Forsterkere En liten undersøkelse; har du rør eller transistor (eller begge deler)?

Hva spiller du på? Transistor? Rør? Begge deler?

  • Transistor

  • Rør

  • Begge deler


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt304361

    Gjest
    Bare for å få en idé om hvilken vei forumet heller.

    Nuff said, let's vote! 😀🍻
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har både rør og transistorer.... flere hundre av hver..... men forsterkerne mine har bare transistorer..
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Mangfoldet gjør livet interessant. Ser ingen grunn til å gifte seg med noe, tre lyttesteder med ulik forsterkerteknologi. Ingen tvil om at ulike teknologier har hver sine styrker. Setter pris på de alle og hjelper meg i hverdagen til å ikke bli trett/lei/bortskjemt og søke etter bytter. En forsterker hos meg varer vanligvis noen år, får ikke byttesyken etter kort tid om samspillet med høyttalerne stemmer selvfølgelig.

    HCS; har en forsterker med meget lav dempefaktor som sikkert er feil, den har selvsagt for høy forvregning. Klarer ikke annet enn å sette pris på den og jeg. Har noen andre egenskaper denne..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det virkelig noen som driver med rør enda?
    Omtrent like mange som driver med de samme vitsene enda 🤭

    Nei, det er nok ikke overraskende at det er få som driver med rør. Men det skal jo ikke forhindre at så mye fokus rettes mot dem. De er ansvarlig for at den teknologiske utviklingen har stoppet opp, intet mindre! Det er omtrent som at kun 10% har større penis enn gjennomsnittet. Likevel får de all oppmerksomhet og er gjenstand til misunnelse, og er kilde til mye mindreverdighetskompleks og angst.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vårt lille hode er som en svamp på det som er bra, fortrenger fort resten. Noen ganger er det motsatt, henger seg bare opp i hva som kan bli bedre. Byttesyken og spørsmålet om hva som kan bli bedre melder seg. Vi er bare svake mennesker og ikke datamaskiner. Fult av følelser i nuet. Ja... det er fredag;) Finnes ingen bedre dag.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Må nok skyldes at det er fredag.
    Kunne like godt spurt om gul- / brunost.
    Øl eller vin.
    Osv.
    Selvsagt er det fredag!

    Men jeg har egentlig allerede oppnådd målet mitt, etter 49 stemmer er det klar overvekt av transistor folk. Så vet vi det, mange takk for alle stemmer!

    Om folk vil fortsette å stemme så er ikke noe bedre enn det.

    🍻
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Selvsagt er det fredag!

    Men jeg har egentlig allerede oppnådd målet mitt, etter 49 stemmer er det klar overvekt av transistor folk. Så vet vi det, mange takk for alle stemmer!

    Om folk vil fortsette å stemme så er ikke noe bedre enn det.

    🍻
    Overrasket selv! trodde ingen brukte rør, selv er jeg innom det meste men akkurat nå rør klasse A og a/b hybrid
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Må legge til: har både motorsykkel,dame, rørforsterker og kattepus.
    Han heter Keef, etter en kjent rocke gitarist
    men løper og gjemmer seg når jeg speller Stånns
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det fredag!

    Men jeg har egentlig allerede oppnådd målet mitt, etter 49 stemmer er det klar overvekt av transistor folk. Så vet vi det, mange takk for alle stemmer!

    Om folk vil fortsette å stemme så er ikke noe bedre enn det.

    🍻
    Hva tenker du selv da EBH, er det gul/brunost, øl/vin, har du noen preferanser og i tilfelle hva tiltaler deg av en eller annen grunn?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Hva tenker du selv da EBH, er det gul/brunost, øl/vin, har du noen preferanser og i tilfelle hva tiltaler deg av en eller annen grunn?
    Øl, gul, rør...

    Men det er vel strengt tatt ikke så interessant. Jeg var for min del bare nysgjerrig på fordelingen på forumet. Jeg trodde vel at transistor ville vinne ganske klart, så jeg er litt overrasket over andelen som faktisk har rør (inkl begge deler). Artig!
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, en klassiker 😊

    Vi har også den med transistorforsterker. Der er det ikke katt, men en kobbel av bikkjer som henger seg på.
    Hørtes fet ut den da Gunner, virkelig. Men sta pisset ditt et annet sted..
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Beklager Gunner, oppdaget jeg var uklar. Budskapet.. Jeg orker ikke. det er bare å være hyggelig for din del så vil du få det tilbake. Så enkelt. Piss og morsomheter får evt andre ta seg av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Hvis rørene hadde vært inni kassen som gamledager hadde den visuelle tiltrekningskraften og andelen vært lavere tenker jeg. Det fine med rør er at man kan tweake og handle i det uendelige uten noengang å bli ferdig , og så låter det heller ikke dårlig nå til dags . Etter 15-20 år med rør er jeg tilbake til transistorer , men har en rørpre , en RIAA og en liten 5watter stående på sidelinjen av sentimentale grunner.
    A486ECF0-B33A-4321-AF05-6B442BB49A5B.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Ja, få gjemt det unna. Rør amper er jo ikke spesielt fine å se på.

    Denne er fin
    dp i aftensol.jpg

    og denne er, ja en rør-amp
    tube amp.PNG


    Og da skjønner sikkert folk at vi har forskjellig smak...like forskjellig som smaken på lyden vil liker.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har trasistor forsterkeri.. men fender diy høytalere😇 føler ingen trang for noe rør her.👃 effektklumpen som står i riggen nå er det samme som van halen brukte i sin consert rigg på 80 tallet en periode hvistnok.. og lever mer en nok.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Der trengs en avstemning om hvem som har stemt her ;), og en alders inndeling, geografisk analyse osv.

    En ting er sikkert, rør ogvinyl gir en uendelig mulighet for tweaking og en ekstra trivelig dimensjon og mulighet for å bruke penger på hobbyen....
    Med transistorer og digitalt er det mer kjøp-spill-ferdig. Så da må man pusle og tweake med strøm, kabler, switcher og sånn, eller grave seg ned i akustikk og DSP som jeg har gjort...

    Musikk er i grunnen ikke så interessant , liker ikke noe særlig av det som lages nå heller. Så jeg hører mest på pink noise og gammel Deep Purple på repeat . Da trengs det bare en boks med store VU metere så er jeg fornøyd.

    Angrer litt til at jeg ikke hadde råd til denne i 1994. Da hadde jeg sluppet hifikjøret...og bare holdt meg til den
    60A071B9-6C10-477A-BBD7-AE025B424A60.jpeg

    Litt artig at jeg fortsatt kvittering og Technicsbrosyren fra den gang. Det ble en SU-A900 og måtte selge hele aksjefondet for betale 13470 kr for anlegget, Audioquestkabler 10m fikk jeg på kjøpet. Har forsterkeren ennå, den virker fint
    0F1F985C-09ED-4648-8420-2FF161FD267F.jpeg

    4E968142-A1F3-4998-BC14-5B2A08B76B8D.jpeg

    0EB18B5D-FD35-4237-844A-3BF4BC2C65F7.jpeg
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tre oppsett jeg hører på. ( + hytteanlegget ) selvsagt er det rør i ett av de. Variasjon er livets salt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det blir kun rør i kjelleren etterhvert
    Rør kan høres fantastisk ut, men det blir fort litt stress når det begynner å pipe litt feil en plass. Fort gjort å få noen tvangstanker med rør som hoved kilde 🙂
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Er det ikke deilig å slippe å være rævdilter?

    Skjønt andelen rør virker overraskende høy med tanke på at det til dels omtales både som feilkonstruert og bakstreversk. ;)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her er det ren rørpre (triode/pentode).
    Rør i utgangen av hjemmebygget DAC.
    Transistorer/Mosfet´s for resten :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har både spiserør og urinrør.

    Har hatt rør i anlegget også, men jeg syns det var for mye styr og utgifter, pluss at jeg kanskje er for nevrotisk til å kunne slappe av med rør i lengden. En annen ting var at det ikke var støyfritt, og ganske upraktisk siden jeg egentlig liker å ha anlegget påslått hele tiden. Når jeg byttet høyttalere ble rørforsterkeren litt for slapp i bassen også, så jeg var en tur innom klasse D, før jeg endte med A/B transistor igjen. MOS FET. Innebygd bra RIAA og DAC. Japansk byggekvalitet. Har ingen hifi-nevroser for tiden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn