En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Spørsmålet er nok heller om verten klarer å leve med å vite, enn om andre legger merke til det 😁 Og så er den jo heller ikke festet i stender, som den bør. Heldigvis har jeg en lett spiller, men bare hylla veier 13kg…
    Fint oppsett nå. Om du har brukt anker så holder nok det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Bra jobba. Stender og gipsvegger er et helvete.. Stenderfinneren jeg hadde var bare TULL (Dyr proFF Bosch sak 112% UBRUKELIG), endte med å bore ca17 hull i raseri på måfå for å finne stendere bak TV opphenget.. Jeg komme aldri til å tørre å sette opp platespillerhylle etter det..
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    1.924
    Torget vurderinger
    1
    Heisann Atle.

    Har selv en nyere leilighet med gips over alt, samt en nervøs gyrodec. Har lenge tenkt at vegghylle er løsningen men å herpe veggen frister ikke. Løsningen for meg ble et tips jeg plukket opp i tråden din, Solidair oppheng istedenfor fjæringen, så takk for den! Kan nesten «se» at det låter bedre med lavere reol og litt ny høyttalerplassering. At systemet er greit å hvile øynene på er absolutt positivt

    mvh Atle
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Heisann Atle.

    Har selv en nyere leilighet med gips over alt, samt en nervøs gyrodec. Har lenge tenkt at vegghylle er løsningen men å herpe veggen frister ikke. Løsningen for meg ble et tips jeg plukket opp i tråden din, Solidair oppheng istedenfor fjæringen, så takk for den! Kan nesten «se» at det låter bedre med lavere reol og litt ny høyttalerplassering. At systemet er greit å hvile øynene på er absolutt positivt

    mvh Atle
    Hyggelig å kunne bidra med noe hos en navnebror! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes ikke hyllen ble massiv, men heller at den passet lekkert sammen med AN stashet. Eye candy 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Der var platespillerhylla på plass også - etter uoffisiell verdensrekord i hylleopphengsknoting. Nok en gang gjorde jeg tabben å begynne på slikt alt for sent på dagen/kvelden. Attpå til samtidig som at jeg hadde tenkt å se fotballkamp. Men sånn går det når man er utålmodig og impulsiv.

    Jeg hadde funnet en stender som var *nesten* i midten av oppsettet. Altså *nesten* perfekt! Linet opp malen, testet ulike høyder og borret til slutt to hull på hver sin side, til gipsankre. Etter å ha borret ut det valgfrie hulle som kom bare delvis gjennomborret, funnet ut at det var enkel gipsplate på den harde måten - altså etter at jeg hadde montert gipsanker for dobbel - og fått festet hyllen i gipsveggen, var det tid for å feste en monsterskrue i stenderen. Det var bare et problem; den ville ikke inn i stenderen. Jeg klarte altså å treffe metall. Enten er hele «stenderen» metall, eller så har jeg truffet en spiker/skrue.
    Bestemte meg for å ikke flytte hyllen på daværende tidspunkt (det var sent nok og jeg var surrete nok), og heller teste ut plasseringen litt gjennom bruk før jeg flytter til et bedre punkt. Men, jeg klarte ikke å vatre opp selve hyllen som spilleren skal stå på - dette er en egen hylle som hviler på fire justerbare punkter. Samme hva jeg gjorde ble det surr, og jeg ble mer og mer frustrert. Ga opp, og så resten av kampen. Rett før legging, måtte jeg sjekke vatringen igjen, og nå viste vateret at hyllen var kjempeskjev! Og jeg hadde ikke rørt den! Var den festet så dårlig?!? Snudde vateret - og da viste det noe helt annet 😵🥴😬

    Så i dag formiddag var det ut og kjøpe nytt vater. Det gamle var det rett og slett noe galt med. Så nå er selve hylla *nesten* helt i vater (hadde ikke justeringsrom nok til å komme helt i mål uten å lage nye hull), og plata som spilleren står på *helt* i vater. Endelig! Ny plassering, med feste i stender skjer ikke med det første, for å si det sånn.

    Til slutt så ble det vel ikke så aller verst. Det er en deilig, solid hylle med justeringsmuligheter som er helt topp når bena på spilleren ikke kan justeres. Synes den var noe massiv og i overkant med enda mer sort i begynnelsen, men den vokser på meg etter hvert som at jeg blir vant med den. Flytter den kanskje noe lenger ned når jeg får samlet nytt mot.


    Snekker Rovik på ville veier.
    Vis vedlegget 737152


    Hyllen har en egen, separat «plattform», som hviler på fire justerbare ben, slik at denne er nesten helt frikoblet fra resten av hyllen.
    Vis vedlegget 737150


    Bevis på at hyllen ikke er helt i vater, innerhyllen/plattformen må kompensere.
    Vis vedlegget 737151


    Slik ble det til slutt.
    Vis vedlegget 737144
    Vis vedlegget 737143
    Vis vedlegget 737142
    Dette ble helt supert Atle :) den hyllen gjorde seg

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Pakke i posten fra Mr @lassemann i dag.

    5E0C3376-F72E-407D-93A5-37599F3D8C71.jpeg



    I følge Lasse en litt "hemmelig" perle av noen russiske 6N1P-rør som han hadde en solid batch av. Til bruk i dac.

    Disse er det sprut i! Det er det ingen som helst tvil om. Blir spennende å lytte mer etter de første 20 timene som Lasse mener disse trenger før de åpner seg skikkelig.

    Måtte bare ta et bilde av innmaten i dac når jeg først hadde den åpen. Mye godsaker!
    AE1F0E25-46C0-4B33-9CFF-4E1E406DFC17.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan er de police live platene? Morph the cat på LP overgår digitalt med høy margin!
    Sent svar, Øystein, beklager! Ja, Morph the Cat låter overraskende mye bedre på vinyl enn CD. Og det gjør egentlig Police-platene også. Hørte på dem i går, og de minner egentlig mye om remastrene i Police-boksen, som er remastret og cutta i Abbey Road. Det er lenge siden jeg har hørt CD’en som kom for 20 år siden, men sånn jeg husker det, låter dette mye bedre.

    Den første konserten er veldig rå og upolert. Sånn er rett og slett opptaket. Og sånn var Police på den tiden. Men remastere låter skikkelig åpent, og man får følelsen av å være til stede. For en sinnsyk energi fra disse gutta! Og min all-time favoritt trommis! :love:

    Bra folk som har bidratt her, så kanskje ikke helt tilfeldig at disse låter fint. Anbefales for de som liker The Police 👍🏻

    B373946E-C28F-4420-9512-91AF3112EAFA.jpeg

    D5412544-5737-4B34-818A-2922E9CA9DFC.jpeg
     

    llars

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Innlegg
    38
    Antall liker
    128
    Jeg har vært så heldig å få lytte til @Atlerovik flotte oppsett. Det var et både hyggelig og inspirerende besøk.

    Anlegget lød veldig musikalsk og vakkert, oppløst med tempo og en naturlighet som kjennetegner de ulike oppsettene med Audio Note jeg kjenner. Noe av oppsettet var kjent for meg fra før. Jeg har selv falt i Audio Note gryta så helt upartisk er jeg neppe. Jeg har også hørt Atles forsterker hos @Håkon_Rognlien , på tilsvarende høyttalere.

    Høyttalerne fra Doxa var trukket godt ut på gulvet og vinklet lett mot lytteposisjon. Nesten som nærfeltslytting i forhold til det jeg er vant til. Det er slående hvor godt integrert Doxa er med Audio Note. Høyttalerne forsvinner i lydbildet og det er lett å få fot. I forhold til hva jeg kan huske fra den gang hos Håkon så manglet det kanskje litt av den aller dypeste bassen hos Atle, men oppover var det vel så bra – kanskje til og med bedre?

    Vi spilte både strømming, CD og vinyl. Morsomt å høre hvordan alle tre låt veldig bra, men samtidig forskjellig. Morsomste for meg var platespilleren, fordi jeg har bestilt samme platespiller og PU. Det var gøy og ga mersmak. Kjente at jeg ble enda mer utålmodig på å få min egen spiller levert. Fikk anledning til å sammenlikne step-up S2 mot S8. Det er mulig at det ble en dyr opplevelse!!!

    Takk for at jeg fikk komme innom, du er hjertelig velkommen til «landstedet» hvor jeg har anlegget mitt.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så fint at du gadd å ta deg tid til å skrive, @llars Dette var gøy å lese! :) Jeg liker veldig godt å ha besøk, og jeg liker godt å høre hva andre synes. Noen ganger er det slik at det er en ekstra god match på musikksmak, lydidealer og kanskje til og med kjemien. Dette synes jeg var et slikt besøk. Utrolig fint å ha deg på besøk, Lars!

    Spesielt fint å lese det du skriver om høyttalerne, da jeg grubler litt på disse for tiden. Og ekstra tyngde bak, når man kikker på signaturen din :) Gøy at du opplever toppen så bra. Forrige besøk hadde motsatt inntrykk. Mistenker at vi har ulike lydidealer, og det var derfor besøket av deg - som jeg vet liker samme type lyd - var ekstra spennende.

    Du kan glede deg til platespilleren, den er rå!

    Jeg, for min del, gleder meg til Brummundalstur og min første lytt på et komplett Audio Note oppsett! :love:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Noen bilder fra besøket, som jeg helt glemte i forrige innlegg.

    Lars lytter.
    18DB6E53-7695-4B6C-AF45-1229BE19FFCE.jpeg



    Lars beskriver hva han hørte.
    405DDC71-543A-414E-8B2E-495F282F2671.jpeg



    Og sånn gikk besøket :) Med tillegg av prat om Audio Note, Bob Dylan og litt jobb.

    Ikke bare hadde vi lik musikk- og lydsmak, vi hadde like biler også 😁
    5E61E77B-0C02-40AD-AA7F-B29E4AF251E3.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    @HCS Må jo få opp Tuja-hekk fort, for å skjule denne deilige bilen, som så mange er misunnelig på.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sig meg....... Har dere helt glemt no. 2 ???
    Han var påholdende med soloutgivelser, så 10 år efter "The Nightfly" kom en sammenhengende historie = "Kamakiriad"
    "Swinger" pent godt den også (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En ting om "The Nightfly" som de færreste legger merke til.
    På nummeret "Ruby Baby" til sidst i sangen, når han har sunget "Ruby, Ruby when will you be mine" kommer der 4 takter,
    inden han synger det igjen, og dette varer sangen ut. På den fjerde takt kommer der en ultradyb bass, som krever, at høyttalerne
    rent faktisk kan gengi´ den, ellers høres den ikke, hvilket sker for de fleste.
    Prøv å lyt :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kamakiriad har jeg ikke fått tak i på vinyl ennå, dessverre. Men har selvfølgelig hørt en del på den. Låter fint på CD også. Det morsomste med den er jo at Walter Becker er produsent. Soloalbum, liksom :ROFLMAO:
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Som flere andre har skrevet tidligere; dette er en fantastisk tråd å følge! 😀. Mye feelgood.

    Nå ser jeg du er på jakt etter nye høyttalere. Var det ikke sånn at du hadde et par AN-E på test for en stund tilbake? Hva tenker du disse kan gi i forhold til Doxa 8.2? Er litt nysgjerrig da jeg hadde et par AN-E selv for en stund tilbake, som jeg ikke fikk til hos meg dessverre…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn