En nybegynners hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Kult prosjekt :)
    Hvordan gjør du det med ventilasjon av projektor-boksen?
    Takk :)

    Det blir hengt opp 2x75mm rør som går ut til naborommet sammen med noen vifter. Håper det holder til lange kvelder med film :)
    Vurderte å kjøre rør rett ut, men redd det fort kan oppstå fukt og kondens da.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Blir nok satt opp både-og slik at det er muligheter for å "Ta av" når muligheten oppstår. Det er jo ikke nødvendig å spille 150db til enhver tid, men ønsker å begrense lyden så mye som mulig. Rumperistere er nok en god ide, så blir nok montert i sofaen :)

    Har startet opprydding av rommet. Det er med "Denne kan ikke kastes", så en transporter ble helt full før vi måtte gel igjen. Fant alt fra to til hestekjerre.

    P.d.d. er det 70cc, så blir å sette en 2x8 på hver side som skal legges på veggen som lektes ut, dette skal ifølge tabellen gå akkurat, men ettersom det blir 60cc etterpå og 2stk 2x8 + gamle bjelkelaget vil det bli mer en sterkt nok :)

    Foreløbig (forenklet) plan:
    Vis vedlegget 678045
    Bakre rom tenkes som teknisk rom, og vil nok få en smal dør bak lerret om det lar seg gjøre.
    Stolene vil bli hevet 20cm for å komme over sofa.
    Du får dårligere lyd med den væg til teknikerrum.
    Jeg vil foreslå at du dropper væggen fordi størrelse af rummet betyder så meget for lyden specielt bassen.
    Jeg har designet mit Lytterum, hvor der kom en væg adskillelse, som ikke var et teknikerrum men en gæsteindgang. Væggen var bygget med 2x13 gipsplader på flexible stålregler. Havde været bedre med træskelet og gips/krydsfin'er.
    Det var meget besværligt at fjerne. El arbejde mm.
    Men hvilket løft af lydens kvalitet. Det er nemt at gøre et rum mindre, men så besværligt at gøre det større.
    Hvis det er et must med en væg, er der andre muligheder.
    Jeg ville bruge SMT Svanå Teknik V wings die som adskillelse. Bassen vil vandre igennem og se rummet som større. Lidt højere i frekvens vil lyden blive diffusineret og væggen vil være lydmæssigt væk.
    En anden mulighed er at placere en dæmpe væg. Her bør rummet først måles, hvor den skal placeres. Det kunne være ved 150 cm fra bagvæggen med en 5-10 cm tykkelse. Placeret rigtigt, kunne det være som du har placeret 150 cm Rockwool på Bagvæggen, for at dæmpe bassen.
    Det kunne også være en kombination af SMT Svanå Teknik V wings die placeret foran. Det er så klart bedre end at gøre rummet mindre.
    Det er så ærgerligt at pille en væg ned, men det var det værd.
    Jeg så at du bruger 8 " træ. Det er godt. En væg skal være stærk, så 8 ", 10" og 12" er godt.

    Skulle jeg bygge i dag ville jeg bruge et lag gips og et lag krydsfiner.
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Du får dårligere lyd med den væg til teknikerrum.
    Jeg vil foreslå at du dropper væggen fordi størrelse af rummet betyder så meget for lyden specielt bassen.
    Jeg har designet mit Lytterum, hvor der kom en væg adskillelse, som ikke var et teknikerrum men en gæsteindgang. Væggen var bygget med 2x13 gipsplader på flexible stålregler. Havde været bedre med træskelet og gips/krydsfin'er.....
    Hei, Takk for innspill.
    Det er dessverre slik at veggen "må" stå der. Rommet bak skal brukes til bod samt teknisk. veggen ble bygd i 3", men skal stives av ytterligere når jeg har fått på plass dør fra gang. Planen var å bruke hele lengden av rommet, men ettersom det er både pipe, lav takhøyde og bærevegg ble planen justert ned. 😕

    Når dør fra gang til teknisk/bod kommer på plass tenker jeg å bygge baffelvegg bak lerret. Slik det er nå spiller rommet greit. Det er fortsatt mye justeringer som må til, men jeg har enda ikke merket noen voldsomme peak eller drop i frekvenser på de få testene jeg har hatt. Sammenlignet med forrige rom er det betydelig oppgradering. :)

    Det skal sies at om det er mulig og trengs kan jeg kanskje flytte veggen lenger inn i teknisk rom om det ikke blir komplikasjon med døren ut til gangen. Jeg må dessverre bare se hva de får til mellom rør og slangene som går der.

    Edit: sjekket tråden din. De diffuserene ser helt fantastiske ut. Er de DIY eller ferdigbygd? Kan ikke se mye på nettsiden til SMT ang desse
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kender godt at man må gå på kompromis.
    Ja det er dem jeg nævnte er nogle man selv samler. Da de er i pap, er de nemme at have med at gøre, da de ikke er tunge. Jeg har også fra samme SMT nogle der er tunge i MDF og er færdige samlet. Men de er så naturligvis dyrere.
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Jeg kender godt at man må gå på kompromis.
    Ja det er dem jeg nævnte er nogle man selv samler. Da de er i pap, er de nemme at have med at gøre, da de ikke er tunge. Jeg har også fra samme SMT nogle der er tunge i MDF og er færdige samlet. Men de er så naturligvis dyrere.
    Finnes det noen byggetegninger for desse?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager å blande meg inn her, men jeg foreslår at herr Palvig snart kan moderere seg selv litt angående sin misjonering for Svanø vingene.
    Det fremstår som at det ikke finnes noen sammenheng hvor disse diffusorene ikke vil løse alle problemer som kan oppstå.
    Nå skal de tilogmed brukes til å bygge et teknisk rom...!

    Vanligvis holder jeg kjeft om dette, men siden Mr.Ullaland i overskriften omtaler seg selv som en nybegynner, så tillater jeg meg å protestere.
    Greit nok at det er åpenbart at du elsker alt som kommer fra Svanø, men den konstante misjoneringen for disse til hvem som helst, for å fikse ethvert behov i en hvilken som helst sammenheng, begynner å fremstå som noe som ligner mest på blind religiøsitet kombinert med pågangsmotet til en selger av pyramidespill-produkter.

    Dette minner egentlig litt om de som ber om tips om sitt første anlegg, og får umiddelbart tips om at det første steget, er å finne en god strømkabel.
    Sånt er ikke greit, ihvertfall ikke etter mitt personlige regelsett.

    Beklager forstyrrelsen.

    Carry on.
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Beklager å blande meg inn her, men jeg foreslår at herr Palvig snart kan moderere seg selv litt angående sin misjonering for Svanø vingene.
    Det fremstår som at det ikke finnes noen sammenheng hvor disse diffusorene ikke vil løse alle problemer som kan oppstå.
    Nå skal de tilogmed brukes til å bygge et teknisk rom...!

    ...
    De blir nok litt voldsomt å bygge teknisk med, men noe må jeg ha for å dekke ventilasjonsrør. Rommet hadde en veldig fin lyd frem til jeg hang opp rør, da kom det noe fæl klang. Det blir for liten plass til å kle de helt inn, så får prøve diffusere først :)

    Syncrolux har en fin link, så nå blir det å handle inn litt XPS plater :)

    Takk for tilbakemeldingene og tips :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det er resonans fra tynne metallrør som lager klangen, så kan det være mer effektivt å kle de inn i noe dempemateriale som er klistret rett til selve røret for å ta knekken på vibrasjonen.
    Nå kjenner jeg ikke til så mye slike varianter, men om man f.eks tenker på tynne bitumenmatter, så er de jo vanligvis svært effektive til slike ting. Det finnes sikkert masse annet som kan gjøre dette også. Men de kan altså klistres på rørene for å dempe vibrasjonene.
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Dersom det er resonans fra tynne metallrør som lager klangen, så kan det være mer effektivt å kle de inn i noe dempemateriale som er klistret rett til selve røret for å ta knekken på vibrasjonen.
    Nå kjenner jeg ikke til så mye slike varianter, men om man f.eks tenker på tynne bitumenmatter, så er de jo vanligvis svært effektive til slike ting. Det finnes sikkert masse annet som kan gjøre dette også. Men de kan altså klistres på rørene for å dempe vibrasjonene.
    Det er plastrør og en grusom resonans. Tenker jeg må prøve å skaffe noe tungt og tynne matter som kan limes på. Antar det meste av gummi kan gjøre nytten(?)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    er det mykt og tungt og kan limes på, så du får overført vibrasjoner skikkelig, så hjelper nesten alt
    du kan teknisk sett pakke inn hele røret i et moderat tykt lag medister, og det ville funka helt strålende. Så ta det du synes virker hensiktsmessig.

    jeg brukte bitumen som eksempel, siden det er lett å få tak i og et produkt som allerede brukes en hel del til slike ting, men det er mulig det ikke er hva du føler virker riktig for deg. mulighetene er mange.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Beklager å blande meg inn her, men jeg foreslår at herr Palvig snart kan moderere seg selv litt angående sin misjonering for Svanø vingene.
    Det fremstår som at det ikke finnes noen sammenheng hvor disse diffusorene ikke vil løse alle problemer som kan oppstå.
    Nå skal de tilogmed brukes til å bygge et teknisk rom...!

    Vanligvis holder jeg kjeft om dette, men siden Mr.Ullaland i overskriften omtaler seg selv som en nybegynner, så tillater jeg meg å protestere.
    Greit nok at det er åpenbart at du elsker alt som kommer fra Svanø, men den konstante misjoneringen for disse til hvem som helst, for å fikse ethvert behov i en hvilken som helst sammenheng, begynner å fremstå som noe som ligner mest på blind religiøsitet kombinert med pågangsmotet til en selger av pyramidespill-produkter.

    Dette minner egentlig litt om de som ber om tips om sitt første anlegg, og får umiddelbart tips om at det første steget, er å finne en god strømkabel.
    Sånt er ikke greit, ihvertfall ikke etter mitt personlige regelsett.

    Beklager forstyrrelsen.

    Carry on.
    Det ser ikke ud til at du har forstået det, der var essensen i det. Det er ikke at købe SMT nødvendigvis, men overveje problemet, uden væg. Når væggen er bygget, står den der så og er besværlig at fjerne.

    I det konkrete tilfælde er det så ikke aktuelt for trådstarter, har det vist sig.

    Der findes mange forskellige diffusere typer. Nogle kræver en specifik afstand for at give den rigtige lyd. Nogle skulle have været dybere, hvis afstanden er til det, for at gå langt nok ned i frekvens.

    Men du kan jo bare udskifte ordet SMT Svanå Teknik med en anden slags diffusere, du ved vil virke i stedet for. Det mente jeg var klart.

    Jeg har haft Hofa diffusere og fra SMT Svanå Teknik hjemme og lytte til og kender så godt. Da Svanå var bedst, er det den jeg anbefaler, hvilket jeg finder mest naturligt.
    Hvis man gør et rum mindre, hsr man de problemer som et mindte rum har. Er det større, vil det have færre problemer. I stedet for at placere dæmpemateriale/diffusere (for at gøre rummet større), i det formindskede rum, kunne man jo i nogle tilfælde undgå at gøre rummet mindre, og alligevel have en adskillelse.

    Det var min intension med mit indlæg. Jeg har ikke noget med SMT Svanø Teknik at gøre, udover at bruge deres produkter med godt resultat.
    Jeg foreslog også en absorberings "væg" til at give styr på bassen, hvor en adskillelse placeret det rigtige sted, kunne svare til 150 cm Rockwool på Bagvæggen. Dér så giver en visuel adskillelse.
     
    Sist redigert:

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Ble en aldri så liten dagen-derpå i går, så urovekkende mye ble gjort.
    Kanalene klare for stoff, blir høytalerstoff og litt isolasjon for å hindre resonans fra rør. LED henges på baksiden slik at det lyser over kanten.

    Høyttalerne ble dekket over av en tynn gardin, de var vel tynne men når jeg får pakket inn bakvegg og gjerne malt litt vil det nok bli bra :)

    Lydmessig har jeg en dirr i venstre bak-området. Antar det er inspeksjons-luken som jobber litt. Rommet spiller ellers veldig pent, med fin trøkk hele veien. Jeg må eneste flytte en stender 10cm slik at jeg får vinklet ene front-høyttaler som nå står i vel bein vinkel inn i rommet.
    Satser på å få bestilt gulv denne uken :cool:
    1636963800549.png

    1636963824335.png

    1636963859968.png

    1636963895348.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn