Forsterkere En liten undersøkelse; har du rør eller transistor (eller begge deler)?

Hva spiller du på? Transistor? Rør? Begge deler?

  • Transistor

  • Rør

  • Begge deler


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg hatt lettdrevne høyttalere, ville jeg vurdert rør. Har hatt ARC REF 210 en gang. Traff ikke helt😀
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stua; mosfet (effekt) semidigital (effekt) og 300B (effekt) Digital pre.
    Musikkrom; klA (integrert)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke deilig å slippe å være rævdilter?

    Skjønt andelen rør virker overraskende høy med tanke på at det til dels omtales både som feilkonstruert og bakstreversk. ;)
    Ja det var vist noen som bommet litt der 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Over 90% av eierne av rørforsterkere i Norge sitter innpå hifisentralen, ikke rart at rør får høy "score".. :ROFLMAO:
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Her er det bare transistor/chip og har heller aldri hatt noe med rør i og jeg er ikke direkte ung lenger :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    Over 90% av eierne av rørforsterkere i Norge sitter innpå hifisentralen, ikke rart at rør får høy "score".. :ROFLMAO:
    Blant musikk og hi-fi interesserte folk (og vi er nok en minoritet) er interessen for rør større enn blant folk flest. Kan det ha noe med opplevd lyd å gjøre?
    Men; Nå er det folk flest sin tur.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg kunne f.eks. vanskelig tenke meg en gitarforsterker jeg faktisk har lyst på, som ikke bruker rør.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv gitarforsterker med rør, men jeg forstår ikke relevansen. Jeg vil at gitarlyden skal forvrenges. Jeg vil ikke at opptaket av gitarlyden skal forvrenges.

    Det blir like rart som når høyttalereprodusenter bruker eksotisk heltre i kassekonstruksjoner og sier det gir bedre resonnanser.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Sku gjerne prøvd rør forsterker på mine Dynaudio Special 25, de har litt i overkant frampå øvre mellomtone.
    Men det får bli med man sku en vakker dag prøvd det...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sku gjerne prøvd rør forsterker på mine Dynaudio Special 25, de har litt i overkant frampå øvre mellomtone.
    Men det får bli med man sku en vakker dag prøvd det...
    Hvorfor skal en rørforsterker kunne fikse det? Sjansen bør være like stor å finne en ss som passer. Men mest sannsynlig så finner du bot ved å jobbe med rommet/ plassering av ht.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvorfor skal en rørforsterker kunne fikse det? Sjansen bør være like stor å finne en ss som passer. Men mest sannsynlig så finner du bot ved å jobbe med rommet/ plassering av ht.
    Det var da voldsomt til bastant mening. Fordi jeg antar rør forsterkere spiller litt mykere enn de fleste transistor forsterkerne. Uten at jeg har hørt på så mange rør amper.
    Sjansen for at jeg kjøper noe annet enn EC eller Yamaha innen ss forsterkere er lik null. Og har prøvd både EC AW180 og Yamaha A-S2100 i flere forskjellige rom, så utelukker at andre ss forsterkere skal kurere det.
    Plasseringen er ikke skylden, er en karakteristikk av høyttalerne.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har selv gitarforsterker med rør, men jeg forstår ikke relevansen. Jeg vil at gitarlyden skal forvrenges. Jeg vil ikke at opptaket av gitarlyden skal forvrenges.

    Det blir like rart som når høyttalereprodusenter bruker eksotisk heltre i kassekonstruksjoner og sier det gir bedre resonnanser.
    Hvis dette var et slags svar på det jeg skrev om gitarforsterker med rør, så skjønner jeg ikke helt hvilken sammenheng noe av dette har med det jeg skrev å gjøre.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sku gjerne prøvd rør forsterker på mine Dynaudio Special 25, de har litt i overkant frampå øvre mellomtone.
    Men det får bli med man sku en vakker dag prøvd det...
    Kjenner ikke høyttalerne dine, og har heller ikke hørt alt av rørforsterkere, men i mine ører har mange rørforsterkere en tendens til å være litt livlige og frempå akkurat i øvre mellomtone. Eller deromkring.

    Men vi hører og oppfatter ting ulikt, så hvem vet, kanskje det vil funke. :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette var et slags svar på det jeg skrev om gitarforsterker med rør, så skjønner jeg ikke helt hvilken sammenheng noe av dette har med det jeg skrev å gjøre.
    Bare at det er lettere å forstå at noen bruker rør til gitarforsterker enn til hifi. ( bruker begge selv altså..:))
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var da voldsomt til bastant mening. Fordi jeg antar rør forsterkere spiller litt mykere enn de fleste transistor forsterkerne. Uten at jeg har hørt på så mange rør amper.
    Sjansen for at jeg kjøper noe annet enn EC eller Yamaha innen ss forsterkere er lik null. Og har prøvd både EC AW180 og Yamaha A-S2100 i flere forskjellige rom, så utelukker at andre ss forsterkere skal kurere det.
    Plasseringen er ikke skylden, er en karakteristikk av høyttalerne.
    "Voldsomt til bastant mening"?! :ROFLMAO:

    Dette skrev jeg. Legg merke til uthevingene:-" Hvorfor skal en rørforsterker kunne fikse det? Sjansen bør være like stor å finne en ss som passer. Men mest sannsynlig så finner du bot ved å jobbe med rommet/ plassering av ht".

    Uansett, jeg trenger ikke dette, så lykke til på reisen, og det er et bastant ønske! ;)
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til bastant mening. Fordi jeg antar rør forsterkere spiller litt mykere enn de fleste transistor forsterkerne. Uten at jeg har hørt på så mange rør amper.
    Sjansen for at jeg kjøper noe annet enn EC eller Yamaha innen ss forsterkere er lik null. Og har prøvd både EC AW180 og Yamaha A-S2100 i flere forskjellige rom, så utelukker at andre ss forsterkere skal kurere det.
    Plasseringen er ikke skylden, er en karakteristikk av høyttalerne.
    Tror Gunner har rett i det han sier. Ser du har Yamaha AS2100. Så en sammenligningstest av Yamaha, Luxman og Accuphase hvor Yamaha av disse ble fremstilt som minst nøytral med mest fremskutt øvre mellomtone. Smakssak og match selvfølgelig om dette blir bra.

    Oppnådde det samme som du er ute etter ved å gå fra Bladelius til Accuphase på forsterkersiden. På Bladelius forsterkeren var det bare NAD M51 og Direcstream junior av dac´er som var layedback nok i lydsignaturen til å fungere i dette oppsettet.

    Du kan gå glipp av mye om du er låst på Yamaha og EC forsterkere. Selv om dette er gode forsterkerprodusenter finnes det fler.. Lov være merke-entusiast selvfølgelig men gir ikke i alle sammenhenger det beste resultatet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bare at det er lettere å forstå at noen bruker rør til gitarforsterker enn til hifi. ( bruker begge selv altså..:))
    Ja, det var jo det jeg også skrev. Omtrent. Jeg har transistor til hifi, men til gitar vil jeg helst ha rør. :D
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Tror Gunner har rett i det han sier. Ser du har Yamaha AS2100. Så en sammenligningstest av Yamaha, Luxman og Accuphase hvor Yamaha av disse ble fremstilt som minst nøytral med mest fremskutt øvre mellomtone. Smakssak og match selvfølgelig om dette blir bra.

    Oppnådde det samme som du er ute etter ved å gå fra Bladelius til Accuphase på forsterkersiden. På Bladelius forsterkeren var det bare NAD M51 og Direcstream junior av dac´er som var layedback nok i lydsignaturen til å fungere i dette oppsettet.

    Du kan gå glipp av mye om du er låst på Yamaha og EC forsterkere. Selv om dette er gode forsterkerprodusenter finnes det fler.. Lov være merke-entusiast selvfølgelig men gir ikke i alle sammenhenger det beste resultatet.
    Har gjennom en lang reise med forskjellige hifi merker, hvorav alle har vert ss forsterkere, ikke lengere ork eller lyst og skifte til andre merker. Satser heller på å komplettere mine 2 forskjellige anlegg.Hvorav ene anlegget etterhvert blir kun EC, andre kun Yamaha. Garasje anlegget mitt er en bastard av forskjellig og vil forbli så, Sony ES, Denon, Teac og annet gammelt man har fra før.Så er nok ikke så merkefantast som du tror.
    Har faktisk hørt Sp25 drevet av Accuphase i ett helt annet rom, var samme lydkarakter med de også. Har også testet litt med Sony TA-FA30ES, samme da også.
    Sony ESen er nok den med mest rør aktig lyd av alle de jeg har testet med. Men som jeg skrev i min første post, hadde vert artig og PRØVD rør amp på Sp25.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Rommet har nok mest og si.
    På lite hifi rom var det bare Nad 3020 som låt behagelig på Klipsch Heresy 4, i stua låter alt av forsterkere bra.

    Testet Mc275 mot Mc7000 for mange år siden, Mc275 låt vanvittig mye livligere enn Mc7000, men med rør er det veldig høyttaler avhengig hvordan det låter.
    Skader jo ikke å prøve bare for og ha prøvd, men på Dynaudio hadde jeg gått for ss med MYE krefter :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til bastant mening. Fordi jeg antar rør forsterkere spiller litt mykere enn de fleste transistor forsterkerne. Uten at jeg har hørt på så mange rør amper.
    Sjansen for at jeg kjøper noe annet enn EC eller Yamaha innen ss forsterkere er lik null. Og har prøvd både EC AW180 og Yamaha A-S2100 i flere forskjellige rom, så utelukker at andre ss forsterkere skal kurere det.
    Plasseringen er ikke skylden, er en karakteristikk av høyttalerne.
    Liker du Ikke lyden av høyttalerne bør du jo prøve andre høyttalere . Eller EQ/DSP. Hva en rørforsterker gjør blir litt på lykke og fromme. Rørforsterkere vil som regel gi litt ujevn frekvensgang spesielt ved delefrekvens og i toppen. Om det matcher det som er «feil» på høyttalerne blir på lykke og fromme. Effekten er marginal kanske 1db maks og det går både opp og ned . Det var forskjellen jeg målte mellom SS og 300b rør i mitt rom.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Liker du Ikke lyden av høyttalerne bør du jo prøve andre høyttalere . Eller EQ/DSP. Hva en rørforsterker gjør blir litt på lykke og fromme. Rørforsterkere vil som regel gi litt ujevn frekvensgang spesielt ved delefrekvens og i toppen. Om det matcher det som er «feil» på høyttalerne blir på lykke og fromme. Effekten er marginal kanske 1db maks og det går både opp og ned . Det var forskjellen jeg målte mellom SS og 300b rør i mitt rom.
    Hehe, har prøvd ca 20 andre høyttalere. Men det er de jeg har og de blir ikke skiftet ut. De har også sine positive sider, de glimter til skikkelig iblandt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Så siden du ikke bytter ut rommet så er rør siste håp ;)
    Er forøvrig enig i at ulike SS forsterkere knapt betyr betyr noe for frekvensgang og lyd så lenge de ikke presses for hardt.
    Men du bør jo absolutt prøve ut EQ/DSP . Prøv gratis Dirac Live eller Roon en mnd og hør. Drar du ned 2khz 2db vil du dempe litt for slitsomme gitarer eller motsatt..

    og som andre skrev , Dynaudio er generelt tungdrevne saker og det børe vær mer enn en en standard rør 40watter (til typisk 40k nypris.)

    Edit:
    Ser at dine sp25 er ikke så tungdrevne-89- som andre Dynaudio. Og at de har et løft i diskanten , ikke så rart om du syns de er litt hissige om du har unge ører. Spesielt med moteriktig hjemmeintiør

    Det vil typisk passe med den 300b forsterkeren jeg hadde, som ruller litt av i toppen- men 8watt holder jo ikke. 100 watt eller mer i 8 Ohm vil passe bedre. Noe avvproblemet ditt er at du trenger en teknisk dårlig rørforsterker med fallende frekvensrespons - det blir stadig færre av dem…
    Dine høyttalere er veldig retningsbestemte og vinkling skal slå tydelig ut , om du hører over 10k da . Tipper problemområdet ditt er 2k-10k, prøv med kjøkken papir eller lommetørkle over diskanten og hør … he he
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.943
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom eg etter kvart har fått høyre på ganske mange rørdingsar, er mitt syn at det er ganske stor skilnad på dei. Nokre høyrest meir "transistoriserte" enn transistorar, medan andre er som rømegraut med mykje feitt på. Nokre har formidabel dynamikk, medan andre kan vere litt sjenerte i samanlikning. Det er også slik at når forsterkarane pressast, tvingar dei fram deira sanne natur, noko du slepp om du spelar på 10 - 20% av full guffe. Effektforsterkarar har (som med transistorkonstruksjonar) mindre særpreg enn forforsterkarar. Men skal du gjere noko alvorleg med lyden, bør du vurdere nye høgtalarar, og korleis desse oppfører seg i rommet ditt.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Har du lyttet til musikk vis Harbeth C7ES3? Da forsvinner behovet for å tweake øvre mellomtone. Noen er sensitive for oppbrytning eller ringing i det området - inkl jeg selv. Da hjelper det med Harbeths Radial mellomtone i støpt plast (injection moulded).
    Bare et tips. Jeg så lyset ca i 2015, og har nå 3 par Harbeths i forskjellige anlegg. Ingen rør, men de låter bra med rør, også.

    F3D821CB-DA2F-4FE0-9490-3C27F9E4C7FA.jpeg
    34B93906-6B81-4D2F-AEBA-11396AD8458A.jpeg

    Sku gjerne prøvd rør forsterker på mine Dynaudio Special 25, de har litt i overkant frampå øvre mellomtone.
    Men det får bli med man sku en vakker dag prøvd det...
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Så siden du ikke bytter ut rommet så er rør siste håp ;)
    Er forøvrig enig i at ulike SS forsterkere knapt betyr betyr noe for frekvensgang og lyd så lenge de ikke presses for hardt.
    Men du bør jo absolutt prøve ut EQ/DSP . Prøv gratis Dirac Live eller Roon en mnd og hør. Drar du ned 2khz 2db vil du dempe litt for slitsomme gitarer eller motsatt..

    og som andre skrev , Dynaudio er generelt tungdrevne saker og det børe vær mer enn en en standard rør 40watter (til typisk 40k nypris.)

    Edit:
    Ser at dine sp25 er ikke så tungdrevne-89- som andre Dynaudio. Og at de har et løft i diskanten , ikke så rart om du syns de er litt hissige om du har unge ører. Spesielt med moteriktig hjemmeintiør

    Det vil typisk passe med den 300b forsterkeren jeg hadde, som ruller litt av i toppen- men 8watt holder jo ikke. 100 watt eller mer i 8 Ohm vil passe bedre. Noe avvproblemet ditt er at du trenger en teknisk dårlig rørforsterker med fallende frekvensrespons - det blir stadig færre av dem…
    Dine høyttalere er veldig retningsbestemte og vinkling skal slå tydelig ut , om du hører over 10k da . Tipper problemområdet ditt er 2k-10k, prøv med kjøkken papir eller lommetørkle over diskanten og hør … he he
    Rør er ikke siste håp for meg, det er nokså usannsynllig jeg noengang kommer til å skaffe meg en rør forsterker eller kommer til å kunne teste sp25 på rør.
    Rør forsterkere er ikke så lett tilgjengelig for test her oppe i Finnmark.
    Har tidligere målt frekvensresponsen av sp25, med nærfeltsmåling. Problemet ligger spesielt mellom 3-5 kHz mener jeg å huske. Og diskanten kunne gjerne vert 1-2 dB lavere i nivå ja. Har også gjort impedanse måling av de.
    Mine ører er knapt unge lengere, men alle over 45 har jo mistet noe av øvre diskant område.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har du lyttet til musikk vis Harbeth C7ES3? Da forsvinner behovet for å tweake øvre mellomtone. Noen er sensitive for oppbrytning eller ringing i det området - inkl jeg selv. Da hjelper det med Harbeths Radial mellomtone i støpt plast (injection moulded).
    Bare et tips. Jeg så lyset ca i 2015, og har nå 3 par Harbeths i forskjellige anlegg. Ingen rør, men de låter bra med rør, også.

    Vis vedlegget 725250 Vis vedlegget 725249
    Har hørt mange høyttalere som ikke har framtredende øvre mellomtone. Men noen kompromisser er det med alt innen høyttalere og forsterkere,
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Har bare rør i ett av to drivertrinn til mine to Stax elektrostathørelurer. Transistor i det andre, og transistor i alt med effektbelastning.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok rør en eller annen plass når man setter opp det neste systemet. Mest sannsynlig i preampen.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har gjennom en lang reise med forskjellige hifi merker, hvorav alle har vert ss forsterkere, ikke lengere ork eller lyst og skifte til andre merker. Satser heller på å komplettere mine 2 forskjellige anlegg.Hvorav ene anlegget etterhvert blir kun EC, andre kun Yamaha. Garasje anlegget mitt er en bastard av forskjellig og vil forbli så, Sony ES, Denon, Teac og annet gammelt man har fra før.Så er nok ikke så merkefantast som du tror.
    Har faktisk hørt Sp25 drevet av Accuphase i ett helt annet rom, var samme lydkarakter med de også. Har også testet litt med Sony TA-FA30ES, samme da også.
    Sony ESen er nok den med mest rør aktig lyd av alle de jeg har testet med. Men som jeg skrev i min første post, hadde vert artig og PRØVD rør amp på Sp25.
    At Sp25 skal være så problematiske er mildt sagt overraskende. Kjenner ikke disse spesifikt, men allikevel..
    Med alt du har prøvd ut høres det ut som om det bare å få kastet de ut på brukten, du kommer neppe i mål og vil ha en høyttaler som fortsetter å irritere deg i presens område med mindre det har vært noe feil med rom eller høyttalerplassering i alle rom og utstyrskombinasjoner du har prøvd ut. Litt løft i toppoktaven tåler man om det ikke er noe i veien med kilden selvfølgelig, skaper bare luft og rom om det ikke er unoter et annet sted. Lykke til, prøv rør, men blir litt problematisk innenfor Yamaha og EC :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    At Sp25 skal være så problematiske er mildt sagt overraskende. Kjenner ikke disse spesifikt, men allikevel..
    Med alt du har prøvd ut høres det ut som om det bare å få kastet de ut på brukten, du kommer neppe i mål og vil ha en høyttaler som fortsetter å irritere deg i presens område med mindre det har vært noe feil med rom eller høyttalerplassering i alle rom og utstyrskombinasjoner du har prøvd ut. Litt løft i toppoktaven tåler man om det ikke er noe i veien med kilden selvfølgelig, skaper bare luft og rom om det ikke er unoter et annet sted. Lykke til, prøv rør, men blir litt problematisk innenfor Yamaha og EC :)
    Har du lest Stereophile sin test av disse? Hvis du leser den så kanskje du skjønner hva jeg prater om.
    De kastes ikke på brukten eller andre steder med det første. Står fint der de er i dag. Hadde nok fått en god slump for de, de synker ikke i verdi akkurat.
    De er i MINT tilstand. :)
    Det finnes ikke ett eneste par høyttalere som ikke har noe ugang på ett eller annet vis. Alltids noe å sette fingeren på.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Rør eller SS.
    Jeg bryr meg ikke.
    Tror ikke jeg hadde hørt forskjell på noen av de på mine høyttalere.
    ...siden de uansett må rattes inn via DSP.

    Jeg tror det blir for mye pes med vedlikehold om jeg utelukkende hadde brukt rørforsterkere siden jeg må ha minst 5 av dem til mine 4-veis høyttalere.

    Jeg tar enkleste snarvei med billige kl.D og AB.

    Det viktigste er å delegere nåkk krefter der de skal gjør sin nytte.
    ...trur eg. Men jeg veit ikke.

    Får jeg fillerista huset av og til, så er jeg fornøyd.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har du lest Stereophile sin test av disse? Hvis du leser den så kanskje du skjønner hva jeg prater om.
    De kastes ikke på brukten eller andre steder med det første. Står fint der de er i dag. Hadde nok fått en god slump for de, de synker ikke i verdi akkurat.
    De er i MINT tilstand. :)
    Det finnes ikke ett eneste par høyttalere som ikke har noe ugang på ett eller annet vis. Alltids noe å sette fingeren på.
    Utdrag fra testen som sier ganske klart hva jeg mente om rom og kilde og at kanskje Yamaha som er frempå i presens område nødvendigvis ikke er riktig match:

    However, its treble balance is on the forward side. In too live a room or with the wrong source and amplification components, that forward quality might well morph into brightness.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn