En på trynet

G

Gjestemedlem

Gjest
Mafiabossen Benito Berlusconi fikk seg en på trynet. Synd den heltmodige utøveren ikke hadde noe skarpere enn en souvenir i hendene. Gi mannen en medalje og en øks og ønsk ham bedre lykke neste gang.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Så det er greit å slå politikere i ansiktet hvis man ikke liker dem..? Vold er altså helt greit?

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Så det er greit å slå politikere i ansiktet hvis man ikke liker dem..? Vold er altså helt greit?
Kommer an på hvilken politiker vi snakker om. Det er mange av dem som fortjener både slag, spark og det som verre er. De som misbruker sin makt, beriker seg selv på befolkningens bekostning, korrumperer samfunnet og skaper lidelse for andre mennesker fortjener ikke demokratiets beskyttende holdninger til politikere.

Mange overhoder som burde vært slått helseløse etter min mening, og kastet i et dypt hull i bakken. Berlusconi, Ahmenijad, Mugabe, Paven, Shwe, Aziz, Jong-il. Listen kan gjøres omfattende.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
For deff og enkelte såkalte gladliberalister er dette helt legitime reaksjonsformer.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.514
Torget vurderinger
4
Det er vel i grunn ikke greit, men samtidig er jeg nok en av mange som må innrømme at jeg fryder meg storveis. Det er nok mange som har hatt lyst til å gjøre nettopp det og som mener det er fullt fortjent.

Mafioso Berlusconi har lenge betalt seg fri fra Loven, - men han ble endelig innhentet av gatas lov ;D

V

vredensgnag

Gjest
Nobelprisvinneren Saramago skrev om Berlusconi tidligere i år. Kanskje verdt å lese.

Og muligens verdt å huske at Berlusconi misbrukte sin makt for å gjennomføre amnesti for seg selv, så han skulle slippe fri for sitt maktmisbruk, som har kostet italienerne mange milliarder euro, til Berlusconis fordel.

Og muligens verdt å reflektere over at Berlusconi eier media i Italia, mer totalt og mer grundig enn Schibsted-Tinius noen gang drømte om her. Så på et eller annet tidspunkt tilter det for folk.

Men Saramago er verdt å lese. Riktignok kaller han Berlusconi "oppkast" - så det er tendensiøst, ja:

http://ecologics.wordpress.com/2009/06/07/the-berlusconi-thing-by-jose-saramago/

“I don’t know what other name I could give it. It’s a thing that looks dangerously like a human, a thing that throws parties, that organises orgies and rules a country called Italy. This thing, this illness, this virus threatens to become the cause of the moral death of Verdi’s country” (continues below)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.170
Torget vurderinger
0
Demokrati innebærer vel at de vi ikke liker, får lov til å fronte og fremme de meningene vi ikke liker å høre, uten at de blir hindret i dette. I en slik kontekst blir ethvert angrep på en politiker et angrep på demokratiet selv. Dette gjelder uansett om politikeren heter
-et menneske vi har sans for, er enig med, og støtter på alle måter, eller om politikeren som i dette tilfellet heter Berlusconi og er en gemen drittsekk !!

Ut i fra en slik vurdering er Deph og visse andre her ganske så udemokratiske i utgangspunktet, eller om man får være så frekk, situasjonsbetinget demokratiske: "Demokrati innebærer fordeler du får ta del i om du er enig med oss. Er du uenig får du holde smella!" Forsåvidt en ærlig sak, men knapt et demokratisk grunnsyn! Men ikke helt uvanlig hos folk til venstre i politikken da hensynet til "saken" eller "partiet" ofte må gå foran demokratiske prinsipper, rettsikkerhet og andre forhold som de sikkert oppfatter som uvensentlige detaljer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Min motstand mot statslederne jeg nevner i posten over går slett ikke på deres meninger og politikk, men at de alle er en trussel mot demokrati og befolkningen i de land de lever i. Selvsagt skal man ikke kunne angripe en politiker bare fordi man er uenig med ham, men når noen mennesker hever seg over politikken og oppfører seg som kriminelle undertrykkere som kjøper, presser, dreper og tvinger folk til sin vilje så skal det meget spesielle situasjoner til i landet for å kunne forsvare noe slikt. I en slik sammenheng ser jeg det som gledelig og forfriskende at modige enkeltindivider våger å stå opp mot disse bøller og gi dem en på tygga og ydmyke dem offentlig.

Det er den lille mannen modige tilsvar til maktarrogante bøller som undertrykker dem.

Hadde noen av dere myke menn blitt triste og leie dere, blitt uffseleg vonbrotne og fått deres edle prinsippfaste "demokratiske sinnelag" dypt rystet om en av landets undertrykte enkeltindivider hadde klint en tung spade i hodet på Kim Jong-il eller Robert Mugabe for å befri landet fra disse?

Jeg hadde nok kost meg, gledet meg og drukket en vederkvegende øl for å skåle for deres mot og handlekraft.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.170
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Min motstand mot statslederne jeg nevner i posten over går slett ikke på deres meninger og politikk,
Neivel, "Ta mannen og ikke ballen" sterkt !! Du er mao ikke noe bdre enn dem selv, sånn i prinsippet !!

Gjestemedlem skrev:
men at de alle er en trussel mot demokrati og befolkningen i de land de lever i.
Det er dog demokratiets akilleshæl, man må tillate de som ønsker å ødelegge det!

Gjestemedlem skrev:
Selvsagt skal man ikke kunne angripe en politiker bare fordi man er uenig med ham, men når noen mennesker hever seg over politikken og oppfører seg som kriminelle undertrykkere som kjøper, presser, dreper og tvinger folk til sin vilje så skal det meget spesielle situasjoner til i landet for å kunne forsvare noe slikt. I en slik sammenheng ser jeg det som gledelig og forfriskende at modige enkeltindivider våger å stå opp mot disse bøller og gi dem en på tygga og ydmyke dem offentlig.
En smule selvmotsigende, men ikke overaskende fra deg !

Gjestemedlem skrev:
Det er den lille mannen modige tilsvar til maktarrogante bøller som undertrykker dem.
Det kalles også revolusjon,evt anarki litt avhengig av omstendigheter. Har uansett ingenting med demokrati å gjøre.

Gjestemedlem skrev:
Hadde noen av dere myke menn blitt triste og leie dere, blitt uffseleg vonbrotne og fått deres edle prinsippfaste "demokratiske sinnelag" dypt rystet om en av landets undertrykte enkeltindivider hadde klint en tung spade i hodet på Kim Jong-il eller Robert Mugabe for å befri landet fra disse?

Jeg hadde nok kost meg, gledet meg og drukket en vederkvegende øl for å skåle for deres mot og handlekraft.
Fortsatt en ganske udemokratisk raksjon, om enn forståelig. Den "riktige" reaksjonen ville vel være å stille vedkommende for retten og dømme ham etter en ryddig rettergang. Er ikke spesielt stor tilhenger av proletariatets diktatur, folkedomstoler, standrett etc. Rettsikkerheten er ikke god nok ved dine alternativer Deph.

Forøvrig er jeg ingen "myk mann", og hva jeg i forskjellige situasjoner villepersonlig gjøre er nå så sin sak, men her diskuteres prisippene. Og prinsipper er ganske frikoblet fra situasjonsbetingelser.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke Berlusconi som er problemet, men det italienske folk, som mot bedre vitende har valgt ham. Hvis det italienske folk ga seg selv en på tygga, ville jeg stå først i køen og applaudere. Selv om min avsky for Berlusconi ikke kjenner noen grenser, er det som har skjedd bare trist.

V

vredensgnag

Gjest
Ordet demokrati benyttes her - med dertil hørende krav om "demokratiske spilleregler."
Berlusconis totale forakt for demokrati er blitt demonstert et utall ganger, i stor utstrekning slik at selv Italias rettssystem har forsøkt å reagere - selv forfatningen tramper han på.

Senest har man forsøkt å ta ham for de enorme bestikkelsene han betalte for å få en engelsk advokat til å lyve for ham i forbindelse med korrupsjonsanklagene mot Berlusconi:
http://www.telegraph.co.uk/news/wor...s-calls-to-resign-over-David-Mills-trial.html

Nær 500' pund i dette ene tilfellet ...

Men slike svin har skjønt at "demokratiske spilleregler" er lette å utnytte, og tøyer derfor grensene maksimalt. De fleste hyller hemningsløst, eller bebreider i det stille, egentlig i avmakt. Derfor er det en total overraskelse for alle når en sinnsforvirret person blir den som agerer - altså en som klinisk er vurdert som utenfor samfunnets spilleregler.

Det er et skjær av gresk tragedie over dette - og for italienerne et sjokk. Berlusconi ble brått dødelig og alminnelig - og svak.
Antallet Facebook-sider som støtter angriperen kan tjene som et mål på italienernes frustrasjon - og selv La Stampa lar det skinne gjennom at dette kanskje var ønsket av flere.

http://www.lastampa.it/redazione/cmsSezioni/politica/200912articoli/50341girata.asp#

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Det er et skjær av gresk tragedie over dette - og for italienerne et sjokk. Berlusconi ble brått dødelig og alminnelig - og svak.
Antallet Facebook-sider som støtter angriperen kan tjene som et mål på italienernes frustrasjon - og selv La Stampa lar det skinne gjennom at dette kanskje var ønsket av flere.

http://www.lastampa.it/redazione/cmsSezioni/politica/200912articoli/50341girata.asp#
Litt som barnet i Keiseren uten klær.....plutselig sto keiseren der i all sin forfengelige idioti....

V

vredensgnag

Gjest
Italia har hengitt seg til kleptokratisk nepotisme, og har utviklet dette til en styringsform - slik sett ikke underlig at det velger den største kleptokraten til å lede seg, det blir en underlig form for avlatshandling, der man får tilgivelse for egne synder fordi man styres av den største banditten, som man selv har valgt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.042
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
problemstillingen er som følger uansett setting:
enten er vold legitimt; eller så er det ikke!
min mening er: iIKKE!
så enkelt er det!
mvh
Leif

V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
problemstillingen er som følger uansett setting:
enten er vold legitimt; eller så er det ikke!
min mening er: iIKKE!
så enkelt er det!
mvh
Leif
Det syns jeg er et naivt utsagn. Enhver stat får sin makt ved å håndheve monopol på voldsutøvelse mot borgerne - og når denne voldsutøvelsen styres av transparente lover, som det er flertallsenighet omkring, så aksepterer vi monopolet. Men Berlusconi har misbrukt denne makten til egen fordel, på bekostning av fellesskapet. Objektivt betraktet er han ved "voldtekt og plyndring" fasen etter en beleiring - av sin egen nasjon.

All politikk er voldsutøvelse - og flertallsstyre kan føre til ekstrem vold mot mindretallet, noe man forsøker å motvirke ved bl.a. Menneskerettighetserklæringene, og Den internasjonale domstolen i Haag.
Et solid antall nordmenn har saker gående i den domstolen, etter å ha blitt utsatt for norsk statsvold. Du kan forestille deg hvordan det ville sett ut om vi hadde italienske forhold.

Du ønsker å skille mellom "et slag på tygga" og f.eks. en urettferdig ekspropriasjon, men disse gjerningene tilhører begge et kontinuum. Berlusconi har brukt statsapparatet mot forretningsmotstandere, har bestukket dommere og etterforskere, har stjålet eiendom og brukt statsmidler for å finansiere egne oppkjøp ... (Mens jeg skriver dette begynner jeg å le, det er så hinsides at han har sluppet unna med det.)
Han bestikker også andre lands nåværende og tidligere statssjefer og ministre, for å øke sin makt.

Vi kan kjenne avsky mot det som skjedde, og med rette, fordi vi vil bedre. Men vold avler vold - og Berlusconi har gjennomført en voldtekt av Italia (les Saramagos korte betraktning om "tingen som kalles Berlusconi"), som man skal tilbake til keiser Tiberius for å se maken til.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Vi kan kjenne avsky mot det som skjedde, og med rette, fordi vi vil bedre. Men vold avler vold - og Berlusconi har gjennomført en voldtekt av Italia (les Saramagos korte betraktning om "tingen som kalles Berlusconi"), som man skal tilbake til keiser Tiberius for å se maken til.
Synet på Berlusconi deler vi - og for meg er sammenligningen med valget av Mussolini relativt åpenbar. Men er det voldtekt når man har valgt det selv? Eller er det bare slik at "some like it rough" - og aldri lærer?

V

vredensgnag

Gjest
Det er en merkelig parallell her i forhold til maktmisbruk, og reaksjon på samme.
For kort tid siden ble Tiger Woods plukket ned fra sin pidestall, av sin egen kone.
Hun forfulgte ham ut av huset, etter å ha brukt Thanksgiving til å ta et oppgjør med ham pga utenomekteskapelige forhold av klinisk karakter.
Søte og spede Elin Nordgren klinte til med en 9 iron slik at Tiger fikk skader i ansiktet som de senere forsøkte å bortforklare med en kollisjon mot et tre. En kollisjon der airbags i Tigers bil ikke ble utløst. Man forsøkte også å si at hun hadde brukt golfkøllen for å knuse vinduene så hun kunne få ham ut. Men siden Tiger satt i forsetet og kjørte, og bakruten var knust, er det muligens ikke helt hold i den historien.
Etter det som skjedde har Tiger holdt seg borte fra kameraene, fordi skadene i ansiktet ikke er forenlige med "forklaringen." Det hører til historien at Tiger Woods var sterkt beruset på alkohol og smertestillende, han er blitt avhengig av Vicodin.
I ettertid har hele 15 forskjellige kvinner meldt seg som Tiger Woods betalte lekekamerater i løpet av den tiden han har vært gift med Nordgren.

Spørsmålet er: var Elin Nordgrens vold berettiget? Og er det riktig av familien Woods å forsøke å skjule hva Nordgren har gjort, så hun skal slippe fengselsstraff? Og er det riktig av dem å også forsøke å skjule at Woods prøvde å kjøre i sterk rus, av samme grunn?

(Han lå og sov ved siden av bilen når politiet ankom.)

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Det er ikke Berlusconi som er problemet, men det italienske folk, som mot bedre vitende har valgt ham. Hvis det italienske folk ga seg selv en på tygga, ville jeg stå først i køen og applaudere. Selv om min avsky for Berlusconi ikke kjenner noen grenser, er det som har skjedd bare trist.
Joda han ble valgt. Men ville han blitt valgt hvis han ikke hadde eid og kontrollert de fleste av Italias store aviser og TV-stasjoner, hvis han ikke hadde bestukket dommere og andre for å se gjennom fingrene med hans lovbrudd og hindre at han ble dømt som den forbryteren han er? Ville han blitt gjenvalgt hvis han ikke hadde endret lovene etter eget forgodtbefinende for å beskytte seg selv mot loven slik at han ikke kan bli tiltalt som forbryter før han har gitt seg som politiker? Ville han blitt valgt om han ikke hadde gjort seg til Italias rikeste mann? Hadde han blitt valgt uten sine forbidelser til mafia og dommerstand? etc. etc.

For noen betyr demokrati tydeligvis ikke annet enn en avstemning hvert 4. år og duknakket lydighet i "olympiaden".

Denne episoden har ydmyket Berlusconi, og vist tydelig at han ikke er 'untouchable', han er sårbar og han blør. Måtte ulvene få teften av blod og rive ham i filler.

Grovere skyts neste gang forhåpentligvis.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Berlusconi er sannsynligvis ikke uskyldig i visse lovbrudd, noe han snedig har benyttet landets lovverk til å sno seg unna. Men i en rettsstat hører ikke selvtekt hjemme, uansett. Berlusconi bør tas med sine egne midler, og Italias statsapparat bør se sin slagside og starte opprettingen.
Å applaudere at en psykisk forvirret mann angriper en demokratisk valgt statsminister, vitner om uforstand. Enten vi liker ministeren eller ei.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
vredensgnag skrev:
Det er en merkelig parallell her i forhold til maktmisbruk, og reaksjon på samme.
For kort tid siden ble Tiger Woods plukket ned fra sin pidestall, av sin egen kone.
Hun forfulgte ham ut av huset, etter å ha brukt Thanksgiving til å ta et oppgjør med ham pga utenomekteskapelige forhold av klinisk karakter.
Søte og spede Elin Nordgren klinte til med en 9 iron slik at Tiger fikk skader i ansiktet som de senere forsøkte å bortforklare med en kollisjon mot et tre. En kollisjon der airbags i Tigers bil ikke ble utløst. Man forsøkte også å si at hun hadde brukt golfkøllen for å knuse vinduene så hun kunne få ham ut. Men siden Tiger satt i forsetet og kjørte, og bakruten var knust, er det muligens ikke helt hold i den historien.
Etter det som skjedde har Tiger holdt seg borte fra kameraene, fordi skadene i ansiktet ikke er forenlige med "forklaringen." Det hører til historien at Tiger Woods var sterkt beruset på alkohol og smertestillende, han er blitt avhengig av Vicodin.
I ettertid har hele 15 forskjellige kvinner meldt seg som Tiger Woods betalte lekekamerater i løpet av den tiden han har vært gift med Nordgren.

Spørsmålet er: var Elin Nordgrens vold berettiget? Og er det riktig av familien Woods å forsøke å skjule hva Nordgren har gjort, så hun skal slippe fengselsstraff? Og er det riktig av dem å også forsøke å skjule at Woods prøvde å kjøre i sterk rus, av samme grunn?

(Han lå og sov ved siden av bilen når politiet ankom.)
Helt greit å være moralsk indignert overfor Tiger'ns handlinger.
Så får rettsapparatet ta seg av svarene på alle spørsmålene du stiller. Det blir urimelig å akseptere angrep på en nær hjelpeløs person med stump vold, uansett hvor forbanna du er, men det vil kunne finnes formildende omstendigheter. Selvforsvar, derimot, er en annen sak.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
erato skrev:
Joda han ble valgt. Men ville han blitt valgt hvis han ikke hadde eid og kontrollert de fleste av Italias store aviser og TV-stasjoner, hvis han ikke hadde bestukket dommere og andre for å se gjennom fingrene med hans lovbrudd og hindre at han ble dømt som den forbryteren han er? Ville han blitt gjenvalgt hvis han ikke hadde endret lovene etter eget forgodtbefinende for å beskytte seg selv mot loven slik at han ikke kan bli tiltalt som forbryter før han har gitt seg som politiker? Ville han blitt valgt om han ikke hadde gjort seg til Italias rikeste mann? Hadde han blitt valgt uten sine forbidelser til mafia og dommerstand? etc. etc.

For noen betyr demokrati tydeligvis ikke annet enn en avstemning hvert 4. år og duknakket lydighet i "olympiaden".

Denne episoden har ydmyket Berlusconi, og vist tydelig at han ikke er 'untouchable', han er sårbar og han blør. Måtte ulvene få teften av blod og rive ham i filler.

Grovere skyts neste gang forhåpentligvis.
Grunnleggende udemokratisk tankesett. At Berlusconi / Italia har endt med sterk slagside er svært beklagelig, men det er et moderne demokratis fordømte plikt å rette opp i det ved hjelp av statsapparatets egen verktøykasse. Du applauderer handlingsmønstre fra en bandittstat.
Fair at du ikke liker Berlusconi, men dette er faktisk et betydelig større problemkompleks enn et rent personlig anliggende. Mye har sviktet rundt statslederen i Italia, og de har en jobb å gjøre. Men den kan neppe gjøres av en forstyrret mann. (se dobbeltbetydningen her ;) )

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Grunnleggende udemokratisk tankesett. At Berlusconi / Italia har endt med sterk slagside er svært beklagelig, men det er et moderne demokratis fordømte plikt å rette opp i det ved hjelp av statsapparatets egen verktøykasse. Du applauderer handlingsmønstre fra en bandittstat.
Fair at du ikke liker Berlusconi, men dette er faktisk et betydelig større problemkompleks enn et rent personlig anliggende. Mye har sviktet rundt statslederen i Italia, og de har en jobb å gjøre. Men den kan neppe gjøres av en forstyrret mann. (se dobbeltbetydningen her ;) )

Honkey
Denne handlinger en av symbolsk verdi. Og skaden er ikke fysisk selv om B knakk en tann eller noe. Men det er den ydmykelsen han fortjener som kan inspirere andre til å stå opp mot mannen og sørge for at han havner i fengsel en gang.

Skal vi bruke dette samme koselige tankesettet overfor andre demokrater da. Mugabe og Ahmenijad ble jo også valgt og gjenvalgt. Skal vi bare vente tålmodige til de har regjert fra seg og bruke litt demokrati mot dem om 10-20 år hvis de ikke er død av alderdom i mellomtiden? Hva med dem som lider, blir drept, torturert og forfulgt mens vi sitter å er demokratiske da? Hva når disse endrer landet lover slik at det blir forbudt å være i opposisjon mot dem.

De er jo valgt. Da er de jo demokrati at de får gjøre som de vil inntil neste valg, og det er forferdelig udemokratisk å gi dem en på tygga.

Hvor lett det er å akseptere andres lidelse, nød og brutale undertrykkelse så lenge vi kan leke skinnhellige demokrater her oppe hos oss.

Hadde den samme aksepten gjaldt om Jagland hadde regjert Norge som han gjør i Zimbabwe, med Berlusconis makt og eierskap og mediakontroll?

Hadde alle toet sine hender og funklet mot neste valg 4 år frem i tiden da også? Eller hadde det da føltes riktig så godt hvis noen våget å stå opp mot dem og gi dem en på kjeften så blodet sprutet?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tror vårt norske sinnelag forvirrer oss litt.

Det finnes noen ganske heslige bilder av Mussolini med frue etter at mobben har gjort sitt mot dem. Det finnes tilsvarende når det gjelder ekteparet Caescescu. Disses gjerninger skapte en hevnlysten mobb utav det som ellers ville vært greie samfunnsborgere.
Enkelte lørdager står jeg ved siden av vår egen sjefsadministrator og kjøper bakervarer - han liker å ta spaserturen ned, fulgt av sin ene livvakt, som stiller seg utenfor bakeriet mens Jensemann handler inn til lørdagskosen.
Vi bor i et land der politikerne hittil har skjøttet seg slik at de føler seg trygge blant velgerne, og der sikkerhetsoppbudet er ytterst beskjedent. De handler og jogger og rusler omkring, vel vitende at de ikke har agert slik at det er mobber i emning "der ute."

Men det er forskjell på samfunn. Da Caescescus var på statsbesøk i Norge, og bodde på slottet, kunne ikke rumenernes selvutnevnte landsfar forstå hvorfor han måtte akseptere gatestøy fra Drammensveien nedenfor slottet, og han ba om at trafikken skulle sperres av mens han sov.

Dersom norske politikere hadde lagt seg til slike vaner er det tvilsomt om de ville handlet, jogget og spasert omkring uten hver sin lille pretorianske vaktpatrulje - og da ville jeg helt sikkert ikke nikket til Jensemann mens han fant sin plass bak meg i køen ... fordi jeg var der før ham.

Det som har skjedd i Italia kan aldri forsvares, men det kan forstås.

(Og det ville vært morsomt å være flue på veggen om Åslaug Haga skulle forklart for sin italienske kollega at hun måtte gå av som minister fordi hun leide ut stabburet sitt til en student, uten å ha brukstillatelse.)

V

vredensgnag

Gjest
Da husker du kanskje keiser Hirohitos da Japan overga seg?

"Krigssituasjonen har fulgt en utvikling som ikke nødvendigvis har vært til Japans fordel."

Despite the best that has been done by everyone—the gallant fighting of the military and naval forces, the diligence and assiduity of Our servants of the State, and the devoted service of Our one hundred million people—the war situation has developed not necessarily to Japan's advantage, while the general trends of the world have all turned against her interest.

A

AK27

Gjest
Hvorfor er forumets reaksjonære så likegyldige til systemisk og institusjonalisert vold utøvet av den herskende klasse, samtidig som de blir i harnisk om en fra den "grå massen" skulle svare volden med vold. Kan vold forsvares om det begrenser mengden vold i et samfunn, kan vold noen sinne forsvares? En må i det minste forstå at vold kommer i flere former enn en knyttneve i ansiktet for å kunne begynne å svare spørsmålene.

"I'm Weak Inside"

Another day in this broke down place
The towers grow and the skies are slowly replaced
With the cold gray structures that lay to waste
Everything that stands in the way
Stare at the ground as I walk on by
You make me sick and I hate what I feel inside
As I lobby for acceptance, you know I've tried
Another life for you to nullify
I'm weak inside because I see the shape of things to come
I'm weak inside because I don't change what's begun
I'm weak inside because I hate what I've become
I'm feeling empty as I struggle with my thoughts each day
Just a drone who contributes to his own decay
An apathist who's sweat and blood grease the wheels for pay
Just a whore for the puppeteer to whom I obey
And nothing changes...No nothing changed today
I close my eyes and keep my mouth shut
Why am I afraid to stand up and knock them down
When I've been betrayed
You've been conditioned to accept everything they say
So I walk on but I start to stumble
Through the ruins of a life that's troubled
By the expectations I'm conditioned to struggle for
My possessions leave me self-absorbed
So many bombs I've left unblown
The streets are crowded and I feel so all alone
Stacking bricks that to this day remain unthrown
Yet I'm the one to cast the first stone

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Et slag på nesa vil styrke Silvios posisjon, utvilsomt. Det er naturligvis interessant å observere at Silvio omgir seg med så få sikkerhetsfolk.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Vold er fint hvis de vi ikke liker får juling....

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
vredensgnag skrev:

Det finnes noen ganske heslige bilder av Mussolini med frue etter at mobben har gjort sitt mot dem. Det finnes tilsvarende når det gjelder ekteparet Caescescu. Disses gjerninger skapte en hevnlysten mobb utav det som ellers ville vært greie samfunnsborgere.
Enkelte lørdager står jeg ved siden av vår egen sjefsadministrator og kjøper bakervarer - han liker å ta spaserturen ned, fulgt av sin ene livvakt, som stiller seg utenfor bakeriet mens Jensemann handler inn til lørdagskosen.
Vi bor i et land der politikerne hittil har skjøttet seg slik at de føler seg trygge blant velgerne, og der sikkerhetsoppbudet er ytterst beskjedent. De handler og jogger og rusler omkring, vel vitende at de ikke har agert slik at det er mobber i emning "der ute."

Men det er forskjell på samfunn. Da Caescescus var på statsbesøk i Norge, og bodde på slottet, kunne ikke rumenernes selvutnevnte landsfar forstå hvorfor han måtte akseptere gatestøy fra Drammensveien nedenfor slottet, og han ba om at trafikken skulle sperres av mens han sov.

Dersom norske politikere hadde lagt seg til slike vaner er det tvilsomt om de ville handlet, jogget og spasert omkring uten hver sin lille pretorianske vaktpatrulje - og da ville jeg helt sikkert ikke nikket til Jensemann mens han fant sin plass bak meg i køen ... fordi jeg var der før ham.

(Og det ville vært morsomt å være flue på veggen om Åslaug Haga skulle forklart for sin italienske kollega at hun måtte gå av som minister fordi hun leide ut stabburet sitt til en student, uten å ha brukstillatelse.)
Mye å være enig i her.

Men den handlingen som nå skjedde med en souvenir, kan også dels forsvares. Berlusconi er en mann som frarøver folket frihet og demokrati. Han endrer lovverket for å sikre seg selv. Når enkeltpersoner ikke favnes av rettssystemet, er det da en rettsstat?

Jeg vil nesten gå så langt som i å si at han handlet i selvforsvar... Vi får inderlig håpe at Italienere klarer å mobiliesere på andre fronterm, enn gjennom media som er kontrollert av Berlusconi. Internett er ennå fritt i Italia... Kanskje man kan nå ut til flere der? Tv og aviser er mektige formidlere, tror dessverre det vil gå enda et tiår før vi får hovedtyngden av informasjonen vår fra nettet. :/

Korrupsjon, satt så til de grader i system som i Italia, får nok mange til å føle avmakt. Når man behersker både propaganda og bestikkelser, så trenger man ikke bruke så mye fysisk vold mot folket.

For at et demokrati skal kunne fungere, så må folkeopplysningen også fungere.

Italia er ikke et demokrati, selv om det avholdes valg der.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
"Mange overhoder som burde vært slått helseløse etter min mening, og kastet i et dypt hull i bakken. Berlusconi, Ahmenijad, Mugabe, Paven, Shwe, Aziz, Jong-il. Listen kan gjøres omfattende."

Bunta ihop och slå ihjäl dom! ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
rumath skrev:
vredensgnag skrev:

Mye å være enig i her.

Men den handlingen som nå skjedde med en souvenir, kan også dels forsvares. Berlusconi er en mann som frarøver folket frihet og demokrati. Han endrer lovverket for å sikre seg selv. Når enkeltpersoner ikke favnes av rettssystemet, er det da en rettsstat?

Jeg vil nesten gå så langt som i å si at han handlet i selvforsvar... Vi får inderlig håpe at Italienere klarer å mobiliesere på andre fronterm, enn gjennom media som er kontrollert av Berlusconi. Internett er ennå fritt i Italia... Kanskje man kan nå ut til flere der? Tv og aviser er mektige formidlere, tror dessverre det vil gå enda et tiår før vi får hovedtyngden av informasjonen vår fra nettet. :/

Korrupsjon, satt så til de grader i system som i Italia, får nok mange til å føle avmakt. Når man behersker både propaganda og bestikkelser, så trenger man ikke bruke så mye fysisk vold mot folket.

For at et demokrati skal kunne fungere, så må folkeopplysningen også fungere.

Italia er ikke et demokrati, selv om det avholdes valg der.
Å forstå noe intellektuelt eller emosjonelt behøver ikke være det samme som å akseptere det. Folk trekker fram sammenligninger med de rene røverstater for å forsvare at noen angriper ledere valgt i normale demokratiske prosesser, som tilfellet er i Italia.
I Norge har vi hatt kakekastere, en vakker dag kanskje kastes noe mer substansielt. I Sverige drepte en forvirret mann utenriksminister Anna Lindh for få år siden (2003). Dermed faller også vredengnags teorier om at svåre snille politikere er trygge bare fordi de er greie folk. Jeg er ellers enig i at det demokratiske system har visse mangler i Italia (som i Norge!), men å dermed avskrive det som et ikke-demokrati blir feil. En mann i vinden om dagen, Barack Obama, leder jo en 1,5-parti-stat med klare demokratiske mangler, men vi kan ikke dermed lage kortslutningen: USA er ikke et demokrati = Obama kan slås.
Italias statssystem har store utfordringer, noe Berlusconi så tydelig setter på dagsordenen, egentlig uten å ville det selv. Men det er jo når sånt kommer fram at demokratiet har systemer for å rette opp skjevhetene. Dermed må lovgivende organer inn i bildet, dømmende myndighet må aktiviseres som en konsekvens av lovendringer. Og Berlusconi bør stilles for retten på linje med andre lovbrytere.

Som sagt, helt i orden å forstå at noen fiker opp Berlusconi, men det er et stort tilbakeskritt å akseptere fysisk vold mot Italias statsminister. Det er systemet som må rettes inn, og gode systemer er personuavhengige.

Honkey

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Han fikk seg en på tygga. Ingen skade skjedd.

Jeg befinner meg blandt de som mener dette var fornøyelig. Og jeg mener voldsbruk i visse tilfeller er moralsk akseptabelt. En pappa som grisebanker sin datters voldtektsmann, eller lignende eksempler gis min fulle støtte. At korrupte, miserable statsmenn får seg en på tygga gjør meg ingenting. En mild applaus fra min side.

Verken det italienske "demokratiet" eller verden som sådan er blitt skadelidende.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
mutz skrev:
Han fikk seg en på tygga. Ingen skade skjedd.

Jeg befinner meg blandt de som mener dette var fornøyelig. Og jeg mener voldsbruk i visse tilfeller er moralsk akseptabelt. En pappa som grisebanker sin datters voldtektsmann, eller lignende eksempler gis min fulle støtte. At korrupte, miserable statsmenn får seg en på tygga gjør meg ingenting. En mild applaus fra min side.

Verken det italienske "demokratiet" eller verden som sådan er blitt skadelidende.
Uten skille mellom prinsipp og enkeltsaker er vi bare en gjeng anarkister uten styring på noe som helst. Vi kan ikke la personlige følelser styre samfunnet.

Honkey

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg prater ikke på vegne av norske politikere eller som statsmann. Som representant for felleskapet er det viktig å være prinsippkonsistente for å unngå anarki. Som privatperson er det ingen motsetningsforhold jeg trenger å vektlegge.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Skikkelig sjakktrekk å kline den dingsen i trynet på'n, nå er han poppis som aldrig før, og blir sittende forever ::)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg støttet naturligvis heller ikke drapet på Palme. Selv om han var en drittsekk.

Topp Bunn