En må være forsiktig med hva slags musikk en eksponerer ungene for

P

parafinoksen

Gjest
Satte på denne på tull, og ikke bare falt den i smak hos åtteåringen, men den ble lagret som favoritt og spilles nå hyppig o_O Og nå jodles det her i heimen. Må for all del ikke falle for fristelsen å sette på joik eller strupesang ...

1625832820679.png
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Satte på denne på tull, og ikke bare falt den i smak hos åtteåringen, men den ble lagret som favoritt og spilles nå hyppig o_O Og nå jodles det her i heimen. Må for all del ikke falle for fristelsen å sette på joik eller strupesang ...

Vis vedlegget 733379
Og hvordan fan du frem til akkurat den?


På den annen side, strupesang er da ikke så ille?

 
P

parafinoksen

Gjest
Og hvordan fan du frem til akkurat den?
Helt tilfeldig. Skulle bare demonstrere jodling.

Men det er jo litt artig med unger, da. De har jo ikke filter eller «sperrer» som voksne har. Liker de noe, så liker de det bare.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Jeg spilte denne for datteren min da hun var 15-16, hun fikk helt sjokk og digga det vilt... slik jeg gjorde. morsomt å se
16-åringen min likte den italienske Grand Prix vinneren...
Jeg var raskt frempå og påpekte at det var det fryktelig likt 'Rage Against The Machine'....
Lange bilturer er nå helt ok sjøl om hun styrer musikken :)
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Og hvordan fan du frem til akkurat den?


På den annen side, strupesang er da ikke så ille?

Det der er jo helt utrolig. Jeg hørte en tilfeldig sang på Spotify Radio for noen uker siden som jeg et par dager senere hadde fått helt på hjernen. Den surret og gikk dag og natt. Jeg prøvde alle mulige søketriks for finne den på Spotify og Tidal uten hell.

Og så ramler jeg tilfeldigvis over den her. Takk så mye, da har jeg endelig fått det spøkelset ut av verden :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Har heldigvis roet seg litt med jodlingen. Fikk ungene over på Knutsen og Ludvigsen (ungene mine er polske, så K og L er helt ukjent naturligvis), og må si mye av musikken deres er overraskende bra komponert og produsert.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Og der hersker det ingen tvil, parafinoksen! IMO holdt K & L et høyt musikalsk nivå på sine utgivelser! Har en del fra dem, og koser meg med musikken sånn innimellom!😀
Ellers har Mari Boine mye fin musikk, og med joiking!( Hvis du da ikke setter igang en "langvarig joik" i familien - alt til sin tid!) Mvh ToreP
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.215
Torget vurderinger
1
Jeg spilte denne for datteren min da hun var 15-16, hun fikk helt sjokk og digga det vilt... slik jeg gjorde. morsomt å se

Dengang rockeband hadde trøkk og vokalistene hadde stemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Fun fact: Noddy Holder var en av kandidatene til ny vokalist i AC/DC etter Bon Scotts bortgang. I stedet ble det en relativt ukjent vokalist fra et relativt ukjent band.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
En for meg skjellsettende oppdagelse som barn/tenåring var da jeg fikk tanken om at grunnen til at jeg likte rocken jeg hørte på i gutterommet måtte være at de som spilte/lagde musikken elsket den selv også, det var jo derfor de spillte den! Enkelt og sant.
 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
Då eg var rundt 6 år spelte min mykje eldre bror Zappa’s «Broken Hearts Are For Assholes» til meg og eg vart hekta med ein gong. Spesielt siden ordet «Asshole» gjekk om og om igjen og sjølvsagt fekk eg forklart kva det betydde. Sheik Yerbouti vart så ein del av min barndoms Soundtrack og gjekk parallelt med Hakke Bakke Skogen. Sikkert koselig for resten av familien att eg spradet rundt og sang »you’re an asshole, you’re an asshole» 😂
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då ungane vakna tidleg, slik dei gjer i ein viss alder, tok eg dei på fanget og spelte vinyl for dei. Alle sjangrar, utanom jazz. No er dei harmoniske vaksne med fast jobb og høg løn, så dette har vore velukka.
Men eg lurer på kva som hadde skjedd om eg hadde spelt jazz......
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.536
Antall liker
13.843
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Då ungane vakna tidleg, slik dei gjer i ein viss alder, tok eg dei på fanget og spelte vinyl for dei. Alle sjangrar, utanom jazz. No er dei harmoniske vaksne med fast jobb og høg løn, så dette har vore velukka.
Men eg lurer på kva som hadde skjedd om eg hadde spelt jazz......
Eg fekk kjeft av kona når eg spelte Tom Waits for ungane når dei var små. Men dei fekk alt; Jazz, klassisk, rock, ...
Det vart folk av dei og. :)

Peder
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.134
Antall liker
7.763
Sted
Oslo
Husker jeg pleide å skremme livskiten ut av lillebror med å spille Ole Paus :Nå kommer jeg og tar deg, på full guffe
 
Topp Bunn