Takk for gode innspill igjen
Og spesielt til deg,
@_RoDa_! Liker veldig godt at du er så konstruktiv og detaljert, og utfordrer meg.
Takk. Er mest ment å være erfaringsdeling og ikke så mye utfordring, da.
Må nok si at når dere kommer med en så bastant konklusjon på LX, så tror jeg kanskje at jeg har formulert meg dårlig. Jeg prøvde å formidle at disse to parene er veldig like (naturlig nok) og at forskjellene er subtile. Begge spiller både oppløst og engasjerende. Det er først når de sammenlignes så nært i tid og rom at det kommer godt frem. Det blir helt feil for meg å konkludere så tydelig med at LX er feil, for det er de ikke.
Jeg mener at musikklytting først og fremst skal være gøy. Det er det med begge disse høyttalerne. Begge gir meg tidvis en lykkefølelse når de spiller, men med noe ulik fokus. Vet ikke om jeg skal tørre å bevege meg inn på beskrivelse av disse følelsene, men jeg har opplevd flere ganger i min hifi-historie at det finnes andre og tidvis enda viktigere deler av lydbildet enn oppløsthet for meg. Jeg er bittelitt redd for at SPe trigger intellekt og LX følelser.
Gode poeng. Bastante må vi være når vi skal hjelpe deg med valget. Hjelper ikke med balanse og moderasjon da.
Jeg tror du skriver noe viktig når du forteller om subtile forskjeller. Jeg tror begge disse høyttalerne er såpass gode på alt at det ikke er noe lignende hva som skjer på enklere/billigere/dårlige utstyr der forskjellene kan tippe lyden virkelig i feil retning.
Det siste du skriver, som jeg har satt i fet skrift, er for meg selve kjernen i hobbyen vår. Det som skaper den vanskelige tosidigheten som er i det vi driver med.
Jeg tror det er overførbart til mye annet også. Vil du ha den raskeste bilen fra 0-100 km/t, eller den som gir den beste opplevelsen av akselerasjon når du kjører? Vil du ha de raskeste løpeskoene, eller de som gir den beste opplevelsen av fraspark og responsivitet når du løper med dem? Vil du ha varmegradene i stua servert av en varmepumpe eller en vedovn?
Jeg vil mistenke, avhengig av hvordan du er som type, at de knaggene du skaper i hodet nå ved å sammeligne LX og SPe HE blir med deg videre.
Så handler det kanskje litt om du kommer til å savne mer av hva LX ga når du lytter på SPe HE enn du savner hva SPe HE ga når du lytter på LX?
Eller om du mester den noble kunsten å gi faen.
Skal definitivt sjekke ut basslåten din,
@_RoDa_. Og så håper jeg å finne ut hva «knekk» er. Det har jeg ikke helt forstått
@_RoDa_ det med knekk vil jeg gjerne lære også
Neida, så. Lytt på det knakket, dere. Jeg tror det er den godeste Mr Vasilic som rapper til kassen med knokene sine.
Så når du er vant til "hjemmeknekk" så lytter du på knekket andre stedet og hva du synes.
Men pass litt på, så du ikke får for mye knekkfokus. Det viser historien tydelig ved hva som skjedde den første gangen jeg nevnte knekk.
Livet er ikke bare knekk.
Litt revolver igjen så var det nettopp min opplevelse av presentasjonen fra anlegget til Atle den gangen som, blandet med mine erfaringer og mine forventninger, gjorde meg undrende. Det var ikke så eksplosivt knekk som forventet. Kan ha maaange årsaker. Splite for lavt. Forventningsbias på ville veier.
Men kanskje aller mest at egne erfaringer var basert på et oppsett som hadde for mye kant, for mye kontrast og for congested (liker ikke norsk oversettelse) presentasjon.
Det vittige er at jeg overhodet ikke bryr meg om Vasilic-knekk når jeg skal evaluere egen My-Fi (copyright
@Karmana ).
Der finnes det i stedet rare ting som Joe Bonamassa.
Tuning av klang med rør (og kabler og plassering) er forresten et godt poeng,
@Final. Har allerede jobbet en del med det. Da jeg først satte opp SPe opplevdes det helt uaktuelt. Siden har jeg byttet ut begge signalrørene og likeretterrøret i Meishu, skiftet digitalkabel mellom streamer og dac og signalkabel fra dac. Har også satt høyttalerne nærmere hverandre, da det skjer noe positivt i bassen i mitt rom ved å gjøre det.
Side 91-92 i boken Get Better Sound. Tenker ofte på det og synes han har rett. Kan hende du får mer bass ved å flytte høyttalerne fra hverandre og nærmere veggene, men skal du ha en opplevelse av varmere og mer kropp så er det å flytte høyttalerne nærmere medisinen. (Samt å huske å gi litt mindre toe-in på veien).
Jeg klarte nesten å redde lyden fra Dynaudio Focus 340 ved å trekke de inn mot midten, nesten.
Helt ærlig så tror jeg du vil klare å jobbe frem most pleasing sound uansett hva du velger av LX og SPe HE.
Hvis du ikke har laget for kraftige mentale knagger i hodet som er vanskelige å glemme.
mvh