Enkel instruksjonsvideo: Lær å lodde høyttalerterminaler!

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hei folkens,
tenker at det må være noen flere enn meg her inne som aldri, aldri har loddet før... Og som vurderer å begynne på DIY-prosjekter, men synes det virker skummelt?
(i tillegg til alle dere som lodder raskere enn deres egen skygge, da)

Tenkte bare jeg skulle dele en video jeg kom over på youtube, som jeg syntes forklarte lodding av høyttalere og kabler på en veldig enkel og pedagogisk måte:

Plutselig skjønte jeg at det var betraktelig lettere enn jeg trodde. For min del er det nå avgårde og kjøpe loddesett på biltema for 249 kr!
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Gammelt tips. Men fortsatt aktuelt. Ble også inspirert her.... :)
 

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
51
Antall liker
40
Sted
Harstad
Bør ha loddestasjon :)
Har en fra Biltema (hadde opprinnelig en slik Weller som på videoen men den ble bortlånt...).
Men Biltema sluttet jo dessverre med loddestasjon, den var betydelig rimeligere enn denne fra Jula såvidt jeg husker.

 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Bra video. !

Selv om jeg kunne det meste fikk jeg er del tips. Man trenger ikke ladestasjon. Har klart meg i alle år med en loddebolt på 15-30W som er lett å stue bort. Har man en ladestasjon så må man ha et sted å sette den permanent - dessuten hva skal den stå på av temp.... Kom nettopp på at jeg har en stuet bort på loftet - henter altid fram posen med loddebolt, tinn, suger/sugetråd og holder på knaggen under bordet i boden. Oppe på bordet er det ikke plass og dessuten alt for dårlig ventilasjon. Lodder normalt på kjøkkenbenken med ventilator i gang. Lodde røyk er ikke sunt å puste inn og setter seg i vegger og tak.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Gode loddinger handler om om rene overflater og flussmiddel. Det er derfor han flere ganger sier at man skal la ledningen smelte loddetinnet. Da vil flussmiddelet inni loddetråden fordele seg ut i ledningen og rense denne slik at det blir god kontakt. Nybegynnere har en tendens til å brenne bort flussmiddelet og driver og kliner rundt med smeltet tinn. Det kan være en god ide å kjøpe løst flussmiddel som man kan påføre hvis man har trøbbel.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kort og grei video dette med hovedelementene innen lodding.
Det er viktig med nok varme, så en får loddet hurtig, og ikke tilfører for mye varme.
Derfor er er kraftig nok loddebolt/stasjon viktig.

Er enig med @Armand om at løst flussmiddel kan være lurt å bruke, det gjorde jeg da jeg var mer uerfaren og ikke hadde loddestasjon med regulerbar temperatur.

Dessuten kan det være lurt å kjøpe «en hjelpende hånd», som han brukte.
Hjelpende hånd
Vanlige mennesker har 1 hånd til å holde loddebolten, og 1 hånd til å holde loddetinnet. :giggle:
Da er det vanskelig å samtidig holde ledninger, eller terminalen en skal lodde til ledningen, i tillegg til at det kan bli varmt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Fluxmiddel fåes i dag kjøpt i form av tusjpenner, flaske, etc.... Loddevann og loddepasta har IKKE noe med elektronikk å gjøre!
Problemet med de enkle loddeboltene uten temp.kontroll er at de etterhvert blir for varme, slik at en svir både flux og isolasjon, evt kretskort så banene løsner. Det finnes enkle loddestasjoner langt undet tusenlappen... Vanlig temp.setting for kontakter og litt større flater er ca 370-380, etter min erfarning. Smådingser og halvledere på kretskort gjerne 340-350, men trikset er å lære seg å lodde, slik at en ikke bruker for lang tid og derved tilfører for mye varme...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har mange ganger sagt at en brukt Weller holder hele livet for hobby lodder.
Nå må jeg bite det i meg. Nye spisser er bestilt.
Heldigvis bra med deler til Weller.
IMG_20211005_231532335.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Temperaturen bør være 300 - 330 grader, og størrelsen på spissen må stå i forhold til den massen den skal varme opp.
Og sist men ikke minst husk:
1633469326927.png

"If it smells like chicken, then your holding it wrong".
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Til lodding med gammeldags blyholdig tinn skal temperaturen være 370C / 700F.
Moderne blyfritt har vesentlig høyere smeltepunkt. Loddetemperatur bør være 410- 420C.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Ja, jeg bruker helt ned til 310 grader på små komponenter og loddepunkter. En annen fordel med lavere temperatur er at at flussmiddelet ikke brenner bort så fort. En grei regel er egentlig å bruke den laveste temperaturen som får tinnet til å flyte ut fort.
Dette er avhengig av type loddebolt også.
 
Topp Bunn