En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Jeg er også litt flau nå..... Har frem til nå trodd det er Sandringham du spiller på... :-[

    R
    En Sandringham skjemmer ingen... men her går det i Kensington ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Teknisk om biwiring:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15138.msg302274#msg302274

    "Ved biwiring oppnår man litt lavere impedans i kabelen akkurat rundt delefrekvensen. Dette medfører litt høyere nivå rundt delefrekvensen. Så lenge kabelimpedansen er mye lavere enn høyttalerimpedansen er denne nivåøkningen svært liten.
    Ved alle andre frekvenser er det så og si ingen forskjell."

    Kan endringen du opplever skyldes lavere nivå rundt delefrekvens, ca 1100Hz? Og at du derfor opplever f.eks 2000Hz som råere siden det nå ligger høyere i nivå enn 1100Hz?
    R
    RoDa du kommer med en interessant forklaring, som jeg opplever meningsfull i forhold til det jeg hører. Det er som om stemmer kommer noe mer frem i lydbildet. Det er den samme dypbassen men øvre bassregister er ikke så fremtredende. I sin helhet gir det et preg av at et syltynt slør er tatt vekk, som om lyden slipper noe mer fra høyttaleren og at det hele er litt mer transparent. Jeg tror jeg liker endringen, men kjenner den nevrotiske ambivalensen ved at lydbildet har blitt 1 % mer hifi-ish ::) Jeg vil jo at anlegget primært skal groove og funke 8) Foreløpig kjenner jeg det som at endringen er så liten at det er mot det bedre.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Kjenner godt den anmeldelsen. Takk for påminningen om det Ivor Humphreys skriver om single vs biwiring av denne høyttaleren. Jeg har tidligere tenkt at det han skriver om dette er avhengig av resten av oppsettet hans og at det er vanskelig å generalisere slike erfaringer til andre oppsett. I tillegg så tester han ikke den nye utgaven av Kensington, SE utgaven som jeg har, som nettopp er optimalisert i delefilteret. Men uansett, det er interessant at han vektlegger dette i en anmeldelse.

    Det gjenstår for meg å teste biwiring, men er usikker på hvor interessert jeg er i det gitt prisen på noe slikt. På grunn av oppsettets plassering i min stue (elektronikk står på sidenveggen), må høyttaler kablene være på 7 meter: det blir ganske dyrt med god biwiring da.
    Ellers synes jeg forsidebildet til HifiNews i dette nummeret er verdt et gjentrykk her i denne tråden. Kult bilde 8)
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kom over nok et rått bilde av Kensington fra et asiatisk hifi blad. Kan ikke dy meg, legger det ut her. ;)
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det siste tweaket, som Ti Kei og RoDa veiledet meg i, har virkelig satt i gang nevrosen (dere er selvfølgelig fullstendig fritatt for ansvar for å aktivere en sart sjels indre demoner ::)). Jeg er utrolig ambivalent etter at jeg koblet høyttalerkabelen internt forbi koblingene for biwiring. På det beste låter det mer transparent, lyden slipper mer fra høyttalerne og holografien er blitt tydeligere. Svakheten er at bassen har blitt kraftigere i bånn men magrere der mye av groovet sitter. Jeg tror det jeg hører passer med forklaringen RoDa ga om den lydmessige effekten av en jumper.

    Uansett, anlegget har blitt bedre på hifi-parametere, men det er jo ikke sikkert det var dette jeg ville ha mer av :-\

    Men så begynte jeg å eksperimentere med plasseringen av lytteposisjon. Jeg fant at etter endringen så ble lydbildet mer integrert hvis plassert meg med nesten en halv meter lengre avstand til høyttalerne. Så kom jeg på det jeg alltid har erfart ved endringer i lydbildet, som skyldes ny komponent eller tweak, at jeg må på ny jobbe med centimeterne på høyttalerplassering. Så nå har jeg brukt hele kvelden på å flytte en cm hit og dit. Det blir stadig bedre, men jeg tror faktisk jeg må skru det hele tilbake og sette de på gammel plassering å se om ikke det gamle oppsettet med jumper låt mer groovy. Det kommer oppfølging…
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dypbass gir ikke nødvendigvis mer "groovy" lydbilde.. ;)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    1.473
    Hei Oslo2,

    etter å ha vært sporadisk besøker av tråden din en stund er det én ting som slår meg som en slegge; jeg har ikke engang overfladisk kjennskap til brorparten av artistene/skivene du trekker frem. All den tid du fremstår som genuint opptatt av musikk får dette meg til å føle at jeg muligens går glipp av noe, eller at jeg i hvert fall bør låne øre til noe av det du hører på. Derfor tenkte jeg å komme med et lite ønske;
    kunne du vært så aller elskverdigst å listet opp et sted mellom én og fem skiver du er aller mest glad i ? Slik at jeg får et lite innblikk i din musikalske verden.

    Robert, Oslo3.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Roberten: Hyggelig med din interesse! Hvis du leser de første trådene, finner du mitt forsøk på å liste opp et utvalg av min favorittmusikk. Tanken da var at jeg ville vise spennet av musikk jeg lytter til og som jeg hadde som et kriterie at anlegget jeg kjøpte skulle kunne spille på en engasjerende og musikalsk måte. For meg er det musikk først, så lyd. Jeg kan digge musikk på iPod, på anlegget i bilen, på Tivoli radioen på kjøkkenet. Jeg tenker at musikk langt på vei er en indre greie, og dersom musikken berører så vil den igangsette en "indre konsert" som låter hinsides bedre enn de beste hifi-oppsette eller sågar live musikk. Når det er sagt, så kan jeg godt like et anlegg som spiller musikk så troverdig, innlevd, emosjonelt og dansbart som mulig. I de første trådene nevnte jeg en rekke artister, som har ymse innspillingskvalitet på skivene sine som jeg mente anlegget mitt måtte kunne spille kult. Noen av de artistene jeg har mye av er: David Sylvian, Joni Mitchell, Prince, Marvin Gaye, Keith Jarrett, van Morrison, Daniel Lanois, John Coltrane, Anour Brahem, Maxwell, Sade, D'angelo, Thomas Dybdahl, Miles Davies, Arvo Pärt, Jan Garbarek. Ellers digger jeg en masse annet, som jeg ikke har samme trofaste stayerevne til å følge opp over årene.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Dypbass gir ikke nødvendigvis mer "groovy" lydbilde.. ;)
    Det er jo akkurat det jeg sier; at det økte trøkket i de laveste frekvensene med noe mindre skyv i mellombassen har bidratt til mindre groove. Dette er ikke min sterke side, men jeg tror at groovet sitter mye i skyvet i frekvenseleie 150-300. I tillegg lurer jeg på om ikke mye av PRaT ligger helt opp mot 1000 hz, nettopp der RoDa forklarte at uten jumper vil bli noe roligere mens mellomtonen blir mer fremtredende. Dette ble kanskje ikke helt klart, men jeg forsøker å analysere meg frem til endringen etter at jeg koblet høyttalerkabel direkte inn i høyttaleren.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Må bare presisere litt. Jeg har ikke forklart dette, jeg har linket til en forklaring av teknisk art som muligens kunne antyde at biwiring gir en hørbar effekt. Dersom jeg tolker forklaringen rett, så er dette minimal forskjell og den opptrer kun ved delefrekvensen.

    Selv kjører jeg biwiringskabler, som jeg bygget om fra singlewiring. Kablene mine har en tykkere leder til bass/mellomtone og en tynnere til diskant.

    Mine Usher Tiny Dancer har delefrekvens på 2kHz.
    Jeg synes det låt litt mer frempå og "tøffere" med biwiring enn singlewiring, men dette er så minimalt at jeg sliter med å kunne si at "sånn er det".

    Det du hører må da være med eller uten jumpere? Siden du ikke går fra bi til single?
    Altså at du rett og slett liker lyden av jumperne, mer enn du liker lyden av ikkeno?

    Jeg ville koblet tilbake, og så eksperimentert med forskjellige tilkoblinger.
    Inn på bass, jumper til diskant
    Inn på diskant, jumper til bass
    Krysset, altså pluss inn på diskant og minus inn på bass. Jumper fra diskant til bass, og fra bass til diskant.

    R
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Oslo2 skrev:
    Karma skrev:
    Dypbass gir ikke nødvendigvis mer "groovy" lydbilde.. ;)
    Det er jo akkurat det jeg sier; at det økte trøkket i de laveste frekvensene med noe mindre skyv i mellombassen har bidratt til mindre groove. Dette er ikke min sterke side, men jeg tror at groovet sitter mye i skyvet i frekvenseleie 150-300. I tillegg lurer jeg på om ikke mye av PRaT ligger helt opp mot 1000 hz, nettopp der RoDa forklarte at uten jumper vil bli noe roligere mens mellomtonen blir mer fremtredende. Dette ble kanskje ikke helt klart, men jeg forsøker å analysere meg frem til endringen etter at jeg koblet høyttalerkabel direkte inn i høyttaleren.
    Ja, det var akkurat det du sa. Jeg ville bare uttrykke min enighet. Denne vanskelige balansegang har jeg erfart med mitt eget anlegg. Det krever en del jobb om man skal ha i pose og sekk, uansett hvor mange og store elementer man måtte ha til rådighet. Nå har jo jeg den fordelen at jeg har råvarene som trengs for både dypbass og groove, sammen med justeringsmuligheter av dette. Om jeg likevel måtte velge, valgte jeg uansett groove foran dypbass.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Må bare presisere litt. Jeg har ikke forklart dette, jeg har linket til en forklaring av teknisk art som muligens kunne antyde at biwiring gir en hørbar effekt. Dersom jeg tolker forklaringen rett, så er dette minimal forskjell og den opptrer kun ved delefrekvensen.

    Selv kjører jeg biwiringskabler, som jeg bygget om fra singlewiring. Kablene mine har en tykkere leder til bass/mellomtone og en tynnere til diskant.

    Mine Usher Tiny Dancer har delefrekvens på 2kHz.
    Jeg synes det låt litt mer frempå og "tøffere" med biwiring enn singlewiring, men dette er så minimalt at jeg sliter med å kunne si at "sånn er det".

    Det du hører må da være med eller uten jumpere? Siden du ikke går fra bi til single?
    Altså at du rett og slett liker lyden av jumperne, mer enn du liker lyden av ikkeno?

    Jeg ville koblet tilbake, og så eksperimentert med forskjellige tilkoblinger.
    Inn på bass, jumper til diskant
    Inn på diskant, jumper til bass
    Krysset, altså pluss inn på diskant og minus inn på bass. Jumper fra diskant til bass, og fra bass til diskant.

    R
    RoDa: Ikke vær så beskjeden da. Du har uansett gitt det beste meningsgivende perspektivet på det jeg hører. Godt nok for meg. Jeg skal ta å eksperimentere litt med å sette det tilbake med jumpere. Så her kommer det en oppfølging av småeksperimentering inn i den audiophila nevrosas ambivalens (fritt oversatt; blir aldri fornøyd med tweaking når en først har begynt) ::)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Oslo2 skrev:
    Karma skrev:
    Dypbass gir ikke nødvendigvis mer "groovy" lydbilde.. ;)
    Det er jo akkurat det jeg sier; at det økte trøkket i de laveste frekvensene med noe mindre skyv i mellombassen har bidratt til mindre groove. Dette er ikke min sterke side, men jeg tror at groovet sitter mye i skyvet i frekvenseleie 150-300. I tillegg lurer jeg på om ikke mye av PRaT ligger helt opp mot 1000 hz, nettopp der RoDa forklarte at uten jumper vil bli noe roligere mens mellomtonen blir mer fremtredende. Dette ble kanskje ikke helt klart, men jeg forsøker å analysere meg frem til endringen etter at jeg koblet høyttalerkabel direkte inn i høyttaleren.
    Ja, det var akkurat det du sa. Jeg ville bare uttrykke min enighet. Denne vanskelige balansegang har jeg erfart med mitt eget anlegg. Det krever en del jobb om man skal ha i pose og sekk, uansett hvor mange og store elementer man måtte ha til rådighet. Nå har jo jeg den fordelen at jeg har råvarene som trengs for både dypbass og groove, sammen med justeringsmuligheter av dette. Om jeg likevel måtte velge, valgte jeg uansett groove foran dypbass.
    Ja, da har vi de samme erfaringene. Og kanskje noen av de samme preferansene: groove og PRaT kommer høyt i verdihierarkiet.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Den subtile og subjektive kunst

    En mulig tittel på tweaking. Det er små variasjoner som bidrar til endringer i den kvalitative opplevelsen av lyd. Nå har jeg koblet høyttalerkablene tilbake til utgangspunktet: fra forsterker til diskant, og så jumper ned til bass. Lyden klikket tilbake til det jeg var kjent med. Etter at jeg koblet om slik at jeg unngikk jumper opplevde jeg jo lyden som mer transparent og holografisk. Med det siste fulgte det en opplevelse av mer rom rundt hvert instrument, som om rommet ble større. Men jeg skrev vel også at jeg syntes jeg mistet noe i bassen. Nå som jeg har koblet tilbake er PRaT faktoren (fun factor) tydeligere igjen og ikke minst klangfargene i bassen er tilbake. Helheten i lydbildet virker også noe mer levende og med tetthet (density). Med andre ord, jeg synes Tannoy'ene nå er mer balansert, behagelige og morro å lytte til. Fremfor å fokusere på detaljer (som selvfølgelig fortsatt er der men ikke i framsetet) så er det rikere klangfarger og fylde - mer magi :)

    Jeg synes dette er litt snålt; da det nok en gang kanskje illustrerer at det enkleste er ikke nødvendigvis det beste i hifi. Jeg tror det har med at et anlegg ikke presenterer en faksimile av et opptak av en musikalsk begivenhet, men at et anlegg skaper en illusjon av tilstedeværelse. På grunn av at et anlegg handler om å skape illusjoner, vil de virkemidler som spiller på følelsene til lytteren være det som fungerer best i lengden. Dessverre har jeg erfart at mange av parametere som verdsettes innen hifi miljøet (som detaljer og nøytrallitet), kan være morsomme men akk så slitsomme og trøttende i lengden.

    Videre synes jeg den forklaringen RoDa viste til når det gjelder en jumpers mulige innvirkning på energi som når frem til delefilteret - at tverrsnittet på kablene bidrar til en fokusering rundt delingen mellom høyttalerelementene -gir mening til at jeg liker best oppsettet med bruk av jumper.

    Vel, vel... dette er kanskje helt private tanker, men det er nå slik det har endt opp etter erfaringer med/uten jumper med dagens kabler.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kom på at jeg kunne jo skrive veldig mye enklere om endringen i lydbildet nå som jumperen er på plass igjen: jeg tar meg i spille mer luft -trommer, -bass og -gitar 8)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tråden har vært stille en stund, men musikklyttingen er stadig aktiv :)

    Har i det siste blitt nysgjerrig på å tweake kabler. Har fått inn en Audio Metallurgy "Zero" signalkabel som virker lovende, men den må spilles litt mer inn. Har bestilt et sett til med disse signalkablene. Jeg vil komme tilbake til erfaringer etter hvert. Har også kjøpt noe Audioquest som jeg skal teste og vil melde inn erfaringer på.

    Ellers fikk jeg nettopp noen bilder av deler av stua. Det ble tidligere etterspurt helhetsbilder av anlegget i stua. Jeg forsøkte meg med noen bilder med mitt dårlige kamera, noe som ikke ble så vellykket. Disse er kanskje hakke bedre, så legger de ut.
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en tråd jeg fant særs interessant. Jeg har veldig sans for Jeff Day sin stil som anmelder av hifi. Har fulgt hans artikler og de er ofte velskrevet og etter mine preferanser god prioritering med å sette musikalsk formidling først. At jeg endte opp med Leben er nok ganske inspirert av hans anmeldelse av denne forforsterkeren mens han var hos 6moons. At han nå også går hen og kjøper et par Tannoy (han gir inntrykk av at han har kjøpt de og ikke bare skal anmelde de) og er henrykt var morsomt.

    http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hug&m=146563
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset Brasse, kjente ikke til den siden. Nydelige de Tannoy Autographs :-*
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Om du skulle få oppgraderingssyka så er de velvillige til å sende / frakte til Norge 8)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror mine Kensington blir for livet. Dersom jeg skal oppgradere, må det bli modellen Jeff Day leker seg med og da... må vel både kona bearbeides til å like at høyttaleren er det største møbelet i hele leiligheten og jeg må vel få meg større stue :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Oslo2 skrev:
    Jeg tror mine Kensington blir for livet. Dersom jeg skal oppgradere, må det bli modellen Jeff Day leker seg med og da... må vel både kona bearbeides til å like at høyttaleren er det største møbelet i hele leiligheten og jeg må vel få meg større stue :)
    Tja, skal vi gi det en 3 - 5 år, så er du der ;) ;D

    Forøvrig meget pent og hyggelig i stuen, din, Oslo2, det er et godt sted for musikknytelse :)

    Musikk, ja. I romjulen har jeg hørt en del på Yeah Yeah Yeahs plate It´s Blitz!

    New York-rockere som har laget en bemerkelsesverdig poporientert plate, med gode melodier.

    og Fever Ray



    Fever Ray er Karin Drejer Anderson, den ene halvpart av electronica-duo The Knife. Elektronisk, særegent og (etterhvert) innsmigrende. To av mine favoritter fra i fjor :)

    Dette er nok på siden av det du liker, men tror du vil ha sansen for noe av det.

    En plate som jeg tror er mer i din gate er The XX



    Fire 20-åringer med en debut-plate med avdempet og melodiøs indie med en ingrediens R & B.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Takk for tipset Brasse, kjente ikke til den siden. Nydelige de Tannoy Autographs :-*
    Om du søker litt her på hifisentralen så tror jeg du finner en besøkstråd fra Erling Nebys kontor. Han har et par slike stående.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    Tja, skal vi gi det en 3 - 5 år, så er du der ;) ;D

    Forøvrig meget pent og hyggelig i stuen, din, Oslo2, det er et godt sted for musikknytelse :)
    Takk for det atonal. Det kan jo være du har rett i at disse store dyrene av Tannoy høyttalere kan lure seg inn i stuen min en dag, men tviler faktisk på det. Jeg har hørt de og de er utrolig bra, men selve magien ved dem er tilstede i alle modellene med allnico magnet og pepperpot horn. Så det må mye plass, og mange penger og en utrolig hifi interessert kone før Westminister kommer hjem til meg.

    Ellers virker dine musikktips interessante. Anderson sin plate har jeg hørt godt om fra flere. Ta det med deg hit så tar vi en seanse.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Wergeland skrev:
    Oslo2 skrev:
    Takk for tipset Brasse, kjente ikke til den siden. Nydelige de Tannoy Autographs :-*
    Om du søker litt her på hifisentralen så tror jeg du finner en besøkstråd fra Erling Nebys kontor. Han har et par slike stående.
    Den tråden har jeg lest. Utrolig fine disse kjempene av dine småtasser!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har tenkt å ta opp igjen tråden etter hvert. Har flyttet til ny leilighet siden sist. Og har fått optimalisert strømtilførselen med to egne kurser, forbedret stigeledning til leiligheten. Leiligheten er også blitt lydisolert (med tanke på musikk 8)). Men jeg må jo gjøre meg erfaringer med plassering osv. Kommer nok med bilder med tid og stunder.

    Ellers digger jeg denne for tiden:
     

    Vedlegg

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Kjekt å se at en så positiv tråd som dette blir aktiv igjen! ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Karma: Takk for inspirasjonen til å komme på banen her på forumet :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kona og jeg har kjøpte en rDac til felles julegave. Den lover bra. Helt grei lyd rett fra boksen på Wimp (med høyeste oppløsning). Men er spent på hvordan den går seg til over tid. Har også begynt å sjekke mulighetene for tweaking. Har vel lyst på en ekstern TeddyrDacPS, men venter vel til den er blitt spilt inn. Kom gjerne med tips om bra tweaking.
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det litt for mange ting som skjer i anlegget til at jeg helt kan vite hva som skaper lydsignaturen; om det er rommet, kilden eller nye kabler. Har fått låne, fra de hyggelig gutta på Stereofil, LFD biwire kabel til testing. Dette er solid-core kobber både til bass og diskant. Skal få låne utgaven med sølv til diskant og kobber til bass senere. Merker at de ikke er helt innspilt ennå. Men for den som er interessert kommer det beskrivelser av inntrykk fra det nye hjemmet med Tannoy oppsettet :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    God jul til alle med audiophila nevrosa, fra en med samme nevrose selv.

    Vi får håpe julen stilner våre krav til god lyd, og at vi evner å stille lytte til normale julesanger på "elendige" anlegg ::)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Godt å se deg back-in-business. Ny kåk? Nytt rom? Kult. Her går det i Kanye West for tia, God jul!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk, er veldig fornøyd med ny leilighet. Men er nå nevrotisk i gang med å finne optimal plassering av høyttalere. Nesten så jeg nøler med å begynne. De er plassert der de skal stå, men gnikking med 1 cm den veien, for så 3 cm den veien, og deretter litt tilbake til utgangspunktet, for så å være misfornøyd og 2 cm 4. vei, før de plasseres på 203. mulighet, osv. Dere kjenner opplegget; det uendelige lange og trøttsomme arbeidet med å få høyttalere til å spille med et rom og ikke mot det. Samtidig har jeg et problem med at vi endelig har fått varme i gulvene (noe som er skikkelig hverdagsluksus), men da er det visstnok ikke anbefalt med teppe; og det er noe dritt for et teppe kan være en fantastisk tweak.

    Har også fått meg Kanye West sin nye, men har ikke hørt ordentlig på den. I følge dagspressen så er dette plata! Det veier tyngre at du digger den Mbare, skal sjekke den ut ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har en liten pause fra nyttårskalkunen og Pinet Noir: ønsker der alle godt nytt år ;)
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Det hadde vært veldig gøy å få høre litt hvordan det går med høyttalerne og musikken i nye omgivelser :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk for det. Har hatt litt for dårlig tid i det siste - mye jobb og fortsatt utbygging av leilighet. Men jeg skal komme sterkere tilbake :)

    Holder også på med å bytte ut forforsterkeren. Kommer også tilbake om det.

    Opera: vi snakket jo også om å lytte på hverandres oppsett. Det ville være fint å få til. Hvordan trives du med Kensington? De er ikke så værst, eller hur ;)
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    De er utrolig musikalske! Kensington høyttalerne vil være med meg lenge ;D Jeg er definitivt frelst og har blitt veldig god på luftgitar/trommer etterhvert, hehe.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg igjen i luft-spilling. Spesielt mye lufttrommer ;D

    Kult at de matcher bedre med rommet ditt enn Yorkminster.

    Vi må ta en besøksrunde senere.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Oops :eek: når har jeg tatt sjangsen jeg kanskje kommer til å angre på :'(

    Har solgt Leben til en svært hyggelig kar i Bergen - jaerbo. Han kjenner den godt fra før, så han vil sikkert ta godt vare på den.

    Det er vemodig å sende den fra meg, da begrunnelsen for salget ikke har vært at jeg har savnet noe ved den. Så det er et av disse irrasjonelle audiophile nevrose valgene ::)

    Men jeg har jo lagt inn en bestilling på noe annet fint: noe som har vært et drømmeobjekt over lang tid. Har tro på den, men vi får se. Gleder meg ;D Noen av dere som har fulgt tråden min tidligere husker kanskje at jeg mener at en god forforsterker kan utgjøre selv hjerte i et anlegg. Den kan være det som står for den emosjonelle fortolkningen som gjør forskjellen fra et anlegg som avspiller musikk og et anlegg som spiller musikk ::) Jeg kan jo ikke det tekniske i dette, det er tatt helt ut i fra et subjektivistisk fortolkende ståsted - så for en objektivist er det vel ikke mye verdt, disse bekjennelsene :-[

    Så nå må jeg vente, og vente og vente - før musikkens livssmerte kan velte ut i mitt hjem igjen:-\
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Mens jeg venter på drømmeobjektet vil jeg savne å høre på denne plata, ny for meg. Kan anbefales ;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn