Epos ES14 - kondensatorbytte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fikk Doxa til å sette inn Alumen Z som koblingskondensatorer i Doxa dacen min også. Superfornøyd :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk Doxa til å sette inn Alumen Z som koblingskondensatorer i Doxa dacen min også. Superfornøyd :)
    Er jo litt off topic dette, men jeg har benyttet Standard Z i rørforsterkere og det har fungert meget bra. Men trenger mange timer før de blomstrer.. Alumen har jeg ikke testet, men skal gjøre det etter denne diskusjonen.. ☺👍 Vh lassemann
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Du skal kunne løfte spolen rett opp fra magnetgapet. Da ser du om spolen er skadet og om det er olje der. Gammel olje pleier å legge seg rundt gapet på magneten.
    Blir litt som dette: https://critesspeakers.com/replacing_the_diaphragm_on_.html Her bruker dem papir for å rense ut gammel olje.
    Etter å ha åpnet opp og fjernet domen/spolen, ser jeg litt oljerester liggende smurt utover toppstykket. Jeg tok et tynt papir nedi for å sjekke oljemengde og farge. Noen tanker om hvordan det ser ut?
    Er det i så fall smart å fjerne gammel olje og fylle ny på?
     

    Vedlegg

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nu har du alligevel nået point of no return. Så kan du ligeså godt gå All in og gøre det på begge diskanter. Men så er det jo lige det med hvor meget olie der skal være. Kanskje du skulle prøve helt uden? Mange mener at olien kvæler detaljer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Oljen tilfører demping. Man kan tydelig se at diskanter med olje har lavere impedanstopp, men det vil selvsagt være en demping som ligger der uansett frekvens. I tillegg fyller den opp gapet og bidrar med mer effektiv fluxoverføring. Dette fører igjen til noe høyere kraftfaktor og dermed følsomhet. Det kan være diskantene går litt ned i følsomhet uten olje, men de tar igjen litt på at dempingen går ned.

    Når det gjelder mengde så bestemmes ikke egentlig dette av hvor mye man tilfører. Det binder seg i gapet, og når gapet er fylt opp vil overflødig olje renne ut. Der man ikke har et terminert magnetfelt (som i gapet der man har begge polene representert nær hverandre) er det lite som hindrer oljen i å flytte på seg og gravitasjonen tar over.

    Men domen din ser veldig skjev ut. Har du sjekket om du klarer å få den ned i gapet på en fornuftig måte? Jeg er redd den må byttes, og kommer du over domer som ikke koster for mye ville jeg gjort det samme på begge da eksemplaravvik på slik kan være tildels store.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja den ser litt skjev ut? Kanskje det bare er bildet som lurer oss? Er det noen skader på kanten av spolen? Kanskje den kiler seg fast i magnetgapet?
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Oljen tilfører demping. Man kan tydelig se at diskanter med olje har lavere impedanstopp, men det vil selvsagt være en demping som ligger der uansett frekvens. I tillegg fyller den opp gapet og bidrar med mer effektiv fluxoverføring. Dette fører igjen til noe høyere kraftfaktor og dermed følsomhet. Det kan være diskantene går litt ned i følsomhet uten olje, men de tar igjen litt på at dempingen går ned.

    Når det gjelder mengde så bestemmes ikke egentlig dette av hvor mye man tilfører. Det binder seg i gapet, og når gapet er fylt opp vil overflødig olje renne ut. Der man ikke har et terminert magnetfelt (som i gapet der man har begge polene representert nær hverandre) er det lite som hindrer oljen i å flytte på seg og gravitasjonen tar over.

    Men domen din ser veldig skjev ut. Har du sjekket om du klarer å få den ned i gapet på en fornuftig måte? Jeg er redd den må byttes, og kommer du over domer som ikke koster for mye ville jeg gjort det samme på begge da eksemplaravvik på slik kan være tildels store.
    Mange takk for utfyllende info!
    Ja, den går greit nedi gapet, men jeg tenker også at skjevheten tilsier en defekt, som sikkert gjør seg gjeldende i forhold det problemet jeg erfarer. Det er vel gjerne smartest å bytte begge domene/spolene, slik at utgangspunktet er likt på begge høyttalerne. Så får jeg vurdere oljebehovet, eller om den skal fjernes, evt.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    For øvrig mange til alle som har bidratt i tråden med info, det settes pris på. Jeg har lært nye ting jeg tar med meg videre :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Graver litt i et par Epos ES-14 , trenger 2 stk kondiser de originale er gule BENNIC bipolare 2.2MFD 100 WV var uheldig knakk av tråden på den ene kondisen ( den målte 2,332uf :) )
    Skal vaske vekk gammel ferrofluid med det samme jeg holder på trenger vel 2-3 dråper ny ferrofluid pr diskant.
    Noen som sitter inne med olje / kondis i rest ?

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Landet på olje fra Ferro Tec USA
    Type APG L11 til ny olje til diskanter
    M fluid data.JPG
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Se post #22. Polypropylene til 60,- for 2 pluss mva og frakt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Se post #22. Polypropylene til 60,- for 2 pluss mva og frakt.
    Takk for tips de ligger å vaker i bakhode , fikk litt sjokk når jeg snudde meg noe rundt på nette etter cap's noen koster jo en liten formue .
    Har du prøvd SCR ut selv ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bukowski: Bytt ut de diskantene før du gjør noe som helst annet. Burde være tilgjengelige originaler hos Creek, som eier merket. Så bytter du inn de Supremene, som løfter resultatet flere hakk. Skal lure på hvor lenge forrige eier har spilt med busta diskanter, og hvilke skader dette kan ha påført resten av konstruksjonen..😈 De høyttalerne der i topp stand holder følge med det meste av nytt, sålenge matchen er topp, og det aldri spares på krefter eller raffinement i partnerne deres.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Takk for tips de ligger å vaker i bakhode , fikk litt sjokk når jeg snudde meg noe rundt på nette etter cap's noen koster jo en liten formue .
    Har du prøvd SCR ut selv ?
    Nei, jeg har ikke disse Epos'ene. Men jeg har faglig bakgrunn til å hevde at dette en en superb erstatning for kondensatorene som sitter originalt i høyttalerene.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte et par nye kondensatorer til mine ES-14 gjennom lautsprechershop.de i går, men når jeg ser på ordrebekreftelsen nå, tror jeg at det rotet det litt til og kan ha bestilt feil kondensatorer. Både betegnelse og pris indikerer dette. Her er den aktuelle nettsiden med de ulike komponetene: Mundorf classic MCAP Kondensatoren (lautsprechershop.de)

    Tanken var Mundorf Mcap supreme silver oil slik som det er anbefalt av blant annet @lassemann på forrige side her, men det ser ut som jeg har valgt feil (siden ble refreshed) når jeg la inn bestillingen. I sendingsbekreftelsen ser det ut som jeg nå har klart å bestille hvite MCAP classic kondensator 400 Vdc 2,2 C/uF (de som ligger øverst på siden) i stedet for supreme silver oil som ligger som nummer seks nedover på siden. Kostnaden for de jeg har bestilt er nå ikke all verden, så det er naturligvis ingen økonomisk krise, bare irritabelt om jeg har rotet det til og ikke kan bruke de jeg har bestilt.

    Spørsmålet blir da; kan jeg eventuelt bruke de jeg har bestilt, eller er det like greit å bestille silver oil utgaven som opprinnelig tenkt?
    Er det eventuelt andre nettsider som anbefales å handle fra?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du kan fint bruke de du har bestilt, siden verdien er den samme.
    men du vil ligge søvnløs om nettene og lure på om lyden blir enda bedre med silver in oil.
    jeg er glad i sistnevnte.
    kjøper stort sett alt av kondiser, spoler og motstandere fra hificollective, siden de har et stort utvalg.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger, godt å få bekreftet det jeg tenkte riktig hva gjelder verdier og bruk, og at de vil kunne fungere.
    Så var det dette med silver in oil ja, det høres jo unektelig bedre ut en snake in oil, så det det spørs på nattesøvnen fremover...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Som Bambadoo skriver så test dem du har bestilt før du køber nye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn