Enda en Mullard 5-20

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Har hatt mullarden min i en krok i kjelleren ett par år nå, p.g.a. litt brumm. Har ikke hatt ork til å ta fatt i det. Men i dag fikk jeg ånden og fikk fikset det. Endret på jordingen til chassi. Flyttet det fra inngangstrinn til første kondis i powersupply. Ala denne
Det gjorde susen. Det er rimelig tyst, og man må inntill høyttaleren for å høre noe (som er rimelig effektive).

Forsterkeren spiller faktisk veldig bra (slik er det når man bygger selv :)) Den er modifisert noe i forhold til det originale skjemaet. Inngang- og utgangstrinn er triodekoplet. Det tar ned følsomheten og effekten noe (ca 10watt) Men den er så superfølsom att jeg også har en enkel spenningsdeler på inngangen.

Litt bilder:

Det er noe eget med disse store forsterkerene ;-)

Mvh
Bjørn

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg lar meg begeistre, kan du skjønne :D Alt for fin til å stå i kjelleren! Ser gjerne bilder av innmaten og. Har du både nettjord og 0-punkt til chassis?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kan ikke huske at du har vist frem denne tidligere.
Flott eksemplar av arten:)
Bortsett fra at du kjører rørene som triode, hva annet er forskjellig?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Hans
Liker du ikke at rørene kjøres i triode? :)
Ellers er det ikke store forskjellene. Utgangsrørene er av E34L typen (ikke EL34). Fungerer utmerket :) Bygget på standard deler fra Demostenes.

Andreas
Bruker bare ett jordingspunkt. Det går en separat buss fra hver inngang, forbi drivertrinn til utgangstrinn og samles til jord nær trafo og første elektrolytt. Undersiden? Njaaaa :) Skal se om jeg får tatt ett bilde i kveld.

Mvh
Bjørn

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Njaaaa :) Skal se om jeg får tatt ett bilde i kveld.

Mvh
Bjørn
Tror jeg skjønner. Min er heller ikke så pen og ryddig som det Audim. og jane får til. Men kanskje kommer vi dit, med litt øvelse :D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hei

Hans
Liker du ikke at rørene kjøres i triode? :)
Ellers er det ikke store forskjellene. Utgangsrørene er av E34L typen (ikke EL34). Fungerer utmerket :) Bygget på standard deler fra Demostenes.

Andreas
Bruker bare ett jordingspunkt. Det går en separat buss fra hver inngang, forbi drivertrinn til utgangstrinn og samles til jord nær trafo og første elektrolytt. Undersiden? Njaaaa :) Skal se om jeg får tatt ett bilde i kveld.

Mvh
Bjørn
Nei da. Ingen ting i veien med trioder eller tetroder / pentoder som kjøres som trioder:)
Det kan ha sine fordeler lydmessig. Som en må betale ganske dyrt for i form av mindre effekt. 10 watt holder vanligvis i lange baner. Hvor ofte spiller en med mer enn 0.5 watt? Eller 0.1W?
Synd den hodlt på å forvitre i kjelleren. Nå har den kommet til sin rett øverst på pallen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tror jeg skjønner. Min er heller ikke så pen og ryddig som det Audim. og jane får til. Men kanskje kommer vi dit, med litt øvelse :D
jane og jeg har hodlt på noen år ja:)
Og sikkert gjort noen feil under veis.
Hvis en unngår å repetere sine feil, har en lært mye:)

Topp Bunn