"En som virkelig er film/musikkinteressert...

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Havnet en gang i diskusjon med en som mente at interesse for lydgjengivelse og god bildegjengivelse var skikkelig harry og "ukultivert". Han sa ting som: "En som virkelig er interessert i film, vil ha like stor glede av den filmen på en 14-tommer med inneygd (dårlig) høyttaler som på et digert hjemmekinoanlegg." Jeg tenkte: jaja, du er åpenbart ikke spesielt opptatt av den estetiske delen av filmopplevelsen - kun av storyen."

Som jeg har nevnt i en tidligere tråd, er lydgjengivelsen og bildegjengivelsen en svært viktig del av filmen. For et drøyt år siden så jeg "2001: A Space Oddysey" på Cinematekets 70mm-festival. Og etter den storslagne kino-opplevelsen har jeg rett og slett ikke lyst til å se filmen på en vanlig TV-skjerm igjen. Synes ikke storyen i nevnte film er noe stort å skrive hjem om. Bildekomposisjonene, derimot.... ;D

Men hvordan stiller dere andre dere til påstandene
"En som virkelig er interessert i film, vil ha like stor glede av den filmen på en 14-tommer med inneygd (dårlig) høyttaler som på et digert hjemmekinoanlegg."
og
"En som virkelig er interessert i musikk, vil ha like stor glede av ei låt spilt på en reiseradio som på et dyrt stereoanlegg."

O

om.s

Gjest
Re: "En som virkelig er film/musikkinteresser

Havnet en gang i diskusjon med en som mente at interesse for lydgjengivelse og god bildegjengivelse var skikkelig harry og "ukultivert". Han sa ting som: "En som virkelig er interessert i film, vil ha like stor glede av den filmen på en 14-tommer med inneygd (dårlig) høyttaler som på et digert hjemmekinoanlegg." Jeg tenkte: jaja, du er åpenbart ikke spesielt opptatt av den estetiske delen av filmopplevelsen - kun av storyen."

Som jeg har nevnt i en tidligere tråd, er lydgjengivelsen og bildegjengivelsen en svært viktig del av filmen. For et drøyt år siden så jeg "2001: A Space Oddysey" på Cinematekets 70mm-festival. Og etter den storslagne kino-opplevelsen har jeg rett og slett ikke lyst til å se filmen på en vanlig TV-skjerm igjen. Synes ikke storyen i nevnte film er noe stort å skrive hjem om. Bildekomposisjonene, derimot.... ;D

Men hvordan stiller dere andre dere til påstandene
"En som virkelig er interessert i film, vil ha like stor glede av den filmen på en 14-tommer med inneygd (dårlig) høyttaler som på et digert hjemmekinoanlegg."
og
"En som virkelig er interessert i musikk, vil ha like stor glede av ei låt spilt på en reiseradio som på et dyrt stereoanlegg."
Anlegget er middelet til å nyte musikken, de argumentene du fikk mot deg er det samme som å si til en som har interesse for rødvin " at den vinen hadde du hatt like stor glede av i ett kjøkken glass", det er selvsagt feil.

Noe som i utgangspunktet gir glede og opplevelse, gir enda større/bedre glede gjengitt over bra utstyr.

imho

mvh

L

Lydtekniker

Gjest

Jajaja, og man har like stor glede av kjøreturen i en Lada som i en Audi S8 ;)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128

Ja, så enkelt kan det vel egentlig sies:)

Men på den annen side: P4 og Radio 1 låter bedre i bilen enn på anlegget hjemme. Da slipper man å høre hvor mye lyden blir ødelagt av prosesseringen før den går på lufta. Jeg tror absolutt det er en bevisst tanke bak dette - for med den loudness-effekten lyden blir sendt ut med, så låter det virkelig overbevisende bra på et middelmådig bil-anlegg:) ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.293
Torget vurderinger
1

Men komforten, den er det uten tvil stor forskjell på, og hvor store krav man har til den delen av opplevelsen som er relatert til selve kjøretøyet!

Mvh. Bjørn

opsss...kanskje det er en sammenheng med kabler der,,,å fy og fy...!!

O

om.s

Gjest

Nei, og det var vel å poenget ;D

mvh

L

Lydtekniker

Gjest

Nei, og det var vel å poenget ;D

mvh
Jada, jeg svarte egentlig på innledningsposten, ikke posten din :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hei!
Vi er alle mer eller mindre forskjellige i forhold til slike ting.
Noen ser på en bil kun som en mulighet til å komme fra a til å og eventuelt komme frem? og eventuelt få med seg de som bør være med og deres bagasje.
Noen hører på musikken ::) og ikke anlegget eller kanskje denne, noen ser på programmet, men ikke på tv`n ;)
Alt dette er selvfølgelig opp til enhver og ikke noe andre nødvendigvis burde ha behov for blande seg inn i.
Noen har ikke like mange valgmuligheter til å velge mellom alternativene (tenker her pris) og deres synspunkter kan nok ofte være farget av dette.
Andre igjen har det, men proriterer anderledes.
Og noen få trenger knapt å tenke på prioritering, og jeg har ihvertfall ingen problemer med at det kan ta av for slike.
Jeg har aldri vært av den typen som kun bryr meg om bruksbehovet,slik sett at det så vidt skal dekke dette.
Jeg går ikke inn i en butikk og sier at jeg skal ha en bil til 40k som funker og er god, fordi jeg trenger dette i nær fremtid ::), men den bør helst være blå::)
Jeg prøver alltid å sette meg inn i de normale alternativene, forsøksvis lese tester, spørre venner,lese info om produktet og pris og hvor de selger til gunstigst pris i forhold til leveranse o.l.
Når vi f.eks. tar hifiutstyr, så har jeg mer enn en gang lest at det kan være gunstig å velge bort absolutt topputgaven for de forskjellige utgavene fra enhver produsent å velge gjerne på nest øverste hylle.
Dette tror jeg ofte kan vise seg å være både lurt og gunstig.
Deretter kommer dette med design,komfort og brukervennlighet/andvendelighet, her vil det ofte koste noe mer, men dette blir jo da en prioritering igjen.
Kjenner en veldig godt, som er ganske nøye på hvordan det skal se ut i stua (litt designtendenser ;) )
Han vil ha liten (og ikke dominerende tv) designtvca.16" eller noe slikt
Greit nok dersom det ikke var for at fyren er rimelig tvnarkoman.
Da har jeg litt problemer for å være med ::)
Som dere kan se av mitt interiør i stua så er det ikke vanskelig å se at jeg satser på det jeg daglig driver med i den.
Når det er sagt så er det vel heller ikke drømmestua for en eiendomsmegler for salg og annonsebilde. ;D
Jeg hører vel mest på musikk, selv om det har blitt noe mer tv i det siste (enn før), men for meg er det viktig og av betydning at det er kvalitet på det nødvendige utstyret.
Dette gjelder også de fleste andre (mer eller mindre) materialistiske tekniske ting, f.eks. bil,mc kikkert, fiskeutstyr turutstyr,tråsykkel, fotoutstyr o.l.
Så langt jeg vet og husker har jeg aldri eid det ultimative toppproduktet av noe slikt som nevnt (fra hver eventuell merkeprodusent), men det går fint uten akkurat det ;D

Mvh.KW

Topp Bunn