En Squeezebox i godt selskap

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Eller hva sies om dette :

Lurer på om dCS Verdi "vart litt skræmt no" ? ;D

Nettverksavspilling av musikk er helt konge !

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.120
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Pent oppsett, Audiot!

Hører du forskjell mellom SB3 og Verdi i denne konfigurasjonen?

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Havde håbet på litt motstann for SB3 da, ikke sånn billige greier der.. :D
Inne på noe der Niels. På tide å oppgradere front-enden slik at den matcher Squeezen :).

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Fy flate så rått !! Kom til å tenke da jeg så bildet, jeg bestilte en sort SB3, men jeg fik en som på bildet, med en sort fjernkontroll. Samme det, helt utrolig så genial et produkt det er...
Er noe deprimert dog, på samme måte som alle måtte ha flatskjerm der er HD klar, for så å "nyte" diverse senderes elendige signaler med elendig bilde som resultat, ja da venter vi nå med vore netverk baserte greier på 24/96 flac downloads.

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pent oppsett, Audiot!

Hører du forskjell mellom SB3 og Verdi i denne konfigurasjonen?
Klart det er forskjeller, men Verdi får tøff konkurranse her ja.

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En ting jeg lurer på i denne sammenheng er om Squeezens digitale volumkontroll har noen by-pass på full styrke (ved fixed setting). Jeg har ikke vært i stand til å noen lydmessig endring mellom volum på 99 eller 100 når jeg bruker dac-ens volumkontroll i tillegg.

bardoo

Medlem
Ble medlem
11.01.2006
Antall liker
0
Pent oppsett :)

Under innstilinger av squeezeboxen i slimserver kan du velge om digitalutgangen skal være "fixed" eller variabel. Sakset fra slimserver:

You can choose to have the digital audio output on your player be fixed at maximum level or be controlled by the volume buttons. With either setting, the analog output levels are adjusted by the volume buttons.

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Antall liker
0
..digitalutgangen skal være "fixed" eller variabel.
Så du kan m.a.o. styre volumet med Squeezeboxen, selv om du bare har en ekstern DAC koblet direkte til effektforsterkeren?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Så du kan m.a.o. styre volumet med Squeezeboxen, selv om du bare har en ekstern DAC koblet direkte til effektforsterkeren?
Ja, det kan du. Men da må selvsagt ikke volumet være "fixed".

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, man trenger ikke forforsterker egentlig. Der er en del der bare bruker Squeezeboks direkte i effektforsterker.
Kommentar fra en med et ok system, uten forforsterker :

1/128k MP3 internet streaming radio sounds very good in my system, edging out regular OTA analog FM for sound quality (I ditched my analog tuner since getting the SB3)
2/Huge variety of digital music choices on the Net accessible thru the SB3 (caveat: u need high speed internet access, 56K modem won't do)
3/HomePC server music thru SB3 can sound as good as any hifi system out there, certainly better than ANY FM transmissions.
SB3>MF A3.24DAC>2 Nakamichi PA7s>B&W N802>Nice!

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pent oppsett :)

Under innstilinger av squeezeboxen i slimserver kan du velge om digitalutgangen skal være "fixed" eller variabel. Sakset fra slimserver:
Ja dette har jeg fått med meg og jeg har prøvd det opp mot å ha variabel volum ut. "Problemet" er at jeg ikke er i stand til å finne ut om man oppnår høyere kvalitet på signalbehandlinger i Squeezeboxen når man kjører fixed i forhold til variabelt.

På dCS Elgar+ er det er relativt hørbar forskjell på volum innstillingene 0,0 dB og -0,5 dB hvor den førstnevnte bypasser den innebygde digitale volumkontrollen hvilket gir et positivt opplevd løft i lyden.

Derfor har jeg valgt å kjøre Elgaren i max ut (0,0 dB fast) mens jeg bruker volumkontrollen på SB3 aktivt. Jeg synes dette også låter best, men det kan være påvirket av ønsketenking da det jo er veldig praktisk med kun en fjernkontroll å forholde seg til. 8)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan ikke minnes jeg har sett noe om dette på Slim forum, og dog, en sagde der var stor hørbar forskjell om volumen blev satt ned til 80. han mente der var et helt spesifikt punkt hvor lyden endret sig ganske dramatisk til det bedre, mot man mister masse gain.
Dette mener jeg var den analoge volum han pratet om, kan jo ikke være den digitale, mister man ikke en del oppløsning når man bruker digital volumen ? Kan dog være verdt å sjekke kanskje...
(Ellers, ja, jeg kan kanskje bruke dette på en måte sent på kvelden, da er musikken så lav at mine elektrostater går i standby modus, og ved å justere volumen ned på SB3 kan volumen på Bryston bedre justeres fint. )
Jeg finder ikke den tråden hvor dette var diskutert, alle anbefaler full volum på SB3.
Jeg kom over denne kommentar dog :
For starters, I assume you realize the downfall of digital attenuation either in the Sb or DEQ- which is reduction of SNR since the signal is scaled but not the noise.

Is your alps pot in the former setup part of the analog EQ, or a separate unit? If separate, I would try using full digital volume, with the pot after the analog out of the system. People spend big bucks for SNR reduction in equipment, so I see it as a free upgrade if you already have the pot.

OTOH, I have found the Sb digital volume control to be utterly transparent in my system, even below 70/100. There are a couple ways to do it in Sb, the one I'm talking about is the software attenuation programmed into Sb3. The other method is 'preamp attenuation', which uses the attenuation inside the DAC chip itself.

Using the remote volume, I'm guessing I'd be hard pressed to A/B the difference between 70/100 vs. full volume, if the levels were matched with an analog pot (my jolida has an alps blue). Some have mentioned here that analog pots have their own problems, so it may be a personal/implementation choice between systems.

The major benefit of the analog pot, beyond increased SNR, is the lack of possibility for glitches, which might send a full volume noise to your amp-speakers. Keep in mind a tick on the Sb volume control is .5dB of digital attenuation. 70/100 means a 15dB glitch is possible, which wouldn't be nearly as devastating to your speakers or ears as a 40dB glitch from using Sb as preamp on volume 20/100.

Preamp volume control (inside the DAC) might offer some level of protection here as well, as the DAC attenuation might override any glitch in software. There was a post on this but I forget the answer. *

Personally, I try to stick with software attenuation for minor and convenience adjustments, and use 100/100 for critical listening. If critical listening level varies, then analog attenuation is used.

Good luck with your new setup.

Og denne tråden :
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=32929&highlight=Digital+volume

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Antall liker
0
Wayne1:
The SB2 is a bit different in that all information is first converted into 24 bit word. This does leave more room for volume steps without causing information loss.

I can say that I hear no compression when listening to the SB2 at a lower volume. I do feel that getting rid of the preamp circuitry, all the mechanical connections involved, the extra cable and connectors more than make up for any possible reduction in resolution.
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=21029.msg188454#msg188454

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har dere prøvd WAV kontra FLAC/AAC ?
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=32999
Litt interessant kanskje.
Jeg benytter kun FLAC foreløpig og ser ikke noen spesiell grunn til at det skal være dårligere enn WAV.

Interessant link forresten. Ble fristet til å prøve en A/B test. Diskplass og overføringskapasitet har jeg nok av foreløpig. Dersom jeg kan beholde Taggingen i WAV så er det ikke så stort poeng med FLAC hvis det er noe lydmessig å hente på å streame WAV.

Topp Bunn