Forsterkere En liten undersøkelse; har du rør eller transistor (eller begge deler)?

Hva spiller du på? Transistor? Rør? Begge deler?

  • Transistor

  • Rør

  • Begge deler


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Over 90% av eierne av rørforsterkere i Norge sitter innpå hifisentralen, ikke rart at rør får høy "score".. :ROFLMAO:
    Det tviler jeg sterkt på 😀 hvis rør hadde vært så sært som du mener så tror jeg vi ville sett en nedgang i produksjon av rør utstyr på verdens basis
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Produksjonen holdes oppe av el-gitarister.

    og så litt på høye priser på Boutique forsterkere basert på 300b,845,211 osv. Rør har fått en renessanse, mest pga estetikk og mindre pga lyd,, tror jeg Bortsett fra noen få SS forsterkere er det intet som gjør seg så bra visuelt som glødende rørforsterkere. Og så er det moro å bytte rør da,litt enklere enn å bytte transistor...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Produksjonen holdes oppe av el-gitarister.

    og så litt på høye priser på Boutique forsterkere basert på 300b,845,211 osv. Rør har fått en renessanse, mest pga estetikk og mindre pga lyd,, tror jeg Bortsett fra noen få SS forsterkere er det intet som gjør seg så bra visuelt som glødende rørforsterkere. Og så er det moro å bytte rør da,litt enklere enn å bytte transistor...
    Tro kan en gjøre i kirka.. :cool:.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det ikke flere fra Hifisentraler der da? Nok av troende her ellers.-... he he
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Siden jeg fikk mitt første stereoanlegg i 1989 har jeg kun hatt transistorutstyr. Men kunne absolutt tenkt meg å prøvd en rørforsterker i eget anlegg. Anskaffelsen av Klipsch Cornwall IV har jo gjort dette enda mer aktuelt. Vi får se utover høsten!
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Utdrag fra testen som sier ganske klart hva jeg mente om rom og kilde og at kanskje Yamaha som er frempå i presens område nødvendigvis ikke er riktig match:

    However, its treble balance is on the forward side. In too live a room or with the wrong source and amplification components, that forward quality might well morph into brightness.
    Tror ikke du har hørt A-S2100. Ikke store forskjellen fra EC AW180 til A-S2100. Den har ikke snev av noe frampå øvre mellomtone. Spiller utmerket på Usher Mini One DMD og andre høyttalere jeg har hatt innom.
    Målingene på Stereophile testen viser at høyttaleren har den karakteristikken. Utdrag:
    However, a slight excess of energy can be seen in the upper midrange and the tweeter appears to be balanced around 2dB too high in level. Both of these correlate with the slightly bright tonal balance I noted in my auditioning.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke du har hørt A-S2100. Ikke store forskjellen fra EC AW180 til A-S2100. Den har ikke snev av noe frampå øvre mellomtone. Spiller utmerket på Usher Mini One DMD og andre høyttalere jeg har hatt innom.
    Målingene på Stereophile testen viser at høyttaleren har den karakteristikken. Utdrag:
    However, a slight excess of energy can be seen in the upper midrange and the tweeter appears to be balanced around 2dB too high in level. Both of these correlate with the slightly bright tonal balance I noted in my auditioning.
    Du har sikker rett i det. Men jeg har tidligere hatt EC 180 blokkene, så da vet jeg jo hvordan den låter😁

    "Smooth, smooth, smooth," say my listening notes, and from the first note of the first recording I played on the Special Twenty-Fives to the last note of the final CD, the impression persisted of a grain-free ease to the speaker's midrange and highs.

    Jeg er fortsatt overrasket.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Du har sikker rett i det. Men jeg har tidligere hatt EC 180 blokkene, så da vet jeg jo hvordan den låter😁

    "Smooth, smooth, smooth," say my listening notes, and from the first note of the first recording I played on the Special Twenty-Fives to the last note of the final CD, the impression persisted of a grain-free ease to the speaker's midrange and highs.

    Jeg er fortsatt overrasket.
    Vel-vel. Nok om det.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Produksjonen holdes oppe av el-gitarister.

    og så litt på høye priser på Boutique forsterkere basert på 300b,845,211 osv. Rør har fått en renessanse, mest pga estetikk og mindre pga lyd,, tror jeg Bortsett fra noen få SS forsterkere er det intet som gjør seg så bra visuelt som glødende rørforsterkere. Og så er det moro å bytte rør da,litt enklere enn å bytte transistor...
    Så det lages stereo rør forsterkere pga gitaristene ? Og utseende. ?
    Klasse A lages forsatt fordi det både er lydboks , stekeplate og varmeovn det da eller ?😀
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Rørene I dem ja.Hadde det ikke vært for gitarforsterkere hadde all rørprodluksjon dødd ut på 80 tallet. Da hadde det ikke blitt mange hifirørforsterkere
    Klasse A er ikke forbeholdt rør, Selv ledelsen i Accuphase sier de lager Klasse A fordi kundene vil ha det, ingeniørene deres vil lage klasse AB. Hvorfor vil kundene ha det da? Antagelig en overlevning fra da transistorforsterkerne var plaget av crossoveeforvregning.
    Hvorfor lager Gucci dyre luksus vesker når damene kunne klart seg med plastpose ?

    PS har klasse A sjøl, det er fordi jeg er en hifisnobb, og så liker jeg store VU metere
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Rørene I dem ja.Hadde det ikke vært for gitarforsterkere hadde all rørprodluksjon dødd ut på 80 tallet. Da hadde det ikke blitt mange hifirørforsterkere
    Klasse A er ikke forbeholdt rør, Selv ledelsen i Accuphase sier de lager Klasse A fordi kundene vil ha det, ingeniørene deres vil lage klasse AB. Hvorfor vil kundene ha det da? Antagelig en overlevning fra da transistorforsterkerne var plaget av crossoveeforvregning.
    Hvorfor lager Gucci dyre luksus vesker når damene kunne klart seg med plastpose ?

    PS har klasse A sjøl, det er fordi jeg er en hifisnobb, og så liker jeg store VU metere
    eeh nå er vel de fleste Accuphase supportere enige om at Klasse A produktene er de beste og Accuphase er ikke akkurat ukjente i bransjen
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Rørene I dem ja.Hadde det ikke vært for gitarforsterkere hadde all rørprodluksjon dødd ut på 80 tallet. Da hadde det ikke blitt mange hifirørforsterkere
    Klasse A er ikke forbeholdt rør, Selv ledelsen i Accuphase sier de lager Klasse A fordi kundene vil ha det, ingeniørene deres vil lage klasse AB. Hvorfor vil kundene ha det da? Antagelig en overlevning fra da transistorforsterkerne var plaget av crossoveeforvregning.
    Hvorfor lager Gucci dyre luksus vesker når damene kunne klart seg med plastpose ?

    PS har klasse A sjøl, det er fordi jeg er en hifisnobb, og så liker jeg store VU metere
    Det kan faktisk tenkes du har et poeng med gitarforsterkere og rørproduksjon, siden andelen av gitarforsterkere nok overgår hifiandelen med rør med betydelige marginer. Ut fra et ukvalifisert guesstimate. Særlig EL34, EL84, KT88, og 6L6 GC er effektrør jeg vet brukes mye. Ganske standard innen hifi også, med andre ord.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Alt jeg lytter gjennom har transistorer, bortsett fra stueanlegget. Jeg bygde rørforsterkere selv, aller mest fordi jeg liker å bygge ting, men det er jo stor bonus når det faktisk låter veldig bra også. Er nesten som å tenne i peisen, det gløder fint og varmer opp stua :)

    Ja, og så har jeg 4 gitarforsterkere med rør :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Rørene I dem ja.Hadde det ikke vært for gitarforsterkere hadde all rørprodluksjon dødd ut på 80 tallet. Da hadde det ikke blitt mange hifirørforsterkere
    Klasse A er ikke forbeholdt rør, Selv ledelsen i Accuphase sier de lager Klasse A fordi kundene vil ha det, ingeniørene deres vil lage klasse AB. Hvorfor vil kundene ha det da? Antagelig en overlevning fra da transistorforsterkerne var plaget av crossoveeforvregning.
    Hvorfor lager Gucci dyre luksus vesker når damene kunne klart seg med plastpose ?

    PS har klasse A sjøl, det er fordi jeg er en hifisnobb, og så liker jeg store VU metere
    Tror de fleste produsenter av rør forsterkere vil hevde det samme, det lages og selges fordi folk vil ha det
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    eeh nå er vel de fleste Accuphase supportere enige om at Klasse A produktene er de beste og Accuphase er ikke akkurat ukjente i bransjen
    At ting er bra gjør de ikke dårlige av den grunn ;) Har Accuphase klasse A sjøl …
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Flatere læringskurve med klA og rør forsterkere. Kan være grunnen til at mange foretrekker de fremfor feks klD. Mange som deler kunnskap om hva som matcher.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Flatere læringskurve med klA og rør forsterkere. Kan være grunnen til at mange foretrekker de fremfor feks klD. Mange som deler kunnskap om hva som matcher.
    Flatere kurve med Kl.D.. :ROFLMAO:
    Kronglete å bytte rør, og det sitter nok langt inne for mange å gjøre selv også..
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett i att mann kan få en flatere kurve med klD. Men du får en brattere læringskurve når det kommer til voicing av systemet. Så får vi håpe det er hjelp å få. Hvis det viser seg å bli en utfordring å nappe ut ett rør å sette inn ett nytt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Du har rett i att mann kan få en flatere kurve med klD. Men du får en brattere læringskurve når det kommer til voicing av systemet. Så får vi håpe det er hjelp å få. Hvis det viser seg å bli en utfordring å nappe ut ett rør å sette inn ett nytt.
    Voicing av Kl.D? Har jeg aldri hørt om.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Men du har hørt om voicing av høyttalere. Eller det vet jeg du har. Så,den dansen trenger vi ikke ta. Med en klD forsterker med høy dempefaktor å lav forvregning. Så blir lyden for mange litt stram. Det kan selvsagt fikses. Men der kommer læringskurven inn. Så enkelt er det. Ikke noe hokuspokus. Men da kan det nok oppleves som enklere å tryggere å gå for klA som mange har prøvd før. Å som mange kaller en god match til akkurat dine høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn