En seriøs utfordrer til beltedrift?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvordan er dette forskjellig fra den direktedrift vi har sett tidligere (Technics, Dual mm) ?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ser ut som direktedrift med ekstern stømforsyning i mine øyne :)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
coolbiz skrev:
Hvordan er dette forskjellig fra den direktedrift vi har sett tidligere (Technics, Dual mm) ?
Med direktedrift er motoraksling og tallerkenlager en og samme ting, dvs at motoren roterer med eksakt samme hastighet som tallerkenen.

mvh trondkj

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
Med direktedrift er motoraksling og tallerkenlager en og samme ting, dvs at motoren roterer med eksakt samme hastighet som tallerkenen.

mvh trondkj
Jeg vet hva direktedrift er. Spørsmålet mitt gjaldt på hvilken måte Teres' direktedrift skiller seg fra den direktedrift som Technics, Dual mm. benyttet på 80-tallet. Ut fra informasjonen på nettsiden du refererete til, ser det veldig likt ut.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
For meg virker det som om dere tenker mellomhjulsdrift, som Dual bl.a. brukte på 60- og 70-tallet. Direktedrift er motor direkte på tallerkenen...

For øvrig skiller Teres' løsning seg fra mellomhjul med at motorakslingen driver gummiringen direkte, det blir altså en mellomting mellom mellomhjul (dæven det ble mye mellom) og direktedrift. Ved mellomhjul står altså dette hjulet mellom motoraksling og tallerken, mens hos Teres står hjulet rett på motorakslingen.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
For meg virker det som om dere tenker mellomhjulsdrift, som Dual bl.a. brukte på 60- og 70-tallet. Direktedrift er motor direkte på tallerkenen...
Det er riktig at Dual hadde flere spillere med mellomhjulsdrift, men Dual 701 hadde vitterlig direktedrift, likhet med Technics modell 1200 og 1210, samt modeller fra Denon m.fl.

Her et bilde av innmaten i en Technics 1210:

Trond Kjetil skrev:
For øvrig skiller Teres' løsning seg fra mellomhjul med at motorakslingen driver gummiringen direkte, det blir altså en mellomting mellom mellomhjul (dæven det ble mye mellom) og direktedrift. Ved mellomhjul står altså dette hjulet mellom motoraksling og tallerken, mens hos Teres står hjulet rett på motorakslingen.
Denne gummiringen du referer til, er, såvidt jeg skjønner, det som tallerkenen hviler på. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen mellom dette og andre direkte-drevne platespillere. ???

Forøvrig mener jeg å huske at på Duals 701 så utgjorde tallerkenen stator i motoren, så tallerkenen var ikke bare direktedreven; den var del av selve motoren. (Mulig jeg husker feil og at det var en annen spiller som hadde dette)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Tror ikke vi er så veldig uenige. 1210 og 701 er begge direktedrevne :) Teres skiller seg fra begge de to ved at motoren står ved siden av tallerkenen, altså har motoren og tallerkenen hver sin aksling, mens både hos Technics og Dual er motor- og tallerkenaksling en og samme. Er du med på den?

Teres kaller sitt prinsipp Direct Coupled Motor, og det er ikke det samme som jeg forbinder med direktedrift, jfr. 1210 og 701. Sistnevnte kjenner jeg veldig godt, har to stykker :D Snarere er det en mellomting mellom direktedrift og mellomhjulsdrift, som jeg jo skrev i innlegget over.

Forøvrig var mitt poeng med denne tråden å starte en diskusjon om direktedrift, men snarere presentere at (i det minste) en seriøs produsent av platespillere begynner å lukte på annet enn traktordrift. Samme produsent lager også en direktedrevet spiller: Certus.

mvh trondkj

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det var slett ikke meningen å kapre tråden din, Trond Kjetil. Jeg skjønte bare ikke hvor nyheten lå hen. Men takket være ditt siste innlegg, har jeg (omsider ;)) skjønt det. Takk skal du ha!
Jeg ser ikke helt hvorfor ikke denne konstruksjonen ikke lider av en hel del av de samme vibrasjons-problemene som mellomhjuls-drift led av, men det er vel en annen diskusjon. Forøvrig var vel motivasjonen bak mellomhjulet i sin tid at det gjorde det enkelt å implementere flere tallerkenhastigheter på, i kombinasjon med synkronmotor.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
coolbiz skrev:
Det var slett ikke meningen å kapre tråden din, Trond Kjetil. Jeg skjønte bare ikke hvor nyheten lå hen. Men takket være ditt siste innlegg, har jeg (omsider ;)) skjønt det. Takk skal du ha!
Jeg ser ikke helt hvorfor ikke denne konstruksjonen ikke lider av en hel del av de samme vibrasjons-problemene som mellomhjuls-drift led av, men det er vel en annen diskusjon. Forøvrig var vel motivasjonen bak mellomhjulet i sin tid at det gjorde det enkelt å implementere flere tallerkenhastigheter på, i kombinasjon med synkronmotor.
Legg merke til at jeg skrev "innovasjon" i det første innlegget, altså i hermetegn... Jeg ser heller ikke det helt nye i prinsippet, mener det var i bruk på trekkoppspillernes tid allerede ;D
Ellers er jeg av dem som mener at mellomhjul ikke behøver å lide av vibrasjonsproblemer, dessverre har Garrard og BSR med sine "folkespillere" på 60- og 70-tallet i alt for stor grad bidratt til denne myten. Begge de spillerne jeg bruker til vanlig har mellomhjul, den ene i kombinasjon med beltedrift...

mvh trondkj

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Teres står visstnok bak en ny "innovasjon" innen drift av platespillere. Skal "traktordrevne" platespillere som jo totalt dominerer markedet endelig få seriøs konkurranse?

http://www.teresaudio.com/verus-motor.html

mvh trondkj
Jeg har mer tro på ren direktedrift med 3 faset syncron motor, ala Teres Certus. Jeg har en forestilling om at det er overkommelig som et DIY-prosjekt. Andre mer eksotiske direktedrevene alternativer inkluderer notabiliteter som Goldumnd Reference og Rockport Sirius.

mvh
KJ

L

lark

Gjest
Dødfødt prinsipp. Kan sammenlignes med å prøve å finne opp hjulet på nytt ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
lark skrev:
Dødfødt prinsipp. Kan sammenlignes med å prøve å finne opp hjulet på nytt ;D
Kan du utdype dette, lark?

L

lark

Gjest
Jeg kan prøve: Teres sitt prinsipp er jo ikke annet enn en forenklet variant av det gamle mellomhjulsprinsippet der motorakslingen drev et gummihjul, som igjen drev tallerkenen.
Såvidt jeg vet er det ingen som benytter dette prinsippet lenger p.g.a. "rummel" (var det ikke det het i gamle dager?).
Venter nå i spenning på at noen kommer med tannhjulsdrift ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
lark skrev:
Jeg kan prøve: Teres sitt prinsipp er jo ikke annet enn en forenklet variant av det gamle mellomhjulsprinsippet der motorakslingen drev et gummihjul, som igjen drev tallerkenen.
Såvidt jeg vet er det ingen som benytter dette prinsippet lenger p.g.a. "rummel" (var det ikke det het i gamle dager?).
Venter nå i spenning på at noen kommer med tannhjulsdrift ;D
Jeg har også levd i den villfarelsen at jeg trodde at mellomhjul betydde "rummel" eller rumble om du vil, men måtte faktisk tygge dette i meg da jeg lånte en mellomhjulsspiller hjem. Som jeg skrev i et innlegg i denne tråden: BSR og Garrard har i vesentlig grad bidratt til denne myten. Deres "folkespillere" bidro i sterk grad til at folk fant ut at CD var et langt "bedre" medium enn vinyl. En god mellomhjulsspiller trenger ikke bidra med rumble. Hvis styringen av motoren til Teres er så god som de skriver, tror jeg faktisk prinsippet er meget bra. Jeg reagerte bare i grunnen på at de presenterte dette som noe nytt.

En annen ting er jo at de spillerne til Teres er skikkelig fine, det skal de ha. Skikkelig fin møbelsnekkerikunst :D

mvh trondkj

L

lark

Gjest
Ceres har skikkelig fine grammofoner ja. Hvis motorstyringen er så god, hvorfor ikke bruke den frittstående motoren til beltedrift?
Forøvrig savner jeg de gedigne direktedrevne spillerene fra slutten av 70 og begynnelsen av 80-tallet. Synd at de forsvant. Her er en samling gedigne spilleretil å mimre over: http://de.geocities.com/bc1a69/museum_eng.html

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
lark skrev:
Ceres har skikkelig fine grammofoner ja. Hvis motorstyringen er så god, hvorfor ikke bruke den frittstående motoren til beltedrift?
Det er vel for å unngå traktordriftens svakheter ;D
lark skrev:
Forøvrig savner jeg de gedigne direktedrevne spillerene fra slutten av 70 og begynnelsen av 80-tallet. Synd at de forsvant. Her er en samling gedigne spilleretil å mimre over: http://de.geocities.com/bc1a69/museum_eng.html
Jo, og Ceres har jo et alternativ der: Certes

Ellers så har jeg et prosjekt på gang basert på EDS1000 motoren, den fra Dual 701. Det blir direktedrift, men det er en helt annen historie og kan leses om her.

S

slowmotion

Gjest
Hmm , dette ser ut til å bli en morsom tråd? ;)

Jeg har to platespillere, den ene har mellomhjul og den andre reim.
Ingen av dem har noe "rummel", men de lyder meget forskjellig fra hverandre.
Hva det skyldes kan man sikker diskutere i det uendlige ....

;)

L

lark

Gjest
Interessant (og gledelig) å lese i beskrivelsen av Certus at Ceres anser direktedrift som det optimale prinsipp.

Sitat:
Since the Certus motor requires no isolation direct drive was selected for the drive mechanism. Direct drive provides perfect coupling of the platter and motor and avoids the pitfalls and compromises inherent in all belt and idler wheel drive systems. In addition there are no moving parts (other than the platter) to resonate, create noise or wear out. Since a brushless motor is used the platter bearing provides the only physical contact with the platter. Direct drive is the only drive mechanism that when properly implemented is truly free from compromises. However, the lack of motor isolation makes direct drive brutally unforgiving of even the most minor flaws in the motor. Therefore proper implementation of a direct drive system is a daunting but achievable task.

S

slowmotion

Gjest
lark skrev:
Sitat:
Direct drive is the only drive mechanism that when properly implemented is truly free from compromises.
Ingenting er fri fra kompromisser. Men jeg synes direktedriftprinsippet generelt er meget interessant.

;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
slowmotion skrev:
lark skrev:
Sitat:
Direct drive is the only drive mechanism that when properly implemented is truly free from compromises.
Ingenting er fri fra kompromisser. Men jeg synes direktedriftprinsippet generelt er meget interessant.

;)
Slike utsagn får produsenten stå til regning for, de skal jo selge produktet. Viktig å ha det i bakhodet når en leser tekst fra en produsent.
Er helt enig i at ingenting er fri for kompromisser. ;)

J

jukes

Gjest
:)

Morro at denne kommer på markedet. Ikke i tvil om hva dette er. Ren mellomhjullspiller.Skal være morro og se hvordan disse står seg i forhold til remdrevne. Jeg er tilhenger av mellomhjull.

Mvh Roar

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Mellomhjul og direktedrevne spillere er rett og slett morsommere å høre på enn beltedrevne,som generellt er noe mer "laidback" i lyden.Forutsetter at alle er av rimelig brukbar kvalitet.
Hva som er "rigtigst" og "best"kan vi,som nevnt over,sikkert diskutere lenge ja!!
Tror kanskje jeg ville landet på DD som hovedpreferanse for min egen del,men de er adskillig værre å finne i toppsjiktet,lydmessig.Men det finnes da noen,og flere blir det visst igjen-ser det ut til..

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Brinkmann Oasis er en av mine (mange) favoritter – enkel og funksjonell design – og den er direktedrevet:

A belt driven turntable platter can be a source of electromechanical distortion. Experiments with various turntable platter diameters, materials and strings and belts showed, that the removal of a turntable platter belt can lessen audible playback distortion.

The OASIS turntable platter is thus motor driven directly. A circular magnet, built into the platter bearing, is driven by four exactly controlled magnetic fields which create four precise to phase angle aligned air coils. The speed is constantly checked by precision-echo-sensors to keep the platter at the proper (33.333 and 45 rpm) speed. Alignment of constant-drive-fluctuations is avoided. Constant-drive-fluctuations and speed variations are effectively prevented by having a precise machined and calibrated bearing and spindle which is borrowed from our larger Brinkmann turntables.

The result is a direct drive process that allows an enormously quiet and stable operation, and in conjunction with the low rpm drive, eventual irregularities are far beyond the allowable frequency of human hearing (the frequency of the drive 3Hz @ 33 rpm). The crystal glass platter gives a very smooth and even surface; therefore the record clamp for a safe placement of the records is included and is recommended. A plastic ring in the middle of the plate lifts the record minimally and is pressed back onto the platter by the record clamp at the outer rim of the label. That way, there is a good contact between record and platter, minimizing resonance. The turntable platter has low resonance because of a mixture of lead, dural aluminum and copper. The special shape of the chassis was designed to remove resonances and with the addition of the wooden plinth of the chassis, a solid, deep and resonance free bass reproduction is accomplished.

The frame can be ordered with three different types of wood. Three height adjustable spikes under the plinth ensure a safe connection to whichever stand or rack you might use and we recommend the HRS platform. A free standing transistor power supply is included with the turntable, the optimum record playback can be achieved with a our Brinkmann Vacuum Tube Power Supply.

Fra Pink Fish Media: Howard Popeck om Oasisen.

J

jukes

Gjest
:)

Dette var en pen spiller Lars. Må jo være en grunn at disse direktdrevne og mellomhjull spillerne kommer på markedet for tiden.

Mvh Roar

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiophile-Arve skrev:
Beltedrift fungerar svært bra, når det er optimalisert og jobba litt med. Men sånn reint teknisk likar eg DD veldig godt, berre synd at det ikkje lagast i hi-end-klasse lenger.
Heeeeyyy Arve, hva med denne?

Certus 460
Tror kanskje du må tenke litt om igjen ;)

mvh trondkj

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.716
Hei
Kaster meg på her, med en ørliten avstikker. For de av oss med DIY tanker må dette: - http://www.vpiindustries.com/products_fly.htm - da være interessant. Her må det da vitterlig være avkobling fra motoren. Selv har jeg altid vært skeptisk til både direktedrift og mellomhjulsdrift, ikke fordi jeg vil påstå at jeg kan høre at de ikke fungerer, men for en KISS tilhenger som jeg, er det strikk eller fiskesnøre som gjelder. Er det noen derute som kjører med type flywheel?

Vedlegg

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Hva er dette? Hva har Harry Weisfield og VPI gjort?

Rim drive and VPI turntables

The fact that some people enjoy the sound of an idler wheel or rim drive system is very much in tune with this business and hobby. I would like the immediacy of the rim drive with the quietness of the belt drive and the solidity of very well done direct drive. It's not happening.

This is a mature business, we can make any table sound like anything we want it to sound like, it's all been done before. VPI tables have a sound that I prefer and think sound more like real music to me at an affordable price. Two of my favorite old tables are the Empire 298 and the Rekokut that when rebuilt can sound like the state of the art for very little money. Non of the old rim drives do it for me, to noisy, to complex, overly powerful motors, very poor rumble specs (read the old reviews), etc.

It took all of 90 minutes to change over a 300 RPM Scoutmaster motor for rim direct drive (the Scoutmaster has it's platter hanging over the chassis)and it's speed stability is excellent. It is also measurably more noisey than the belt version due to the noise of a tire running over a roadbed. No matter how quiet this will be when new, it will get noisier as time goes on. This will not matter to the people that love the immediacy of the sound and for them I say "do it". Anyone interested will be able to get the adapter after Labor day.

More as time goes on. HW

Topp Bunn