Enkel platevasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et par tips.
    Effekten av UL vaskeren avtar jo flere plater man vasker samtidig. Det har med det samlede areale som befinner seg i badet å gjøre. Jeg kom frem til at 6 plater i batch var det optimale skjæringspunkt mellom tid/renseefekt. Man bør også fordele platene jevnt utover spindelen - uavhengig av hvor mange plater man kjører.

    Om man ikke har et helt støvfritt rom der man vasker/tørker vil finstøv i luften kunne feste seg på platene mens de tørker. Å bruke vifte for å redusere tørketiden medfører øket risiko for at finstøv virvles opp og blåses på platene.
    Derfor brukte jeg 200,- på å lage en tørkeboks stor nok til 8 plater (plastboks fra Ikea) m/vifte (fra Kjell) og filterduk.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Ja, jeg har også tenkt at effekten vil avta noe ettersom man dytter på flere plater, men nå er i hvert fall muligheten der til å prøve og feile. Må jo ikke dytte på 10 plater selv om man kan... Mistenker vel egentlig at det uansett vil bli bra nok, men vi får se.

    Godt denne tråden ble satt i gang, selv om det kanskje har sklidd ut litt i forhold til trådstarters intensjoner. Jeg hadde egentlig satt platevasker på vent ettersom jeg trodde det var så jævlig dyrt. Samtidig har jeg irritert meg grønn på ulyd i plater, og spesielt at splitter nye plater er fulle av drit.

    Dersom dette funker som tiltenkt, skal jeg også begynne å teste bruktmarkedet og platemesser. Her åpner det seg en ny verden.

    Blir spennende dette her!
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Et par tips.
    Effekten av UL vaskeren avtar jo flere plater man vasker samtidig. Det har med det samlede areale som befinner seg i badet å gjøre. Jeg kom frem til at 6 plater i batch var det optimale skjæringspunkt mellom tid/renseefekt. Man bør også fordele platene jevnt utover spindelen - uavhengig av hvor mange plater man kjører.

    Om man ikke har et helt støvfritt rom der man vasker/tørker vil finstøv i luften kunne feste seg på platene mens de tørker. Å bruke vifte for å redusere tørketiden medfører øket risiko for at finstøv virvles opp og blåses på platene.
    Derfor brukte jeg 200,- på å lage en tørkeboks stor nok til 8 plater (plastboks fra Ikea) m/vifte (fra Kjell) og filterduk.
    Har du bilde av boksen din til inspirasjon?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, skal finne frem bilde og litt mer info. Også på forslag til tørkestativ som de aller fleste kan lage på kjøkkenbenken på 1/2 time
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg er det letteste å ta ut spindelen, riste av dråpene, laste av platene og etter å ha latt de stå i tørkestativet i en liten time er platene stort sett tørre og neste batch er klar til å settes til tørk.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Eg vasker stort sett 5 plater om gangen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tørkeboks:

    DSC02520.jpg

    Ca 30 ltr plastboks fra IKEA var akkurat passe stor.
    DSC02518.jpg

    Monterte inn vifte fra Kjell & co. I plastboksen boret jeg 8 - 10 hull (10mm) spredt litt rundt (de fleste i overkant) i motsatt kortende av viften slik at tilført luft fra viften slapp ut og gav gjennomstrømning.
    DSC02737.jpg

    Tørkestativ ble laget av en bit med vanlig 58mm gerikt og plaststaver. Plaststavene ble kuttet til lengde slik at toppen passet med senlterhullet på platene. På gerikten limte jeg et stykke tynn neoprenegummi. Kantene på en gerikt er jo litt opphøyet - akkurat nok til at platene får støtte slik at de ikke triller av. Tilpasset lengden på stativet slik at det passet akkurat inn i tørkeboksen.

    Løsningen fungerte utmerket. Redusert tørketid og helt støvfrie plater etter tørk.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Endte opp med en Knosti fra Elektronisk Bureau til den nette sum av 1095,-. Noen få kr dyrere enn Spin-Clean på tilbud, men fikk best feeling for Knosti. Bestilt på søndag, og ser ut til å dukke opp i dag. Rask ekspedering fra Elektronisk Bureau (y) Kommer nok til å lage egen solution av oppskriftene i tråden.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, samme bruker jeg :) Fikk tipset hos Audioaktøren i Horten. Bruker for sikkerhets skyld batterivann. 5 litersdunk til 49,90 er billig, og varer en stund :)
    Minner meg om da jeg jobbet på bensinstasjon i min ungdom (80-tallet). Da var det vanlig å etterfylle bilbatteri med vann av og til. Det hendte rett som det var at kunder kom inn og ba om destillert vann til batteriet. Da sa vi, vent et øyeblikk, så gikk vi inn i smørehallen og fylte en kanne eller flaske rett fra springen. Hværsegod, her er destillert vann sa vi til kunden. Han takket og bukket, vi fikk aldri klager i etterkant.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    På den bensinstasjonen jeg jobbet på under studiene, fylte vi vann på slike etterfyllingsflasker for batteri med kondensert vann fra ac/ventilasjonsopplegget. Springvann var no-no. 80 tallet det også.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    På den bensinstasjonen jeg jobbet på under studiene, fylte vi vann på slike etterfyllingsflasker for batteri med kondensert vann fra ac/ventilasjonsopplegget. Springvann var no-no. 80 tallet det også.
    Ja, og hjemme har man gjerne mer enn nok destillert vann i tørketrommelmagasinet. Koster ikke mye på apoteket heller, men man kan spare seg turen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Ja, og hjemme har man gjerne mer enn nok destillert vann i tørketrommelmagasinet. Koster ikke mye på apoteket heller, men man kan spare seg turen.
    Dette vannet samles med en vifte som også suger luft gjennom støvfilteret i tørketrommelen (TT). Det ser veldig rent og klart ut fra vår TT men jeg undrer om det ikke lønner seg å filtrere det en ekstra gang for å sikre at man ikke har vasker med vann fult av mikroskopiske støvpartikler fra klestørken.

    Som vanlig må jeg berømme kona for å tenke på dette da jeg begynte samle vann ;)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette vannet samles med en vifte som også suger luft gjennom støvfilteret i tørketrommelen (TT). Det ser veldig rent og klart ut fra vår TT men jeg undrer om det ikke lønner seg å filtrere det en ekstra gang for å sikre at man ikke har vasker med vann fult av mikroskopiske støvpartikler fra klestørken.

    Som vanlig må jeg berømme kona for å tenke på dette da jeg begynte samle vann ;)
    Har hatt tørketrommel med dampfunksjon (Siemens IQ800), den måtte fylles på med destillert vann. Det stod ettertrykkelig i bruksanvisningen at man ikke måtte finne på å bruke vannet fra oppsamlingstanken, da dette hadde klespartikler i seg.

    Det gir for så vidt mening, da vannet riktignok er kondensert, men på stedet hvil, og renner ned i samme bøtte som det kom inn i (nederst i maskinen). Bare en vanlig pumpe som så fører det opp til oppsamlingstanken.

    Hvis du noen gang har skylt kondensatoren i tørketrommelen, så vil du se hvor skitten den kan bli.. og nedi den ligger vannet som så pumpes opp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det kan nok lønne seg å filtrere det kondensvannet. Bruker både det og vann fra luftavfukter selv. Har sjekket begge gjennom mikroskop uten å kunne se partikler i vannet, men de kan jo være mindre enn forstørringen klarer å vise.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    En liten oppfølging fra min side.

    Nå er jeg endelig i gang etter å ha ventet et par uker på posten for å få motormekanismen. Kjører min første runde i skrivende stund. Dette med blandingsforhold er det tydeligvis litt delte meninger om, men jeg landet til slutt på 15 % Blårens og 85 % Batterivann + 3 små dråper Zalo (ble faktisk litt svimmel mens jeg holdt på, så jeg holder meg unna vaskerommet så mye som mulig!).

    Fylte opp spindelen til maks med ti plater på første runde, så får vi se hvordan det går.

    Dere som har erfaring, hvor lenge kjører dere egentlig? 10-15 min eller noe sånt?

    IMG_0993.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht vasketid.
    Jeg landet på ca 12 minutter (med 6-8 plater i batch). Med mitt drivverk ble det v/12v veggvorte 3 fulle runder og ved bruk av 9v veggvorte 4 fulle runder.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Eg kjører 25 min med påfølgende 30min pause, tørkingen tar en liten time så det passer meg fint
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Det funka bra dette! Men tørkingen tok lenger tid enn hva jeg hadde trodd.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Litt overrasket over resultatet lydmessig. Jeg hadde forventet mindre spraking og knitring, men jeg har et bestemt inntrykk av at hele lydbildet åpnet seg mer? Er det bare et resultat av fredagspilsen, eller er det noe i det? 🤔
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg så er det stor forskjell på første og andre avspilling etter vask.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt overrasket over resultatet lydmessig. Jeg hadde forventet mindre spraking og knitring,
    Fortsatt spraking/knitring kan være ulike årsaker.
    Platen(e) har ikke blitt helt rene. Kjør en runde til, med færre plater i batch´n.
    Den/de er av en dårlig pressing/produksjon. Om det er plater produsert av nyere dato har det vært/er en del slurv hos enkelte, i selve produksjonsprosessen. Har et par eksempler på slike plater selv.
    Den/de er slitt (mye spilt) og har permanente skader. Har også noen slike eksempler her.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Fortsatt spraking/knitring kan være ulike årsaker.
    Platen(e) har ikke blitt helt rene. Kjør en runde til, med færre plater i batch´n.
    Den/de er av en dårlig pressing/produksjon. Om det er plater produsert av nyere dato har det vært/er en del slurv hos enkelte, i selve produksjonsprosessen. Har et par eksempler på slike plater selv.
    Den/de er slitt (mye spilt) og har permanente skader. Har også noen slike eksempler her.
    Ikke misforstå, dårlig norsk fra min side! Jeg mente at det ble mindre spraking og knitring som forventet, men i tillegg har det kommet ytterligere en uventet forbedring gjennom at hele lydbildet virker som om det er mer åpent.

    Med andre ord fungerer vaskingen bedre enn hva jeg hadde håpet! 😀
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Skjønner at det kan bli lyd av det der, men sliter med å forstå at det kan bli til den vakreste musikken.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.771
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en VPI 16.5, som gjør jobben sin godt. Men jeg synes den brøker en del, er det andre her som har det problemet. Synes husstandens støvsuger bråker mindre i forhold, kan demping av de innvendige veggen i kabinettet hjelpe.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt meg en brukt VPI 16.5 platevasker. Virkelig fornøyd. MEN: En av fløyels-stripsene på plastrøret løsnet og da sluttet den å suge skikkelig. Hvem selger slike ? Hva kan jeg ev lage dem av ?

    PS: Bruker 1/3 isoprapanol og resten renset vann og litt zalo (kunne kanksje bare brukt spylervæske fra bilen)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn