endelig mitt eget hifi stereo på plass i stua :D

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
hei.
tenkte d va på tide med skikkeli stereo! ;D
men er nybegynner med hifi, så måtte la magefølelsn ta noen valg. ::)
allt er bestillt fra hifiklubben.no
håper noen her har litt peiling som kan gi meg litt tilbakemelding på anlegget, om det er riktig kombinasjon mellom forsterker å høytaller osv, rett å slett litt generell tilbakemelding på anlegget ::)

personlig er jeg dødsfornøyd :D spiller utrolig klart og fint med skikkelig bass, å samt stålkontroll på bassen! :D

forforsterker : NAD C165BEE http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c165bee_forforsterker_grafit.htm

effektforsterker : NAD C275BEE http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c275bee-_effektforsterker_standard.htm

Høytallere : Dali concept 10 (sort) http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=603

subwoofer : dali concept 12 http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/subwoofer/dali_concept_sub_12_subwoofer_sort.htm

høytaller kabler og signalkabler er kvalitets kabler, valgte alle ledningene i 1000 - 1500kr prisklasse.
argoon høytallerkabel og qed signalkabler. ;D

totalt kostet settet 30 000 kr med frakt. :-X

kom med din mening!
takker for svar :)

8

8x12_TOM

Gjest
Velkommen til galehuset ;D

Dette er en bra start. Ta noen bilder av oppsettet og rommet så kan en si så mye mer.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
NAD og Dali er jo en klassisk kombinasjon, det. Blir sikkert mye moro for pengene, dette. Vet ikke helt om jeg egentlig tror du har bruk for sub, men... ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.598
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Får vel gratulere, da, med et temmelig seriøst oppsett!

Hva slags kilder har du? Finner bare forsterkning og høyttalere i listen din.

Deler ellers tanken til Dazed ang. behovet for en sub.

mvh

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
takker folkens :)

jeg får prøve å forklare noe vertfall, håper det er dette du mente ? :-X

som lydkilde bruker jeg j2p kabel til pc\iphone\ipad med "Ground Loop Isolator" mellom kabel og forsterker, er ikke helt sikker på hva den er godt for, men ble ambefalt å ha den såkaldte Ground Loop Isolatoren.
denne lille saken her : http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/diverse-kabler/argon_ground-loop-isolator_argglibk.htm
J2P kabeln jeg bruker : http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/diverse-kabler/qed_reference-audio-j2p_kabel.htm

tok suben me tanke på den ekstra bassdimensjonen den gir, ved høyt volum er ikke suben så storslott, da tar høytallerene mer over, men ved lavt volum "ikke plage naboen" høyt så kommer suben virkelig frem , slik opplever jeg det ::)

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det var "den ekstra bassdimensjonen" jeg ikke helt visste om du fikk, men til film kan kanskje de ekstra 6Hz du får nedover bidra litt. I musikk er det ikke mye annet enn kirkeorgel som går dypere enn 35Hz likevel.

Uansett tipper jeg at det er et artig trøkk i det oppsettet der. :)

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
høytallerene var nok litt mer aggresiv enn jeg trodde ved høyt volum, da dominerer høytallerene helt klart, suben blir litt for "slow" om jeg kan si d på den måten, den håller ikke med når det blir mye action, ujevn bassryttme.
men det varierer jo fra sang til sang, techno\trance er greit, da gir den godt merkbart mer trykk og holder med musikken, men med heavy metal så er den ubrukeli, klarer ikke holde med , da skrur jeg den av.
men somsakt når d er "ikke plage naboen" volum så er suben godt frempå, høytallerene er litt tam på bassen ved lave volum, så da er suben et stort pluss :)

allt i allt angrer jeg slett ikke på suben, har sine store pluss, å sine ulemper, å man kan jo alltids skru den av når den er til bry ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.598
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det høres ut som om du kunne ha glede av å jobbe litt med plasseringen av den suben.

mvh

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
kom me forslag tell korsn den burde ha vert plassert ? ::)

allt må prøves for å få best muli resultat :D

8

8x12_TOM

Gjest
Vanskelig og forutsi plassering, det må prøves. Neste steg må bli å skaffe seg en subb til. Ville også dratt høyttalerene litt ut fra hjørnene

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
glemte en liten touch, kjøpte meg spikes for litt siden til alle høytallerene, merket ikke noe forskjell i d hele tatt, d klirrer enda i vegger og skap.
eneste merkbare forskjellen var at høytallerene ble en cm høyere -.- :(
noen som har opplevd forskjell med montering av spikes ?

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
når sant skal sies har jeg ikke forsket i d hele tatt når d gjelder plassering, så må vel prøve å finjustere litt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.598
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
RinoHansen skrev:

Jeg ville begynt med å jobbe med plassering av høyttalerne. Mye rart som forandrer seg når du flytter på dem- holografi, frekvensrespons, bass...
Etterpå ville jeg koplet inn suben, og forsøkt å integrere den i lyden. Både lydstyrke og plassering kan gi store utslag.
8x12 Tom nevner jo også 2 suber. Fullt mulig at det er lettere å få til. Har aldri prøvd det selv.

mvh

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
dette må prvøes, må ta d endag d passe sæ å spelle høyt, har en gammling i etasjen over som ikke e så fullt gla i høy musikk ::)

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
tkr skrev:
RinoHansen skrev:
kom me forslag tell korsn den burde ha vert plassert ?  ::)

Jeg ville begynt med å jobbe med plassering av høyttalerne. Mye rart som forandrer seg når du flytter på dem- holografi, frekvensrespons, bass...
Etterpå ville jeg koplet inn suben, og forsøkt å integrere den i lyden. Både lydstyrke og plassering kan gi store utslag.
8x12 Tom nevner jo også 2 suber. Fullt mulig at det er lettere å få til. Har aldri prøvd det selv.

mvh
hmm kansje 2 suba ville vert tingen, men d får bli en gång i framtia, har brukt litt mye penger di siste 2 månene nå, 30 000 for stereo å 30 000 for nytt tv ++  :p 
e strengt tatt ikke nødvendi me mer power, synes det er greit nok som det er nå, noen justeringer hit å dit som mangle bare ::D

8

8x12_TOM

Gjest
Ta tiden til hjelp, du har mye å glede deg til i fremtiden

RinoHansen

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
0
jepp , sikkert i mange år fremover ;D

men det blir sikkert utklassert om et års tid når d kommer nye høytallere på markedet :p

T

tceteam

Gjest
RinoHansen skrev:
hei.
tenkte d va på tide med skikkeli stereo! ;D
men er nybegynner med hifi, så måtte la magefølelsn ta noen valg. ::)
allt er bestillt fra hifiklubben.no
håper noen her har litt peiling som kan gi meg litt tilbakemelding på anlegget, om det er riktig kombinasjon mellom forsterker å høytaller osv, rett å slett litt generell tilbakemelding på anlegget ::)

personlig er jeg dødsfornøyd :D spiller utrolig klart og fint med skikkelig bass, å samt stålkontroll på bassen! :D

forforsterker : NAD C165BEE http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c165bee_forforsterker_grafit.htm

effektforsterker : NAD C275BEE http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c275bee-_effektforsterker_standard.htm

Høytallere : Dali concept 10 (sort) http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=603

subwoofer : dali concept 12 http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/subwoofer/dali_concept_sub_12_subwoofer_sort.htm

høytaller kabler og signalkabler er kvalitets kabler, valgte alle ledningene i 1000 - 1500kr prisklasse.
argoon høytallerkabel og qed signalkabler. ;D

totalt kostet settet 30 000 kr med frakt. :-X

kom med din mening!
takker for svar :)
fett oppsett +1 :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Gratulerer med fint oppsett!
Store høyttalere :eek:

Nyt det!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.895
tkr skrev:
RinoHansen skrev:

mvh
Holder med tkr her; prøv å få høyttalerne til å spille best mulig på lag med rommet. Kjenner ikke akkurat de Dali-modellene du har kjøpt, men et greit sted å starte med de fleste kassehøyttalere er en likesidet trekant. Ville deretter holdt meg til trekanten men sjekket hvordan lydbildet forandrer seg dess lengre ut fra vegg og hjørner du trekker dem ut. De fleste høyttalerkonstruksjoner låter best når de har nok luft til både bak og sidevegger. Når du mener å ha funnet den avstanden du mener lyder best kan du eksperimentere litt med vinklingen. Det kan se ut som om du muligens har "flytende" tregulv. I så tilfelle er neppe spikes tingen.

Uansett, først når jeg hadde vært sikker på at jeg hadde fått maksimalt ut av høyttalerplassering ville jeg begynt å tenke på hvor jeg skulle plassere subben.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Gratulerer med nytt anlegg! :)

ps. Det er tabu med pynt og lys oppå høyttalere. ;)

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Neida, lyden blir ikke dårligere... men det er litt som å pynte kunst. ;)

Jeg synes høyttalerne mine er sexy, trenger ikke nips.

Topp Bunn