En løsning på et merkelig problem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    kernel.jpg


    Bygget nettopp en pc med de beste komponenter, et merkelig problem kom med de to siste Win 10 oppdateringene.
    På hendelseslisten ovenfor sees et kritisk kernel-power som endte med at maskinen slo av seg selv og gikk i svart, også andre ganger i blue-screen.

    Eneste måten for å få igang pc'en igjen var å dra ut kontakten, har bygget 30+ maskiner før og har aldri hatt opplevd dette, bare en gang da cpu vifta sluttet å fungere - da var det veldig varmt på innsiden, nå i bios var cpu temp helt normal - hva i helv... er feil her?


    win101.jpg


    Og heller ikke feil noe sted i enhetsbehandling.

    Søkte på nettet om dette problemet, årsaken var mine sata ssd disker, fjernet de og kjørte bare på Samsung 970 Pro M.2, problemet ble borte og pc'en var superkjapp, men trenger også de to andre ssd'ene.

    Fant en løsning på nettet, dette er visst et stort problem nå.


    Hvis du skal gjette hvor tror du feilen er i Win 10?
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    win102.jpg


    Løsningen var to steder, det første var under enhetsbehandling.
    Gå igjennom alle enhetene og fjerne merking på "Tillat datamaskinen å slå av enheten for å spare strøm".
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    strom.jpg


    strom3.jpg


    Windows saboterer for seg selv og lager konflikt i AHCI driveren ved å sette strømstyring på PCI Express.

    På bildet har jeg skrudd av strømstyring, standard er moderat, også maksimal strømstyring kan velges.
    Hvorfor skal en spare strøm her? dette er en av de viktigste koblingspunktene på pc'en.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Sikkert derfor jeg ikke har hatt problemer, som sagt alltid slått av all strømsparing.

    Er mye klunder og heft når sånne ting skjer som du opplevde.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    strom4.jpg


    strom5.jpg


    Hvorfor velger Microsoft å anbefale balansert strømstyringsplan?
    Bare tull det skaper bare problemer.

    Velg heller høy ytelse, og skru av strømstryring på PCI Express og USB.
    Det gjør at pc'en blir mye kjappere, flaskehalsen er nå borte.

    Det gjør også at 970 Pro M.2 disken blir ekstremt rask ift 850 Pro ssd - laster nå Win 10 på halve tiden enn før..


    Mange som har problemer med dette nå, man tror at når pc'en slår seg av eller fryser totalt at det har noe med cpu; enten for varmt eller for lite strøm fra PSU.

    Så de bytter PSU som man tror er ustabil, minne, større cpu kjøler osv.

    Masse bortkastet tid og penger på et problem som Microsoft lager, en burde sende regning på ekstra utgiftene til dem.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I mine øyne finnes det ingen logisk grunn til at en stasjonær PC skal ha balansert strømstyring, den bør alltid være høy for å ikke få noen unødvendige begrensninger.
    Kjører selv på en «gammel» SSD, med oppstart er på 6 sekunder ifølge måling til Glary Utilities, og det stemmer nok.
    Vurderer selv å gå over til 970 M.2, men mer pga ytelse og last i andre programmer. Starter maskinen sjeldent, så for meg er ikke det viktigste grunn til å «oppgradere».
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Dette var supre tips til en novise, Har akkurat skaffet meg en ny musikk pc jeg vil ha så stabil og rask som mulig.

    Takk!!
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    598
    Antall liker
    704
    Sted
    Bodø
    Hvorfor velger Microsoft å anbefale balansert strømstyringsplan?
    For Windows brukes på flere hundre millioner maskiner verden rundt,
    og de fleste av de kjører med default innstillingene på det meste i OS'et.
    Så om de kjører på balansert istedenfor max strømbruk utgjør faktisk ganske mye mindre strømforbruk på verdensbasis.
    Og for de som trenger det, så er det mulig å endre på det.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor velger Microsoft å anbefale balansert strømstyringsplan?
    For Windows brukes på flere hundre millioner maskiner verden rundt,
    og de fleste av de kjører med default innstillingene på det meste i OS'et.
    Så om de kjører på balansert istedenfor max strømbruk utgjør faktisk ganske mye mindre strømforbruk på verdensbasis.
    Og for de som trenger det, så er det mulig å endre på det.
    Jeg glemte i mitt innlegg å spesifisere at jeg ikke ser noen grunn til at en «selvbygget» PC skal brukes med balansert strømstyringsplan.
    Ferdigbygde PC-er er testet og konfigurert til god ytelse på balansert strømstyringsplan.
    Med strøm spart på hundretusenvis av PC-er rundt i all verdens bedrifter, sparer en mye strøm for redusert ytelse på hver PC.

    Å finne ut av feil på en PC en har bygget selv kan være et «mareritt».
    Alt fra utkobling av wifi pga strømsparing, eller minnefeil, er noe som ikke er lett å vite for en som bygger sin første PC.
    Men selv for en som har bygget mange PC-er kan det dukke opp nye feil.
    Hver Windows-versjon har sine spesielle «kjennetegn», så en lærer stadig nye ting på den måten.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Balansert strømstyring fungerer bra bare man slår av strømstyring på PCI Express.

    Jeg hadde moderat strømstyring med en M.2 og tre sata ssd disker, det fungerte ikke så bra.
    Man kan sette sata ssd til IDE istedenfor AHCI, men hvorfor bruke eldre og tregere teknologi.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Jeg satte høy ytelse på en annen pc jeg har bygget ikke så lenge siden.

    La merke til at pc'n nå er så stille, det samme på min med 5 vifter og med kabinettet helt åpent.
    Jeg kan ikke høre den, det er ikke noe støy.

    Med balansert strømstyringsplan var det mye mer støy pga pc'n jobbet imot seg selv.
    Vifter som startet å gå for fullt fordi Windows trodde CPU var overopphetet osv.

    Så pc'n brukte mere strøm på balansert enn på høy ytelse...
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    strom6.jpg


    Da krasjet pc'en igjen, og nå i hvilemodus.
    Kritisk feil med kernel power i hendelseslista.

    Så måtte dra ut og sette inn strøm kontakten for å få pc'en igang igjen.
    Og dette med høy ytelse plan, så måtte på nett igjen for å finne en løsning.

    Og ja det måtte gjøres enda mer i AHCI oppsettet eller "Link Power Managment".
    Hardiskene må settes til aldri å slå seg av, dette er på selv på høy ytelse.

    Så på hendelseslista for AMD AHCI Sata kontrolleren, og der fant jeg problemet.
    Harddiskene klarte aldri å starte igjen på grunn av en feil i oem6.inf fila.


    Symptoms of Windows Error Code Oem6.inf

    Programs can't be loaded normally
    Windows blue screen error is shown
    System getting shut down automatically
    You will run some programs or software then unable to run
    Your PC gets slow performance


    Mye feil med den fila, ja jeg kjenner igjen flere problemer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn