En SET bliver til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Mulig at den er en fryd for øret. For øyet derimot...............
    Dette kan gå, men lange ledninger er ikke noe bra.
    Selv om applikasjonen er audio, kan disse "antennene" gjøre fryktelig mye skade i tilfeller der gain, "antennelengde" og andre forhold forvandler en forsterker til en oscillator.
    Med begrenset tilgang til måleutstyr kan det være vanskelig å avdekke uønskede oscillasjoner over audioområdet. Noen ganger balanserer slike "konstruksjoner" på kanten av stupet. Noen ganger tar de helt av.
    Se litt på hvordan andre har valgt å bygge. Det er lov å kopiere det som er bra.
    Jeg husker godt da Vegard og jeg jobbet med 13E1. Det var ikke RF oscillasjoner som gjorde at vi stadig satt i mørket, men mistanken gikk i den retningen.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.132
    Antall liker
    1.172
    Sted
    '
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
    Slik jeg forstod deg tenkte du å kjøre GM70 på ganske lav spenning i klasse A2
    Ganske lav spenning for GM70 er 600v. Et arbeidspunkt på fex 600v/100mA gir et anodetap på 60W.
    Med utgangspunkt i dette vil det kreve en gitterforspenning på ca -50v, i klasse A2 kan du dra gitteret opp til ca +40v. Forskjellen mellom -50v og +40v er 90vp. Dette er det du trenger for å dra røret.
    Med 4:1 step-down trenger du minst 4 ganger så mye på driversiden 90x4=360vp=720vp-p. Pluss at du trenger en viss overstyringsmargin, så de 700-800vp-p jeg nevnte er ikke tatt helt ut av løse luften.
    Men du kan gjerne korrigere hvis noe ikke stemmer.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.132
    Antall liker
    1.172
    Sted
    '
    Derfor også det indledene spørgsmål om forslag..konstruktive forslag - ikke spørgsmål.
    Samme hvor løst sammenskrudd tankene om et GM70 prosjekt er, så er det visse essensielle ting du bør spørre deg selv om. For eksempel om drivertrinnet greier å dra GM70, og siden du snakket om klasse A2 så blir dette spørsmålet enda mer aktuelt.

    Spørsmålet var ment til å få deg til å tenke over kretsløsningen, sette inn de spenningene/verdiene du har tenkt å bruke, og se om løsningen er gjennomførbar..
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Jeg tænker Jane vil have glæde af at læse om Nicholas tanker regarding filament psu :


    With a voltage of 20V there is not way AC heating can be used as the hum
    would be insanely loud. The heater of the GM70 is a DC heating with CLC to
    reduce the ripple in the heater supply. Of course this helps to act like a
    current source. Heaters like to see a Norton source (constant current) and not a
    Theiven source (constant voltage). They sound better with a current source
    heater supply. DC heating often gets a bad name when Theiven source is used with
    317 regulating the voltage. The results are often dry sounding but not with a
    choke it sounds very AC like milky and sweet like chocolate au lait. A choke
    acts like a passive current source. Of course one could use an active CCS like
    317 and co but remember at 3A, there a lot of heat dissipation to handle there
    and the chips would not less long this way. So I went ahead and use a choke
    instead. I recommend that the inductance be increase but this is what I have you
    instead. Values around 50mH would be better. However remember to reduce power
    loss the resistance should not be too big and should be rated for at least for
    4Amps. Resistance of less than 0.5 R must be used. But the value of 15mH works
    fine too. Preferably the choke should be interleave and section to increase its
    capability to filter the HF hash emitting from the charging of the large filter
    cap that is needed to be used.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Og lidt til Hans om basformåen fra store filamenter :

    The Sonics of the amp I would not lie to you, it is great with lots of
    potential. Feels like a very powerfully 300B and 2A3 amp. It has the nice
    midrange of the 300B but with the balance tonal of the 2A3. Bass control is
    excellent here and the amount of bass that can be pump out is insane for a SE
    amp; there is more high frequency extension with this amp then my 300b amp. What
    I like in particular is that at low volume and high volume the sonic character
    is the same. This trait shows the control and power sufficiency of the amp to
    control the speaker when both posh listening and the wild rocking head banging
    volume levels is played.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    og en fra diyaudio som du kanskje kjenner allerede ?
    gm70 driver tube tests - diyAudio
    Jg kom i skade for å blingse på tallene da jeg estimerte z out etter IT i går sorry
    slo opp specene : med 4,5:1 ser det imidlertidig ut for at max vout 30 hz er 57v rms...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.132
    Antall liker
    1.172
    Sted
    '
    LL1660 det er snakk om, er det ikke det?
    Lundahl spesifiserer i databladet at maks anbefalt kildeimpedans for 4.5:1 er begrenset oppad til 3k ohm. Det diskvalifiserer et driverrør med rp nærmere 5k.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dersom du ønsker å bruke It'ene du har liggende : hva om du renonserer litt på ønsket power ut , kopler it etter alternativ s (4:4,5) og bruker en triodekoplet høygm pentode som
    driver, det er mange å velge i !
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
    Slik jeg forstod deg tenkte du å kjøre GM70 på ganske lav spenning i klasse A2
    Ganske lav spenning for GM70 er 600v. Et arbeidspunkt på fex 600v/100mA gir et anodetap på 60W.
    Med utgangspunkt i dette vil det kreve en gitterforspenning på ca -50v, i klasse A2 kan du dra gitteret opp til ca +40v. Forskjellen mellom -50v og +40v er 90vp. Dette er det du trenger for å dra røret.
    Med 4:1 step-down trenger du minst 4 ganger så mye på driversiden 90x4=360vp=720vp-p. Pluss at du trenger en viss overstyringsmargin, så de 700-800vp-p jeg nevnte er ikke tatt helt ut av løse luften.
    Men du kan gjerne korrigere hvis noe ikke stemmer.
    Den antagelse har intet med tallene oplyst af mig at gøre..
    600v er således mindst 25% lavere end de oprindeligt mindst 800v overslagt på 900vac i en LC kobling,hvorved tal for såvel driver som bias er mere optimale..
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    LL1660 det er snakk om, er det ikke det?
    Lundahl spesifiserer i databladet at maks anbefalt kildeimpedans for 4.5:1 er begrenset oppad til 3k ohm. Det diskvalifiserer et driverrør med rp nærmere 5k.
    Jovist er det 1660 hvor 3k anbefalet max hvis de data LUNDAHL selv opgiver skal overholdes!
    I praksis giver højere Ri blot lidt højere afrulning.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
    Slik jeg forstod deg tenkte du å kjøre GM70 på ganske lav spenning i klasse A2
    Ganske lav spenning for GM70 er 600v. Et arbeidspunkt på fex 600v/100mA gir et anodetap på 60W.
    Med utgangspunkt i dette vil det kreve en gitterforspenning på ca -50v, i klasse A2 kan du dra gitteret opp til ca +40v. Forskjellen mellom -50v og +40v er 90vp. Dette er det du trenger for å dra røret.
    Med 4:1 step-down trenger du minst 4 ganger så mye på driversiden 90x4=360vp=720vp-p. Pluss at du trenger en viss overstyringsmargin, så de 700-800vp-p jeg nevnte er ikke tatt helt ut av løse luften.
    Men du kan gjerne korrigere hvis noe ikke stemmer.
    Den antagelse har intet med tallene oplyst af mig at gøre..
    600v er således mindst 25% lavere end de oprindeligt mindst 800v overslagt på 900vac i en LC kobling,hvorved tal for såvel driver som bias er mere optimale..

    Den opmærksomme læser vil bemærke jeg har valgt at anvende CLC for at op nå mere optimale 1100vdc.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.132
    Antall liker
    1.172
    Sted
    '
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
    Slik jeg forstod deg tenkte du å kjøre GM70 på ganske lav spenning i klasse A2
    Ganske lav spenning for GM70 er 600v. Et arbeidspunkt på fex 600v/100mA gir et anodetap på 60W.
    Med utgangspunkt i dette vil det kreve en gitterforspenning på ca -50v, i klasse A2 kan du dra gitteret opp til ca +40v. Forskjellen mellom -50v og +40v er 90vp. Dette er det du trenger for å dra røret.
    Med 4:1 step-down trenger du minst 4 ganger så mye på driversiden 90x4=360vp=720vp-p. Pluss at du trenger en viss overstyringsmargin, så de 700-800vp-p jeg nevnte er ikke tatt helt ut av løse luften.
    Men du kan gjerne korrigere hvis noe ikke stemmer.
    Den antagelse har intet med tallene oplyst af mig at gøre..
    600v er således mindst 25% lavere end de oprindeligt mindst 800v overslagt på 900vac i en LC kobling,hvorved tal for såvel driver som bias er mere optimale..

    Den opmærksomme læser vil bemærke jeg har valgt at anvende CLC for at op nå mere optimale 1100vdc.
    Kjører du GM70 på høyere anodespenning trenger du enda mer sving fra driveren..
    Ved 1100v havner du på ca -100v forspenning og hvis du fortsatt har planer om A2 og 4.5:1 step-down trenger du ~1300v p-p fra driveren.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Et annet problem med 4:1 er at driveren må svinge 4 ganger g1-spenningen til GM70. Nå har jeg ikke sett at du har kommet med noe arbeidspunkt for GM70 (eller driveren for den saks skyld), men driveren må fort svinge 700-800v p-p for å mate 80-100v inn til GM70. Er den kapabel til det?
    Hvordan er du dog kommet til det resultat??
    Slik jeg forstod deg tenkte du å kjøre GM70 på ganske lav spenning i klasse A2
    Ganske lav spenning for GM70 er 600v. Et arbeidspunkt på fex 600v/100mA gir et anodetap på 60W.
    Med utgangspunkt i dette vil det kreve en gitterforspenning på ca -50v, i klasse A2 kan du dra gitteret opp til ca +40v. Forskjellen mellom -50v og +40v er 90vp. Dette er det du trenger for å dra røret.
    Med 4:1 step-down trenger du minst 4 ganger så mye på driversiden 90x4=360vp=720vp-p. Pluss at du trenger en viss overstyringsmargin, så de 700-800vp-p jeg nevnte er ikke tatt helt ut av løse luften.
    Men du kan gjerne korrigere hvis noe ikke stemmer.
    Den antagelse har intet med tallene oplyst af mig at gøre..
    600v er således mindst 25% lavere end de oprindeligt mindst 800v overslagt på 900vac i en LC kobling,hvorved tal for såvel driver som bias er mere optimale..

    Den opmærksomme læser vil bemærke jeg har valgt at anvende CLC for at op nå mere optimale 1100vdc.
    Kjører du GM70 på høyere anodespenning trenger du enda mer sving fra driveren..
    Ved 1100v havner du på ca -100v forspenning og hvis du fortsatt har planer om A2 og 4.5:1 step-down trenger du ~1300v p-p fra driveren.
    Ja det ser sådan ud
    Måske jeg skal droppe tanken om A2
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Eventuelt spare ll1660 til noe annet og bruke en katodefølger mellom spenningsforsterker og gm70
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Eventuelt spare ll1660 til noe annet og bruke en katodefølger mellom spenningsforsterker og gm70

    Læser stadig indlæg i linket du postede...

    Dit forslag gør både amp og psu mere komplekse,og man får ikke A2 med C mellem katodefølger og GM70
    Vi vil alligevel opnå en ret høj udgangseffekt i ren kl.A med fx 1000v og 120ma,samt det rette rør i IT
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Siden der ikke er kommet bedre forslag til drivere end 6HS5 - vil jeg prøve røret og finde ud af hvordan det måler,og mon ikke det trods indvendingerne viser sig at levere varen i form af gode præstationer!
    Muligt det i min opstilling ikke trækker samfulde 45w ud af GM70,men det gør så heller ingen af alternativerne,medmindre ampen gøres så kompleks at kun yderst få tør binde an med at bygge.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Så er der bestilt små kondisser og commonchokes til filamentet,samt skruer for etagebyggeriet,så snart vanker de første billeder...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    og et skjema etterhvert ?...
    Lykke til
    pøs på med bilder
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Ja et skema må der jo til...men spændingerne vil være teoretiske indtil der kommer spænding på ampen.
    900vac ensrettet med stealthdioder i serie,og en 6d22 i serie med minus til stel for soft opstart.
    Fælles højspænding for driver 6HV5 (med to blå lysdioder fra katode til stel for bias) og GM70 med aktiv bias via IT
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Har brugt megen tid på at sætte mig ind i GM70 efterhånden,og mener at selvom man ikke udnytter hele potentialet i røret mht effektoptimering,vil røret belønne med en rigdom af "big triode sound" som aldrig vil kunne opnåes med mindre trioder.
    Der syntes at være udbredt enighed om kvaliteten af disse kæmpetrioders formåen,selvom man ikke får den maksimale udnyttelse i form af max output.
    Mine "cost no objekt" monoblokke har overtrumfet alt forstærkeri indenfor mine døre,så selv med inddirekte opvarmet driver,forventer jeg projektet her hæver sig ganske så meget over mere gennemsnitlige SET amps.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser gjerne mer bilder av prosessen:) Og et skjema hadde vert veldig fint når du kommer så langt.
    Er også nyskjerrig på om du kan legge ut et skjema av dine "cost-no-object" blokker? :)

    Mvh
    Rune
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ja et skema må der jo til...men spændingerne vil være teoretiske indtil der kommer spænding på ampen.
    900vac ensrettet med stealthdioder i serie,og en 6d22 i serie med minus til stel for soft opstart.
    Fælles højspænding for driver 6HV5 (med to blå lysdioder fra katode til stel for bias) og GM70 med aktiv bias via IT
    Unnskyld at jeg spør igjen.
    Hvorfor 6D22?
    GM70 er oppvarmet før du rekker å tenke en tanke.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er en god grunn !

    "Matt Kamna also demonstrated a technique for zooming in on the waveform on the power-transformer secondary (about 10V/div on the scope screen). The rough appearance around the zero-crossing was very obvious with solid-state diodes. HEXFRED's gave a small improvement, but conventional tube rectifiers looked much smoother, and the TV damper diodes were by far the smoothest of all. So even in low-current preamp applications, TV damper diodes give the least noise. I know from experience in the Tektronix Spectrum Analyzer division that it's much easier to eliminate noise at the source than filter it afterward. If there was an even quieter device, I'd use that, but as far as I know, TV damper diodes are the quietest from the viewpoint of switching noise. Considering that the main B+ supply is switching five hundred volts, this is not a small consideration, since switch-noise is radiated in all directions, into the B+ supply, the interior of the chassis, and back into the power cord. "

    hentet fra denne artikkelen: The Amity, Raven, and Aurora

    ps jeg har ikke etterprøvet dette med målinger..
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Første tanke var jo at bruge 6d22 dels pga tidligere erfaringer samt ledigt udtag med 6,3v og prisen!
    Men de tåler ikke at se ind i en C,så da 900vac ikke rækker medmindre man går for CLC - må der andre dioder til.
    Vi kan tage det værste larm fra halvlederdioder med støjspoler før C,men som Vega påpeger er det ønskeligt at minimere switchingstøj i udgangspunktet.

    Jeg har uden undtagelse opnået bedste subjektive resultater med chokekoblinger,men i oplægget drejer projektet sig om at bruge komponenter fra hylden,så her må jeg acceptere et kompromis.
    Det vil dog være muligt at drosle de tilgængelige 6,3vac ned til 5v som så kan fodre et sæt rørensrettere der vil tåle at se ind i en C.

    Forslag?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Første tanke var jo at bruge 6d22 dels pga tidligere erfaringer samt ledigt udtag med 6,3v og prisen!
    Men de tåler ikke at se ind i en C,så da 900vac ikke rækker medmindre man går for CLC - må der andre dioder til.
    Vi kan tage det værste larm fra halvlederdioder med støjspoler før C,men som Vega påpeger er det ønskeligt at minimere switchingstøj i udgangspunktet.

    Jeg har uden undtagelse opnået bedste subjektive resultater med chokekoblinger,men i oplægget drejer projektet sig om at bruge komponenter fra hylden,så her må jeg acceptere et kompromis.
    Det vil dog være muligt at drosle de tilgængelige 6,3vac ned til 5v som så kan fodre et sæt rørensrettere der vil tåle at se ind i en C.

    Forslag?
    Har du sett på f.eks. 6CJ3 som alternativ til 6D22? 6CJ3 tåler 2,1A peak anode strøm. Det er kanskje nok for CLC-filter? De koster nesten ikke noe, og switcher veldig smooth.
    Roger
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Ja et skema må der jo til...men spændingerne vil være teoretiske indtil der kommer spænding på ampen.
    900vac ensrettet med stealthdioder i serie,og en 6d22 i serie med minus til stel for soft opstart.
    Fælles højspænding for driver 6HV5 (med to blå lysdioder fra katode til stel for bias) og GM70 med aktiv bias via IT
    Unnskyld at jeg spør igjen.
    Hvorfor 6D22?
    GM70 er oppvarmet før du rekker å tenke en tanke.
    Det gør de ikke nej,og det er heller ikke ønskeligt,da jeg uanset prisen helst behandler DHT "gently" - noget der betaler sig i form af mindsket tendens til mikrofoni over tid,kontra mere brutalt opvarmede!
    Spolerne i serie med filamentpsu skaber spændingsfald i startøjeblikket,så gløden undgår chok,og højspændingen vil med en 6d22 stige ganske langsomt.

    I monoblokkene sørger Tendlabs for blid indkobling af filamentet,og 5R4 leverer højspændingen stigende over 5-6 sekunder.
    812 driver filamentet skal dog foreløbig kæmpe med en nødløsning i form af smps 5,9vdc,men jeg arbejder på mere optimerede betingelser!
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Første tanke var jo at bruge 6d22 dels pga tidligere erfaringer samt ledigt udtag med 6,3v og prisen!
    Men de tåler ikke at se ind i en C,så da 900vac ikke rækker medmindre man går for CLC - må der andre dioder til.
    Vi kan tage det værste larm fra halvlederdioder med støjspoler før C,men som Vega påpeger er det ønskeligt at minimere switchingstøj i udgangspunktet.

    Jeg har uden undtagelse opnået bedste subjektive resultater med chokekoblinger,men i oplægget drejer projektet sig om at bruge komponenter fra hylden,så her må jeg acceptere et kompromis.
    Det vil dog være muligt at drosle de tilgængelige 6,3vac ned til 5v som så kan fodre et sæt rørensrettere der vil tåle at se ind i en C.

    Forslag?
    Har du sett på f.eks. 6CJ3 som alternativ til 6D22? 6CJ3 tåler 2,1A peak anode strøm. Det er kanskje nok for CLC-filter? De koster nesten ikke noe, og switcher veldig smooth.
    Roger
    Takker for konstruktivt indspark og tjekker 6CJ3
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Her er en god grunn !

    "Matt Kamna also demonstrated a technique for zooming in on the waveform on the power-transformer secondary (about 10V/div on the scope screen). The rough appearance around the zero-crossing was very obvious with solid-state diodes. HEXFRED's gave a small improvement, but conventional tube rectifiers looked much smoother, and the TV damper diodes were by far the smoothest of all. So even in low-current preamp applications, TV damper diodes give the least noise. I know from experience in the Tektronix Spectrum Analyzer division that it's much easier to eliminate noise at the source than filter it afterward. If there was an even quieter device, I'd use that, but as far as I know, TV damper diodes are the quietest from the viewpoint of switching noise. Considering that the main B+ supply is switching five hundred volts, this is not a small consideration, since switch-noise is radiated in all directions, into the B+ supply, the interior of the chassis, and back into the power cord. "

    hentet fra denne artikkelen: The Amity, Raven, and Aurora

    ps jeg har ikke etterprøvet dette med målinger..
    Hvis et skjema kunne kommet, ville vi lettere sett hvordan dette skal gjøres.
    Han fra Tektronix sikter vel til målinger med spectrumanalyzer? Ikke til at slike dioder ble brukt i et slikt instrument.
    Det er mange måter å soft starte på. Rør er en metode. Jeg har en smule erfaring og vet litt om når det er behov.
    Noen som har sjekket hvor lang tid GM70 bruker på å få fart på elektronene fra katoden?
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Her er en god grunn !

    "Matt Kamna also demonstrated a technique for zooming in on the waveform on the power-transformer secondary (about 10V/div on the scope screen). The rough appearance around the zero-crossing was very obvious with solid-state diodes. HEXFRED's gave a small improvement, but conventional tube rectifiers looked much smoother, and the TV damper diodes were by far the smoothest of all. So even in low-current preamp applications, TV damper diodes give the least noise. I know from experience in the Tektronix Spectrum Analyzer division that it's much easier to eliminate noise at the source than filter it afterward. If there was an even quieter device, I'd use that, but as far as I know, TV damper diodes are the quietest from the viewpoint of switching noise. Considering that the main B+ supply is switching five hundred volts, this is not a small consideration, since switch-noise is radiated in all directions, into the B+ supply, the interior of the chassis, and back into the power cord. "

    hentet fra denne artikkelen: The Amity, Raven, and Aurora

    ps jeg har ikke etterprøvet dette med målinger..
    Hvis et skjema kunne kommet, ville vi lettere sett hvordan dette skal gjøres.
    Han fra Tektronix sikter vel til målinger med spectrumanalyzer? Ikke til at slike dioder ble brukt i et slikt instrument.
    Det er mange måter å soft starte på. Rør er en metode. Jeg har en smule erfaring og vet litt om når det er behov.
    Noen som har sjekket hvor lang tid GM70 bruker på å få fart på elektronene fra katoden?

    Det sidste spørgsmål besvarede du selv i et tidligere indlæg :
    "
    GM70 er oppvarmet før du rekker å tenke en tanke."

    Du må jo selv vide hvor lang tid det rekker dig at tænke en tanke! :rolleyes:
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Han fra Tektronix sikter vel til målinger med spectrumanalyzer?"
    Hans :før forsterkeren i artikkelen ble bygget ble det gjort et grundig forarbeid for å velge komponenter med svært gode egenskaper.Sitatet sier noe om måleresultatene...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.169
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    "Han fra Tektronix sikter vel til målinger med spectrumanalyzer?"
    Hans :før forsterkeren i artikkelen ble bygget ble det gjort et grundig forarbeid for å velge komponenter med svært gode egenskaper.Sitatet sier noe om måleresultatene...
    Finnes det noe info om forsterkeren også.
    Ikke så dumme disse analyzer folkene. Enten de jobber for Tek eller HP.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Fik en bestilling på en 845,så beder om henstand mht GM70 projektet et par uger
    Kan dog krydre tråden med tiltag omkring 845 byggeriet,såfremt ønsket!
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    109
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært fint.Gjerne med bilder:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.499
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke så dumme disse analyzer folkene. Enten de jobber for Tek eller HP.
    Jepp, har i den senere tiden "studert" meg opp på diverse måleteknikker mm. Har enda endel å lære kan man si ;) Og spesielt kvalifisert tolkning av målinger er en stor utfordring.

    Mener bl.a. Tek folk legger ut endel youtube videoer med tips og trick... Ang. målinger med scope, spectrum tolkninger og mye mer..
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    "During the first part of the cycle the capacitor charges to the output voltage
    of the rectifier, while during the second part of the cycle the capacitor
    discharges until the rectifier voltage again rises to exceed the discharged
    voltage. As the value of the capacitor increases, the capacitor can store more
    energy so it looses less voltage during the discharge part of the cycle. As a
    result the charge time becomes shorter and the discharge time longer. With a
    very large capacitor the discharge time can be miniscule. However since the
    capacitor is large, it provides low impedance during this short charge time
    resulting in a large amplitude current pulse. Thus, the current drawn from the
    transformer is in the form of very short, high-amplitude current pulses. These
    pulses cause the transformer to ring like a bell. A smaller capacitor that draws
    a wider, lower amplitude current pulse has the advantage here. Another benefit
    of using a small capacitor is that it can be a high-quality film rather than an
    electrolytic resulting in even better sonic quality."

    Det ovenstående kan jeg få glæde af i GM70 projektet,da ganske få uf i en CLC kobling hurtigt hæver spændingen.

    Anderledes står det til med 845 psuèn som jeg havde bygget to ens af for længe siden.
    De bestod af samme metal,men forskellige lytter konfigureret som LC med 125-0-1250vac ind i et sæt U-19 ensrettere,efterfulgt af 5H og ca 1000uf!
    Finder tingene frem og tager lidt billeder...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn