En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Grarulerer med nye høyttalere og et nytt problem Atle;)😆 Håper jeg får komme opp en tur snart så skal jeg løse problemet, det begynner på P🤣
    Haha! Tar gjerne litt hjelp til å velge mellom disse 2. :D Tenkte faktisk tanken i går, da jeg hørte på de nye, at de gir mye av det jeg hørte da vi var på demo.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.521
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøje meg, tøffe tak på Ekeberg for tiden 😳 Slitan! Om de nye er aldri så pene i pelsen når de ikke opp til de konkurrerende i mine øyene, og mine øyne er selvfølgelig det viktigste 😆

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.056
    Sted
    Oslo
    Sophia Loren, Marilyn Monroe eller Kate Moss
    Kan man si den ene er vakrere enn den andre?
    Tvilsomt.
    Men de er forskjellige
    Og som @Karmana skriver, har du spenna, behold begge
    Adskillig lettere enn å holde seg med flere damer
    Og billigere

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Haha! Tar gjerne litt hjelp til å velge mellom disse 2. :D Tenkte faktisk tanken i går, da jeg hørte på de nye, at de gir mye av det jeg hørte da vi var på demo.
    Kanskje jeg tar med en assistent fra innlandet😄

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.860
    Torget vurderinger
    3
    For å prøve meg på en beskrivelse av forskjellene på disse to. I mitt oppsett. I mitt rom. Gjennom mine ører.

Kort fortalt:
    Jeg skulle ønske jeg kunne ha bunnen til LX og toppen til SPe HE.

LX
    Mer bass
    Mer fylde og «mat» i basstromme og skarptromme, også i stemmer
    Noe hardere, mer kantete diskant
    Mindre vakkert, mindre polert og noe mer kornete
    Vanskeligere å skille detaljer, noe mer tilslørt
    Samtidig et fantastisk driv og lytteglede som gjør at man bare blir sittende og kose seg med musikken
    Mer gøy?

SPe HE
    (Mye) mer oppløst
    Silkemyk diskant og masse informasjon oppover
    Slankere og dermed ryddigere nedover
    Mer imponerende og «magisk»
    Mer naturtro gjengivelse
    Mer raffinert
    Mer nytelse?
    Hei!😊
    Hvis det ene parret virker mer gøy enn det andre, så kan det jo hende at det andre parret holder seg best i lengden!?!
    Lykke til!
    😊☀

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Svaret er selvfølgelig å beholde begge! LX til fest med gutta, og de andre når du skal forføre kona 😆
    Hadde jeg enda hatt råd. For ikke å snakke om plass. Nå står begge parene i felles stue. Der skal vi ha konfirmasjonsfeiring om 2 uker 😂

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.134
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Godt at HiFi høsten er her igjen, sammen med sine trofaste medlemmer😊
    Det handles over en lav sko, og snart er det messetider.

Men du Atle, nå mangler du bare en AN-K eller to og en Surround prosessor for et herlig 5-kanals oppsett for film og musikk.
    Lydmann går hjemmekino AN style. Da får du garantert besøk av HiFi pressen fra fjern og nær. Og PQ kommer sikkert også rullende i mafia benzen sin for å gi deg en alvorsprat.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.862
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For å prøve meg på en beskrivelse av forskjellene på disse to. I mitt oppsett. I mitt rom. Gjennom mine ører.
    Kort fortalt:
    Jeg skulle ønske jeg kunne ha bunnen til LX og toppen til SPe HE.
    Godt beskrevet. Høres ganske så SPe HE ut i mine ører. Vanskelig å sortere den vekk etter å ha lest det du skriver.
    Hva med å bytte diskanten fra SPe HE med den i LX? 🧐😅

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.862
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spot on, @_RoDa_ - vanskelig å sortere bort. Lett å bli forført av skjønnheten…
    Jeg har en refleksjon som er en kombinasjon av besøket hos deg og egen opplevelse med min Border Patrol DAC SE-i.
    Nenad Vasilic sin låt New Bass Song fra albumet Bass Room har en greie rundt 1:49 som er tøff. Knakk på kassen eller noe sånt.

"https://embed.tidal.com/tracks/114542275"

Skrev noe om det her:

Så til refleksjonen:
    Border Patrol har ikke like mye fyttioppsannsteikivære knekk som det Eversolo eller Rega DAC har.
    Knekket ligner mye mer på sånn som jeg hørte det hos deg, med AN SPe HE. Noe som fikk meg til å fundere på om det handler om at det låter mer ekte og mindre kantete. Litt mer kant, kontrast og opplevd trøkk kan være moro, men det kan også være noe som tar fokus vekk fra annet innhold i musikken og ødelegger om innspillingene er litt på kanten (no pun intened) uansett. Jeg har konkludert med at Border Patrol låter totalt sett bedre, mer raffinert, mer behagelig, mer naturlig og selv om det noen ganger kan være litt mindre gøy.
    Har tenkt på det, bare glemt å dele. :)

Angående bass så har jeg noe av det jeg opplever som tilsvarende erfaring. Jeg opplever ikke at Border Patrol har mindre bass, som noen omtaler mener, men jeg opplever at den ikke trigger resonanser like mye som spesielt Reg DAC og litt Eversolo.
    Tre eksempellåter som før kunne blir litt "feite" i bassen - sånn at det kan høres ut som den tar litt for mye plass og fokus - men som nå er mulig å høre bedre uten at det romler i vei.
    D'Sound - Smooth Escape
    Mark Knopfler - Rudiger
    London Grammar - Hey Now

Vet ikke om dette er i nærheten av å gi mening, eller om det henger sammen med dine opplevelser av SPe HE vs LX.
    Jeg ville i forkant trodd at LX-lyd var nærmere Border Patrol-lyd enn hva SPe HE er, men etter å ha lest beskrivelsene dine så virker det som LX burde gått ut av huset.

Var dette bare tåkeprat, så har jeg om ikke annet laget et innlegg i tråden din og dyttet den oppover i sist oppdaterte tråder. 😃

snakkes
    mvh

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.376
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Enig med de forannevnte herrer. Er oppløsningen dårlig blir man lett sittende å høre etter det som mangler. Det kompenserer ikke fyldig bass for. Ut med LX og jobb med tuning av klang med rørrulling. Det hadde vært mitt valg (om jeg var rørmann og hadde ditt oppsett) :).

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for gode innspill igjen :) Og spesielt til deg, @_RoDa_! Liker veldig godt at du er så konstruktiv og detaljert, og utfordrer meg.

Må nok si at når dere kommer med en så bastant konklusjon på LX, så tror jeg kanskje at jeg har formulert meg dårlig. Jeg prøvde å formidle at disse to parene er veldig like (naturlig nok) og at forskjellene er subtile. Begge spiller både oppløst og engasjerende. Det er først når de sammenlignes så nært i tid og rom at det kommer godt frem. Det blir helt feil for meg å konkludere så tydelig med at LX er feil, for det er de ikke.

Jeg mener at musikklytting først og fremst skal være gøy. Det er det med begge disse høyttalerne. Begge gir meg tidvis en lykkefølelse når de spiller, men med noe ulik fokus. Vet ikke om jeg skal tørre å bevege meg inn på beskrivelse av disse følelsene, men jeg har opplevd flere ganger i min hifi-historie at det finnes andre og tidvis enda viktigere deler av lydbildet enn oppløsthet for meg. Jeg er bittelitt redd for at SPe trigger intellekt og LX følelser.

Skal definitivt sjekke ut basslåten din, @_RoDa_. Og så håper jeg å finne ut hva «knekk» er. Det har jeg ikke helt forstått 😁

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Tuning av klang med rør (og kabler og plassering) er forresten et godt poeng, @Final. Har allerede jobbet en del med det. Da jeg først satte opp SPe opplevdes det helt uaktuelt. Siden har jeg byttet ut begge signalrørene og likeretterrøret i Meishu, skiftet digitalkabel mellom streamer og dac og signalkabel fra dac. Har også satt høyttalerne nærmere hverandre, da det skjer noe positivt i bassen i mitt rom ved å gjøre det.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Sørlandet
    Hva skjer med SPe når du kiler dem litt med andre 300B rør? Min erfaring tilsier at det er tildels gode muligheter for skreddersøm med lettdrevne høyttalere. Og det er også store forskjeller på 300B rør som du jo allerede har merket. Personlig ville jeg MYE heller hatt en høyttaler jeg måtte "holde litt tilbake" fremfor en som jeg må "sparke igang".

Mine Cube er nøyaktig det. Det gikk måneder med små justeringer, bytte av kabler, plassering, justering av høyde (bassmengde), rørbytter osv før dem endelig begynte å spille musikk.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.960
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med nye/gamle høyttalere.

Hadde jeg enda hatt råd. For ikke å snakke om plass. Nå står begge parene i felles stue. Der skal vi ha konfirmasjonsfeiring om 2 uker 😂
    Kan du finne råd til å beholde begge over noe tid ville jeg helt klart beholdt begge par til jeg hadde dem mer under huden, så du blir mer sikker på at du velger rett par.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.862
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for gode innspill igjen :) Og spesielt til deg, @_RoDa_! Liker veldig godt at du er så konstruktiv og detaljert, og utfordrer meg.
    Takk. Er mest ment å være erfaringsdeling og ikke så mye utfordring, da. :)

Må nok si at når dere kommer med en så bastant konklusjon på LX, så tror jeg kanskje at jeg har formulert meg dårlig. Jeg prøvde å formidle at disse to parene er veldig like (naturlig nok) og at forskjellene er subtile. Begge spiller både oppløst og engasjerende. Det er først når de sammenlignes så nært i tid og rom at det kommer godt frem. Det blir helt feil for meg å konkludere så tydelig med at LX er feil, for det er de ikke.

Jeg mener at musikklytting først og fremst skal være gøy. Det er det med begge disse høyttalerne. Begge gir meg tidvis en lykkefølelse når de spiller, men med noe ulik fokus. Vet ikke om jeg skal tørre å bevege meg inn på beskrivelse av disse følelsene, men jeg har opplevd flere ganger i min hifi-historie at det finnes andre og tidvis enda viktigere deler av lydbildet enn oppløsthet for meg. Jeg er bittelitt redd for at SPe trigger intellekt og LX følelser.
    Gode poeng. Bastante må vi være når vi skal hjelpe deg med valget. Hjelper ikke med balanse og moderasjon da. 😃
    Jeg tror du skriver noe viktig når du forteller om subtile forskjeller. Jeg tror begge disse høyttalerne er såpass gode på alt at det ikke er noe lignende hva som skjer på enklere/billigere/dårlige utstyr der forskjellene kan tippe lyden virkelig i feil retning.

Det siste du skriver, som jeg har satt i fet skrift, er for meg selve kjernen i hobbyen vår. Det som skaper den vanskelige tosidigheten som er i det vi driver med.
    Jeg tror det er overførbart til mye annet også. Vil du ha den raskeste bilen fra 0-100 km/t, eller den som gir den beste opplevelsen av akselerasjon når du kjører? Vil du ha de raskeste løpeskoene, eller de som gir den beste opplevelsen av fraspark og responsivitet når du løper med dem? Vil du ha varmegradene i stua servert av en varmepumpe eller en vedovn?
    Jeg vil mistenke, avhengig av hvordan du er som type, at de knaggene du skaper i hodet nå ved å sammeligne LX og SPe HE blir med deg videre.
    Så handler det kanskje litt om du kommer til å savne mer av hva LX ga når du lytter på SPe HE enn du savner hva SPe HE ga når du lytter på LX?
    Eller om du mester den noble kunsten å gi faen.

Skal definitivt sjekke ut basslåten din, @_RoDa_. Og så håper jeg å finne ut hva «knekk» er. Det har jeg ikke helt forstått 😁
    @_RoDa_ det med knekk vil jeg gjerne lære også😉😁
    Neida, så. Lytt på det knakket, dere. Jeg tror det er den godeste Mr Vasilic som rapper til kassen med knokene sine.
    Så når du er vant til "hjemmeknekk" så lytter du på knekket andre stedet og hva du synes.
    Men pass litt på, så du ikke får for mye knekkfokus. Det viser historien tydelig ved hva som skjedde den første gangen jeg nevnte knekk. 😅:ROFLMAO:
    Livet er ikke bare knekk.

Litt revolver igjen så var det nettopp min opplevelse av presentasjonen fra anlegget til Atle den gangen som, blandet med mine erfaringer og mine forventninger, gjorde meg undrende. Det var ikke så eksplosivt knekk som forventet. Kan ha maaange årsaker. Splite for lavt. Forventningsbias på ville veier.
    Men kanskje aller mest at egne erfaringer var basert på et oppsett som hadde for mye kant, for mye kontrast og for congested (liker ikke norsk oversettelse) presentasjon.
    Det vittige er at jeg overhodet ikke bryr meg om Vasilic-knekk når jeg skal evaluere egen My-Fi (copyright @Karmana ).
    Der finnes det i stedet rare ting som Joe Bonamassa. 😅

Tuning av klang med rør (og kabler og plassering) er forresten et godt poeng, @Final. Har allerede jobbet en del med det. Da jeg først satte opp SPe opplevdes det helt uaktuelt. Siden har jeg byttet ut begge signalrørene og likeretterrøret i Meishu, skiftet digitalkabel mellom streamer og dac og signalkabel fra dac. Har også satt høyttalerne nærmere hverandre, da det skjer noe positivt i bassen i mitt rom ved å gjøre det.
    Side 91-92 i boken Get Better Sound. Tenker ofte på det og synes han har rett. Kan hende du får mer bass ved å flytte høyttalerne fra hverandre og nærmere veggene, men skal du ha en opplevelse av varmere og mer kropp så er det å flytte høyttalerne nærmere medisinen. (Samt å huske å gi litt mindre toe-in på veien).
    Jeg klarte nesten å redde lyden fra Dynaudio Focus 340 ved å trekke de inn mot midten, nesten.

Helt ærlig så tror jeg du vil klare å jobbe frem most pleasing sound uansett hva du velger av LX og SPe HE.
    Hvis du ikke har laget for kraftige mentale knagger i hodet som er vanskelige å glemme. 😅

mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Hva skjer med SPe når du kiler dem litt med andre 300B rør? Min erfaring tilsier at det er tildels gode muligheter for skreddersøm med lettdrevne høyttalere. Og det er også store forskjeller på 300B rør som du jo allerede har merket. Personlig ville jeg MYE heller hatt en høyttaler jeg måtte "holde litt tilbake" fremfor en som jeg må "sparke igang".

Mine Cube er nøyaktig det. Det gikk måneder med små justeringer, bytte av kabler, plassering, justering av høyde (bassmengde), rørbytter osv før dem endelig begynte å spille musikk.
    Det er et veldig interessant innspill som jeg synes gir mye mening. Takk!

Og ja, kanskje jeg må fyre opp Gold Lion igjen 😀

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Veldig fine bilder, @_RoDa_. Og det virker som at vi er på bølgelengde her :) Du setter godt ord på «problematikken» - som egentlig ikke er et problem i det hele tatt. Bare ren og skjer luksus å få velge mellom disse to parene med fantastiske høyttalere! Det eneste jeg er sånn nogenlunde sikker på er at om jeg hadde beholdt Soro PP, ville jeg nok også beholdt LX. Og; hadde jeg hatt et rom som ikke var så livlig, men mer som et engelsk murhus, hadde jeg ikke vært i tvil om å beholde SPe. Uansett, dagen i dag, med mer «vanlig» lytting og mindre grubling, har vært bra.

Og takk for påminnelsen om Get Better Sound. Den har jeg tenkt på flere ganger, men nå ble den endelig bestilt. At han er enig i mine funn gjorde selvsagt utslaget 😂

Eller om du mester den noble kunsten å gi faen.
    Dét kan jeg love deg - at er det noe jeg ikke mestrer, så er det dette!! 😵💫🤣🙃

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Kan du finne råd til å beholde begge over noe tid ville jeg helt klart beholdt begge par til jeg hadde dem mer under huden, så du blir mer sikker på at du velger rett par.
    Det ville helt klart vært den beste løsningen. Men ikke alle som har like god råd og, ikke minst, plass som deg ;) Og dessuten er jeg veldig dårlig på å ha utestående avgjørelser.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Det siste du skriver, som jeg har satt i fet skrift, er for meg selve kjernen i hobbyen vår. Det som skaper den vanskelige tosidigheten som er i det vi driver med.
    Jeg tror det er overførbart til mye annet også. Vil du ha den raskeste bilen fra 0-100 km/t, eller den som gir den beste opplevelsen av akselerasjon når du kjører? Vil du ha de raskeste løpeskoene, eller de som gir den beste opplevelsen av fraspark og responsivitet når du løper med dem? Vil du ha varmegradene i stua servert av en varmepumpe eller en vedovn?
    Jeg vil mistenke, avhengig av hvordan du er som type, at de knaggene du skaper i hodet nå ved å sammeligne LX og SPe HE blir med deg videre.
    100% enig, det gjelder det aller meste av valg. Og jeg velger, så godt som uten unntak, det som appelerer til følelsene. Men, det kan være at jeg kan tune SPe til å snakke mitt kjærlighetsspråk 😁

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Polen
    Hvilken modell føler du er den beste allrounderen? Eller sett på en annen måte: Føler du en av modellene passer bedre til musikken du spiller mest, enn den andre, OG kan du i så fall leve med «tilkortkommenheten» den modellen måtte ha med tanke på musikk du spiller sjeldnere? Hvis i så fall om og men dette eventuelt er en aktuell problemstilling. På en måte.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    IMG_2252.jpeg

Da mener jeg å ha tatt et valg. Etter god sparring fra @veleik i dag, som hjalp meg til å se (høre) litt klarere hva jeg egentlig ønsker meg av lyd, går jeg mot strømmen og beholder LX 🧡

De er de rette høyttalerne (av disse to parene) i mitt rom, til min musikk. Mest det første. Når jeg en eller annen gang bytter rom, og spesielt om det blir et mer dempet rom, er det overhengende fare for at det blir noe annet. Men her og nå koser jeg meg aller mest med disse.

Takk for mange gode råd og innspill.

Skulle noen være ute etter AN-E SPe HE er det lov å ta kontakt.

IMG_2243.jpeg

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    IMG_2309.jpeg

IMG_2415.jpeg

Konfirmasjon er vel overstått og anlegget er befridd igjen. Umiddelbart etter konfirmasjon kom Covid (selvsagt) og da frister musikk lite for meg. Grubleriene blomstrer imidlertid opp omvendt proporsjonalt med formen og jeg har veeeldig lyst til å høre på SPe HE igjen - når det blir litt mer behagelig å bevege på leddene.

Så nå ligger begge AN-E parene ute for salg. Kanskje første kjøper får avgjøre 😂

Er det innenfor å være så ubestemmelig?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn