Enkel platevasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Med platespiller like rundt hjørnet er det vel naturlig å begynne å se etter noe å rengjøre det sorte gullet med. Ser for meg å starte med en enkel og manuell vasker. Har sett det finnes flere tilsynelatende like versjoner å velge mellom. Er det noen som er å foretrekke i forhold til andre? Tenker da spesielt på modeller som Spin-Clean, Knosti Disco-Antistat, Vinyl Styl osv? Er det egentlig same same but different hva man velger av slike?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nøyaktig samme greia alle tre, vil jeg tro. Det kan sikkert være litt forskjell på børstene som brukes fra modell til modell, men du må nesten kjøpe alle tre for å finne ut om en er bedre enn de andre. Å finne noen som har hatt alle og kan gi en sammenligning tror er jeg er et rimelig fåfengt prosjekt.

    Jeg hadde en Knosti for lenge, lenge siden og den var absolutt en fin dings som rengjorde platene effektivt. Aberet med alle sammen er at platene må stilles opp til tørk eller tørkes for hånd, så om man har/kjøper mange plater blir det mye venting eller mye plundrete jobb. Har man derimot en mer beskjeden samling og kjøper få plater i slengen er det vanskelig å argumentere mot det skyhøye iboende kost/nytte-forholdet i disse dingsene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg handlet en slik i fjor:


    Vasket nærmere 400 skiver med den i løpet av noen måneder, synes den fungerer veldig bra. Bråker en del og den liker best at man ikke vasker mer enn 5 skiver om gangen - den blir varm.

    Jeg har ikke noe annet å sammenligne med, eneste jeg har testet.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Nøyaktig samme greia alle tre, vil jeg tro. Det kan sikkert være litt forskjell på børstene som brukes fra modell til modell, men du må nesten kjøpe alle tre for å finne ut om en er bedre enn de andre. Å finne noen som har hatt alle og kan gi en sammenligning tror er jeg er et rimelig fåfengt prosjekt.

    Jeg hadde en Knosti for lenge, lenge siden og den var absolutt en fin dings som rengjorde platene effektivt. Aberet med alle sammen er at platene må stilles opp til tørk eller tørkes for hånd, så om man har/kjøper mange plater blir det mye venting eller mye plundrete jobb. Har man derimot en mer beskjeden samling og kjøper få plater i slengen er det vanskelig å argumentere mot det skyhøye iboende kost/nytte-forholdet i disse dingsene.
    Har vel egentlig en masse plater etter å ha vært DJ i ungdommen, men tviler egentlig på at mye av disse blir å finne på stua når platespiller ankommer. Vil tro at en Knosti eller lignende vil være tilstrekkelig en periode fremover. Har kikket på Pro-Ject og Okki Nokki litt større maskiner, men klarer liksom ikke rettferdiggjøre kostnaden for øyeblikket. Får hive meg på Knosti til å begynne med, og evt oppgradere dersom platesamlingen vokser raskere enn først antatt😊
     

    jazz9ls

    Fersking
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    3
    Jeg kjøpte en Knosti Disco i fjor, og er kjempefornøyd med den. Det eneste du må passe på er at du ikke heller brukt væske gjennom trakten m/filter som følger med. Der ser ut som om væsken løser opp filteret slik at det følger med fine papirpartikler. Hvis du bruker denne væsken på nytt, vil det legge seg i platerillene neste gang. La merke til at da jeg spilte plater som ble vasket med gjenbrukt væske, la det seg som fint, snøhvit støv på stiften. Kast væsken etter bruk, kjøp renset vann på Jula og lag din egen etter hvert.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har kikket på Pro-Ject og Okki Nokki litt større maskiner, men klarer liksom ikke rettferdiggjøre kostnaden for øyeblikket. Får hive meg på Knosti til å begynne med, og evt oppgradere dersom platesamlingen vokser raskere enn først antatt😊

    Jeg bruker en VPI 16.5 i dag, som jeg ga 5000 for hos Lyric i sin tid. Det er en ordentlig arbeidshest som trolig vil vare lengre enn jeg gjør selv. Veldig lite fancy, men den gjør en forbilledlig jobb. Absolutt verdt å vurdere sammen med Pro-Ject og Okki Nokki når/hvis det blir aktuelt. Personlig liker jeg designet til VPI mye bedre, da den har lokk og det ikke er noen sjanse for søl utenfor maskinen.

    Tror det er Gjallarhorn Audio som har agenturet i dag; i alle fall selger de spillere fra VPI.

    Kast væsken etter bruk, kjøp renset vann på Jula og lag din egen etter hvert.

    70% vann, 30% blåsprit, 1 dråpe Zalo per liter blandet væske er oppskriften jeg bruker. Jeg bruker vann rett fra kran og tror ikke det er noe videre poeng å bruke penger på renset vann, avhengig av hvor man bor og den stedlige vannkvaliteten selvsagt. Er vannet veldig hardt ville jeg nok handlet vann i stedet.
     

    jazz9ls

    Fersking
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    3
    Jeg bruker en VPI 16.5 i dag, som jeg ga 5000 for hos Lyric i sin tid. Det er en ordentlig arbeidshest som trolig vil vare lengre enn jeg gjør selv. Veldig lite fancy, men den gjør en forbilledlig jobb. Absolutt verdt å vurdere sammen med Pro-Ject og Okki Nokki når/hvis det blir aktuelt. Personlig liker jeg designet til VPI mye bedre, da den har lokk og det ikke er noen sjanse for søl utenfor maskinen.

    Tror det er Gjallarhorn Audio som har agenturet i dag; i alle fall selger de spillere fra VPI.




    70% vann, 30% blåsprit, 1 dråpe Zalo per liter blandet væske er oppskriften jeg bruker.
    Jepp, samme bruker jeg :) Fikk tipset hos Audioaktøren i Horten. Bruker for sikkerhets skyld batterivann. 5 litersdunk til 49,90 er billig, og varer en stund :)
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.192
    Antall liker
    12.742
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg begynte med SpinClean, men det varte ikkje lenge før eg kjøpte ein ProJect VC-S2 (på tilbod) frå Platekompaniet.
    Har vaska fleire hundre plater, og det fungerer knirkefritt. Bråker litt denne og, så passer kanskje ikkje så godt i fellesrom.
    Rensevæska blander eg sjøl slik som andre her. Samler opp vatnet frå avfuktaren i kjellaren til dette bruket.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gikk fra SpinClean til Pro-Ject VC-S til Degritter i rask takt.
    Startet med samme logikk som nevnt her, at jeg hadde for få plater til å rettferdiggjøre prisen.

    SpinClean / Knost etc. gir mye for pengene, men du vil raskt oppdage at det er ganske mye knot og manuell jobb. En annen ting er at de løsningene først og fremst er effektive på overfladisk støv og skitt, ikke så mye på det som ligger i rillene. I værste fall vill børstene kunne presse mer skitt ned i rillene.

    Pro-Ject VC-S / Okki Nokki etc. lar i større grad rensevæsken gjøre jobben og fjerner deretter skitten som har løsnet uten å gni den frem og tilbake på vinylen. Ulempen er litt støy og selvsagt prisen. Men, du starter sikkert ikke med platespiller og vinyl for å kjøpe 50 skiver og stoppe der ? I stedet for å vurdere prisen i forhold til de platene du har bør du kanskje vurdere i forhold til de platene du kommer til å få. Jeg er ganske sikker på at om du oppgraderer til vakumvasker om et par år så kommer du til å gå tilbake og vaske alle de første platene på nytt. En kjedelig drittjobb, men hifi-nevrosene kommer til å tvinge deg. ;)

    Så min anbefaling er klart å gå for vakumvasker like godt først som siste, som den nye, lille Pro-Ject VC-E, eller Okki Nokki. Selv om det virker dyrt med gang.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med siste taler, rent bortsett fra at jeg nok aldri ville brukt 30 laken på en Degritter.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en sånn fancy ultralydmaskin, men har fremdeles hjertet for Knostien, som jeg fortsatt bruker. Det er stor forskjell på Knosti og SpinClean. Ikke bare børstemessig (Knosti har fine geitehårsbørster, SpinClean bruker noe mikrofibergreier), men også hva rensevæske angår. Knosti sin er alkoholbasert, og kan filtreres etter bruk. Den gjør også platene antistatiske en stund. SpinClean er i praksis noe Zalo-lignende (bare uten parfyme og andre uhumskheter).

    Når det gjelder vaskede plater per krone er SpinClean nok vinneren, men Knosti blir kvitt mye skitt SC ikke får til.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ble det ikke nevnt en betal ar ultralyd vasker fra Hong Kong nylig?
    Leitet litt men fant ikke innlegget
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen planer om å stoppe på 50 plater, og jeg har sikkert mellom 6-800 liggende i kjelleren (størsteparten av dette er nok maxi singler med remixer osv), men det er nok ikke mange av disse som vil bli spilt på anlegget på stua:ROFLMAO: Hvor stor samlingen evt blir etterhvert, får man nok se på, men i første omgang så ser jeg for meg at jeg starter med å prøve å få fatt de artistene/albumene jeg setter mest pris på, så får man nok på sikt se hvor man ender opp. Om jeg "må" starte med en Knosti, men finner ut til neste år at det blir for tungvint, så kan man ta det når man kommer til den korsveien tenker jeg. Får se hva lommeboka tillater av investeringer i tiden fremover. Jeg ser for meg at det kan bli en del bruktkjøp av plater fremover, så en eller annen form for platevask er nok et must. Takker for alle gode innspill så langt
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En fornuftig fremgangsmåte. Hvis du faktisk stopper ved 50 plater ville det være litt småkjipt å ha en vaskemaskin til X tusen kroner stående i tillegg. Da må hver plate vaskes veldig ofte for at den skal føles nyttig..... 😁

    Lykke til!
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1

    jeg kjøpte meg en DIY variant, snurreleamikken er kjøpt fra Polen, UL-vaskeren på Finn. Synes det er behagelig at den står og går for seg selv på badet men jeg gjør andre ting ;)

    Resultatet er også bra
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker en VPI 16.5 i dag, som jeg ga 5000 for hos Lyric i sin tid. Det er en ordentlig arbeidshest som trolig vil vare lengre enn jeg gjør selv. Veldig lite fancy, men den gjør en forbilledlig jobb. Absolutt verdt å vurdere sammen med Pro-Ject og Okki Nokki når/hvis det blir aktuelt. Personlig liker jeg designet til VPI mye bedre, da den har lokk og det ikke er noen sjanse for søl utenfor maskinen.

    Tror det er Gjallarhorn Audio som har agenturet i dag; i alle fall selger de spillere fra VPI.




    70% vann, 30% blåsprit, 1 dråpe Zalo per liter blandet væske er oppskriften jeg bruker. Jeg bruker vann rett fra kran og tror ikke det er noe videre poeng å bruke penger på renset vann, avhengig av hvor man bor og den stedlige vannkvaliteten selvsagt. Er vannet veldig hardt ville jeg nok handlet vann i stedet.
    Bruker du "Blåsprit", bokstavelig talt? Isopropanol med farge? Er fargestoffet noe bra for platene? Har en Nitty Gritty og lager min egen rensevæske. Bruker blank isopropanol, kjøpt på apotek, ellers samme oppskrift nevnt over, med rensa vann. Funker helt nydelig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg husker ærlig talt ikke om jeg brukte blå eller blank sprit, men jeg er rimelig fri for nevroser i forhold til hva galt en mikroskopisk andel fargestoff kan gjøre med vinyl. Kranvann volder meg heller ingen våkenetter og resultatet blir like bra som noen "profesjonell" væske jeg har testet.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt destillert vann, kranvann, blårens og blank Isopropanol, merker ikke forskjell, vannet blir uansett skittent etter noen plater
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp. Jeg ser lite poeng i å bekymre seg over ting som helt åpenbart har null betydning. PVC er motstandsdyktig i forhold til syrer, baser, salter, fett og alkohol, så å svette over en mikroskopisk mengde blått fargestoff blir bare for dumt. Spesielt med tanke på at blåsprit også med hell kan brukes til rens av kamerabrikker, mikroskoper og andre optiske analyseapparater.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Jeg kjøpte varianten fra Vinyl styl. Det viste seg at væsken som følger med, legger seg som en hinne på vinylen. Måtte lage egen væske, og vaske på nytt. En ting dere ikke har nevnt. Jeg vil anbefale å bruke wetting agent. Fåes kjøpt på fotobutikk. Audiophile man på youtube snakker om dette. Det er jo noe som brukes av de som restaurerer plater. Det er deilig nerdete. Uansett. Resultatet blir bedre enn med Zalo. Audio Desk har jo en variant som selges til deres ultralyd vasker. Ilfotol regnes som ett bedre alternativ, og er langt rimeligere. Ca 250 kr for en liter. Da har du til hele platesamlingen og mere til. 5 ml til 5 liter vann.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det en sk wetting agent gjør er å bryte overflatespenningen i vannet. Uten en slik tilsetning vil ikke væsken kunne trenge godt nok ned i platerillene. Mange bruker Zalo til dette formålet da det er noe de fleste allerede har - og det fungerer fint. Samtidig - i en slik forbindelse holder reklamefrasen deres "en dråpe er nok".
    Noe av ulempen med Photoflo og Ilford er tilgjengelighet, pris og salgsenhet/forpakning.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips! Wetting agent. Må prøves ut!

    Jeg følger en anbefaling jeg fant her på forumet som sier 1-del blåtind blårens, 7-deler vann og 3-4 dråper zalo, synes det fungerer bra, se bilder under av oppsettet, som tar 5-6 plater i slengen, kjører 25minutter vaskeprosess, 25minutter pause for ultralydsvaskeren rør jeg laster opp på nytt, da er platene stort sett lufttørket. Så lenge karet er koblet opp og fullt med vaskemiddel så bruker jeg vel 5minutter på en «syklus». Når vi i tillegg er to stykker som har spleiset på maskinen så er det en bra deal

    CB35D49C-6811-4D35-95F5-BE82CE2C08BF.jpeg
    pla


    04578287-1306-448E-9B1D-3202ABA64B16.jpeg


    6701348F-0201-48B3-9D0C-3EBB681DA8DA.jpeg
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    279
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Ser det er en del som vil bruke Zalo her. Det ville ikke jeg gjort. Zalo er ganske etsende og en dråpe har sånn z ingen misjon. Da jeg var barn, sånn på slutten av 70-tallet, jobbet jeg i platebutikk. Der hadde vi en relativt stor platevaskemaskin med vakuumsuger. Rensemiddelet var teknisk sprit (isopropanol) Denne gjorde en fantastisk jobb. Når det gjelder vannkvalitet her på berget så er det ingen ting å være skeptisk til med mindre det er mye kalk i vannet eller mye jern. De aller fleste offentlige vannverk tar vekk dette. Har du privat vannkilde er saken ofte en helt annen men ikke alltid. Jeg ville ha fuktet et kaffefilter, kokt opp den mengde vann du trenger og latt det få vanlig romtemperatur. Så filtrerer du vannet gjennom det fra før fuktede kaffefilteret. Dernest hatt i den mengde isopropanol eller rødsprit du er komfortabel med. Isopropanol har bedre blande-evne med vann enn hva som er tilfellet for rødsprit. Folk i Trøndelag kan også bruke hjemmebrent om man ikke får kjøpt isopropanol.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En liten ting ang isopropanol og alkohol. Platene har ikke godt av for høy konsentrasjon. Er man under 5% er det helt safe, men for mye vil kunne angripe myknere i plasten.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Bruker denne istedenfor zalo

    IMG_20210118_201502.jpg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samme her. Men du får den ikke så lett lenger, den er visstnok rimelig miljø-uvennlig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    ^ fikk ett lite glass for en symbolsk sum for maaange år siden.
    Som det er nevnt, fikk formaninger om farlighetsgraden og oppbevaring.
    Datablad sier sitt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En liten ting ang isopropanol og alkohol. Platene har ikke godt av for høy konsentrasjon. Er man under 5% er det helt safe, men for mye vil kunne angripe myknere i plasten.

    Vel, jeg har nå brukt 30% isopropanol i ganske mange år helt uten at det har gjort noen som helst skade på en eneste plate. For all del, hvis man planlegger å legge platene sine i ren alkohol over natten så vil det kanskje resultere i en ny runde på Discogs eller Platekompaniet, men det lille minuttet oppløsningen tilbringer på en plateside vil ha null effekt. Om man så vasker platene sine ukentlig er det mulig man vil kunne se en effekt i løpet av et år eller to, men for min egen del tror jeg ingen av mine plater har blitt vasket mer enn 5 ganger og de fleste bare en eller to ganger.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.665
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en VPI 16.5, har hatt den en del år nå, fungerer lytefritt - kjøpte den brukt for 4500,-

    VPI 16.5 record cleaner.jpg


    Blander én del Isopropanol til 6 - 7 deler vann fra kjøkkenkrana. én dråpe Zalo pr liter ferdig væske.

    Det satt langt inne å bruke så mye penger på en "uviktig" dings, men den "smerten" forsvant etter de første par platene,
    det er kanskje det smarteste du kan bruke litt penger på.

    Kunne i dag ikke tenke meg å være uten en god platevasker.

    /Morten
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan blir platene så skitne at de må vaskes? Mine er aldri berørt av hender eller noe annet på rillene og oppbevares i innercoveret og cover og platetallerkenen holdes ren. Hva er det da platevaskeren må vaske bort?
    Har heller ikke problem med hakk eller knitring selv om platene er 40-50år gamle..

    skjønner at loppemarkeds plater med fettfingre og mugg bør vaskes , men hva er effekten på velholdte plater gamle og nye?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel......
    Har ofte lyttet til Amused to death. Underligt nok, efter flere og flere afspilninger var det begyndt at
    komme små kliks & pops forskellige steder, selv om platerne er behandlet, som du beskriver. Dette blev værre
    og værre som tiden har gået.
    En "medium" clean i Degritter, og alle mislyde var helt væk.
    Så der har du min grund til at vaske efter behov, som tiden går :)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    042D4F5D-E544-47FC-9523-0F1BEB99A907.jpeg

    Platene er i mange tilfeller skitne selv når de er helt nye.
    Slik såg ultralydskaret ut etter at jeg vasket 20 flett nye plater i høst.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan blir platene så skitne at de må vaskes? Mine er aldri berørt av hender eller noe annet på rillene og oppbevares i innercoveret og cover og platetallerkenen holdes ren. Hva er det da platevaskeren må vaske bort?
    Har heller ikke problem med hakk eller knitring selv om platene er 40-50år gamle..

    skjønner at loppemarkeds plater med fettfingre og mugg bør vaskes , men hva er effekten på velholdte plater gamle og nye?

    Det finnes en god del bildemateriale på nett som viser det samme som i posten over - vinylrester/vinylstøv i bunnen av vaskekar etter vasking av splitter nye plater. I tillegg bilder av nåler som har blitt kullsvarte av å spille nye plater uten å vaske dem først.

    At det kan være et problem er det ingen tvil om, men hvor vanlig det er er en annen sak; som alltid ser man kun skrekkhistoriene. På den annen side er det vanskelig å se noen grunn til å la være å vaske nyinnkjøpte plater om man allerede har en platevasker.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Vask av nye plater er rutine. Altfor mange er preget av rester av slipguffe fra pressingen. Omtrent som et fint hvitt pudder. Har også opplevd altfor mange ganger at nye plater ser fine og rene ut, men at man etter rens likevel hører en forbedring. Ikke at det nødvendigvis var støy eller knitring, men mer som at man hører hva som ikke er der først når det er borte. Ikke for å mase om det i en tråd som handler om enkel platevasker, men jeg hører den forbedringen enda bedre etter en runde i Degritter. Slett ikke alltid, men overraskende ofte. Er nok "smårusk" dypt i rillene som ikke gir støy eller ulyd, men som likevel forstyrrer det rene signalet slik at lyden fremstår renere, mer smooth, mindre "gritty".

    Enten man går for en enkle, den litt dyrere, eller den dustedyre varianten bør vask av plater, nye som brukte, være obligatorisk. Om ikke annet så er det ren mentalhygiene for hifi-nevrosene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn