En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Opplever dem som oppløste, men de var uansett så overlegne i mitt oppsett mht tonal karakter og mellomtone at det nok var det som var utslagsgivende.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    10 timer ut i livssyklusen til mine nye 300B rør, kan jeg bruke min årelange erfaring til å si som følger....:

    Rør blir i all hovedsak bedre de først omtrentlig 200 timer. Men man får ofte et inntrykk av dem så snart de har blitt varme, naturen i dem er ganske tydelig allerede fra start. De viktige observasjoner fra start er....
    1. Joda, de er bedre enn originalene (Psvane Hi-Fi series med AN logo). Men det viktige her er å poengtere hvor gode originalene er, det er det virkelige knallkjøpet her!
    2. Strammere, åpnere, noe mer påslått og kontrollerte. Tendensen til hardhet oppover vil erfaringsmessig forsvinne i løpet av 50 - 100 timer. Likeledes påholdenheten og den manglende friheten i bassområdet. Sistnevnte er vel der rør stort sett endre seg aller mest de første 100 - 200 timene.
    3. Nei, selvsagt er det ikke verdt et ekstra utlegg på 12000,- det får tross alt være grenser. Men det samme kan du si om vin, klokker og biler, for ikke si kunst, selvsagt er det ikke verdt merutlegget. Men når musikken flommer, og overtar ditt sinn, whocares??

    Og med det overlater jeg meg selv til en konsertopplevelse med Roffe Wikström, for er det en ting disse rørene er sykt gode på, så er det opplevelsen av live lyd, livet selv, rett og slett! 🤘🎸
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    10 timer ut i livssyklusen til mine nye 300B rør, kan jeg bruke min årelange erfaring til å si som følger....:

    Rør blir i all hovedsak bedre de først omtrentlig 200 timer. Men man får ofte et inntrykk av dem så snart de har blitt varme, naturen i dem er ganske tydelig allerede fra start. De viktige observasjoner fra start er....
    1. Joda, de er bedre enn originalene (Psvane Hi-Fi series med AN logo). Men det viktige her er å poengtere hvor gode originalene er, det er det virkelige knallkjøpet her!
    2. Strammere, åpnere, noe mer påslått og kontrollerte. Tendensen til hardhet oppover vil erfaringsmessig forsvinne i løpet av 50 - 100 timer. Likeledes påholdenheten og den manglende friheten i bassområdet. Sistnevnte er vel der rør stort sett endre seg aller mest de første 100 - 200 timene.
    3. Nei, selvsagt er det ikke verdt et ekstra utlegg på 12000,- det får tross alt være grenser. Men det samme kan du si om vin, klokker og biler, for ikke si kunst, selvsagt er det ikke verdt merutlegget. Men når musikken flommer, og overtar ditt sinn, whocares??

    Og med det overlater jeg meg selv til en konsertopplevelse med Roffe Wikström, for er det en ting disse rørene er sykt gode på, så er det opplevelsen av live lyd, livet selv, rett og slett! 🤘🎸
    Håkon, jeg beæres over at du velger min tråd til dette. Du får bare se å få unnagjort de 100-200 timene fortere enn fortest, for så snart Raymond og Bent tillater kryssing av kommunegrenser, så tar jeg med meg et par stykker for å sjekke ut oppgraderingen!

    Og kan noen av disse deilige opplevelsene egentlig måles i penger?? (Eller måles på noen som helst måte? :) )

    Ønsker alle en fortsatt rørete helg!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hmm..ser ut som at jeg har en skikkelig testhelg foran meg. Ting har en tendens til å komme samtidig. Fikk disse på døra i dag.

    623CD045-D63B-4526-90C3-EBBD381294B2.jpeg


    Straks følger et par RCA 5691 driverrør. Og jammen dukker ikke både S8 og IO II opp i morgen også. Kan bli stas, dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Absolutt - til sitt bruk. Dette er jo lav-effekt rør, som krever lavere platespenning enn "ordinære" 6L6/KT´r osv. Reduserer effekten i forsterkeren min til ca 23W.
    Favorittrørene mine til det meste, bortsett fra rock´n´roll og "tyngre" musikk. Der er KT 88 (Winged C) å foretrekke - i min forsterker, og mitt oppsett.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det ser ut som at jeg var vel optimistisk på TNT’s vegne når det kom til levering av step up og pickup i dag.

    Det så så lovende ut på starten av dagen.

    BCC38032-E64B-4C0E-AB2A-8CF0E65FA3E6.jpeg


    Det er sikkert unødvendig å fortelle at denne websiden har blitt besøkt rimelig mange ganger i dag, fra ip-adressen min. Stor var derfor skuffelsen og høyt var blodtrykket, da status endret seg fra «Forsendelsen er i ferd med å bli levert», til den kryptiske «Mottaker må varsles før levering eller neste leveringsdag». Jeg var relativt uenig i at jeg trengte ytterligere varsel før levering og heiv meg på tråden til TNT. Kundeservice virket også å ha problemer med å forstå denne statusen, men konkluderte med at sjåfør hadde valgt å levere denne neste virkedag. Som tilfeldigvis ikke er før om 3 dager. Flott. Det var den testhelga.

    Det som derimot gjorde tilværelsen lysere i dag, var dette:
    22047CC3-BF2B-4A8A-B83D-2C57BC7D6A93.jpeg


    Jeg er så utrolig heldig å ha gode og generøse hifi-venner, som for eksempel @GentleGiant. Siden han skulle bestille seg U1 Mini og jeg ønsket meg alu-front i stedet for svart, ble vi rett og slett enige om et bytte. Og det byttet synes jeg ble mildt sagt vellykket hos meg. De to enhetene ser jo ut som at de kommer fra samme fabrikken, mer eller mindre. Rett og slett et stort skritt mot det uoppnåelige målet - å tilfredstille OCD’en min.

    Bare en ting med denne som trigger OCD’en, det er de forkrommede føttene.
    AB21FCC9-1843-4215-8F5B-99BCA78D7EFD.jpeg


    Men det tror jeg løser seg greit med litt sort tape rundt føttene.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.696
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Trist når ting ikke går etter planen :) men det finnes heldigvis lyspunkter okke som :)
    Virkelig et flott oppsett Atle

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Gjorde jeg forsåvidt også, i seg selv. Men ikke i mitt oppsett, kombinert med blankpolert messing.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da var nye effektrør på plass.


    7F65C8CA-845D-4E5B-8985-C81195D92832.jpeg



    Det morsomme er at de mer eller mindre er identiske med de som ble erstattet. En viss forskjell, dog. De jeg tok ut har påskriften Tung-Sol made in Russia. De nye står det Tung-Sol made in USA på :) Og det er vel 60-70 år mellom produksjondato.
     
    Sist redigert:

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det sies at de ny produksjon Sensor Tung-Sol's er egentlig veldig bra. Nå har jeg selv ikke testet dette, men har vel en Sensor Tung-Sol 12AU7 liggende. Nå har du noe å sammenligne, spennende hva du synes.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det sies at de ny produksjon Sensor Tung-Sol's er egentlig veldig bra. Nå har jeg selv ikke testet dette, men har vel en Sensor Tung-Sol 12AU7 liggende. Nå har du noe å sammenligne, spennende hva du synes.
    Har også hørt/lest det bli sagt/skrevet, men også det motsatte. Jeg forventet egentlig ikke så mye da jeg byttet disse, da det er effektrør, men opplevde umiddelbart en forandring til det bedre. Litt vanskelig å beskrive, og rørene er jo rett ut av boksen. Men opplevde større åpenhet og noen detaljer jeg ikke har lagt merke til før, også en mer solid, mer kontrollert bass.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Tung-Sol USA er kjent for detalj/resolution.Philips har mer fokus på 3D midrange, vokal. Eller RCA, som er warm/rich/smooth (mangler Norske uttryk på disse ord:) ) Blir en interessant kombinasjon med RCA. Jeg har omtrent en tilsvarende lydmessing kombinasjon i min P1SE. Ei EL-84 (Telefunken) som er detaljert, kombinert med Philips MiniWatt ECC83. Blir spennende når du bytter 6SL7 til RCA, tipper at dette muligens vil gjøre en større forskjell.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tung-Sol USA er kjent for detalj/resolution.Philips har mer fokus på 3D midrange, vokal. Eller RCA, som er warm/rich/smooth (mangler Norske uttryk på disse ord:) ) Blir en interessant kombinasjon med RCA. Jeg har omtrent en tilsvarende lydmessing kombinasjon i min P1SE. Ei EL-84 (Telefunken) som er detaljert, kombinert med Philips MiniWatt ECC83. Blir spennende når du bytter 6SL7 til RCA, tipper at dette muligens vil gjøre en større forskjell.
    Ja, regner også med at de rørene vil gjøre enda større forskjell. Litt overrasket, egentlig, over å oppleve såpass med forskjell på 6L6-rørene. De gjør noe veldig fint i toppen, altså! 😍 Og mer punch helt i bunnen. I mellom de ytterpunktene er det foreløpig littegrann grøtete, så de trenger nok noe lenger innspilling enn 3-4 timer :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tilbakeblikk - september 2019

    Det har skjedd så mye nytt her at oppsummeringen på hva som skjedde før jeg kom hit, har uteblitt. Siden ting ble forsinket i helgen, tenkte jeg å gjøre noe med det nå. Jeg kommer til å poste bilder av ulike oppsett, som forandret seg relativt mye på relativt kort tid.

    Innspill, kommentarer og spørsmål er velkomne! :)

    Vi kom tidligere frem til 2016. Da hadde jeg et enkelt oppsett som jeg brydde meg forholdsvis lite om. Men så fikk jeg lyst til å teste ut et Doxa-forsterkersett som jeg så på finn.no. Det ble starten på noe jeg ikke har sett slutten på ennå, og som jeg håper jeg ikke ser slutten på lenge ennå.

    Starten så sånn ut.
    02DADC71-33B3-4922-BB1B-FEB3BB3464E8.jpeg

    9FD18FA8-6B17-4D82-B919-61FB54F3CDCB.jpeg


    B&W-høyttalerne jeg hadde fra før, sammen med Doxa. Hadde byttet ut Pro-ject Essential med AT-LP5 og investert i en Tube-Box Riaa. Min første rørkomponent. Til hifi, vel og merke ;) Men jeg streamet mest, via AirPlay til Apple Airport Express.

    Som en liten både morsom og litt guffen påminnelse, husker jeg at jeg syntes jeg hadde brukt ganske mye penger på hifi her...
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    September 2019

    Jeg lusket meg rundt på HFS i ulike tråder. Sugde til meg informasjon. Tørte knapt nok å stille et spørsmål, enda mindre mene noe, i frykt for å avsløre min uvitenhet. En tråd jeg etter hvert følte meg litt tryggere i, var Doxa-tråden. Her fant jeg mye spennende info, og leste mye av det som @Håkon_Rognlien skrev der. Jeg merket fort at hans lydidealer var de samme som jeg hadde, selv om jeg relativt grønn på hifi, etter 20 år i dvale. Jeg tok derfor mot til meg og sende pm til Håkon og spurte om litt ulike tips. Jeg våger selvfølgelig ikke å ta det opp i noen tråd :)
    Jeg var nysgjerrig på å teste noen andre høyttalere på Doxa, og Håkon tipset meg - selvsagt - om toveis konstruksjoner med enkle delefiltre. Rent konkret nevnte han noen Monitor Audio R352 som allerede lå på finn.no og, hvis det skulle dukke opp noe, EPOS ES14.

    Jeg slo selvsagt til på R352.
    6638C3AC-4B93-46EF-BA80-29F274E4A186.jpeg


    De var uten stativer, så da ble det stoler.


    Slik så stua ut på den tiden.
    6C21176C-D725-46EE-971C-19683931C608.jpeg


    Jeg trakk frem en stol når jeg skulle lytte :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    September 2019

    Doxa 8.1 Signature
    8DCE379B-F3AD-498C-AAD4-C23D6E576E27.jpeg



    Disse måtte jeg jo bare prøve da de dukket opp brukt. I etterkant har jeg skjønt at det gjør de sjelden. Kona la imidlertid ned et av sine sjeldne vetoer ganske umiddelbart da jeg bar inn disse. Det var mer kirsebærfargen enn størrelsen, tror jeg. Har tenkt mange ganger på disse når jeg har prøvd andre høyttalere. Hadde det ikke vært for vetoet, hadde de nok blitt stående lenge. Og hvem vet, kanskje det ikke hadde blitt så mange utskiftninger på høyttalere? De hadde en type balanse som jeg kjenner igjen i 8.2. Helt klart fra samme produsent med samme lydfilosofi. Disse gir ekstremt mye bra lyd for pengene!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Desember 2019

    Epos ES14 og teppe!
    F42E13B5-F03D-475B-8D4C-E6182EB2E4A8.jpeg



    Disse var jeg så heldig å få tak i noen måneder i forveien. Det morsomme var at adressen de ble solgt fra var i veien jeg vokste opp i og der mine foreldre fortsatt bor, på Stangeland i Sandnes. Jeg fikk min far til å hente dem, og de tok dem med seg når de kom på julebesøk. Disse likte jeg også veldig godt, og de var litt vanskelige å selge videre når den tid kom.
    Teppet, derimot, det blir! Det var deilig å få litt mer ro i rommet.

    Fikk tak i stativer til R352’ene også, dog i annen farge :)
    6EA2BD23-2AC7-40F4-9F20-C671ACEC63C2.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Skikkelig moro med slike tilbake blikk Atle :) mye fint som har vært innom og det står respekt av det du har på benken nå
    Nyt søndagen
    Takk @motoren! Morsomt for meg også :) Jeg nyter søndagen, og har tenkt å fortsette med det. Kos deg, du også!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Januar 2020

    Audio Research SP16
    5AEA9E43-9385-42B9-8A17-EBE9D7B4F175.jpeg

    734FBCE7-ADD7-44F5-99B4-901A497F863C.jpeg

    5BE226B7-C6E9-4DD0-B5AC-5E2D0B8181F2.jpeg



    Jeg var vel ikke helt fornøyd med vinyllyden min. Teacen var pen å se på, men jeg syntes den ble for «vaklete» å håndtere og den var ikke imponerende lydmessig. Begynte også å eksperimentere med avkobling, da den var mer følsom for det enn AT-LP5. Hadde kjøpt en vegghylle som jeg ikke klarte å samle mot til å montere, så da ble den brukt på benken i stedet.
    Jeg hadde lest om godt riaa-trinn Audio Research og hadde lyst til å teste rør. I tillegg syntes jeg det på den tiden var gøy med vintage utstyr som låt bra til en lav pris. Dermed kom Audio Research inn.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Januar 2020

    64F5E466-8DC9-4CC2-9214-CE08B18BBEF1.jpeg



    Tid for testing av dac’er. I pysjbuksa. Jeg hadde - selvfølgelig - lest mye bra om Topping. Jeg bestilte derfor en D50. Valgte denne pga pris. Så dukket det opp en S.M.S.L. M500 brukt. Den måtte jeg jo også teste. Fikk i tillegg teste en Heed Abacus.
    Lang historie kort: D50 låt fælt i mine ører, Abacus gav meg en av mine første magiske opplevelser med lyd. Jeg endte opp med M500 som en - ikke så - gylden middelvei, da jeg syntes at det ble for mye penger for Abacus. Den kostet tross alt over 10 tusen, og det var mye mer enn jeg hadde gitt for noen komponent tidligere.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Februar 2020

    Pro-Ject The Classic
    4635033B-772E-4618-98DD-EBF0724286F6.jpeg



    Teac ble kjøpt på Elkjøp med 50 dagers åpent kjøp og ble returnert. Inn kom Pro-Ject The Classic og denne likte jeg godt. Helt klart min favoritt av de spillerne jeg har hatt i denne prisklassen. Endte opp med Ortofon Bronze på denne.

    Korreksjon; endte opp med Hana EH.
    C8A19D69-5E4C-48F2-9761-733C290CB148.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn