Entry spiller

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Kom over en artig platesamling på finn.no for noen dager siden, så nå har jeg kjøpt mine første lp plater. Men, jeg tror det vil bli et problem å få spillt de på min primare cd21 ;) så da er det vel best å få seg en platespiller.
Så til det store spørsmålet. Spiller og riaa til ca 2500,- som er verdt å dra med seg hjem. Brukt selvfølgelig. Hva skal jeg kjøpe? Eller skal jeg vente med å kjøpe til budsjettet er større.

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Antall liker
0
Hei
Du må deffinere behovet ditt. Skal du bare spille noen få plater blir
det overkill med en spiller til 10.000
Brukt til 2.500 kan være godt nok.
Har du noen spesiell spiller i sikte ?

Mvh Erik

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Vanskelig å definere annet enn hva gir best lyd for pengene. Kan vel si at jeg vil ha en spiller som spiller såpass at jeg vil bruke den like mye som jeg bruker cd spilleren.
Har egentlig ikke noen spesiell spiller i sikte. Er totalt grønn når det kommer til platespillere. Eneste jeg vet er at jeg har veldig lyst på en bluenote, men de ligger en del over det jeg har tenkt å bruke i denne omgang.

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Antall liker
0
Hei
Du får sjekke qxl.no, finn.no eller Ebay.com for brukte spillere.
Jeg har selv kjøpt fire spillere fra utlandet som var meget bra
men en var i elendig forfatning Der fikk jeg imidlertid nesten alle pengene
tilbake.
Mvh Erik

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Kom over en artig platesamling på finn.no for noen dager siden, så nå har jeg kjøpt mine første lp plater. Men, jeg tror det vil bli et problem å få spillt de på min primare cd21 ;) så da er det vel best å få seg en platespiller.
Så til det store spørsmålet. Spiller og riaa til ca 2500,- som er verdt å dra med seg hjem. Brukt selvfølgelig. Hva skal jeg kjøpe? Eller skal jeg vente med å kjøpe til budsjettet er større.
Du bør få kjøpt en relativt strøken Rega Planar3/P3 eventuelt den enklere P2 og en grei RIAA til et par tusenlapper. Så lenge spilleren har vært lagret og eventuelt fraktet fornuftig, er dette et greit kjøp. Unngå alt for gamle varianter og spilllere med armer som er kraftig modifisert, selv om selger går god for modifikasjonen. Det finnes mange slike på bruktmarkedet og alt av deler er tilgjengelig til forholdsvis greie pris.

Det finnes også eldre spillere fra f.eks Thorens og Dual som kan være alternativer hvis du liker å mekke litt, men her er tilgangen på deler mer problematisk og tilstanden på spillerne kan være mer variabel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det finnest også ein god del fornuftige japanske, direktedrivne spelarar som kan kjøpast for eit par - tre tusen. Fleire av desse klarar godt å spele relativt avanserte pickupar som t.d. Denon DL 103 i ei eller anna utgåve, eller Dynavector DV10x5 (mi referanse for tida, som nok vil heve prisen på platespelaren med 3kkr)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Pro-ject Debut

Hva med denne? Den koster 3600,- med innebygget RIAA eller 2300,- uten RIAA. Forhandles av Eltek og Hi-Fi centerkjeden, og sikkert flere. Pickup er inkludert i prisen. Det ser ut som en Ortofon fra OM-serien. Man kan kansje bytte til en AT-95 når anledningen byr seg?

Jeg har ikke hørt den, men den er i hvert fall rimelig.

O

om.s

Gjest

Pro-ject Debut

Hva med denne? Den koster 3600,- med innebygget RIAA eller 2300,- uten RIAA. Forhandles av Eltek og Hi-Fi centerkjeden, og sikkert flere. Pickup er inkludert i prisen. Det ser ut som en Ortofon fra OM-serien. Man kan kansje bytte til en AT-95 når anledningen byr seg?

Jeg har ikke hørt den, men den er i hvert fall rimelig.
Denne støttes! som en entry level spiller, er pro-ject bra lyd for pengene...

mvh

P

paradigm

Gjest
Du har PM!

Z

Zomby_Woof

Gjest

Vil nok heller anbefale denne Goldring GR 1.2 spilleren foran ProJect'n.  Denne har en god arm basert på Rega's 250.
Og den kommer bedre ut i tester sammenlignet med Debut.

http://www.mono.no/display.x?cid=162&sid=544&id=2595
Prisen er kr. 2495,-

Jeg mener å ha lest en test hvor denne spilleren ble regelrett slaktet. Testutgaven hadde dårlig sentrert 'subplatter' med masse wow som resultat. Dette er muligens (sikkert) noe de har rettet på i ettertid. CBA vet garantert noe om dette. Dessuten bør en slik produksjonsfeil være reklamasjonsgrunn, enkelt og greit.

Ellers virker jo en RB 250-variant som en sweet deal i prisklassen. OM-serien til Ortofon har jeg hatt, og den synes jeg lite om. Goldringene derimot, går vel for å være fine ting.

Du kan muligens bruke den med en sånn for kr. 995,-
Da ender du opp på ca. samme pris.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ellers har Cambridge 540P til kr. 598,- og 640P til 998,- De ser like ut på nettbutikken til HiFi-klubben, og fås i svart og sølv. 540P tar bare MM, 640P tar både MM og MC.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Denne kalles Argon hos HIFI-klubben, og koster kr. 2495,-

Ganske lik, ikke sant?

Skal vi dømme etter utseendet er det samme spilleren som Goldringen, men med en billigere arm enn RB 250'en som sitter på Goldringen. Fortsatt en kjip Ortofon OM-pickup, i motsetning til Goldringen.

Dette er ren gjetting, men jeg ville på nåværende sviktende grunnlag gått for Goldringen. (Forutsatt naturligvis at de har fått til å borre hullet midt i 'sub-platteren')

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Ville gått for brukt Thorens og Ortofon, feks Thorens 280 med Ortofon X3. Eller eldre Dual, der ser jeg guruene referere til Shure pu. Åja Shure kunne sine ting.
Techniks hadde også noen godbiter i gamledager.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Prisen er kr. 2495,-

Jeg mener å ha lest en test hvor denne spilleren ble regelrett slaktet. Testutgaven hadde dårlig sentrert 'subplatter' med masse wow som resultat. Dette er muligens (sikkert) noe de har rettet på i ettertid. CBA vet garantert noe om dette. Dessuten bør en slik produksjonsfeil være reklamasjonsgrunn, enkelt og greit.

Ellers virker jo en RB 250-variant som en sweet deal i prisklassen. OM-serien til Ortofon har jeg hatt, og den synes jeg lite om. Goldringene derimot, går vel for å være fine ting.

Du kan muligens bruke den med en sånn for kr. 995,-
Da ender du opp på ca. samme pris.

Jeg har selv hatt en slik og solgte den for noen mnd. siden. En helt OK spiller som fikk meg til å satse på vinyl.
Jeg har nå en Linn LP12 og har solgt cd spilleren.
Det jeg kan opplyse om armen på denne spilleren er at den har en enklere lagring enn på 250. Dvs. billigere lager.PU som sitter på er en Goldring Electra. Grei nok,men spilleren har potensiale til bedre..

mvh

B

bamsemann

Gjest

Brukt Project expresson 1. selges på bruktbørsen.

Den har fått mye skryt.

bamsemann.. :)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Prisen er kr. 2495,-

Noen av de første spillerne som kom hadde en skjev spindel på motorakslingen slik at de ikke gikk jevnt. Dette er fikset for lengst.

Goldring GR1.2 leveres med en Goldring Elektra pickup, denne er ikke akkurat av fantastisk kvalitet og spilleren fikk et godt løft lydkvalitetsmessig med Ortofon Super OM10. Etter min oppfatning, må man opp på 1000-serien til Goldring for å få ekte Goldring-kvalitet.

Ellers er vel Argon til Hi-Fi Klubben og den kommende Rega P1 varianter som ligner på Goldringen og som alle er produsert av Rega.

P

paradigm

Gjest

Brukt Project expresson 1. selges på bruktbørsen.

Den har fått mye skryt.

bamsemann.. :)
Den ble akkurat solgt. Men ja, en meget bra spiller til prisen og da spesielt med tilhørende motorstyring.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Fikk et råd om å kjøpe en rega 2 eller 3 med high output MC. Gjerne denon sin 160 ettellerannet.
Høres det fornuftig ut?
Nå får jeg ikke kjøpt noe før om en mnd eller to, men tenkte det var lurt å prøve å være litt informert på forhånd.

Takker for masse gode svar. :)

Fikk forresten platene i dag. Gøy. Kjørte opp til gamlingene og koblet opp den gamle b&o 4002 spilleren og tandberg 2040? pluss noen gamle tandberg høyttalere. Låt drit, men gøy var det :)

S

stikken

Gjest
Hallo!
Det er som og kjøpe Toyota ,trygdt og godt men ikke de helt store hurraropene ;)
Vh
S

Så at fattern din hadde en "B&O 4002"!!!!!!!!!!!!!!

STJEL DEN 8)
Den er faktiskt god  :D

J

jukes

Gjest
Hallo!
;)
Vh
S

Så at fattern din hadde en "B&O 4002"!!!!!!!!!!!!!!

STJEL DEN 8)
Den er faktiskt god  :D
:)
Helt enig,skal høyt opp i pris for og slå denne 4002.

Mvh J

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
He he. Stor brannfare for at jeg får låne 4002 ja ;D
Det er en skikkelig fin spiller ihvertfall.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Ja denne spilleren er faktisk bra.
Prøv å få tak i en B&O MMC1 eller MMC3 pickup ( noe jeg tror er nesten umulig)
Får du tak i dette kan du virkelig glede deg.
Ellers har jeg sett at noen har moddet denne armen til å ta "universal" pickuper.

Mvh Jan I

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Forbanka at fattern skal være så kjip på spilleren. Den er mint med unntak av noen småriper på støvlokket etter klåfingrene til meg og min bror.
Stod nettopp en 4004 til 9000,- på finn ;D ;D
Får holde auga oppe.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Da har det blitt handel. Endte opp med en NAD 555 og NAD pp2.
Hvordan det låter? Aner egentlig ikke. Forsterkeren er på rep :(
Men jeg er ihvertfall blitt platespiller eier :)

Topp Bunn