En julepresang til meg fra meg. VdH FROG

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Midt i julestria, hvor det ryker av lommeboka, og plasten rundt kredittkortet smeltet bestemte jeg meg.
Jeg ville prøve meg på en annen vinyl avtaster.
Jeg har ALLTID hatt lyst på en fullblods VdH konstruksjon, og midt foran meg på nettet blinket en VdH The Frog HO mot meg. Jeg klarte ikke å stå i mot. ;)

Nå gleder jeg meg til å få testet den ut ila de mørke vinterkveldene frem mot jul.
Lytteinntrykk, og bilder kommer selvsagt så snart den er i hus!

Noen av dere som har prøvd en slik, og som kan fortelle meg hva jeg gleder meg til? ;D

THE FROG HO
High output version of the Frog 2.25 mV/channel, matched crystal copper-wire coils and extra magnet modification.
Custom handbuilt moving coil cartridges with the coil of a GRASSHOPPER III and the frontpole and suspension of the GRASSHOPPER IV.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Er det ikke den som har litt kvekkende lyd ;) ;D ;D
Bare tuller, gratulerer og jeg gleder meg til å lese om lytteinntrykk når du får den i hus.
Mvh Jan I

K

kbwh

Gjest
Grønn lyd, litt oppblåst i kinnene nattestid, spretten,men blir lett flat i lydbildet ved feil trykk.

Gratulerer! Skal lese inntrykkene dine.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Valentino skrev:
Grønn lyd, litt oppblåst i kinnene nattestid, spretten,men blir lett flat i lydbildet ved feil trykk.
Huffda :eek:

;D ;D ;)

K

kbwh

Gjest
Hvis du hører tropiske lyder nattestid VET du at det ikke er en omlakkert MC10 du har fått tak i. Betryggende det.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Valentino skrev:
Hvis du hører tropiske lyder nattestid VET du at det ikke er en omlakkert MC10 du har fått tak i. Betryggende det.
MC10 er jo ikke å kimse av den heller ;)

Forøvrig er min Frog ny, så jeg har nok en innkjøringsperiode som jeg må igjennom også :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
FallenA skrev:
så jeg har nok en innkjøringsperiode
Er det denne perioden som kalles "rumpetrollperioden" ?
;D

K

kbwh

Gjest
Ikke sant?

Husker du A fish called Wanda, hvor Kevin Kline driver og spiser akvariefisk foran stakkars K-K-K-K-Ken?
- Usj! Ikke de grønne, de er ikke modne ennå!

Er den helt ny? Spennende!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Frog låter veldig crispy og organisk, minst like mye som de andre vdh-designene jeg har hatt. Fargerik, kroppslig, organisk og crispy er vel rett å si... i den rette armen selvsagt! Dette er ikke en pu for your-average budsjettspiller.

Svakheter (om enn milde og neppe merkbare for de fleste) går på dette med opplevd tempo og absolutt definisjon, iallefall i spillere jeg har hørt den, og med de alternativer jeg har vært kjent med i samme spillere.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende å høre fra en med egne erfaringer med denne PUen.

Riggen den skal spille i er en Opera LP1.0b, med MG1 luftbåren tangentialarm.
Etter hva jeg leser på www, så er denne armen en god match for flere av VdH PUer. (Selv om den er utviklet spesiellt med Grado sine toppmodeller)
RIAA som benyttes er den som er integrert i EAR 864 preen. (Skal også fungere godt sammen med VdH sine avtastere).

Dagens PU (som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med) er en VdH tippet Grado Statement.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Grattis !! Gled deg. Jeg kjenner en som har den og han skryter den opp i skyene og langt forbi!!
Jeg har en MC10 og er sinnssykt fornøyd med den. Mc10en er enda ikke innspilt, og den låter bare bedre og bedre for hver eneste time! Jeg tørr ikke engang å tenke på hva den grønne frosken ville gjort av magi her hos meg når MC10 er sååå vaaaanvittig god her ;)
Heldig gris (eller frosk).

Gleder meg til å høre lytte inntrykk. Kos deg masse!

Mvh
Kjetil

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Førsteinntrykkene er spennende. Jeg hadde faktisk ikke ventet meg dette men Grado Statement med VdH S1 tip må gi tapt for denne grønne genistreken. Jeg hadde vel egentlig forventet meg noen signatur forskjeller og nyanse forskjeller, men Frosken scorer formidabelt mye bedre på alle parametere :eek:
Den spiller lettflytende, men med en brutal dynamikk. Utklingningene i cymbaler, og skarptromme lyder utrolig oppløst. Jeg hører vibrasjonene i strengene på ståbassen på plata til Patricia Barber, og hører anslagene nær fingrene drar i strengen. Damestemmer fremtrer med mer brystklang, og med noe mer 3D enn før, og lydbildet er veldig definert. Gitarer lyder crispt og deilig.
Dette er bare noen få inntrykk, da jeg dessverre ikke har hatt tid til å spille så mye i dag, men flere inntrykk kommer etterhvert.
Det må også legges til at den (i følge VdH) trenger rundt 300 timer før den er innspillt.
Men så langt virker det meget lovende.

(Synes ikke den grønne fargen er så helt gal jeg ;))

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Oi,dette hørtes jo bra ut fallen_a,håper du blir fornøyd da,har du kjøpt den ny på tilbud(ettersom du ikke greide å motstå) eller ny( du snakker jo om innspillingstiden)så jeg ble bare itt nysgjerrig.....ser jo vakkert ut med frog på spillern din....hvis ikke dette er en klassiker vet ikke jeg,grattis.. ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for det :)

Jeg må nok til med en god del jobbing med VTA/VTF, men jeg tror jeg skal la den spilles inn før jeg legger for mye jobb i akkurat dette. PUen viser forøvrig tegn til å endre seg relativt mye, selv med meget små endringer av disse parameterne.

Dere tåler vel et bilde til?!

Vedlegg

B

break_out

Gjest
Ja det er noe spesielt med disse Vdh PU’ene og da spesielt frog samt disse colibri + den andre fuglen. Har ikke hørt en enda men de får jo gode reviews samt godord fra brukere. Kult utseende også, og da spesielt frog’en med traust design men modig farge.

Gratulerer!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for det break_out.

Jeg legger merke til utrolig mye små detaljer i musikken nå, som jeg ikke fikk med meg før. Det gjelder spesiellt ting som ligger helt bak i lydbildet, og som gjør at dybden fremstår som "endeløs"
Og så den bassen da mann!! :eek:

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
det registreres at audioart har en vdh for salg på bruktsidene(ny) ser det ut til copper et eller annet,10k.........

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Jeg må nok jobbe ganske mye med den for å få den til å spille optimalt.
Jeg sliter litt med mer overflatestøy enn jeg hadde på min VdH s1 tippede Grado Statement.
Vet ikke helt hvilke parametere som er viktige her, men Gradoen var relativt fri for overflatestøy, mens denne grønne Frosken gir litt vel mye susing. (Hadde ikke ventet meg det, ettersom Frog i flere tester på nettet går for å være svært stille)

Kom gjerne med tips dere som har noe på hjertet ;)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
FallenA skrev:

Jeg sliter litt med mer overflatestøy enn jeg hadde på min VdH s1 tippede Grado Statement.
Vet ikke helt hvilke parametere som er viktige her, men Gradoen var relativt fri for overflatestøy, mens denne grønne Frosken gir litt vel mye susing. (Hadde ikke ventet meg det, ettersom Frog i flere tester på nettet går for å være svært stille)

Prøve med noen ekstra mg på labben kanskje? (Nåletrykk eller VTF som noen liker å kalle det ;D)

Mvh
Geir

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Geir_O skrev:
FallenA skrev:

Prøve med noen ekstra mg på labben kanskje? (Nåletrykk eller VTF som noen liker å kalle det ;D)

Mvh
Geir
Har prøvd både mindre og mer VTF, men det er ingen endring.
Mulig at dette har med innspilling å gjøre, men jeg registrerer at den har en god del mer støy en den andre PUen min.
Og synes det er rart ettersom Frogen er "berømt" for å være stille.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hmmm...... Kan det være noe i at den skiller mellom kvalitet på selve vinylen eller noe?

De fleste platene er faktisk dørgende stille, mens noen (f.eks. de fleste Kari Bremnes KKV, og Norah Jones) har en god del støy.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
At den skiller mellom kvaliteten på vinylen er jo bare å håpe, hvis ikke er det ikke mye til pickup ;)
Ellers er det jo vesens forskjell på hvordan ulike pickuper og slipinger er mht støy og knitring.
(Clearaudio er etter min begrensede erfaring suverene når det gjelder å få med seg alt man helst ikke vil høre)

Har du lekt noe med impedansen?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fosse skrev:
At den skiller mellom kvaliteten på vinylen er jo bare å håpe, hvis ikke er det ikke mye til pickup ;)
Ellers er det jo vesens forskjell på hvordan ulike pickuper og slipinger er mht støy og knitring.
(Clearaudio er etter min begrensede erfaring suverene når det gjelder å få med seg alt man helst ikke vil høre)

Har du lekt noe med impedansen?
Hehe.... Litt dårlig formulert ;)

Impedanse har jeg ikke fått gjort noe med, da jeg bruker den RIAA som er integrert i EAR 864 Preen min.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det som er litt rart er at den VdH tippede Grado Statement ikke fremhever denne overflatestøyen på samme måten som Frogen. Gradoen er tippet med den samme nåla som sitter i Frog (S1).

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det kan absolutt hjelpe noe med rett impedans, prøv å experimentere litt...
Har ikke riaa/preamp mulighet til "fin-justering", får du heller handle inn
en håndfull motstander, og lodde litt. En mail/tlf til VdH vil sikkert gi flere kvalifiserte tips...

Arne K

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg med mine lodde kunnskaper tror jeg nok IKKE skal hive meg inn i rør riaaen til EAR ;)
Telefon til VdH, evt mail hadde vært flott, men det er ikke oppgitt noe kontakt info annet enn at all info tydeligvis foregår via forhandler/importør. I Norge er det altså Audiomedia Bergen. Mail er sendt dit så får jeg se om jeg får noe svar.....

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvis ikke riaa har justeringsmuligheter...kast den ;D
Og finn noe bedre...
Std. Frog skal etter det jeg fant ha 200+ ohm (200+ -> 500 ohm)

Har du ingen lodde-kyndige kamerater i okka by?

Arne K

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Trenger du lodde umiddelbart? Kan du ikke starte med å sjekke hvilken inngangsimpdeanse riaaen har, og dersom den er utenfor anbefalte verdier for vdh så lodder du deg noen kabler eller plugger for å teste om dette gjør noe forskjell. Om så er tilfelle kan du eventuelt begynne å lete etter noen til å bytte verdier for deg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
I går fikk jeg prøvd med noen forskjellige belastninger.
Jeg benyttet den RIAA som Cobra2 laget en gang i tiden ;)
Jeg kan velge mellom 100 Ohm, 1,2 KOhm, og 47 KOhm.
Det skjedde ingen endringer overhodet mtp. overflatestøyen.

Edit:

Har funnet ut at EAR gir 510 Ohm i MC modus og 68db gain.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Optimal load på Frogen er 500 Ohm, så da er vel 510 Ohm ganske nær opptil!?

T

tjn

Gjest
Har hatt en Frog i hus i noen år nå, den har vært så bra at jeg sendte den til Holland for re-tipping. Jeg har brukt den på flere forskjellige RIAA`er og har ikke opplevd de problemene som du beskriver her. 500 ohm vil nok ikke være feil selv om det er den eneste MC p/u som jeg har likt på 47 kohm. Det jeg lurte på er om du kan gjøre noe med gainen, 68 db er mye mer enn nok for denne p/u`en, med forbehold om at jeg ikke kjenner resten av anlegget ditt så tviler jeg på at du trenger så mye forsterkning. Hvis det er mulig ville jeg absolutt prøvd dette, det kan være du vil bli kvitt noe støy da.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hei der Rico. :)
Takk for svar!
Det er vel den Frogen som satt i vidunderet som gut_man handlet av deg ;) !?
Anlegget mitt består av EAR fra ende til annen, og med Gradient Revolution 05 høytalere. Jeg må spille relativt mye høyere (på volumkontrollen) enn gut_man behøver i anlegget sitt. Når han spiller på kl 10, må jeg opp på klokken 12 - 13 for å spille tilsvarende høyt.
Jeg har prøvd å kjøre den i mm inngangen, men det blir for lite gain, og denne "støyen" forsvinner heller ikke.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Valentino skrev:
Er det mulig at Frogen ikke liker armen din, FallenA?
Skal det gi slike utslag i overflatestøy?

Ellers så har jo Rico gode resultater med Frog i sin gamle Airtangent (nå hos gut_man), og MG1 designet er temmelig likt, og massen på armrøret er antakelig det samme.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Må jo legge til at det er "bagateller" jeg snakker om. Jeg reagerer på at den ikke er like stille som min Grado Statement (heller ikke så stille som forrige generasjons Grado "The reference"). Frog har jo rykte på seg for å være en av de mest støyfrie PUer på markedet.

Ellers så spiller den dritkult ;D Dynamikk, og oppløsning av en annen verden. Jeg digger rett og slett lyden :)
Jeg spiller nå en helt ny Diana Krall, Girl in the other room, og den er helt tyst.

K

kbwh

Gjest
FallenA skrev:
Valentino skrev:
Er det mulig at Frogen ikke liker armen din, FallenA?
Skal det gi slike utslag i overflatestøy?
Har ikke peiling. Det var en idé jeg fikk. Er disse Gradoene muligens også svært stille? Er du godt vant?

Det kan være at et frekvenssveip hadde forklart hva som skjer.

P

Parelius

Gjest
Gratulerer FallenA.

Jeg vil tro at det er vinylen som gjør det, siden det bare er på noen få(?) plater. Følsomme saker dette...

De fleste platene er faktisk dørgende stille, mens noen (f.eks. de fleste Kari Bremnes KKV, og Norah Jones) har en god del støy.

Topp Bunn