Er $80.000 høyttalerkabler overkill?

M

mr hifi

Gjest
eller dei testett ikkje dette flere ganger, annet at dei hørte et par kabler på ny på slutten for og vere sikkre i bedømelsen dei gjore, konklusjonen ble også at lyttetesten stemte meget bra med målinge som var gjort på kablene.
Og for min del stemmer resultate godt med den erfaringen eg sjøl har med kopper vs sølv, pss ( Perfect-Surface Silver ) kabler har gjort underverker i mitt opsett verfall, mer detalier, dypere lydbilde, fjernet kvasshet i diskant, mer analog lyd rett å slett.
 
Sist redigert av en moderator:
L

larsmartin

Gjest
Jeg tror på at målemafien ikke klarer å måle forskjeller, men det er helt klart hørbart. Signalkabler er heller ikke det letteste å høre forskjell på. Alle som tester selv erfarer at strømkabler har størst påvirkning for lyden.
 
M

mr hifi

Gjest
Dei har hatt store problem med å måle kabler i dei testene dei har hatt, og måtte få hjelp av flere kabel produsenter for å lære å måle kabler rett, dei måtte også skaffe seg nytt måleutstyr, kablene måtte måles når dei var i bruk, og det var musikk signal som gikk gjennom dei, så det var vanskelig og få til, men fult mulig med rett kunskap, helt enig med det med strømkabler, var der det bjynte for meg, samtidig med strømrens.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.055
Antall liker
8.315
Torget vurderinger
1
Tror ikke det er strømrens enkelte har blitt eksponert for, men hjernevask....
 
L

larsmartin

Gjest
Dei har hatt store problem med å måle kabler i dei testene dei har hatt, og måtte få hjelp av flere kabel produsenter for å lære å måle kabler rett, dei måtte også skaffe seg nytt måleutstyr, kablene måtte måles når dei var i bruk, og det var musikk signal som gikk gjennom dei, så det var vanskelig og få til, men fult mulig med rett kunskap, helt enig med det med strømkabler, var der det bjynte for meg, samtidig med strømrens.
Jeg kan garantere deg med 100% sikkerhet at ingen her på hfs kan måle forskjell på kabler om den ikke er unik dårlig, her er forskjell på kabler 100% bullshit. Hadde ikke giddi å tatt opp diskusjon engang så er du advart! 🤪
Bikkja over er allerede i gang! 😳
 
M

mr hifi

Gjest
Er dessvere for mange som tror jorden er flat og har sett og lest formye av Amir på ASR :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.006
Antall liker
11.407
Sted
Ytterst i havgapet...
Vitenskapelige observasjoner og bevis biter ikke på de som har bestemt seg for at jorda er flat og at sola går i bane rundt jorda.... ;)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.127
Antall liker
2.625
Torget vurderinger
16
Eg synes det er greit med målinger, på kabler, høytalere og annet ustyr, det kan gi noe informasjon. men det er først å fremst lyden som bestemmer hva eg kjøper og vil bruke i mitt anlegg, når det kommer til lyd så er det mye som ikkje kan måles av forskjeller i kabler, høytalere og elektronik, men som det meneskelige øret lett fanger opp.
Jeg gidder ikke diskutere kabler, men alt vi kan høre kan måles. Vi kan også måle uendelig mye som vi ikke kan høre. Audiofile overvurderer den menneskelige hørsel omtrent like mye som de undervurderer hva som kan måles. Man kan måle ekkoet etter The Big Bang så jeg tror 20-20000 hz skal gå helt greit.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.109
Antall liker
20.458
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Synes det er kjekt når andre også forstår hva vi "audiophile" gjør og hvorfor.
Hektet meg spesiellt på denne.
Hvem er "Vi Audiophile"??
Er det en klubb, som krever medlemsskap??
Er det et sted, der man får et diplom, for å ha bestått prøven??
Krever det, at man har har nokk penger til å kjøpe fantasikabler??
Eller er det en selvutnevnt tittel, så man kan føle seg bedre enn alle andre/fremstå som
professor i noe, man kanskje ikke har peiling på likevel??

Spør for en venn, som veldig gjerne vil være Audiophil/phool ;)
 
M

mr hifi

Gjest
noe som skurrer med denne testen iallefall. hadde samme kabel (dog i singelwire) og de låt merkelig på alle høyttalere jeg koblet på, i årevis. f.eks supra ply 3.4 låt helt motsatt av denne.
https://www.audiosciencereview.com/...ost-superflatline-speaker-cable-review.45615/
Har selv hatt slike kabler, og hørt slike kabler hos andre, hos meg ble det også noe rart med lyden, samme har det vært i andre anlegg eg har hørt med slike kabler, er ikkje sikker på hva som gjør det, men lyden ble mer anstrengt, komprimert på et vis.
 
M

mr hifi

Gjest
Hektet meg spesiellt på denne.
Hvem er "Vi Audiophile"??
Er det en klubb, som krever medlemsskap??
Er det et sted, der man får et diplom, for å ha bestått prøven??
Krever det, at man har har nokk penger til å kjøpe fantasikabler??
Eller er det en selvutnevnt tittel, så man kan føle seg bedre enn alle andre/fremstå som
professor i noe, man kanskje ikke har peiling på likevel??

Spør for en venn, som veldig gjerne vil være Audiophil/phool ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile det er wikis tolkning av audiphile, ellers er det nåk et bregrep som ikkje er skrevet i sten hva det betyr og hvem som kan kalle seg det.
 
M

mr hifi

Gjest
Jeg gidder ikke diskutere kabler, men alt vi kan høre kan måles. Vi kan også måle uendelig mye som vi ikke kan høre. Audiofile overvurderer den menneskelige hørsel omtrent like mye som de undervurderer hva som kan måles. Man kan måle ekkoet etter The Big Bang så jeg tror 20-20000 hz skal gå helt greit.
Ja det var eg også helt overbevist om tidligere, så har kjøpte meg selvsagt litt utstyr for og måle hva som kommer ut av høytalerene, har også ein del mikrofoner å slikt ligende etter å ha drevet litt med å ta lydoptak av høytalere og utstyr, så det var en enkel sak å måle og se musiksignalet eg sendte ut høytalerene, og ta dette opp, med samme mikrofon som eg tok målingene med, og spille dette optake på nytt gjennom anlegget, så fant en jo fort ut at det hørtes ganske så anerledes ut, signalet ser likt ut det, men det er mye et øre fanger opp, som en mikrofon ikkje fanger opp,
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.021
Sted
Kongsberg
Ja det var eg også helt overbevist om tidligere, så har kjøpte meg selvsagt litt utstyr for og måle hva som kommer ut av høytalerene, har også ein del mikrofoner å slikt ligende etter å ha drevet litt med å ta lydoptak av høytalere og utstyr, så det var en enkel sak å måle og se musiksignalet eg sendte ut høytalerene, og ta dette opp, med samme mikrofon som eg tok målingene med, og spille dette optake på nytt gjennom anlegget, så fant en jo fort ut at det hørtes ganske så anerledes ut, signalet ser likt ut det, men det er mye et øre fanger opp, som en mikrofon ikkje fanger opp,
Og det der er et bevis for at...?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.021
Sted
Kongsberg
Nei om det er et bevis for noe skal eg ikkje påstå, men slik ble jalfal resultatet hos meg gang på gang.
Ja, og det heller ikke noe mystisk med det. Å ta opp lyd på den måten og spille det av igjen gir selvfølgelig en helt annen lyd.
Det virket som at det på en måte skulle bevise at øret fanger opp ting en mikrofon ikke gjør. Det kan jo være verdt å reflektere over at alt vi hører fra stereoanlegget som regel er fanget opp fra nettopp en mikrofon.
Det å måle lyd og elektronikk krever en del bakgrunnskunnskap.
 
M

mr hifi

Gjest
Ja, og det heller ikke noe mystisk med det. Å ta opp lyd på den måten og spille det av igjen gir selvfølgelig en helt annen lyd.
Det virket som at det på en måte skulle bevise at øret fanger opp ting en mikrofon ikke gjør. Det kan jo være verdt å reflektere over at alt vi hører fra stereoanlegget som regel er fanget opp fra nettopp en mikrofon.
Det å måle lyd og elektronikk krever en del bakgrunnskunnskap.
Ja absolutt, det vi stortsett hører på et stereo anlegg er jo tatt opp av en mikrofon, men er jo også mikset så det skal høres ut på en vis måte, men som sagt så såg musikk signalet helt likt ut på begge filer, og mikrofonen målte helt det samme, men det hørbare resultatet var meget forskjellig. men eg har selvsagt verken godt nåk måleutstyr eller kunskap til og kunne presantere noen beviser for det, eller forklare det noe serligt nermere, det å måle forskjeller i kabler er jo forsåvidt greit, men å måle hva slike forskjeller utgjer lydmessigt er mye mer komplisert, men det er det jo selvsagt flere som gjør.
 
Sist redigert av en moderator:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Ja det var eg også helt overbevist om tidligere, så har kjøpte meg selvsagt litt utstyr for og måle hva som kommer ut av høytalerene, har også ein del mikrofoner å slikt ligende etter å ha drevet litt med å ta lydoptak av høytalere og utstyr, så det var en enkel sak å måle og se musiksignalet eg sendte ut høytalerene, og ta dette opp, med samme mikrofon som eg tok målingene med, og spille dette optake på nytt gjennom anlegget, så fant en jo fort ut at det hørtes ganske så anerledes ut, signalet ser likt ut det, men det er mye et øre fanger opp, som en mikrofon ikkje fanger opp,
Dette må være trolling.

Jeg vet det er fredag men 😄
 
M

mr hifi

Gjest
Eg ga jalfal opp forsøket med å måle andre forsjeller en frekvens kurve på høytalere.
336753800_942326070133169_4857826601885624433_n (2).png
 
M

mr hifi

Gjest
Jeg ser du har en high end internet switch også. Hva er det?
En nettverk switch ja, har prøvd mye forskjeligt av slikt, da det er streaming av musikk, anlegget mitt er mest brukt til, eg bruker en LHY sw8 switch, den har gitt best resultat hos meg av dei eg har testet.
 
M

mr hifi

Gjest
594$ ?
Det kan umuligt være "highend" 😂
er ikkje spesielt dyr, men det er vel mer en pris som avgjør om noe er high end, men finnes billigere alternativer som også er ganske bra, Netgear gs 108T v3
blant annet, men da bør man ha en lineær strømforsyning på den.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.785
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
De gjør ikke det. Ren marketing selvsagt. Det gjøres forøvrig ved 70 grader Fahrenheit. Blir liksom mer seriøst da?.... Jaysaudiolab er en ren suppe med "se på meg, se så viktig jeg er" budskap.
Liker bedre ocd hi-fi guy Micky fra 11stereo. Han lager de kuleste og mest rocka kablene i hele bransjen. Verastarr. Han pisser på alle.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg har en bedre deal til dere, hifibomuldspinner som renser ørene til den grad at man kan høre forskjel uansett om man endrer noe eller ei.
Til den nette summen av 10000 Nok per stk venstre eller høyre pinne er det en gavepris. 10% ekstra for venstrehendte. Obs. begrenset antall, tar i mot bestillinger frem til midnat.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.127
Antall liker
2.625
Torget vurderinger
16
Liker bedre ocd hi-fi guy Micky fra 11stereo. Han lager de kuleste og mest rocka kablene i hele bransjen. Verastarr. Han pisser på alle.
OCD Mikey burde pisse på seg selv, han er en juksemaker. Han reverserte fase på det ene sporet i "COPPER VS. SILVER" testen han kjørte. En uærlig fyr.
 
Topp Bunn