Forsterkere En klone

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Noen ganger lar jeg meg fascinere av oppfinnsomheten og detaljeringsgraden hos kopier og kloner. Jeg skiller mellom de, en klone er en konstruksjon som er teknisk identisk (i større eller mindre grad) et annet og oftest dyrere produkt, men gir seg ikke ut for å være en original. Et lookalike på nynorsk.

En kopi derimot gir seg ut 100% (utseendemessig) for å være originalproduktet - et falsum med andre ord.

Det er en enorm industri, og et enormt marked med alt fra hermetiske tomater til livsstilsprodukter som klokker, designvesker og Haiend audio. Etikken oppi det hele lar jeg ligge, de fleste har vel at kompass som viser veien. At svart arbeid og mafiavirksomhet er en del av bakteppet er velkjent.

Her er et kjent produkt som har fått en ukjent fetter i Asia. Begge bildene (!) er fra produktsiden til klonen. Men den vil faktisk komme på over 20k på døra di.
1619517530707.png


Originalen:
1619517312116.png


Dr.E

1619518083428.png
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Det er vel slik kineserne holder på. Stjeler og kopierer.....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er noe dritt det du peker på her. Vi får håpe på at kineserne flest får sitt moralske kompass justert inn korrekt.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.419
Antall liker
12.503
Sted
Sørlandet
Det er noe dritt det du peker på her. Vi får håpe på at kineserne flest får sitt moralske kompass justert inn korrekt.
Moralsk kompass? Hvorfor skape når man kan ape? Jeg har selv vært i Kina på fabrikkbesøk rundt den tiden Volvo Cars (Car Group) ble kjøpt opp av kinesiske Geely og det er imponerende å se hva dem får til. På den ene fabrikken stod det en flunk ny Land Rover Disco klar for å kopieres og produseres under annet merkenavn. Profilbygging foregår via oppkjøp. Kineserne har forlengst forstått at det er mye rimeligere og langt lettere å kjøpe etablerte merkevarer fremfor skape sine egne.

-BB-
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Moralsk kompass? Hvorfor skape når man kan ape? Jeg har selv vært i Kina på fabrikkbesøk rundt den tiden Volvo Cars (Car Group) ble kjøpt opp av kinesiske Geely og det er imponerende å se hva dem får til. På den ene fabrikken stod det en flunk ny Land Rover Disco klar for å kopieres og produseres under annet merkenavn. Profilbygging foregår via oppkjøp. Kineserne har forlengst forstått at det er mye rimeligere og langt lettere å kjøpe etablerte merkevarer fremfor skape sine egne.

-BB-
Uten et moralsk kompass er man et dyr, kanskje en ape?
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Peke med fingeren er vi flinke til her i vesten, er vi virkelig så mye "bedre" her? Vel eldre som det er mange av her, mener sikkert det. Lik det eller ikke, det er på tide å lære kinesisk 😂😂
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
En klone til. Forrige versjon av BW 800. Den hadde lurt meg ihvertfall, utseendemessig. De hevder at den også har kantløs kevlar mellomtone etc.... .

1620719465060.png


Dr.E

1620719553284.png
 
Topp Bunn