En litt huslig tråd... OBS..OBS...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Enkelte her har tidligere briljert med sine kunnskaper om bl.a. pastakoking, og jeg har ellers inntrykk av at mange her har matkunnskaper som ikke står langt tilbake for verken Ingrid Espelid, Moi, Barmen og hva de nå heter alle sammen.
    Så da er det jo naturlig å spørre, hva skal man lage til middag??
    Jeg er helt sluppet opp for gode ideer, det blir verre for hver dag, så om noen har noen gode middagsoppskrifter de kunne tenke seg å dele hadde det vært supert.
    Kresne unger på toppen gjør jo ikke akkurat saken enklere heller, men jeg kan jo heller ikke ta hensyn til de hver dag, for da vil menyen kun bestå av fiskeboller i hvit saus, pølser og pizza… :-/

Ellers har jeg et sånt idiotisk vaskeproblem igjen… Ny rød T-skjorte med hvit krage, hvordan i alle dager skal man vaske den?
    Om jeg vasker den med rødt vil kragen bli rosa, om jeg vasker den med hvitt tilsier all tidligere erfaring at jeg vil få en ny ladning med rosa klær. Hvorfor lager de sånne vanskelige klær, uten engang å skrive på hvordan den skal vaskes…? Er det bare for å ta motet fra folk??
    Blir jo for dumt å måtte vaske plagg enkeltvis og, har jo faktisk litt annet å gjøre enn å vaske ett og ett plagg...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Neimen....
    Keine problem :)

Vaskes seperat ett par ganger, så vaskes den sammen med fargede klær siden.
    OBS:
    Disse bør også ha blitt vasket noen ganger først.

Dette er MIN erfaring ;)

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Wok med chili!

Sett på ris!
    Indrefilet av svin skjæres i tynne skiver og stekes lett. Tas av panna og blandes med knust ingefær (fås på glass).
    Fres wokgrønnsaker og bland kjøttet inn like før servering.

Saus: Ha en flaske frisk, knust tomat (fås i de fleste matvarebutikker) i foodprosessoren. Tilsett en skvett soyaolje og par halvkokte tomater. (Kokes sammen m risen de siste 5 min)
    Masse chilipulver
    Pepper og chilipepper og evt. noen skvetter tabasco
    Litt salt
    Litt sukker

Kjør prosessoren et minutt eller så og sausen og middagen er serveringsklar!

Med litt trening tar ikke dette lenger tid enn det tar å koke risen :)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Ja, det der vaskef...skapet!!! Er det virkelig sånn at klesfabrikantene innbiller seg at vi starter vaskemaskinen for EN JÆVLA t-skjorte!?!?!? Snart står det "wash separately" på alle klær! Puh...

Middag:
    Enkel og jævla god rett:
    Begynn med å koke vann til pasta, gjerne skruer
    Sett komfyren på 200 grader
    1 kyllingfilét pr pers. Snurr bacon rundt (Rema har rimelig og meget god bacon Fjordbacon, mener jeg den heter)
    Stekes ca 2 minutter på hver side i panna.
    Fyll på litt vann + litt grønnsaksbuljong e.l. og kok ca 30 sek.
    Sett hele panna inn i ovnen (eller hvis det er en sånn panne som ikke tåler det flytt kyllingfiletene og væsken over på ildfast fat)
    10 minutter i ovn mens pastaen koker.
    når kyllingen er ferdig koker du væsken i panna (mens filetene "hviler"), tilsetter litt lettrømme, en spiseskje urteost (smøreost), noen dråper tabasco e.l., samt litt smør. Kokes til passe konsistens.
    Servér!
    (spre gjerne litt frisk tomat i terninger, reddik, vårløk whathaveyou over pastaen rett før servering).

Alternativ 1:
    Dropp pastaen.
    Kok poteter delt i 4 båter i buljong i ca 8 minutter. (buljongen benyttes senere til sausen)
    Varm rapsolje i en kjele på full styrke til den blir så varm at det bruser når du stikker poteten nedi. Legg potetene i olja, vær forsiktig, det er faen så varmt. Gi dem ca 5 minutter fritering. Sil dem av i et dørslag e.l. og salt dem lett. Olja kjøles av og tas vare på, den brukes til steking, sauser, grilling, marinade etc...
    Serveres f.eks med nykokte babygulrøtter.

Alternativ 2:
    Dropp pasta og poteter.
    Ta litt olje i en kjele varmes opp. Stek ukokt ris i et par minutter i lag med løk og karve. Rør hele tiden mens du steker. Ha så i nøyaktig dobbelt så mye vann som det er ris i kjelen. Kok opp, slå ned plata til minimum, trekkes i 15 minutter. Slå av plata vent i 5 minutter. Vend inn frisk paprika og vårløk i den ferdige risen. Smør små boller med olje, press risen bestemt ned i bollen med skje. Vendes på skjærefjel og skyves over på askjetten.
    Finhakk frisk ingefær. Stekes i panna med godt smør (Kviteseidsmør anbefales!!) fordeles over filetene rett før servering.

Honkey

N

nb

Gjest
    1) Gå på Rema/Rimi eller lignende, kjøp ørretfilleter fra frysedisken. Koster 14 kroner pr. stk. Beregn to pr herremann og en per kvinne. Tin de (legg de i romtemperert vann i embalasjen en halvtimes tid). Snitt med en skarp kniv i skinnet på begge sider, salte og pepre litt. Putt et par sitronskiver inni, samt urter etter egen smak. Fersk timian er dog en sikker vinner. Stekes på litt høy varme i en blanding av smør og olje 4 minutter på hver side. Serveres med f.eks. ris med litt saus på.

2) Curry. Her er det et utall varianter, men dette pleier å funke bra.

Stek raskt kjøtt/kylling/scampi/Paprika/sukkererter eller hva du nå vil servere med. Legg dette til side under lokk slik at det holder seg noenlunde varmt.

Fres en god spiseskje currypasta og hvitløk i olje. Tilsett 1 dL kyllingkraft/hønsebuljong, kokosmelk, en spiseskje østerssaus, to spiseskjeer fishsauce (begge fås i alle innvandrerbutikker eller på dagligvarebutikken om du er heldig og holder veldig lenge), en teskje maizenna til jevning, en god dæsj sukker og la det koke et par minutter. Putt grønnsakene og kjøttet oppi, ha over en raus dose fersk koriander og server med ris.

3) Når du skal imponere:

- Dra på harrytur og kjøp andebryst. De du får i Sverige er dobbelt så store og koster en tredjedel av det fjaset man får fra Norge.
    - Skjer rutemønster i skinnet, ha på salt, pepper og timian. Stek et par minutter på sterk varme med skinnsiden ned. IKKE ha smør/olje i pannen. Sett deretter i ovnen på 180 grader et kvarters tid med skinnsiden ned. Bruk steketermometer, kjernetemperaturen bør være noen få og femti grader. La de hvile en 5-10 minutter før du skjerer de i skiver

Imens koker du pasta og lager appelsinsaus. Appelsinsaus lages ved å koke inn ca 3 dl appelsinjuice og 1 dl andebuljong (eller kyllingbuljong) til det er 1 dl igjen. Tilsett salvie, salt, pepper og smak til med litt sukker om du vil ha sausen søtere. En frekk dæsj contrau er også fint om du har det stående. Vend inn en god klump smør og server.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Kanin med kål.

1 kanin
    1 kålhode
    80 g. smør
    50 g. hvetemel
    salt
    pepper

Kaninen flåes, rengjøres, oppskjæres i passende stykker,
    gis et hurtig oppkok i lettsaltet vann, tørkes og vendes i mel og salt. Kålhodet skjæres opp i strimler, smøret brunes
    i gryte, heri legges lagvis det melete kjøtt og kålen. Tilsett hel pepper. I stedet for å bruke hel pepper kan man bruke 1/2 ts. karve. Nå påhelles av det kokende vann kaninen kokte opp i, så meget vann at det dekker halve kjøttet. Koker under lokk til kaninkjøttet og kålen er mør.
    Salt etter smak. Serveres med kokte poteter.

T

Thomas1

Gjest
    Ny rød T-skjorte med hvit krage, hvordan i alle dager skal man vaske den?
    Om jeg vasker den med rødt vil kragen bli rosa, om jeg vasker den med hvitt tilsier all tidligere erfaring at jeg vil få en ny ladning med rosa klær.
    Sønnen min fikk en fin liten rød t-skjorte av onkelen sin. Kjøpt i "syden" Flott motiv av B. simpson. Har vasket den ørten ganger. Sønnen min har nå et rikt utvalg av rosa klær.

Poden min elsker ovnsbakt laksefileter. Bruker en god fiskesaus og kokte poteter. Steker 4 fileter krydret med div, og olje på. Nam nam.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ojoj, her var det litt av hvert å velge i, visste jeg det ikke, det er her kompetansen finnes på ALLE områder... ;D

Kyllingfilet surret i bacon-skiver lager jeg av og til faktisk, det er godt. Pleier ikke steke de først ,men legger de rett i ildfast form og steker de i stekovnen til baconet er passelig. Heller så i litt fløte (matfløte) med litt pepper, soyasaus og aromatkrydder og lar dette stå en stund, funker det og, men alltids greit med en annen vri...
    Og dette tilbehøret høres jo godt ut, men stekt, ukokt ris har jeg aldri hørt om. Men sikkert godt.

Ungene har likt godt ovnsstekte laksefileter med sitronpepper på, det var såpass suksess at vi har hatt det for ofte, for nå er de gått lei... :-/

Ellers kan de som er interessert få oppskriften på en god chilisuppe:

Stek et par løk( litt, ikke brun)
    Stek en pakke kjøttdeig, ha løken oppi + to bokser med grovhakkede hermetiske tomater.
    Litt vann+ buljongpulver (så det blir passelig suppekonsistens)
    Litt paprika i terninger om du vil.
    1 eller mer teskje med knust chili på glass, smak til etter behov.
    Salt og pepper ( her har jeg testet ut, noe ufrivillig, hvordan det blir med en hel boks pepper, vil derfor anbefale å ikke ha i så mye, det var ikke så mange som syntes at dette var godt, kun jeg faktisk klarte å få i meg en skål.. ;) jaja.)
    Kokes litt, kan gjerne stå på svak varme i 1/2 til 1 time uten å koke, da blir den ekstra god.

I seg selv ikke så spennende kanskje, men så kommer tilbehøret:
    Raspet ost, rømme, mais og nachochips. Has oppi suppen etter eget behov. (altså, alle får suppe i sin skål og har oppi tilbehøret de selv ønsker)

Angående T-skjorten så står det faktisk for en gangs skyld ikke at den skal vaskes separat. Bare for å gjøre forrvirringen helt total.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Ellers har jeg et sånt idiotisk vaskeproblem igjen… Ny rød T-skjorte med hvit krage, hvordan i alle dager skal man vaske den?
    Om jeg vasker den med rødt vil kragen bli rosa, om jeg vasker den med hvitt tilsier all tidligere erfaring at jeg vil få en ny ladning med rosa klær. ...
    Sånne pleier jeg å ta i håndvasken med Biotex og ikke for varmt vann de første 5-6 gangene de vaskes.
    Legges i bløt med biotex en time og vaskes forsiktig.
    Etterhvert så ser man om de fortsetter å farge.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Sånne pleier jeg å ta i håndvasken med Biotex og ikke for varmt vann de første 5-6 gangene de vaskes.
    Legges i bløt med biotex en time og vaskes forsiktig.
    Etterhvert så ser man om de fortsetter å farge.

Bløtlegging av rød T-skjorte med hvit krage høres da litt skummelt ut..?

Vel om noen lurer på hvordan det gikk med T-skjorten:

Jeg tok ingen sjanser og satset på å vaske den separat. La oppi en hvit vaskeklut for å se om den ble rosa, hvis ikke ville det i alle fall være trygt å vaske den med lyst neste gang..
    Hva skjer? Jo kragen blir rosa, vaskekluten blir rosa. Det går altså ikke an å vaske en slik skjorte uten at kragen blir rosa... :mad: :mad: :mad:
    Er det idioter som lager klær..?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.780
    Bløtlegging av rød T-skjorte med hvit krage høres da litt skummelt ut..?

Vel om noen lurer på hvordan det gikk med T-skjorten:

Jeg tok ingen sjanser og satset på å vaske den separat. La oppi en hvit vaskeklut for å se om den ble rosa, hvis ikke ville det i alle fall være trygt å vaske den med lyst neste gang..
    Hva skjer? Jo kragen blir rosa, vaskekluten blir rosa. Det går altså ikke an å vaske en slik skjorte uten at kragen blir rosa...  :mad:  :mad:  :mad:
    Er det idioter som lager klær..?
    Slutt å kjøpe slik søppel, da vel ;D ;D ;D ;D

Vedlegg

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    203
    Dagens sitat::
    Råd og tips fra Mona Grudt sin nettbutikk om hvordan du bør vaske klærne dine.
    ... Bland ikke hvite og lyse klær med mørke og fargede i samme vask. ...

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det var en bursdagspresang Pink Panther.... Og den er heller ikke min.

T-skjortens rettmessige eier syntes jeg burde delt den opp i sine respektive deler før jeg vasket den ;D

Det blir vel det neste de forventer av oss de som lager slikt.

Det edikk-trikset var kanskje ikke så dumt, men jeg trodde at tøymykneren ble tilsatt helt på slutten, og da er vel skaden allerede skjedd? Blir vanskeligere å vekk igjen det rosa da .... ? ;D

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    JA! DET ER IDIOTER SOM LAGER SLIKE KLÆR!

Og ganske korrekt; skyllemiddel tilsettes ved siste skylling. Eddik-trikset vil altså ike gjøre annet enn å få klærne til å lukte underlig. Mildt sagt.

Honkey

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    203
    Var viss litt for kjapp der ;)Det som skal vere rett er og ha 1 SS Eddik i vaskevannet!!!!,.Når jeg har slike "vasker" jeg dem på et kortprogram med kun eddik,gjerne kaldvask.for så og vaske på det rette programmet.Har som oftest gått bra .

I

ijustpop

Gjest
    Eddik-trikset er f.eks helt nødvendig om man har nye ubehandlede jeans. Da bruker man ikke edikk bare for å beskytte andre klær, men for å få fargen i jeansstoffet til å sette seg slik at buksene ikke mister fargen så raskt.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jaja, så har jeg lært noe nytt, hemmelige triks om klesvask på en hifisentral, hvem skulle vel ha trodd....? ;D

Er ellers mottagelig for flere menyforslag, skal prøve de ut, men har alltids plass til noen til...

Og ellers..

Strikking!! Kankje vi skulle tatt en debatt om strikking...? ;D ;D ;D

K

knutinh

Gjest
    Pasta Carbonara
    Fres bacon i små biter på panna med litt fett. Tilsett en pakke krem-fløte. Skru ned varmen og la koke ned til den blir tykk.

Sett samtidig på noe god pasta etter smak.

Knus 3 egg i en bolle, tilsett store mengder hakket fersk persille, nykvernet pepper og litt salt (ikke for mye, baconet er salt i seg selv). Du kan også ha i litt basilikum eller annen krydder, men ikke så mye at det overdøver persillen.

Sil pastaen, vend den med litt olivenolje, hell over bacon/fløteblandingen, og ha til sist i eggeblandingen. Rør skikkelig rundt slik at alt blir godt blandet. Sett på bordet og høvle litt parmesanost over toppen.

Kjapt og gæli.
    knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Denne er litt kul:

2 bokser maiskorn i foodprocessor i lag med en ss olje og litt sukker (i ts) og litt salt. Du kan gjerne ha i litt frisk persille også. Kjøres til en jevn masse.

400 g kjøttdeig + litt kyllingkjøtt stekes, krydres med peppersaus, litt salt, oregano og basilikum.
    Kok to egg i 10 minutter
    Spre kjøttdeigen i en paiform. Hardkokt egg i skiver over. Strø over rosiner og noen oliven i skiver.
    På toppen sprer du den mosede maismassen med stekespade e.l. Inn i ovnen på 175 grader til maislokket har fått fin gyllen farve. (10 minutter, mener jeg å huske)

Serveres med salat av tomat / løk / rucula / vannmelon
    Chilensk rødvin og farris til de store, cola light til de små. Med lime! :)

Honkey

K

knutinh

Gjest
    sjømatwok
    Skjær laksefilet og crabsticks opp i passe terninger (ikke for små) og sett dem til sides med litt ferdigpillede reker.

Skjær opp grønnsaker etter smak. F.eks:
    Paprika
    Sopp
    Sukkererter
    Gulrot (bruk rotskreller og lag lange tynne skiver - ser mer spennende ut)
    Vannkastanjer
    Bambusskudd
    etc

Lag saus basert på
    saften av 1-2 lime
    2 fedd knust hvitløk
    fiskesaus og østerssaus (større matbutikker eller innvandrerbutikker)
    tomyam-pasta (kan sløyfes)
    chili-pasta

kraft basert på halv kopp varmtvann og kylligbuljong

Bland godt og stek sausen sammen med fisk og crabsticks. Forsiktig så laksen ikke blir bare grøt. Ha varm panne/wok og stek litt i gangen med en liten dråpe sojaolje. Når ting er nesten ferdig har du det på en tallerken og steker en ny "batch" til du har varmet alle ingrediensene utenom reker.

Til sist har du alt opp i woken, heller over rekene og kraften og vender rundt så alt blir varmt men grønnsakene skal fremdeles knase. Sett på bordet og kall inn troppene =)

-k

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Salat lyonaisse (?)
    Lag dressing bestående av
    Majones
    sterk god sennep
    olivenolje
    salt
    pepper
    chili

Sleng danske horn med hvitløkssmør i stekovnen.

Kok egg på 7 minutter (hardkokt minus, skal være litt bløt innerst i plommen)
    sprøstek bacon
    skjær opp ting du liker å ha i salat, eks ruccola, cherrytomat, paprika, rødløk etc. Ha det i en bolle og vend godt rundt med dressingen. Pynt med egg og bacon på toppen og noen hele strå med gressløk.

Sett på bordet med baguetter og favoritt-vinen.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg blir skeptisk til menns legning når de faktisk vet hvordan klær skal vaskes bedre enn kvinnfolk. ;D

K

knutinh

Gjest
    Jeg blir skeptisk til menns legning når de faktisk vet hvordan klær skal vaskes bedre enn kvinnfolk. ;D
    Hehe =) Det er fordi hifi-mennesker er for lite ute på byen og sjekker damer, de sitter inne og tweaker. Og når de trenger rene klær har de bare seg selv å stole på =)

-k

K

knutinh

Gjest
    Hehe. Jeg har vel erfaring med at av alle ting man kan bruke tid og penger på så er vel Hifi sammen med PC noe av det som trekker minst damer.

Kjøp BMW, nevn det på byen og du tiltrekker deg en viss type damer.

Bruk alle pengene dine på backpacking og du møter en viss type damer.

Kjøp sentral leilighet i Oslo og damene på "dattera til Hagen" blir helt ville =)

Kjøp masse hifi og du treffer komponenten som er utsøkt selskap men opptatt såvidt jeg forstår =)

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hvis du snakker over 98 % om hifi på en date og dama vil treffe deg igjen, da er hun enten forelsket eller ute etter norsk statsborgersap.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg ante ikke at klesvask var så avansert. Jeg har aldri sortert i mitt liv, setter maskinen på et program som kalles "40-60" og banker inn det som til enhver tid er skittent. Hvitt, sort, rødt, - ingen forskjell. Bomull, polyester...aner ikke hva det er engang. Kjører OMO Color på alt, kjører 40-60 på alt og kjører tørketrommel på alt. Enkelt og effektivt, har aldri støtt på noen problemer som følge av dette. Sortering, ulik temperatur, ulike vaskemidler etc er bare placebo, det er jeg sikker på.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ivar; nå skjønner jeg hvorfor alle klærne dine er brune...

K

knutinh

Gjest
    Hehe. Det ligger an til blindtesting her ivar. La os bare håpe det ikke er keiserens nye klær, i hvilket tilfelle man fort blir solblind av norske vinterkropper =)

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ivar; nå skjønner jeg hvorfor alle klærne dine er brune...
    Grå. Jeg kjøper mest sort, det kan brukes til alt (som også er sort). Eller kjøper og kjøper. Jeg plukker ut det jeg får til jul og bursdag. Mer enn nok. Bryr man seg ikke om moter holder et godt plagg i mange år. Dessverre er både bursdag og jul sent på året, så jeg har nesten bare vinterklær.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Tilbake til hovedinnlegget til Komponenten:

Jeg skal hilse fra fruen og si at skjorter som er røde og hvite tåler vask med fargede klær. Hvitfargen tar ikke til seg farger fra andre plagg. Hun pekte på en skjorte som henger til tørk som er hvit med røde ruter. Lurer på hvor mange år det er siden jeg sist vasket klær.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Tilbake til hovedinnlegget til Komponenten:

Jeg skal hilse fra fruen og si at skjorter som er røde og hvite tåler vask med fargede klær. Hvitfargen tar ikke til seg farger fra andre plagg. Hun pekte på en skjorte som henger til tørk som er hvit med røde ruter. Lurer på hvor mange år det er siden jeg sist vasket klær.
    Beklager å måtte si det, men fruen din tar feil BT, det har jeg selv så smertelig fått erfare, den røde skjorten klarte helt på egenhånd å smitte sin lekre røde farge over på sin reine hvite krage.
    Skulle likt å ta en kikk i klesskapet til Ivar Løkken.. ;)
    Men der anslørte han seg i alle fall som fargeblind, så da er han kanskje fargedøv også da...? ;D

Ellers gikk det pluteslig opp for meg hvor ufin jeg har vært overfor i alle fall en av HFS' trofaste deltakere, her snakker jeg nedsettende, eller i alle fall litt hånlig om den igrunn ganske lekre fargen rosa ( vil i alle fall min yngste datter hevde) uten å tenke på at det faktisk finnes noen her som alltid går i rosa. Sorry Pink Panther, det var hjerteløst av meg. Det var ikke ondt ment, noen kler rosa veldig godt faktisk..!
    Ellers prøvde jeg ut Honkeys kylling/bacon med stekt/kokt ris i går, og den fallt i smak. Så får vi se hva det neste på listen blir, har ikke helt bestemt meg...

Hi-fi er vel ikke akkurat noe sjekketriks nei knutinh, men på den annen side er det vel heller ikke særlig avskrekkende. Man holder seg tross alt mest hjemme med denne hobbyen ( med en liten tur til Posten i ny og ne, og kanskje en Hi-fi-messe, men dog...)
    Men problemet er vel kanskje å treffe disse damene da, man må jo ut en tur i blant og, de(vi) kommer ikke akkurat hjem til folk sånn helt på eget initiativ så vidt jeg vet..?
    Og skal man drive å snakke om hi-fi, nei da.... det er kjedelig, da er det bedre å sette på en plate.

Og så lurer jeg på om dere som vet alt også vet hvordan man kvitter seg for godt med bjørnebærkratt som vokser inni hekken? Umulig å bli kvitt, eller... nei...kanskje ikke....? Eddik? Eller noe annet som hjelper?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er da vel ikke hennes feil at du kjøper klær av lav kvalitet... ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.780
    Ellers gikk det pluteslig opp for meg hvor ufin jeg har vært overfor i alle fall en av HFS' trofaste deltakere, her snakker jeg nedsettende, eller i alle fall litt hånlig om den igrunn ganske lekre fargen rosa ( vil i alle fall min yngste datter hevde) uten å tenke på at det faktisk finnes noen her som alltid går i rosa. Sorry Pink Panther, det var hjerteløst av meg. Det var ikke ondt ment, noen kler rosa veldig godt faktisk..!
    :) Jeg bryr meg ikke om slikt. Jeg vet jo at rosa er den eneste rette farge.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er da vel ikke hennes feil at du kjøper klær av lav kvalitet... ;)

Nei men hva ER dette BT? Nå fremstår du som noe treg... har du ikke lest hele denne fortreffelige tråden, dette har jeg allerede utypet... ;)

Presang, det var presang....!!!

Etter en dag i båten er jeg jammen blitt rosa jeg og Pink Panther, solkrem er for pyser, nå er jeg så lekker at, føler meg som miss Piggy i egen høye person.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Re: Kråkemiddag for 2

Fang ei kråke i et tomt bosspann (åte i bunnen, kråka kommer seg ikke ut, ta på arbeidshansker og knekk nakken på den). Plukkes og renses. Brunes i jerngryte 1 times tid. Hjertet og leveren kjøres i blenderen, og brukes i sausen sammen med pepper og hvitløk. Lag en kraftig viltsaus med en god del rømme. Server med erter, kokte poteter og rørte tyttebær.

Hvis du inviterer svigermor, trenger du 2 kråker.

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Noe annet digg til middag som jeg bruker en del ganger er kok pølser eller stek tunfisk eller annet som ligger i kjøleskapet, Jeg bruker mest pølser til denne varianten. pr pers 4 grillpølser, kokes. stek løk gylden, kapp pølsene i biter og ha dem i løken. kok så pasta. mens løk og pølser koser seg. Så tilsetter du pastaen i stekepanna også Bland godt og ha på litt melk eller fløte som du lar koke "vekk" og server.

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Kalvehjerner, 1-2 stk er nok til 4 personer, kjøres i blenderen til de er grøtet-flytende. Fjern hinner og større blodkar. Tilsett 5 dl kremfløte, rikelig pepper og hvitløk. Noen gulerøtter, litt fenikkel topper det hele. La det småputre en liten time. Like før servering tilsettes en dash sherry. Delicious!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kalvehjerner, 1-2 stk er nok til 4 personer, kjøres i blenderen til de er grøtet-flytende.  Fjern hinner og større blodkar.  Tilsett 5 dl kremfløte, rikelig pepper og hvitløk.  Noen gulerøtter, litt fenikkel topper det hele.   La det småputre en liten time.  Like før servering tilsettes en dash sherry.  Delicious!
    Hm... du skulle vel ikke også ha den der oppskriften på røkt gjøk med løk...? ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn