En platestrammer som virker?

K

kbwh

Gjest
Hokay, vinyl er ikke bare bare.

Min SOTA Sapphire (den er uten vakum, ja) har SOTAs standard I-Clamp platestrammer.

Jeg har merket meg at den gjør like mye skade som gavn, den evner å holde noen plater i kontakt med tallerkenen, men de fleste synes å sprike mer med enn uten.

What should a poor by do? SOTA Reflex platestrammeren er hundedyr:

Forslag, folkens?

K

Khanate

Gjest
Hva kan dette bero på?
Øver de press på ulike deler av etiketten?

Khanate

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Hvordan er det å spille uten en sånn klump ? Bare ræva ?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg kan se to alternativer:

Press-prinsippet

eller Lodd-prinsippet

(bildene lånt fra ebay express)

Jeg mener at det på generelt grunnlag er umulig å hevde at det ene virker bedre enn det andre.

Jeg mener Micro Seiki RX1500 på de platene som er relativt flate, spiller bedre med bronse- loddet fra Micro Seiki enn den gjør med typer lette strammere som skrus/suges ned mot platen. Jeg har noen gamle plater som er svært ujevne slik at vekten av loddet ikke er nok til å flate dem ut. Da har jeg brukt en J A Michell strammer. Denne fungerer veldig bra.

Prinsippet til stammeren fra J A Michell, er å tre den medfølgende skumgummiringen over senterleiet før man legger på platen. På denne måten oppnår man at strammeren får et bedre trykk mot platen i ytre diameter, og man reduserer dermed problemet at platen spriker.

På plater som har tiltagende ujenvheter utover i diameter, vil en puck eller strammer med flat underside, ha liten effekt.

Dette er en praktisk og erfaringsmessig tilnærming som jeg mener bør holde i teorien også.

Dette er vel nødvendigvis ikke utstyr som det flyter over av på det lokale markedet lenger, så det kan være upraktisk å måtte bestille og kjøpe ting som ikke fungerer.
Om ønskelig kan du gjerne prøve min Michell (som likevel ligger i en skuff) for å høre om denne kan fungere hos deg.

K

kbwh

Gjest
Takk, Erland.
I-clamp har også en slik gummiskive som ligger mellom tallerkenen og platen. Det virker som at ringen i strammerens ytterkant ikke er tykk nok til å gi det nødvendige presset ytterst på plateetiketten.

Edit: Jeg mener å huske at theStig har en Michellstrammer til sin Alphason, som står en halvmeter fra min SOTA for tiden. Takk for tilbudet, Erland; Jeg nøyes med ideen foreløpig!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvordan er det egentlig med platestrammer til en eldre direktedrevet Dual 704? Sentertappen er jo lang nok til å ta en "collet"-type; hvilken i såfall? Antar opphenget er for puslete til å ta en 1-kilosvekt. Det er ikke mange platene jeg føler behovet for en strammer på, kun enkelte som har fått dyptallerkenformen, så jeg tror ikke jeg er villig til å betale allverden. (Jeg kidnappe tråd? O nei..)

Bernt K

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
berxter skrev:
Hvordan er det egentlig med platestrammer til en eldre direktedrevet Dual 704? Sentertappen er jo lang nok til å ta en "collet"-type; hvilken i såfall? Antar opphenget er for puslete til å ta en 1-kilosvekt. Det er ikke mange platene jeg føler behovet for en strammer på, kun enkelte som har fått dyptallerkenformen, så jeg tror ikke jeg er villig til å betale allverden. (Jeg kidnappe tråd? O nei..)

Bernt K
På ebay ekspress som jeg tyvlånte bilder fra, finner du strammere og pucker til rundt 300 kr.

K

Khanate

Gjest
Valentino skrev:
Takk, Erland.
I-clamp har også en slik gummiskive som ligger mellom tallerkenen og platen. Det virker som at ringen i strammerens ytterkant ikke er tykk nok til å gi det nødvendige presset ytterst på plateetiketten.
Hm, kunne du øke høyden på pressringen i strammerens ytterkant ved f.eks. å lime på en ring av kork eller gummi?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
berxter skrev:

Bernt K
På ebay ekspress som jeg tyvlånte bilder fra, finner du strammere og pucker til rundt 300 kr.
Takk, da har jeg bestilt en Michell clamp, dog ikke fra ebay express, da jeg ikke gidder å vente i månedsvis på en enkel liten postsending.

Bernt K

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
har faktisk gode erfaringer med clearaudios plastik "ølbrikke" på min opera lp2.0. Koster veldig lite og gjør jobben helt ok.

Har en venn som er møbelsnekker og han er i ferd med å lage en shun mook inspirert clamp av et eller annet tungt treslag han har.

Rapporterer når den er utprøvd.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
berxter skrev:
Takk, da har jeg bestilt en Michell clamp, dog ikke fra ebay express, da jeg ikke gidder å vente i månedsvis på en enkel liten postsending.

Bernt K
Jeg har en Michell clamp, bestilte den fra en ebay shop i england, to 4-5 dager før jeg fikk den i postkassa. Det holder det, sånn leveransemessig ;D

Trenger muligens en vekt til TD 124, da spindelen både er for kort, og snurrer hele tiden så lenge spilleren er slått på. Det blir kanskje en sånn Thorens-vekt, hvis jeg skal være merkebevisst. Vet ikke helt ??? Lageret tåler vel en vekt på mange kilo, hvis det er det om å gjøre. Til nå har jeg klart meg uten press på plata, platter matter suger platene godt til seg. Bunglete plater er det verre med.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg vil tro at forskjellige plateklamper påvirker lyden på forskjellig måte alt etter hva de er laget av, form osv
Personlig ville jeg helst hatt en litt stor kloss dreid ut i ibenholt som var i direkte kontakt med platen. Jeg synes det er en tendens til at når det gjelder lyden av forskjellige materialer kan man gå etter "feelingen".

Asbjørn

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
det som ch sier her er ikke så dumt.
Da min systemdek strammer begynte å sprekke, så limte jeg en ring ytterst under denne av et halvhård materiale. ( helt i ytterkanten av strammeren)
Stor var overraskelsen da dette viste seg å bli en forbedring av lyden også
Prøv å klipp en ring og legg denne under din platestrammer for test. (før du eventuelt limer dette fast)
selv har jeg hatt fin erfaring med frontskum (2mm) og cork til dette.
Mvh Jan I

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Nightpuma skrev:
Hei

Jeg vil tro at forskjellige plateklamper påvirker lyden på forskjellig måte alt etter hva de er laget av, form osv
Personlig ville jeg helst hatt en litt stor kloss dreid ut i ibenholt som var i direkte kontakt med platen. Jeg synes det er en tendens til at når det gjelder lyden av forskjellige materialer kan man gå etter "feelingen".

Asbjørn
Spiller man gitar, er dette et faktum! I min samling av gitarer, finnes ikke et eneste gripebrett i lønn. Rosewood går greit å spille på, men en Les Paul Custom med ibenholt gripebrett er det nærmeste jeg kommer nirvana for mine fingre! Feelingen jeg får med ibenholt mellom under strengen, er noe helt spesieilt. Så er det jo nok av dem som foretrekker andre tresorter under fingrene sine også da. Fikk bare denne assosiasjonen når Nightpuma nevnte ibeholt og feeling!

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Du trykker sentertappen ned på spindelen. når du så trykker ned den ytre ringen med beina, så klemmes det hele fast. Beina er fjærbelasta. Enkelt og effektivt

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Den på det siste bildet var så kool at jeg tror jeg må ha en slik samme pokker hvordan den låter.

Skulle den spille bedre en den originale bronze-pucken så tar jeg det som et pluss.

Kan i allefall stå på spilleren når jeg ikke bruker den ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Den på det siste bildet var så kool at jeg tror jeg må ha en slik samme pokker hvordan den låter.

Skulle den spille bedre en den originale bronze-pucken så tar jeg det som et pluss.

Kan i allefall stå på spilleren når jeg ikke bruker den ;D
Helt enig, den var rålekker! Noen som vet om de fortsatt produseres? Linker??
mvh

S

slowmotion

Gjest
Ehhh, den trykker ned plata i tre punkter.
Vinyl er elastisk.......

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
oldman skrev:
Denne hugsar eg. Han verka svært godt på spelarar som ikkje tålte så mykje vekt. Sjølv kjøpte eg han aldri, då eg hadde SL 1000, som kunne ta mykje vekt.
Det er vel grunn til å tro at den virker bedre enn ingen platestrammer i det hele tatt, som er det jeg kjører på nå... ;)
mvh

S

slowmotion

Gjest
Eller kanskje ingen platestrammer i det hele tatt egentlig er det "beste"?

Det som virker best på en platespiller kanskje ikke er bast på en annen.
Det er ingen absolutte sannheter her.

;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Eller kanskje ingen platestrammer i det hele tatt egentlig er det "beste"?

Det som virker best på en platespiller kanskje ikke er bast på en annen.

;)
Sant nok, det er vel sånt man bør prøve ut, egentlig.
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
tkr skrev:
Det er vel grunn til å tro at den virker bedre enn ingen platestrammer i det hele tatt, som er det jeg kjører på nå... ;)
mvh
ehh Har du sett bronze-loddet som Mikro Seiki leverte til RX1500?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
tkr skrev:
mvh
ehh Har du sett bronze-loddet som Mikro Seiki leverte til RX1500?
Nei! Finner det ikke på MyMicro heller. Jeg skulle gjerne søkt etter det på EBay, men vet ikke betegnelsen.
mvh

Edit: Hvis du har noe informasjon, er jeg svært takknemlig

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
1.Eller kanskje ingen platestrammer i det hele tatt egentlig er det "beste"?

2. Det som virker best på en platespiller kanskje ikke er bast på en annen.

;)
1. Kan ofte vere sant, iallfall dersom du spelar på ein sak som ikkje tåler allverda av ekstra vekt på lageret, og om vinylplatene dine er laga før oljekrisa..

2. Akkurat!

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Denne her er den jeg er endt op med efter at have haft 8 forskellige modeller gennem årene.

Man skal ikke glemme at medtænke lejebelastningen ved dem der spæner voldsomt og belastningen af ophænget for dem der vejer til.

"Dolph"

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da kom Pickering-clampen, og er prøvd. Om den gjør noe med lyden greier jeg ikke å høre; det er begrenset hva slags informasjon jeg får ut av Dualen, selv med en Jico SAS-nål i M95ED-en, og enda mer begrenset hva jeg hører med gammel skuddsmellskade... Dog; den virker. Plater i dyptallerkenform blir flate, og det er det som er hovedsaken for meg. Den veier jo slett ingen ting heller. Servicen hos Pickering var upåklagelig, ja bedre enn så: Paypalsiden deres beregnet ikke frankering til Norge, så jeg sendte en mail om at de fikk fakturere meg særskilt for det, men svaret ble at da ga de blaffen i hele utenlandsportoen og sendte den med UK innenlandskostnader.
Tviler kanskje på at så mange flere får akkurat den servicen, da, tenker at PP starter å beregne utenlandsporto.

Bernt K

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
He he artig sak....hvor mye kom denne på?

kan den feks brukes på en vpi med gjenger på sentertapp?Har jo den originale til vpi jeg,...men denne var slettes aldeles vakker.....fin å se snurrer tipper jeg...

;) ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis du tenker på Pickering-tingen, ble det £24,95.

Bernt K

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Det ble en Clearaudio Twister på meg. Lydmessig ble det et bra løft, fikk bedre 3D følelse, mye strammere bass, samt at den retter ut endel bulkete plater. Den klarer ikke å rette ut de som er ekstremt ille, men de blir iallefall spillbare..! Twister er av lettvektstypen som låses fast til spindelen. Ikke så værst pris på den heller, 500 kr. hos Hifi-Center-Kjeden! :)

Topp Bunn