og gav en "Body" og varme til lyden. Dette likte jeg. På sanger som Elvis Presley - In the Ghetto og Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson var Beresforden ganske tam og kjedelig, mens Little Dot gjorde det mer engasjerende (mer bass og fylde).

Konklusjonen var klar: AKG K702 er vanskelig å drive. Effekten av forsterkeren var minimal, da disse hodetelefonene i utgangspunktet er bassfattige (de strekker seg dypt, men det er lite "impact").

Men til poenget: Tanken slo meg at jeg kunne bruke Little Dot som en forforsterker, da den også har en utgang. Oppsettet var følgende: PC (USB) -> Beresford DAC -> Little Dot MKIII -> Integrert forsterker (Xindak X06) -> Høyttalere (System Audio 1530).

Det første som slo meg, var at mine ellers "tynne" lyd, slettes ikke var så tynn lenger. Dette skyldes hovedsaklig at bassen ble enormt forbedret (mellomtonebassen, hvis det er noe som heter det).

Jeg er ganske overasket over at et slikt relativt billig produkt kan påvirke lyden i den grad det gjorde på mitt oppsett. Skjønt, den lille rørforsterkeren er ikke uten feil, men jeg tenkte jeg skulle dele denne lille historien.

Anlegget har fått nytt liv i dag :)
 
Topp Bunn