Høyttalere Energy Veritas 1.8

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Energy Veritas 1.8! Det Kanadisk firmaet som er mest kjent for sine mindre og rimeligere høyttalere. Men Veritas serien er høyttalere i super ligaen av høyttalere. Jeg har et sett Veritas 1.8 som jeg vil påstå er det beste jeg har hatt i mitt eie. Har hørt en mengde høyttalere. Men Veritas har den egenskapen at de spiller helt perfekt i hele toneregisteret. Og det som er fantastisk er å spille lavt og da beholde dynamikken og detaljene.

Dette er skjelden vare. Er det noen der ute som har eller kjenner disse så skriv om erfaringer etc. Det finnes flere utgaver av Veritas! Det var faktisk Elkjøp som hadde agenturet på Energy. Da mest på de rimelige seriene! Men som jeg har hørt tok Elkjøp inn ganske få par av Veritas 1.8 og storebror 2.8. Den siste ble testet i Stereophile rundt år 2000.

Vedlegg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.115
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror jeg har en test av de liggende ett sted fra bladet Fidelity.
Er vel det de kaller biff til pølsepris :=) Var vel det de kalte røverkjøp til prisen, den gangen.

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Hei Steinost. Kan du finne utgaven av Fidelity? Biff til pølsepris er vel riktig å si!

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Så bra! God påske. Jeg blir hjemme og utprøver forskjellig elektronikk på Veritas 1.8. Skal koble dem opp mot en av mine Adyton Chordis 1.8. Og bruk av diverse forforsterkere. Påsken har alltid vært min tid for avspilling av store kirkeverk og test av nyinnskaffet og «eldre» komponenter!

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.115
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så bra! God påske. Jeg blir hjemme og utprøver forskjellig elektronikk på Veritas 1.8. Skal koble dem opp mot en av mine Adyton Chordis 1.8. Og bruk av diverse forforsterkere. Påsken har alltid vært min tid for avspilling av store kirkeverk og test av nyinnskaffet og «eldre» komponenter!
Tror det var ett annet blad testen var, skummet igjennom nå, fant den ikke.

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Tror det var ett annet blad testen var, skummet igjennom nå, fant den ikke.
Jeg fant en test av Veritas 2.4 i Fidelity nr 13 som er en helt annen høyttaler. Eller en nedskalering av 1.8 og 2.8. Fikk god test men ble solgt noe flere av denne så vidt jeg vet. Har sett noen på bruktmarkedet i ny og ned!
Forskjellen Veritas 1.8 vs 2.8 er størrelsen på kabinett og bassene. 2.8 har 8 tommer basser mens 1.8 har 6.5. Samme diskant og mellomtone! Utifra tester så fortrekkes 1.8 pga en mer enklere plassering og i normale rom. 2.8 passer mer i 20 kvm rom og oppover.

Sist redigert:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
174
Torget vurderinger
7
Husker at Elkjøp solgte disse for mange år siden. Jeg var innom for en lytt og hadde med meg en CD med Mari Boine. Husker at han som skulle kjøre demoen skrudde volsomt opp på volumet. Når basstrommene slo inn så vrengte basselementene seg på begge HT. Lo godt på tur ut av butikken den gangen. 😂😂😂
Husker ikke hvilken forsterker de brukte den gangen.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.115
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husker at Elkjøp solgte disse for mange år siden. Jeg var innom for en lytt og hadde med meg en CD med Mari Boine. Husker at han som skulle kjøre demoen skrudde volsomt opp på volumet. Når basstrommene slo inn så vrengte basselementene seg på begge HT. Lo godt på tur ut av butikken den gangen. 😂😂😂
Lett å "tømme" en amp på den dama der :=)

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
77
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Sikkert en litt strømavak boks! Må ha skikkelig strømsterke saker så synger dem som engler og basuner!

Sist redigert:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
174
Torget vurderinger
7
Sikkert en dritt forsterker! Må ha skikkelig strømsterke saker så synger dem som engler og basuner!
Ja det var nok det. Elkjøp har vel sjelden hatt noen kvalitets forsterkere i sitt sortiment.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.273
Torget vurderinger
1
AKers Mic hadde Energy som et av sine merker før de la inn årene en eller annen gang rundt århundreskiftet, i hvert fall i Bergen. Og jeg hadde veldig lyst på toppmodellen av Veritas, men måtte nøye meg med de Dipole 5+2. Husker ikke helt hva modellbenevnelsen på disse Veritasmodellene var.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Vi solgte en del veritas 1.8 og 2.8 på akers mic hifi mot slutten av 90 tallet. Hadde et par 1.8 selv noen år, og det samme paret står fortsatt hos en kompis.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I daglig bruk til tv o.l. Var de første "skikkelige" høytalerne jeg kjøpte når jeg fikk skikkelig jobb og ikke bare sommer/ekstra.
20250409_160221.jpg

Topp Bunn