En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.389
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg for min del, synes det er greit å ha noen "holdepunkter" når jeg lytter til nye anlegg og utstyr.
    Jeg tror ikke det ene eller det andre er mer eller mindre sunt eller morsomt.
    It don't mean a thing, if it ain't got that swing. 🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg for min del, synes det er greit å ha noen "holdepunkter" når jeg lytter til nye anlegg og utstyr.
    Jeg tror ikke det ene eller det andre er mer eller mindre sunt eller morsomt.
    It don't mean a thing, if it ain't got that swing. 🙂
    Ja, jeg synes også det er greit å ha. Men holdepunktene mine blir mer kortvarige. Det vil si at jeg sammenlikner før og etter med den musikken jeg har hørt på de siste dagene/ukene, og så finner jeg disse holdepunktene i denne musikken. Men for all del, som jeg viste med spillelista i går - jeg har noen låter jeg drar frem ganske jevnlig også.

    Men, egentlig oppsummerer du jo den beste testmetodikken i den siste setningen din! :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.389
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Jepp. Ikke så dumt å følge rådet til salige Duke Ellington.
    Slik jeg ser det, burde det være et mantra her på hfs.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Fant denne i en av CD-eskene i går. Tror knapt den er spilt tidligere. Men nå blir den et av "holdepunktene" når jeg skal teste før og etter oppgradering av digital receiver chip i dacen. Få trommiser som når opp til Jeff Porcaro i mine ører!
    Og det låter så fint her nå! Koser meg stort med anlegget mitt om dagene 😍

    F52089EC-DF81-4E18-A735-4520C9AF6578.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe galt i det!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da var det tid for bytte av Digital Receiver Chip. Jeg var selvsagt en smule nervøs i forkant, men dette var så enkelt at selv far klarte det. Det var snakk om å bytte ut en nyere CS8414 til en NOS CS8412. Sistnevnte er i følge Olof den som Audio Note bruker i sine dacer. Jeg er usikker på om det gjelder alle, eller bare de dyreste. Ellers vet jeg lite om den, annet enn at den har dårligere specs enn det opprinnelige 😁

    Tom sokkel etter at jeg har tatt ut CS8414
    06B49A26-78EC-410F-8C16-04BE49A3A89E.jpeg


    Fikk låne legoverktøyet til junior. Perfekt til å vippe ut den gamle chippen med :) CS8414 til høyre.
    EF5C9DA0-C5F0-4526-A57E-F620A19DF4AF.jpeg



    Ny/gammel chip klar for montering
    2D852D5E-E7A3-4F03-84A8-A07774DAE851.jpeg



    Og der var den på plass
    5553F73F-4135-431B-8448-96B2C2FCC665.jpeg



    Overraskende enkelt og greit. Ingen lodding eller andre kompliserte ting. Bare vippe ut gammel og trykke i ny. Det er bare to ting som er viktige; at chippen står riktig vei, og at alle benene treffer greit før man trykker.

    Lydinntrykk: som vanlig ved digital oppgradering - en større ro i lydbildet, enklere å skille elementer fra hverandre, roligere mellomtone, strammere, lengre haler, tydeligere dybde og klang. Dette er inntrykk som jeg mener å oppleve hver gang oppgraderingen handler om digital signalering. I tillegg oppleves lydbildet noe varmere og nærmere analogt. Kanskje ikke overraskende, i og med at Audio Note velger akkurat denne chippen.
    Two against nature har aldri vært så bra på anlegget mitt! Ekstremt engasjerende. Og igjen ble jeg sittende å lytte og klarte ikke å skru av igjen, eller bytte CD :) Og jeg ble plutselig mer glad i å spille høyt. Alle enkle tegn på bedre lydkvalitet i min bok.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Får beskjed på øret her, med korrigering angående CS8412 og bruk i Audio Note produkter. Disse er så vanskelige å få tak i at de ikke er i bruk i AN’s produksjon. Peter Qvortrup og Andy Grove bruker dem imidlertid i sine private dacer, i følge Olof. Altså som jeg gjør, på en måte.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Benyttet anledningen til å åpne strømforsyningen til den fremtidige platespilleren i dag. Selv om jeg ikke har mye peiling på hva de ulike komponentene er for noe, må jeg si at det ser relativt lovende ut til å være en strømforsyning til platespiller.

    D194B5F8-BBC0-4ADF-A286-D3BB11B419C7.jpeg


    Mangler egentlig bare platespilleren....
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I går var det tid for litt ommøblering i benken igjen. Jeg fikk lenger AES/EBU-kabel og kunne dermed flytt dacen dit jeg ønsket. Ville også få streamer litt lenger opp, og bort fra den store hyllen der den tok opp unødvendig plass.

    Får alltid bittelitt vondt inni meg når det ser slik ut
    CA52A810-4CC3-47B3-A0C0-24E44EC8BC6B.jpeg



    Måtte finne en løsning for å gjemme bort Sbooster. Jeg liker veldig godt hva den bidrar med i lydbildet, men på benken bidrar den ikke med noen ting. Og når de i tillegg har konstruert den så klønete med ledning i begge endene, vil jeg helst ha den bort. Jeg endte opp med noe jeg gjort med hell tidligere; borrelåsmatter som kan klippes til slik du ønsker. Nå er denne tyngre enn noe jeg har hengt oppp før, men det ser ut til å funke.

    Borrelåsmatten på Sbooster
    64F79E0C-A931-4C32-BF87-3D630E18C6AB.jpeg



    Sbooster på plass på bakveggen av benken
    4433873E-176E-48CD-8CDC-FF52C0DC1261.jpeg



    Dacen er akkurat litt for dyp for benken. Det betyr at jeg måtte ta ut bakveggen i den hyllen. Da ser man rett gjennom på sidene, og masse kabelrot og stress. Me not like. Etter inspirasjon fra @GentleGiant ba jeg kona om å kjøpe med noe grå filt fra Ikea. Hun kom hjem med et helt teppe, siden det var billigst.

    Min lille Ikea-hack ble seende slik ut
    015E3722-FCA3-486E-A330-2BD7193DF4A6.jpeg



    Nå ser det helt mørkt ut bak dacen, og jeg er strålende fornøyd.


    Skulle hatt en kraftigere stiftemaskin, men det får bli når disse detter ut
    2C4AC0CC-1CEB-460A-931C-D0F5EECD5390.jpeg
    8E70EF4C-6BA8-4C3E-B8FB-841493106504.jpeg



    Ble ganske fint til slutt, synes jeg
    5C46336D-7C89-41FF-9352-DEEEC1DD256F.jpeg
    63F0BE28-3C9F-43AC-8897-F2D86956A0AC.jpeg



    Eneste som mangler for en OCD-befengt sjel, er at Lumin er i alu-finish.

    I dag blir det fokus på å nyte musikk, med minst mulig grubling og planlegging.

    Ha en riktig god søndag, godtfolk!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dess mer en jobber med en "ting", dess mer eierskap tar en gjerne til det en har gjort.. Ihvertfall når det er ting en føler har progresjon, og som gir mestringsevne og gode minner.. I denne hobbyen er det og ulike faser, og ulike behov. Samt, tidvis, placebo nesten, som handler mer om sideveis, enn konkrete forbedringer.. Dette er iallefall min erfaring. Når en selv er makelig tilbakelent ifht det meste av haifai så er det fint å se "reiser" underveis beskrevet, godt. Så ja, me like this thread 🙂.

    Toto, er helt ok 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dess mer en jobber med en "ting", dess mer eierskap tar en gjerne til det en har gjort.. Ihvertfall når det er ting en føler har progresjon, og som gir mestringsevne og gode minner.. I denne hobbyen er det og ulike faser, og ulike behov. Samt, tidvis, placebo nesten, som handler mer om sideveis, enn konkrete forbedringer.. Dette er iallefall min erfaring. Når en selv er makelig tilbakelent ifht det meste av haifai så er det fint å se "reiser" underveis beskrevet, godt. Så ja, me like this thread 🙂.

    Toto, er helt ok 😁
    Er glad for at jeg kan bidra til din tilbakelenthet 😁
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser fint ut!

    Så nærme du har dac og Lumin så skal du Ikke se bort ifra at det hadde vært irriterende med nesten, men ikke helt samme aluminiumsfarge. Du får ikke støy med streamer og dac så tett på hverandre? Må være godt skjermet, min Lindeman må stå litt unna dac.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette ser fint ut!

    Så nærme du har dac og Lumin så skal du Ikke se bort ifra at det hadde vært irriterende med nesten, men ikke helt samme aluminiumsfarge. Du får ikke støy med streamer og dac så tett på hverandre? Må være godt skjermet, min Lindeman må stå litt unna dac.
    Jeg har aldri noensinne opplevd å få støy inn på dac, innstrålt utenfra. Du er sikker på at det ikke er Lindeman som plukker opp noe? Eller så har vel du wi-fi på streameren, så vidt jeg husker. Det har ikke jeg.

    For min del er jeg litt mer urolig for hva som skjer når jeg fyrer opp strømforsyningen som Lumin står på :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Så gikk jeg jammen meg på en solid smell igjen, sånn brukepengermessig. Hadde ikke tenkt å spandere mer på vinylsiden av systemet nå, både fordi jeg venter på ny spiller og arm, og nettopp kjøpte pu, og fordi jeg er superfornøyd på digitalsiden og lytter mest til det for tiden. Men så er det dette prinsippet jeg lever etter, at skal man kjøpe brukt, må man handle når de gode kjøpene dukker opp. Når man "har råd" til å handle kan du være sikker på at det ikke finnes noen. Og jeg er såpass nysgjerrig på hvordan det låter høyere opp i kjeden til AN, at disse ble resultatet:

    Skjermbilde 2021-02-24 kl. 16.38.20.png

    Skjermbilde 2021-02-24 kl. 16.39.32.png



    Ikke så fryktelig ulik den jeg allerede har, denne siste, men det er kun av utseendet, for å si det sånn. IO II med elementer av Gold. Blant annet sølvcoil. Denne var tidligere eid av han som lager disse på fabrikken til Audio Note.


    Og så, jeg hadde ikke mer enn kommet meg sånn nogenlunde ned i hvilepuls, før jeg fikk beskjed om at prisene på Audio Note deler også skal opp i pris ganske snart. Olof og meg har allerede hatt en dialog rundt nytt linjekort til M3, men jeg hadde tenkt å vente litt, spesielt nå når jeg nettopp (veldig bokstavelig) hadde gjort en stor investering. Men, ref øverste avsnitt, bedre å handle nå, om man sparer penger. Så da ble det handel fra HifiCollective også, i går.

    Slik blir delene på nytt linjekort:

    IMG_0431.jpeg


    Så, nå blir det rene adventstiden her, fremover.
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Dette lille HiFi eventyret startet hos @Atlerovik en lillelørdag, da han etter en glimrende hifi aften lurte på om jeg kunne tenke meg og låne hans Audio Note Dac 3.

    IMG_3064.jpg


    Det gikk ikke ett nanosekund før jeg fikk svart ja, og fikk en stk modifisert svart boks fra det glade nittitallet, direkte servert til meg under armen, og dratt videre opp til mitt Doxa anlegg noen steinkast fra Oslo.

    Spenningen var til og ta og føle på da jeg dagen etterpå demontere min Chord Qutest som hadde overtatt plassen til min vante Doxa 014 oppgraderte dac. Vekk med det gamle! Og inn med det «nye» og inn koblet jeg Audio Note dacen.

    Umiddelbart fikk jeg litt tekniske problemer med sync og diverse gjennom den lånte Teddy Pardo konverteren. Da var det bare og dra fem og få koblet opp min gamle arbeidshest usb til spdif konverter fra Doxa med en cap på 44 khz. Og vipps så var del full sync og liv i det gamle dyret!

    Og for ett dyr! Rett og slett ett villdyr.

    Umiddelbart så låt dette meget spennende og engasjerende.

    Det låt bedre på alle punkter, men det var en slags, digital bred støy som skar litt i ørene og bar preg av at det kanskje var innspillingen som ikke var unnagjort enda. Som skulle vise seg og stemme til en viss grad.

    Jeg lot innspillingen gå sin gang, kontinuerlig i over 4 dager.

    Det hele roet seg litt. Men ikke nok i mine ører. Jeg ville jo så gjerne at dette skulle funke. Det var nå bedre på 8 av 10 punker. Det den ikke var bedre på var følgende. Ikke like dyp bass som Chorden. Men det kan jeg glatt leve med. Men den hersen digitale «klirret» i øvre mellomtone. Det kunne jeg ikke leve med på sikt. Man kunne ikke spille høyt uten at det var ett snev av slitsomt.

    Men dette virkeligsbilde stemte jo ikke en plass, med den opplevde smoothe og dynamiske lyden hos @Atlerovik !?

    Så hva var problemet?

    Forskjellen skulle vise seg og ligge i Lumin U1 streameren vs min Roon Nuc.

    Så jeg avtalte med Atle at han skulle ta turen ut av hovedstaden og ta med seg Lumin streameren med Sbooster strømforsyning.

    IMG_3311.jpg


    Først så spille vi med Audio Note dacen.

    Atle registrerte umiddelbart at dette var mange steg opp i hifihiarkiet.

    Og jeg var spennt på om han kunne høre den «digitale klirren» som keg irriterte meg over. Og med en sang eller to til under øra så kom kommentaren på at det var noe mystisk som spratt ut på en skjenerende måte i øvre mellomtone.

    Puuuh! Han hørte heldigvis det samme som meg.

    Så da var det bare og se om vi kunne få korrigert galskapet. Vi koblet opp Lumin, og jeg var spennt. Meget spennt. Kanskje annspent etter den skjenerende klirret.

    Pang!

    Der satt det!

    IMG_3308.jpg


    Full dynamikk! Full kontroll! Svært lydbilde! Distinkte og solide 3dimensjonale lydbilder av all instrumentering. Trommer og bass ble drevet fremover i ett enormt thight, rytmisk og deilig tempo!Og ikke minst. Det digitale klirret var som svunnet fra solen. Nå var det mykt. Oppløst. Behagelig.

    Dette er noen av mine umiddelbare kommentarer:

    Stemmer er større og mer naturlige.
    Mer poesi og nærhet.

    Digg og høre på.

    Naturlig og organisk. Har sprett og moro.

    Masse kjøtt på beinet.

    Dyp og deilig klang!!!

    Stor musikalsk innsikt.

    Gitarer spruter av energi uten og bli slitsomme.

    Kontrabassen klirrrer og brummer avsted, strengene freser og hopper.

    Enda flere skranglete dårlige innspillinger makter den og oppløse og gjøre hørbare. Og det er fantastisk. Den åpner opp det musikalske biblioteket enda mer.

    IMG_3309.jpg


    Alle instrumentene er på plass. De er adskilte. Men samtidig så har de en musikalsk helhet. Alt hører sammen, samtidig som man med den største letthet kan skille alle instrumenter fra hverandre. Wow!

    Måten den dundrer igjennom skarptrommene og basstromma med den største og selfølgelighet! Nesten uansett melodi driver den bassen og trommene frem i ett herlig og funky tospann som tvinger frem rockefoten i de mest obskøne bevegelser. Og når den bare hopper avsted da vet man at hjernen umiddelbart kobler på og drar deg med på en musikalsk reise.

    Lumin forsvant hjem til sitt opprinnelsesland i Oslo. Den vil bli savnet. Den gjorde prikken over i en på alle måter. Med Lumin så gikk opplevelsen skikkelig bra , men irriterende til full pott med en fra full pott med en fullstendig knockout. Og i min hifiverden så er det ikke ofte det skjer.

    IMG_3302.jpg


    Men An dacen ble heldisvis igjen på lån litt til.

    Alt i alt en av de beste hifi opplevelsene jeg har hatt som jeg kan huske! Tårene trenger seg på og kroppshår stritter i vill gåsehud når musikken oppstår fritt mellom høytalerne og drar en avsted på en emosjonell reise som er både sterk og sjelsbringende! Man vil høre sang på sang og bare kose seg i musikkens innbringende verden. WOW!

    Var dette en åpenbaring! Yup! På høyde med den dagen jeg gjennoppdaget Doxa for snart 9 år siden! Dette er en av de store!!!

    Tusen takk til @Atlerovik som så velvillig har latt meg låne begge deler. Det har vært en ellevill musikalsk opplevelse!!!


    Takker og bukker!
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette lille HiFi eventyret startet hos @Atlerovik en lillelørdag, da han etter en glimrende hifi aften lurte på om jeg kunne tenke meg og låne hans Audio Note Dac 3.

    Vis vedlegget 699919

    Det gikk ikke ett nanosekund før jeg fikk svart ja, og fikk en stk modifisert svart boks fra det glade nittitallet, direkte servert til meg under armen, og dratt videre opp til mitt Doxa anlegg noen steinkast fra Oslo.

    Spenningen var til og ta og føle på da jeg dagen etterpå demontere min Chord Qutest som hadde overtatt plassen til min vante Doxa 014 oppgraderte dac. Vekk med det gamle! Og inn med det «nye» og inn koblet jeg Audio Note dacen.

    Umiddelbart fikk jeg litt tekniske problemer med sync og diverse gjennom den lånte Teddy Pardo konverteren. Da var det bare og dra fem og få koblet opp min gamle arbeidshest usb til spdif konverter fra Doxa med en cap på 44 khz. Og vipps så var del full sync og liv i det gamle dyret!

    Og for ett dyr! Rett og slett ett villdyr.

    Umiddelbart så låt dette meget spennende og engasjerende.

    Det låt bedre på alle punkter, men det var en slags, digital bred støy som skar litt i ørene og bar preg av at det kanskje var innspillingen som ikke var unnagjort enda. Som skulle vise seg og stemme til en viss grad.

    Jeg lot innspillingen gå sin gang, kontinuerlig i over 4 dager.

    Det hele roet seg litt. Men ikke nok i mine ører. Jeg ville jo så gjerne at dette skulle funke. Det var nå bedre på 8 av 10 punker. Det den ikke var bedre på var følgende. Ikke like dyp bass som Chorden. Men det kan jeg glatt leve med. Men den hersen digitale «klirret» i øvre mellomtone. Det kunne jeg ikke leve med på sikt. Man kunne ikke spille høyt uten at det var ett snev av slitsomt.

    Men dette virkeligsbilde stemte jo ikke en plass, med den opplevde smoothe og dynamiske lyden hos @Atlerovik !?

    Så hva var problemet?

    Forskjellen skulle vise seg og ligge i Lumin U1 streameren vs min Roon Nuc.

    Så jeg avtalte med Atle at han skulle ta turen ut av hovedstaden og ta med seg Lumin streameren med Sbooster strømforsyning.

    Vis vedlegget 699920

    Først så spille vi med Audio Note dacen.

    Atle registrerte umiddelbart at dette var mange steg opp i hifihiarkiet.

    Og jeg var spennt på om han kunne høre den «digitale klirren» som keg irriterte meg over. Og med en sang eller to til under øra så kom kommentaren på at det var noe mystisk som spratt ut på en skjenerende måte i øvre mellomtone.

    Puuuh! Han hørte heldigvis det samme som meg.

    Så da var det bare og se om vi kunne få korrigert galskapet. Vi koblet opp Lumin, og jeg var spennt. Meget spennt. Kanskje annspent etter den skjenerende klirret.

    Pang!

    Der satt det!

    Vis vedlegget 699921

    Full dynamikk! Full kontroll! Svært lydbilde! Distinkte og solide 3dimensjonale lydbilder av all instrumentering. Trommer og bass ble drevet fremover i ett enormt thight, rytmisk og deilig tempo!Og ikke minst. Det digitale klirret var som svunnet fra solen. Nå var det mykt. Oppløst. Behagelig.

    Dette er noen av mine umiddelbare kommentarer:

    Stemmer er større og mer naturlige.
    Mer poesi og nærhet.

    Digg og høre på.

    Naturlig og organisk. Har sprett og moro.

    Masse kjøtt på beinet.

    Dyp og deilig klang!!!

    Stor musikalsk innsikt.

    Gitarer spruter av energi uten og bli slitsomme.

    Kontrabassen klirrrer og brummer avsted, strengene freser og hopper.

    Enda flere skranglete dårlige innspillinger makter den og oppløse og gjøre hørbare. Og det er fantastisk. Den åpner opp det musikalske biblioteket enda mer.

    Vis vedlegget 699922

    Alle instrumentene er på plass. De er adskilte. Men samtidig så har de en musikalsk helhet. Alt hører sammen, samtidig som man med den største letthet kan skille alle instrumenter fra hverandre. Wow!

    Måten den dundrer igjennom skarptrommene og basstromma med den største og selfølgelighet! Nesten uansett melodi driver den bassen og trommene frem i ett herlig og funky tospann som tvinger frem rockefoten i de mest obskøne bevegelser. Og når den bare hopper avsted da vet man at hjernen umiddelbart kobler på og drar deg med på en musikalsk reise.

    Lumin forsvant hjem til sitt opprinnelsesland i Oslo. Den vil bli savnet. Den gjorde prikken over i en på alle måter. Med Lumin så gikk opplevelsen skikkelig bra , men irriterende til full pott med en fra full pott med en fullstendig knockout. Og i min hifiverden så er det ikke ofte det skjer.

    Vis vedlegget 699923

    Men An dacen ble heldisvis igjen på lån litt til.

    Alt i alt en av de beste hifi opplevelsene jeg har hatt som jeg kan huske! Tårene trenger seg på og kroppshår stritter i vill gåsehud når musikken oppstår fritt mellom høytalerne og drar en avsted på en emosjonell reise som er både sterk og sjelsbringende! Man vil høre sang på sang og bare kose seg i musikkens innbringende verden. WOW!

    Var dette en åpenbaring! Yup! På høyde med den dagen jeg gjennoppdaget Doxa for snart 9 år siden! Dette er en av de store!!!

    Tusen takk til @Atlerovik som så velvillig har latt meg låne begge deler. Det har vært en ellevill musikalsk opplevelse!!!


    Takker og bukker!
    Dette tror jeg må være en av de - for ikke å si den - morsomste produktomtaler jeg har lest. Du tar det mye omtalte blomsterspråket til helt nye høyder. Og det er fantastisk! 😆 UTROLIG morsomt å lese! Spesielt når jeg var med på opplevelsen og observerte hvordan du koste deg. Favoritten min var denne: «Mer poesi og nærhet». Heeelt nydelig! 🤣🤣🤣

    Det er ufattelig gøy å oppleve at utskiftning av utstyr gir en så god opplevelse. Og det er bortimot like gøy å hjelpe andre til å oppleve det. Du er en fin fyr @GentleGiant, digger at du er så engasjert! Det smitter. Selv om jeg ikke har observert obskøne bevegelser i egen rockefot ennå. Men det kommer nok 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg måtte leste gjennom teksten til @GentleGiant en gang til, nå når roen senket seg i stuen, og må påpeke et par ting. Som jeg skrev over, så digger jeg måten opplevelsen og lyden blir beskrevet, og har lyst til å kommentere noen ting.

    Det låt bedre på alle punkter, men det var en slags, digital bred støy som skar litt i ørene og bar preg av at det kanskje var innspillingen som ikke var unnagjort enda. Som skulle vise seg og stemme til en viss grad.

    Jeg lot innspillingen gå sin gang, kontinuerlig i over 4 dager.
    Det er verdt å understreke her at dacen (fra 1992) mest sannsynlig allerede var innspilt 😆. Men for de som ikke har fulgt med i tråden her tidligere, var jeg så heldig å få hjelp av @bambadoo til å oppgradere noen av komponentene i den. Rett etter at dette ble gjort fikk jeg en annen dac, de nye komponentene ble derfor aldri innspilt. Og ANs delekomponenter er kjent for å trenge en stunds innspilling før det løsner. Det er altså innspilling av disse som omtales.

    Det hele roet seg litt. Men ikke nok i mine ører. Jeg ville jo så gjerne at dette skulle funke. Det var nå bedre på 8 av 10 punker. Det den ikke var bedre på var følgende. Ikke like dyp bass som Chorden. Men det kan jeg glatt leve med. Men den hersen digitale «klirret» i øvre mellomtone. Det kunne jeg ikke leve med på sikt. Man kunne ikke spille høyt uten at det var ett snev av slitsomt.
    Det kan muligens misforstå når det beskrives som digitalt klirr. Jeg opplevde ikke å høre noe digital støy eller artefakter. Det jeg opplevde var at mellomtonen rett og slett var en anelse kvass. Veldig lite, men likevel nok til å sette fingeren på når man lytter kritisk. Og det som vel og merke kan kobles opp mot digitalt signal, er at jeg ofte opplever at akkurat mellomtonen blir mindre kvass og mindre ubehagelig, rett og slett mer på riktig plass, når den digitale kilden er god.

    Full dynamikk! Full kontroll! Svært lydbilde! Distinkte og solide 3dimensjonale lydbilder av all instrumentering. Trommer og bass ble drevet fremover i ett enormt thight, rytmisk og deilig tempo!Og ikke minst. Det digitale klirret var som svunnet fra solen. Nå var det mykt. Oppløst. Behagelig.
    Dette synes jeg er en veldig god beskrivelse av det som ofte skjer når man får inn en god digital kilde, og av det som spesifikt skjedde når Lumin med Sbooster kom på plass, både hos meg og her. I en betraktelig mye større grad enn jeg har opplevd med andre strømmekilder.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant lesning. Bare et par kommentarer.
    Den dac3 saken er "vintage" i ordets rette forstand. Den digitale (og analoge) filtreringen er ikke i samme klasse overhode som chorden (kanskje ikke tilstede).
    Angående "renhet" for signalet er chorden av moderne signatur og denne ikke.
    AN dacen finnes ikke immun mot jitter i det hele tatt og den kan faktisk skille godt mellom kilder.
    Det kan oppstå endel artefakter på bakgrunn av dette som giant beskriver. Da blir det et spørsmål om smak og behag. En annerledeshet i lydbilde.

    At den er NOS (Non oversampling)(alle AN dacer er det) gjør nettopp at den dynamiske kontrasten kan oppstå kraftigere men at "aliasing" (mangel på bedre ord) skaper trøbbel nedover i frekvens. En "tradeoff" altså. Noen liker det, andre ikke. Ideelt sett er NOS impuls respons "perfekt", men skaper som sagt noen andre utfordringer.

    Finfin lesning og høres ut som en hyggelig sammenkomst :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Interessant lesning. Bare et par kommentarer.
    Den dac3 saken er "vintage" i ordets rette forstand. Den digitale (og analoge) filtreringen er ikke i samme klasse overhode som chorden (kanskje ikke tilstede).
    Angående "renhet" for signalet er chorden av moderne signatur og denne ikke.
    AN dacen finnes ikke immun mot jitter i det hele tatt og den kan faktisk skille godt mellom kilder.
    Det kan oppstå endel artefakter på bakgrunn av dette som giant beskriver. Da blir det et spørsmål om smak og behag. En annerledeshet i lydbilde.

    At den er NOS (Non oversampling)(alle AN dacer er det) gjør nettopp at den dynamiske kontrasten kan oppstå kraftigere men at "aliasing" (mangel på bedre ord) skaper trøbbel nedover i frekvens. En "tradeoff" altså. Noen liker det, andre ikke. Ideelt sett er NOS impuls respons "perfekt", men skaper som sagt noen andre utfordringer.

    Finfin lesning og høres ut som en hyggelig sammenkomst :)
    Takk! Kan virke som at vi er i blant disse noen som liker det 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Besøk i Casa Rognlien

    I går var jeg så heldig å få noen hyggelige timer sammen med @Håkon_Rognlien hjemme hos han. I dag har jeg brukt dagen på å lengte tilbake. Og på å gruble på hvordan i all verden jeg skal beskrive det jeg opplevde. Jeg føler ikke at jeg har landet helt ennå, men jeg prøver, så får vi se hvor det bærer.

    For å ta det enkle først - litt bilder.

    Håkon disket opp med egenkomponert pizza-over-focaccia-variasjon, sammen med øl av den lette sorten
    27073D33-0165-4EAF-84AA-FA28B4EF3543.jpeg



    Det smakte utsøkt og ga en god start på ettermiddagen. Håkon er så hyggelig og kunnskapsrik at jeg ikke hadde det særlig travelt med å få i gang musikken.


    Festens midtpunkt. Audio Note P3 Tonmeister
    F3729835-5C05-4564-9C63-82230D332E04.jpeg



    To gode venner. Audio Note P3 Tonmeister og Doxa 8.2 Signature
    868A0AEF-B598-4E82-8335-E260AF826895.jpeg



    Lytteposisjon
    D3F9DAC9-6C56-42A8-BCEF-56909E192F29.jpeg

    F7E302E9-102B-4C27-B3A6-81B4E5295497.jpeg

    Håkons oppsett. Bestående av Acoustic Solid Wood platespiller, AMR-777 dac m/preamp, Audio Note P3 Tonmeister, Michell & Johnson streamer. Bak døren Pro-Ject CD Box RS 2T og Doxa Riaa (som jeg ikke husker betegnelsen på). Og så Doxa 8.2 Signature høyttalere utenfor bildet. @Håkon_Rognlien du får korrigere eventuelle feil.


    Sjefen sjøl
    6E3AE481-2F68-425E-A12E-BA991861F1EE.jpeg



    Kattebilde
    F2A61969-440A-4D89-BD74-7423B1044438.jpeg



    Vi lyttet til mine «usual suspects»:
    Toto
    Mark Knopfler
    Steely Dan
    King’s X

    Og Håkon dro frem:
    Sade
    Kleive/Reiersrud
    Safri Duo(!)
    Terje Rypdal and The Chasers
    Henry Mancini
    Ole Paus

    Noe mer variert musikksmak hos Håkon enn hos meg, der altså.

    Så, hva skjedde i går som gjør dette så vanskelig å beskrive? Jeg har vært hos Håkon før, og hørt på akkurat det samme oppsettet, med ett unntak; tidligere gjorde min P2 SE Signature jobben som P3 Tonmeister gjør nå. Ellers helt likt.
    Fra første tone var det forskjell. Det låt «mykere». Hmmm....er ikke det et merkelig lyduttrykk? Det syntes i hvert fall jeg i går, da jeg lyttet. Men det var det det gjorde - låt mykere - mildere, om du vil. Det var en oppløsning og gjennomsiktighet av en annen verden.
    Og her må skytes inn at jeg mener at Doxaene er helt optimalt plassert hos Håkon og at rommet er rimelig bra akustisk. For her er romillusjonen helt fantastisk, og den helt klart beste av de tre Doxa-oppsettene jeg har hørt. Det var den også forrige gang jeg var der. Men P3’en (300B-rørene) gir en helt magisk innsikt i lydbildet. Og så var det denne mykheten, da. Jeg satt med en følelse av at lydbildet nesten ble litt polert. Jeg savnet littegrann smekk og trøkk når Henri Mancinis orkester virkelig smalt til. Ikke mye, men litt. Over til Mark Knopfler. Samme greiene; et innsyn i musikken som nesten gjorde vondt i brystet - så mektig var det. Men Marks stemme (ja, vi er på fornavn etter å ha tilbrakt så mye tid sammen) ble en bitteliten anelse mindre fyldig.
    Men på slutten av Mark Knopfler-låtene gjorde Håkon en endring. Han har nemlig en slik moderne dac med masse innstillingsmuligheter, må vite :) Han tok bort et filter som ga litt ekstra i toppen, for heller å kjøre dacen i nos-modus helt uten filter. Og jammen dukket Mark opp slik jeg kjenner ham! Om det var endringen i dacen eller om ørene mine vendte seg til P3-lyden, vet jeg ikke, men herfra og ut var det tilnærmet pur magi! Og P3 overbeviste og overrasket mest i de to neste platene: Steely Dan og King’s X. Steely Dan-plata låter bra overalt, med nyanser. Her var alt så eksepsjonelt bra plassert, så definert og så forbaska engasjerende at blodtrykket stiger litt når jeg skriver dette. Låta Two against nature, som egentlig er busy på grensen til slitsom i noen oppsett, var her bare kos. Det var barnemat for P3. Så over til King’s X. Det er noe av den tyngste musikken jeg spiller, med 12-strengers bass, nedstemte gitarer og heftig cymbalbruk. Igjen, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Det var bare SÅ GØY!!! Det var konsert med rocke-trio, rett og slett. Sinnsykt imponerende!

    På dette tidspunktet var jeg ganske mett av inntrykk, i form av musikk og mat. Ørene og hodet tåler ikke like mye som det en gang gjorde. Vi fortsatt likevel litt til, med fantastisk analog, superdynamisk musikk fra Sade. Anbefaler låta «Is it a crime?» for alle som skal teste ut dynamikken i systemet sitt. Det å høre instrumentene generelt, og cymbaler spesifikt, dø sakte ut i hver stopp var nok en utrolig opplevelse.

    Så, til et forsøk på oppsummering. P3 Tonmeister er i mine ører, som det sikkert har kommet tydelig frem, mildt sagt magisk. Det var for meg lydmessig rett og slett et nytt nivå som jeg ikke hadde opplevd før. Audio Note har ordene sine i behold når de bruker level-begrepet på produktene sine. For et slikt nivå har jeg altså aldri hørt før. Samtidig er jeg ikke heeelt sikker på at P3 er for meg. Jeg digger det trøkket P2 SE Signature gir i bunnen, og attakket i trommer og rytme. Samtidig har jeg altså i hele dag sittet og savnet lyden fra i går, og ikke hatt særlig lyst til å spille musikk hos meg selv. Dette er grunnen til at jeg er litt småredd for å besøke andres godlyd. Jeg har hørt mye godlyd, men som regel er det en annen type godlyd enn den jeg foretrekker. Ikke sånn hos Håkon. Begge besøkene har satt store avtrykk i musikksjelen. Forrige besøk er grunnlaget for mye av det jeg har i oppsettet mitt nå. Hva vil dette besøket føre til, tro?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Besøk i Casa Rognlien

    I går var jeg så heldig å få noen hyggelige timer sammen med @Håkon_Rognlien hjemme hos han. I dag har jeg brukt dagen på å lengte tilbake. Og på å gruble på hvordan i all verden jeg skal beskrive det jeg opplevde. Jeg føler ikke at jeg har landet helt ennå, men jeg prøver, så får vi se hvor det bærer.

    For å ta det enkle først - litt bilder.

    Håkon disket opp med egenkomponert pizza-over-focaccia-variasjon, sammen med øl av den lette sorten
    Vis vedlegget 700530


    Det smakte utsøkt og ga en god start på ettermiddagen. Håkon er så hyggelig og kunnskapsrik at jeg ikke hadde det særlig travelt med å få i gang musikken.


    Festens midtpunkt. Audio Note P3 Tonmeister
    Vis vedlegget 700532


    To gode venner. Audio Note P3 Tonmeister og Doxa 8.2 Signature
    Vis vedlegget 700537


    Lytteposisjon
    Vis vedlegget 700534
    Vis vedlegget 700533

    Håkons oppsett. Bestående av Acoustic Solid Wood platespiller, AMR-777 dac m/preamp, Audio Note P3 Tonmeister, Michell & Johnson streamer. Bak døren Pro-Ject CD Box RS 2T og Doxa Riaa (som jeg ikke husker betegnelsen på). Og så Doxa 8.2 Signature høyttalere utenfor bildet. @Håkon_Rognlien du får korrigere eventuelle feil.


    Sjefen sjøl
    Vis vedlegget 700535


    Kattebilde
    Vis vedlegget 700536



    Vi lyttet til mine «usual suspects»:
    Toto
    Mark Knopfler
    Steely Dan
    King’s X

    Og Håkon dro frem:
    Sade
    Kleive/Reiersrud
    Safri Duo(!)
    Terje Rypdal and The Chasers
    Henry Mancini
    Ole Paus

    Noe mer variert musikksmak hos Håkon enn hos meg, der altså.

    Så, hva skjedde i går som gjør dette så vanskelig å beskrive? Jeg har vært hos Håkon før, og hørt på akkurat det samme oppsettet, med ett unntak; tidligere gjorde min P2 SE Signature jobben som P3 Tonmeister gjør nå. Ellers helt likt.
    Fra første tone var det forskjell. Det låt «mykere». Hmmm....er ikke det et merkelig lyduttrykk? Det syntes i hvert fall jeg i går, da jeg lyttet. Men det var det det gjorde - låt mykere - mildere, om du vil. Det var en oppløsning og gjennomsiktighet av en annen verden.
    Og her må skytes inn at jeg mener at Doxaene er helt optimalt plassert hos Håkon og at rommet er rimelig bra akustisk. For her er romillusjonen helt fantastisk, og den helt klart beste av de tre Doxa-oppsettene jeg har hørt. Det var den også forrige gang jeg var der. Men P3’en (300B-rørene) gir en helt magisk innsikt i lydbildet. Og så var det denne mykheten, da. Jeg satt med en følelse av at lydbildet nesten ble litt polert. Jeg savnet littegrann smekk og trøkk når Henri Mancinis orkester virkelig smalt til. Ikke mye, men litt. Over til Mark Knopfler. Samme greiene; et innsyn i musikken som nesten gjorde vondt i brystet - så mektig var det. Men Marks stemme (ja, vi er på fornavn etter å ha tilbrakt så mye tid sammen) ble en bitteliten anelse mindre fyldig.
    Men på slutten av Mark Knopfler-låtene gjorde Håkon en endring. Han har nemlig en slik moderne dac med masse innstillingsmuligheter, må vite :) Han tok bort et filter som ga litt ekstra i toppen, for heller å kjøre dacen i nos-modus helt uten filter. Og jammen dukket Mark opp slik jeg kjenner ham! Om det var endringen i dacen eller om ørene mine vendte seg til P3-lyden, vet jeg ikke, men herfra og ut var det tilnærmet pur magi! Og P3 overbeviste og overrasket mest i de to neste platene: Steely Dan og King’s X. Steely Dan-plata låter bra overalt, med nyanser. Her var alt så eksepsjonelt bra plassert, så definert og så forbaska engasjerende at blodtrykket stiger litt når jeg skriver dette. Låta Two against nature, som egentlig er busy på grensen til slitsom i noen oppsett, var her bare kos. Det var barnemat for P3. Så over til King’s X. Det er noe av den tyngste musikken jeg spiller, med 12-strengers bass, nedstemte gitarer og heftig cymbalbruk. Igjen, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Det var bare SÅ GØY!!! Det var konsert med rocke-trio, rett og slett. Sinnsykt imponerende!

    På dette tidspunktet var jeg ganske mett av inntrykk, i form av musikk og mat. Ørene og hodet tåler ikke like mye som det en gang gjorde. Vi fortsatt likevel litt til, med fantastisk analog, superdynamisk musikk fra Sade. Anbefaler låta «Is it a crime?» for alle som skal teste ut dynamikken i systemet sitt. Det å høre instrumentene generelt, og cymbaler spesifikt, dø sakte ut i hver stopp var nok en utrolig opplevelse.

    Så, til et forsøk på oppsummering. P3 Tonmeister er i mine ører, som det sikkert har kommet tydelig frem, mildt sagt magisk. Det var for meg lydmessig rett og slett et nytt nivå som jeg ikke hadde opplevd før. Audio Note har ordene sine i behold når de bruker level-begrepet på produktene sine. For et slikt nivå har jeg altså aldri hørt før. Samtidig er jeg ikke heeelt sikker på at P3 er for meg. Jeg digger det trøkket P2 SE Signature gir i bunnen, og attakket i trommer og rytme. Samtidig har jeg altså i hele dag sittet og savnet lyden fra i går, og ikke hatt særlig lyst til å spille musikk hos meg selv. Dette er grunnen til at jeg er litt småredd for å besøke andres godlyd. Jeg har hørt mye godlyd, men som regel er det en annen type godlyd enn den jeg foretrekker. Ikke sånn hos Håkon. Begge besøkene har satt store avtrykk i musikksjelen. Forrige besøk er grunnlaget for mye av det jeg har i oppsettet mitt nå. Hva vil dette besøket føre til, tro?
    Dette både ser og høres rått ut! Skulle gjerne ha fått lagt mine ører i nærheten av den komboen! 👍😀
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Besøk i Casa Rognlien

    I går var jeg så heldig å få noen hyggelige timer sammen med @Håkon_Rognlien hjemme hos han. I dag har jeg brukt dagen på å lengte tilbake. Og på å gruble på hvordan i all verden jeg skal beskrive det jeg opplevde. Jeg føler ikke at jeg har landet helt ennå, men jeg prøver, så får vi se hvor det bærer.

    For å ta det enkle først - litt bilder.

    Håkon disket opp med egenkomponert pizza-over-focaccia-variasjon, sammen med øl av den lette sorten
    Vis vedlegget 700530



    Det smakte utsøkt og ga en god start på ettermiddagen. Håkon er så hyggelig og kunnskapsrik at jeg ikke hadde det særlig travelt med å få i gang musikken.


    Festens midtpunkt. Audio Note P3 Tonmeister
    Vis vedlegget 700532


    To gode venner. Audio Note P3 Tonmeister og Doxa 8.2 Signature
    Vis vedlegget 700537


    Lytteposisjon
    Vis vedlegget 700534
    Vis vedlegget 700533

    Håkons oppsett. Bestående av Acoustic Solid Wood platespiller, AMR-777 dac m/preamp, Audio Note P3 Tonmeister, Michell & Johnson streamer. Bak døren Pro-Ject CD Box RS 2T og Doxa Riaa (som jeg ikke husker betegnelsen på). Og så Doxa 8.2 Signature høyttalere utenfor bildet. @Håkon_Rognlien du får korrigere eventuelle feil.


    Sjefen sjøl
    Vis vedlegget 700535


    Kattebilde
    Vis vedlegget 700536



    Vi lyttet til mine «usual suspects»:
    Toto
    Mark Knopfler
    Steely Dan
    King’s X

    Og Håkon dro frem:
    Sade
    Kleive/Reiersrud
    Safri Duo(!)
    Terje Rypdal and The Chasers
    Henry Mancini
    Ole Paus

    Noe mer variert musikksmak hos Håkon enn hos meg, der altså.

    Så, hva skjedde i går som gjør dette så vanskelig å beskrive? Jeg har vært hos Håkon før, og hørt på akkurat det samme oppsettet, med ett unntak; tidligere gjorde min P2 SE Signature jobben som P3 Tonmeister gjør nå. Ellers helt likt.
    Fra første tone var det forskjell. Det låt «mykere». Hmmm....er ikke det et merkelig lyduttrykk? Det syntes i hvert fall jeg i går, da jeg lyttet. Men det var det det gjorde - låt mykere - mildere, om du vil. Det var en oppløsning og gjennomsiktighet av en annen verden.
    Og her må skytes inn at jeg mener at Doxaene er helt optimalt plassert hos Håkon og at rommet er rimelig bra akustisk. For her er romillusjonen helt fantastisk, og den helt klart beste av de tre Doxa-oppsettene jeg har hørt. Det var den også forrige gang jeg var der. Men P3’en (300B-rørene) gir en helt magisk innsikt i lydbildet. Og så var det denne mykheten, da. Jeg satt med en følelse av at lydbildet nesten ble litt polert. Jeg savnet littegrann smekk og trøkk når Henri Mancinis orkester virkelig smalt til. Ikke mye, men litt. Over til Mark Knopfler. Samme greiene; et innsyn i musikken som nesten gjorde vondt i brystet - så mektig var det. Men Marks stemme (ja, vi er på fornavn etter å ha tilbrakt så mye tid sammen) ble en bitteliten anelse mindre fyldig.
    Men på slutten av Mark Knopfler-låtene gjorde Håkon en endring. Han har nemlig en slik moderne dac med masse innstillingsmuligheter, må vite :) Han tok bort et filter som ga litt ekstra i toppen, for heller å kjøre dacen i nos-modus helt uten filter. Og jammen dukket Mark opp slik jeg kjenner ham! Om det var endringen i dacen eller om ørene mine vendte seg til P3-lyden, vet jeg ikke, men herfra og ut var det tilnærmet pur magi! Og P3 overbeviste og overrasket mest i de to neste platene: Steely Dan og King’s X. Steely Dan-plata låter bra overalt, med nyanser. Her var alt så eksepsjonelt bra plassert, så definert og så forbaska engasjerende at blodtrykket stiger litt når jeg skriver dette. Låta Two against nature, som egentlig er busy på grensen til slitsom i noen oppsett, var her bare kos. Det var barnemat for P3. Så over til King’s X. Det er noe av den tyngste musikken jeg spiller, med 12-strengers bass, nedstemte gitarer og heftig cymbalbruk. Igjen, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Det var bare SÅ GØY!!! Det var konsert med rocke-trio, rett og slett. Sinnsykt imponerende!

    På dette tidspunktet var jeg ganske mett av inntrykk, i form av musikk og mat. Ørene og hodet tåler ikke like mye som det en gang gjorde. Vi fortsatt likevel litt til, med fantastisk analog, superdynamisk musikk fra Sade. Anbefaler låta «Is it a crime?» for alle som skal teste ut dynamikken i systemet sitt. Det å høre instrumentene generelt, og cymbaler spesifikt, dø sakte ut i hver stopp var nok en utrolig opplevelse.

    Så, til et forsøk på oppsummering. P3 Tonmeister er i mine ører, som det sikkert har kommet tydelig frem, mildt sagt magisk. Det var for meg lydmessig rett og slett et nytt nivå som jeg ikke hadde opplevd før. Audio Note har ordene sine i behold når de bruker level-begrepet på produktene sine. For et slikt nivå har jeg altså aldri hørt før. Samtidig er jeg ikke heeelt sikker på at P3 er for meg. Jeg digger det trøkket P2 SE Signature gir i bunnen, og attakket i trommer og rytme. Samtidig har jeg altså i hele dag sittet og savnet lyden fra i går, og ikke hatt særlig lyst til å spille musikk hos meg selv. Dette er grunnen til at jeg er litt småredd for å besøke andres godlyd. Jeg har hørt mye godlyd, men som regel er det en annen type godlyd enn den jeg foretrekker. Ikke sånn hos Håkon. Begge besøkene har satt store avtrykk i musikksjelen. Forrige besøk er grunnlaget for mye av det jeg har i oppsettet mitt nå. Hva vil dette besøket føre til, tro?
    Glad jeg er så herdet og kynisk at jeg ikke lot mine finanser og fremtid fare 🙂 ... For en dac til nærmere 500k kunne gjort en stakkar deprimert. En har heldigvis hørt "skrammlet" i stua til Peter og derav forberedt. Det hele er fascinerende, myten og produktene
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Glad jeg er så herdet og kynisk at jeg ikke lot mine finanser og fremtid fare 🙂 ... For en dac til nærmere 500k kunne gjort en stakkar deprimert. En har heldigvis hørt "skrammlet" i stua til Peter og derav forberedt. Det hele er fascinerende, myten og produktene
    Jeg har ikke tenkt å la fremtiden fare i hvert fall. Når det gjelder finanser, så tenker jeg at de like greit kan stå på benken og gi glede, som å stå i banken og gi ingenting. Jeg blir svært overrasket om det havner en dac til 500k her. Legg merke til at jeg ikke utelukker det. Det betyr ikke at jeg tror det kommer til å skje. Men jeg har lært på den harde måten å la være å utelukke ting. Det slår så fort tilbake...

    Kjenner du igjen det jeg beskriver fra du lyttet på «skrammelet» hos Peter og dacen hos Håkon?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    To, kanskje tre, ting jeg glemte.

    1. Tusen takk, @Håkon_Rognlien for gjestfrihet, god mat og smittende lidenskap for god lyd. En fryd(!) å henge med deg, lære nye ting og bare nyte musikk. Takk!
    2. En annen ting som imponerte med P3 Tonmeister er hvordan den håndterer alt du gir den av musikk. I det minste alt vi gav den i går. Den forvandler seg fra Tingeling til et monster på tiden det tar å skifte CD. Helt rått!
    3. Den tredje tingen glemte jeg mens jeg hentet frem minnene beskrevet i punkt 2 😆
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har ikke tenkt å la fremtiden fare i hvert fall. Når det gjelder finanser, så tenker jeg at de like greit kan stå på benken og gi glede, som å stå i banken og gi ingenting. Jeg blir svært overrasket om det havner en dac til 500k her. Legg merke til at jeg ikke utelukker det. Det betyr ikke at jeg tror det kommer til å skje. Men jeg har lært på den harde måten å la være å utelukke ting. Det slår så fort tilbake...

    Kjenner du igjen det jeg beskriver fra du lyttet på «skrammelet» hos Peter og dacen hos Håkon?
    Du vet, benevnelsen "skrammel", er en slags kjærlighetserklæring til dette merket som så umerkelig setter spor 🙂. Mykhet, ja, ser den. Kanskje ordet "organisk" og kan brukes, eller det forslitte "naturlig". For meg er det elektronikken som er det magiske. En høyttaler, som skulle vært artig å hørt flue watt AN på, er Musical Affairs. Det jeg hørte fra den, i et visst segment, har jeg ikke hørt siden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Takker til Atle for hyggelig besøk, og jeg er alltid glad for å bidra til spredning av god musikk på et godt anlegg!
    Altså, det er disse opplevelsene hifi er til for! Hva spiller det for rolle for oss to, Atle, hvor jævelig dette oppsettet måler, og om det er en separat mellomtone på Doxa-høyttalerne, når musikk av alle slag bare fullstendig feier over oss uten skrupler?? Oh, don't get me started igjen. På tide å logge ut igjen, og bli der, for...:

    I dag har jeg benyttet sjansen til å handle inn et par Psvane 300B Acme, + et par smårør, så neste gang blir det enda bedre, Atle!!

    😈😈😈
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Takker til Atle for hyggelig besøk, og jeg er alltid glad for å bidra til spredning av god musikk på et godt anlegg!
    Altså, det er disse opplevelsene hifi er til for! Hva spiller det for rolle for oss to, Atle, hvor jævelig dette oppsettet måler, og om det er en separat mellomtone på Doxa-høyttalerne, når musikk av alle slag bare fullstendig feier over oss uten skrupler?? Oh, don't get me started igjen. På tide å logge ut igjen, og bli der, for...:

    I dag har jeg benyttet sjansen til å handle inn et par Psvane 300B Acme, + et par smårør, så neste gang blir det enda bedre, Atle!!

    😈😈😈
    Har nå kjørt ca 80 timer på Acme 300b rør - tålmodighet - lyden går fra sandpapir til ( ikke akkurat) fløyel etterhvert! Iflg AN sine 300b savner jeg fremdeles litt - men som sagt tålmodighet M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn