Epos venner:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Med den kombinasjonen bør du være rimelig nært mål, ja...og putevar kan brukes til så mangt. Var de der mine, ville de vært satt på det beste Mike Creek noensinne har bygget: Destiny 2..Grattis!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    BB: Med den kombinasjonen bør du være rimelig nært mål, ja...og putevar kan brukes til så mangt. Var de der mine, ville de vært satt på det beste Mike Creek noensinne har bygget: Destiny 2..Grattis!
    Takker så meget Auditor.

    Joda, jeg er klar over at mange mener at Epos sammen med Creek er en heldig kombinasjon men det handler også om å finne roen med det man har. Etter salg av vår hytte så har jeg Cyrus, Rega og Mcintosh liggende i sine esker og fra tid til annen prøver jeg å bytte fordi jeg er nysgjerrig. Cyrus og Rega tilfører mer energi. Mcintosh tilfører...tja... det som Mcintosh alltid tilfører, men jeg er ikke i stand til å si at noen av dem spiller bedre en rørforsterkeren. Annerledes - ja. Men bedre - tja. I tillegg har rørforsterkeren noe som den deler med Mcintosh - eierglede. Det er noe eget med røra som gløder og jeg finner det interessant å ha en mulighet til å bytte på rør når dem endrer lydbildet såpass radikalt som dem gjør.

    Skulle jeg endre noe på dagens oppsett så blir det å erstatte min MacBook med en Mac Mini fordi jeg mener det hadde gitt et cleanere uttrykk. Jeg kunne nærmest "gjemt" en Mac Mini men jeg ønsker jeg ikke å være avhengig av å bruke min TV som monitor. Kan jeg bruke Audirvana sin remote funksjon på min Ipad eller Iphone til å styre musikken og det rekker til å vekke Mac Mini`n fra dvale så blir det straks mer aktuelt. Jeg kunne også tenkt meg å teste den innebygde DAC`n i forsterkeren mot feks Chord Hugo 2 eller mot en ny fra Henry Audio når den blir klar.

    Mvh
    BB
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Bruker Mac Mini med Audirvana Plus, fungerer glimrende med A+ Remote uten monitor:)
    Jeg har satt den så den ikke går i dvale, så litt usikker på vekke funksjonen.
    Mvh

    Edit: testet, og den vekket Mac Mini fra dvale, men Audirvana må være åpent når den går i dvale:)
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Bruker Mac Mini med Audirvana Plus, fungerer glimrende med A+ Remote uten monitor:)
    Jeg har satt den så den ikke går i dvale, så litt usikker på vekke funksjonen.
    Mvh

    Edit: testet, og den vekket Mac Mini fra dvale, men Audirvana må være åpent når den går i dvale:)
    Tusen takk! Akkurat den infoen jeg trengte :) Da er det bare å finne seg en Mini.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Mac Mini innkjøpt og konfigurert og igjen blir jeg imponert over hvor intuitivt apple sine produkter er. Bruker min flatskjerm som monitor inntil videre men satser på at jeg kan fjerne HDMI kabelen de nærmeste dagene og erstatte den ved å bruke min MacBook Pro som monitor. Kanskje AirPlay funksjonen kan brukes til dette? Jeg må også sette meg inn i strøm (power) funksjonene fordi den går i sleep mode og lar seg ikke vekke med Audirvana Remote+

    -BB-
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Intuitivt, ja...Eneste datamaskiner som imo er dugandes til musikk..Det der bør egentlig ikke være noe stort problem, men du bør kanskje oppdatere til OS-X High Sierra først...Tok ca en dag å gjøre det her, men da holder "boka" et år til..Alt er og blir opplagt etter iTunes, men det er nok løselig uansett..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    BB: Intuitivt, ja...Eneste datamaskiner som imo er dugandes til musikk..Det der bør egentlig ikke være noe stort problem, men du bør kanskje oppdatere til OS-X High Sierra først...Tok ca en dag å gjøre det her, men da holder "boka" et år til..Alt er og blir opplagt etter iTunes, men det er nok løselig uansett..
    Takk Auditor. Jeg oppdaterte den til OS-X High Sierra i går siden den spør om du ønsker å gjøre dette når jeg startet den for aller første gang. Det tok ikke mer en ca 2 timer totalt. Det eneste programmet som den har som ikke følger med OS-X High Sierra er nå Audirvana som er min foretrukne mediaplayer. Skulle jeg plutselig bli veldig opptatt av masse metadata så skal jeg vurdere Roon.

    Mvh
    BB
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BB: Intuitivt, ja...Eneste datamaskiner som imo er dugandes til musikk..Det der bør egentlig ikke være noe stort problem, men du bør kanskje oppdatere til OS-X High Sierra først...Tok ca en dag å gjøre det her, men da holder "boka" et år til..Alt er og blir opplagt etter iTunes, men det er nok løselig uansett..
    Vel, jeg er vel en av de her inne som faktisk har laget musikk som har gjort det stort i den store, vide verden. Og denne låten (minus vokal) er spilt inn på en IBM som kjørte Windows 98 SE og Sonar/Cakewalk. Så enhver datamaskin er dugenes til å lage musikk, dermed også å spille av musikk. På slutten av året er Win kompatibel med USB Audio Codec 2 uten bruk av drivere og bridge.


    Jeg har også Mac, men det er den berømte "lampefoten" som står som permanent utstilling i MOMA. Så den er for gammel til noe seriøst i dag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: SKrivebordslampa, ja..Morsom, den og! Men liten. Og som BB sier: De er intuitive. Man slipper å lure på noe som helst. Siste, ikonografiske Win er et absolutt hatobjekt her. Og i iTunes skulle jeg gjerne sett at den grafiske layouten fortsatt hadde blafunksjon MED coverbilde både på lister og totalbibliotek, slik OS-X Lion hadde...Jeg er og bli et albummenneske- hater den agrafiske listeformen dagens playlists bruker dersom man prøver å lage dem. Men siste iTunes for High Sierras har fått fjerna en del unødvendig kødd fra Sierraversjonen også. Dog, ser fortsatt delvis ut til å være designet av en speeda femåring.
     
    Sist redigert:

    Nilzen74

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Innlegg
    40
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Elsker Epos`ene mine. Parret med Creek åpner jeg det beste resultatet. Trenger en A50 til slik at jeg kan bi-ampe. Ja ja, mange prosjekter..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nilzen: Jeg sier bare: KOMPLETT Destiny I BIAMP...Der har du noe å strekke deg etter:cool:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Elsker Epos`ene mine. Parret med Creek åpner jeg det beste resultatet. Trenger en A50 til slik at jeg kan bi-ampe. Ja ja, mange prosjekter..
    Hyggelig å lese at det er flere som er strålende fornøyde. Kjør på med bilder så holder vi denne vennetråden interessant.

    -BB-
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mine strøkne ES11 blir heller ikke brukt.. Blir nok lagt ut med tid og stunder.
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Da melder jeg meg inn her som Epos venn! :cool:
     

    scanspeak

    Medlem
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    10
    Jeg har ett sett es 14 stående som er i bra stand,så melder meg i vennetråden..
    Jeg er vel en av de som en som kan takke Epos inn i evigheten.
    Det var mitt første møte med hifi en gang for 25-26 år siden,den magien es 14 skapte sammen med en electrocompaniet eci 1 gjorde det til at hifi har blitt min greie siden.
    Det ble seg ikke til at det kom epos i hus før for ca 3 år siden😱 men de har kommet for å bli.
    Har B&W 803d til daglig men er stadig meget imponert over hva ES 14 leverer med 250 watt fra McIntosh..
    Mangler desverre orginal standene..så om noen har slike til overs er det bare å synge ut.😂🤞🏻
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Hei alle,

    Jeg er litt på utkikk etter en ny høyttaler til min Rega Brio-R. Tenkte først på Rega RS1, men fikk et tips (fra en av de aktive i denne tråden) om at de vil bli litt "tynne" i min mellomstore stue. Epos ES14 var ett av tipsene. Det ligger et par ute av dem på Finn, men jeg forstår det slik at de absolutt bør stå på stativene og det har jeg per nå ikke plass til.

    Jeg må altså ha dem på tv/stereobenken. Bruker noe demping under de høyttalerne jeg har nå.

    Uansett, det er en del Epos-tilbud der ute, bl.a. på Finn:

    Epos m12i: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130728937

    Epos els-8: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132385407

    Epos K1: Lyric Hifi har på lager til 3000,-

    Hva tenker dere Epos-eksperter om en av disse til Rega Brio-r i en mellomstor stue? Vil det kunne være en god match, eller bør jeg heller bare vente?

    Jeg håper å få meg noe gulvstående/større stativere en gang i framtida, men for nå, så er kompakte høyttalere som kan funke på stereobenken det som kan komme inn i huset her.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Epos ES14 er jo nydelige klassikere, men tror nok ikke jeg ville satt dem på benken av to årsaker: Størrelsen og lyden... :)

    De mer moderne Epos-høyttalerne er nok klart mer mainstream, men vil sikkert fungere fint i hylla.
    Andre forslag som også er ganske flex på plassering, og som mest sannsynlig spiller allround bra med Rega:

    Martin Logan Motion 35XT
    En lang rekke Tannoy og Monitor Audio stativhøyttalere
    Og om du vil kan du få låne outsiderne Klipsch B3 av meg, jeg vet hva den gjør i lag med Rega, og det er moro!!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Håkon:

    Takk så mye for svar! Ja, de gamle Epos ES14 på benk ville blitt HELT feil. Det skjønner til og med jeg som er en amatør på disse tingene.

    Jeg er på et ganske strikt budsjett, så noen av tipsene dine måtte i så fall være brukt.

    Nå har jeg vært i kontakt med Lyric Hifi i Sandvika og skal kanskje en tur dit for en preik om Epos K1 til 3000. Tror de er satt ned en del, så mulig det er en god deal altså.

    Vi får se (og lytte)!

    Hilsen Espen
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    aha, bambadoo, den er din ja! Jeg sier fra evt, bor ti minutter fra Sandvika, så det er lettvint å stikke innom der først.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har et par Epos m5i som i de siste årene har vært i bruk på stua, anlegg nummer to, dvs til tv, film og musikk av og til. Har brukt en gammel litt sliten Harman/kardon avr et eller annet til å drive dem, men siden vi som er bitt av basillen gjerne vil ha mer så har jeg lenge ønsket en ny forsterker til Eposene. Kona har dessverre ment at avr ampen duger og vel så det, men nevnte for en stund siden at hun kunne tenkt seg ny tv benk.
    Derfor skisserte jeg flere løsninger hvor alle førte til ny forsterker til meg og nytt møbel til henne.
    Men hun var ikke helt enig...
    Har jo lest at Creek og Epos skal være en god match, samme eier og designet til å spille bra sammen.
    Så da det dukket opp en creek evolution 50a med dac, sterkt nedsatt demomodell så slo jeg til. Utrolig hva kona godtar så lenge det er salg ;)
    Har vurdert Creek tidligere men funnet ut at det nok ble for dyrt til anlegg nummer to, men nå blir det nok mer musikk på stua også.
    Er spent på hvordan dette blir.
    Anlegget blir optisk ut fra tv gjennom den innebygde dacen, Ruby. Hadde bestemt meg for at forsterkeren måtte ha innebygd dac for å unngå mer kabelrot.
    Høyttalerkabler er noen gamle Cardas kabler jeg har liggende, egentlig beregnet for set røramper men de har funger bra med epos og h/k avr.
     
    Sist redigert:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har noen M12, M12i, M5 eller lignende å selge?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Lyric selger ut sitt restlager av K2 veldig billig. Er det noen her som har levd med dem over litt tid, og kan si hvordan de opplever dem?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hovedsaklig på utkikk etter stativer, og k1 er jeg redd blir litt for små med sine 5`` elementer.
    Men om noen har erfaring på k2 så rop ut
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da er jeg offisiell venn:

    41B7BA99-CD37-45B6-8EDE-913228253DE4.jpg


    Har bare rukket å høre 15 minutter på et utvalg av yndlingslåter. Jeg liker hva jeg hører så langt! Førsteinntrykket er at de er rimelig enkle å plassere.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Erververt nylig et par kosmetisk slitne Epos ES14 som også viste seg å ha en defekt diskant. Etter god hjelp på forumet her fikk jeg fatt i nye registre (dome/spole) til de og byttet disse, samt kondensatorene. Når de da ble frisket opp i fargen og oljet, ser de ikke så verst ut nå synes jeg. Lyden faller virkelig i smak, og det er forbausende hvor fyldig og dynamisk en 6.5" kan spille, for ikke å snakke om den transparente mellomtonen og detaljerte diskanten. Har en følelse av at disse blir i stua en stund. Har ikke originale stativer, men tror høyden skal stemme greit. De som har originale stativer - hvor høye er de? Hvordan er det forresten med forskjellige versjoner av disse? Dette er mk2 tror jeg, med doble terminaler bak og fast faseplugg i bass/mellomtone.
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mener at de originale stativene er ca 50cm høye, uten å være helt sikker.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Takk! Ja, mine er 45 uten, så med litt lange spikes vil jeg få omtrent det samme. Foretrekker du front-trekk lydmessig?
    Jeg bruker snell J2 på stativene. Solgte mine epos. Jeg har passert 50 hører nok ikke noen forskjell med uten frontrekk. 😊
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jakten på gode britiske bokser har endelig ført meg til et par ES14, med originale stativer. De er i fin og god stand, dog skal kabinettene få seg en liten omgang med lett sandpapir og friskes opp litt. Disse er i eik, anbefaler dere å benytte olje eller voks på disse? Jeg tenker også å bytte ut kondensatoren i diskanten slik flere har gjort, hva slags kondensator anbefaler dere? Og hvor er det enklest/greiest å få kjøpt/bestilt disse?

    Skal få lagt ut et bilde eller to om litt.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noe nytt om Epos etter de ble kjøpt opp av FinkTeam?
    Mange dyktige folk der som burde få til noe kult med Epos.
     

    Audiocom HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.07.2020
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har noe nytt om Epos etter de ble kjøpt opp av FinkTeam?
    Mange dyktige folk der som burde få til noe kult med Epos.
    De arbeider med 2 modeller foreløpig. Begge skal være i Robin Marshall sin "ånd". Foreløpig info forteller om 2-veis konstruksjoner. Først ut er en gulvstående med 8-tommer så en stativmodell med hakket mindre midbass.

    Med tanke på kompetansen hos FinkTeam og fokuset på detaljer, så kan vi nok regne med gjennomførte modeller. Prismessig snakker vi godt stykke under dagens rimeligste modell i FinkTeam sitt sortiment. Lansering er planlagt i 2021.
     

    Audiocom HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.07.2020
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Det blir spennende.
    Ja, det blir veldig spennende. Karl-Heinz Fink har vært involvert i utviklingen høyttalere for flere britiske høyttalermerker, og når vi ser resultatet disse og andre prosjekter, samt hva de får til når de "får gjøre som de vil" i egen merkevare, er troen stor på at dette kan gi Epos en renessanse som merkevare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn