Mat, drikke og røyk Er baccalao festmat for en rund dag?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er litt i tvil.....Rettere sagt: Madammen er ikke helt enig med meg.

Har rund dag i år, og hadde tenkt å invitere et høvelig antall mennesker til å feire denne sammen med meg. Inntil i går, hadde jeg planer om å holde hele gildet i tkr Towers, i mangel av tiltalende selskapslokaler.

Men så var vi her i går:

.....og spiste en jævlig god baccalao!

Det begynte å klikke oppe i hodet mitt, og jeg fikk tanken å busse hele selskapet ut hit, fore dem på "all you can eat" baccalao m/tilbehør, og busse dem tilbake til tkr Towers.

Madammen synes at det er litt for lite festlig med baccalao, men jeg synes at omgivelsene og settingen nærmest påbyr slik mat.

-Meninger, feedback??

mvh

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
Etter min mening er det helt klart festmat. Bodde på Sunnmøre i fire år, og der er det ganske vanlig mat til festligheter. Vi har tatt det med oss denne "tradisjonen" og serverer både vanlig og "hvit baccalao" når vi samles.

• Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Etter min mening er det helt klart festmat. Bodde på Sunnmøre i fire år, og der er det ganske vanlig mat til festligheter. Vi har tatt det med oss denne "tradisjonen" og serverer både vanlig og "hvit baccalao" når vi samles.
Takker!

Hva er hvit baccalao?

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Uten tomat(saus) Som pizza bianco. Most def festmat

• Liker

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Ja, jeg blir i feststemning når det kommer baccalao på bordet!

Hvit baccalao er laget med hvit saus? Baccalao er vel alt du kan finne på med klippfisk, og ikke bare den røde gryten vi kjenner som baccalao.M

Mvh

• Liker

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.270
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Må nok støtte madammen din tkr.
Fisk er godt og kan gjerne brukes til festmat, men Baccalao er ikke festmat imo.
Stedet og ideen er strålende, men klippfisk er knapt nok hverdagskost, på lik linje med paella.

• Liker

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.132
Sted
Holmestrand
Festmat og vel så det. Serverte bacalao til 20 stk der godt over halvparten kikka seg nervøst rundt da de fikk maten på bordet. Jeg hadde lagd rikelig (håp om restemiddag), men det var ikke flisa igjen. Knep til og med en skeptiker på kjøkkenet som klarte å finne noe i gryta etter at vi hadde spist.

serveringstedet så trivelig ut. Hvor er det?

• Liker
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt skeptisk. Kan være veldig god mat, men det er litt som å servere en god betasuppe.

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Hmmm, jeg har 9 Portugisiske kolleger på kontoret, som lo godt når jeg foklarte hva det er vi kaller Bacalao. Wikipeida foreslår: Bakalao er på norsk en klippfiskrett med opprinnelse i Portugal. Tradisjonen forteller at den ble introdusert i Kristiansund av fiskeoppkjøpere fra Baskerland i Spania på begynnelsen av 1800-tallet.
Videre sier Wikipedia: Ordet bakalao på spansk (bacalao) og portugisisk (bacalhau) betyr rett og slett torsk, og fersk, usaltet torsk omtales som bacalhau fresco. Bakalao er i den latinske verden et mye mer omfattende begrep enn på norsk, og kan oversettes som en klippfiskrett. (Portugiserne uttaler dette "bakkaljao") og mener at dette er en grunnrett som kan være både til hverdags. og kan serveres med "ørten-og-fjørti" tilbehør som festmat. Vår variant med tomat og løk er klart en Spansk variant, mens den hvite er mest utberedt over hele den Iberiske halvøya. Mine kolleger kjente bare den "hvite" varianten, som ikke nødvendigvis lages med hvit saus, men som ikke under noen omstendighet ble laget med tomatsuas, det kunne de ikke skjønne hadde noe med Bacalao å gjøre i det hele tatt, det var ihvertfall ukjent for dem.
Men at Bacalao var festmat det var det ingen diskusjon om. Ellers har de mer enn 1000 oppskrifter på Bacalao i portugal.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.874
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vi hadde en liten familiesammenkomst på Restaurant Amalie her i Narvik, og mesteparten (bortsett fra en) spiste forskjellige Baccalao-varianter. Alle likte det de hadde fått servert, og for min del hadde det ikke vært av veien i festlig lag. Den plassen anbefaler jeg - veldig god mat :)

Ikke for det - jeg har fått servert Baccalao på andre plasser, som ikke var godt, også, så man må jo kunne stole på kokken :)

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Dette er festmat like bra som noe, en eksotisk parallell til fårikal nærmest... Rammen rundt det hele gjør det enda festligere pluss at det tar stresset vekk fra jubilanten, vel så viktg! Meget fornuftig modell. Kjør i vei. Invitasjon kan sendes på PM. :cool:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Ingen tvil om at dette er festmat. Helst en sterk en med masse hvitløk og spansk chili.
R

• Liker

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Istemmer Sluket.
En god fest starter med å senke skuldrene. Festmat, er god mat, baccalao er bedre enn gøtt. Pina dø meg digg det.

• Liker
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan heller ikke skjønne annet. Bacalao er jækla godt. Men, som ved servering av lutefisk, kanskje en idé med pølse og lompe til ungene?

• Liker

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
I gamle dager var vel festmat noe man ikke hadde råd til i det daglige. På kysten var festmat synonymt med kjøtt, og da gjerne fra kalv eller okse. Gris og sau hadde de selv. Dette er nå snudd helt om. De gamle tradisjonene med lutefisk, hvitfiskball, saltfiskball, gammelsalta sei og klippfisk har fått en renessanse. Ser en på prisen, så er klippfisken i dag dyr nok til å kunne kalles festmat, og kjenner en etter så er den det også:)

• Liker
R

Roysen

Gjest
Helt klart ypperlig festmat, tkr.

Bacalao er noe av det beste jeg spiser og vi har en to, tre varianter jeg gjerne deler dersom det er interessant selv om det kanskje er litt OT. En er av den tradisjonelle typen med tomatsaus, en serveres kald med klippfisk, masse gode grønnsaker og kokte egg og den siste er en karibisk variant som serveres med stekte bananer og safran i sausen til klippfisken.

Ellers er det det Januscp skriver veldig sant. Dersom man reiser til Brasil (tidligere kolonisert av portugiserne) og forteller at man er nordmann kommer brassene som oftest umiddelbart med assosiasjonen til bacalhau (klippfisk) som de synes er at av deres kulinariske høydepunkter. Svært mye av klippfisken som importeres til Brasil kommer fra Norge. Der nede finnes det dedikerte bacalhau restauranter som har 15 - 20 forskjellige varianter av tilberedninger av klippfisk med tilbehør. For mange brasilianske familier er det en tradisjon å samles for å gå ut å spise bacalhau på søndager. Så bacalhau er helt opplagt et av de viktigste norske kulinariske bidragene til verden utenfor Norge selv om det ikke er så utbredt her i landet. I så måte helt på sin plass som festmat.

....og som med all spicy mat er det jævlig godt med en iskald øl til som ikke må være alkoholholdig for de som foretrekker det.

Ellers må jeg få gratulere med forestående rundt jubileum.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Bacalao er helt klart festmat. Tomatsaus-varianten var min debut til det å spise fisk. Retten kan varieres i det uendelige, dog laget fra grunnen & av en dyktig kokk. Hyggelig å se at du fyller 50 forresten.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ja, da er det ihvertfall ingen tvil om at flertallet som har gitt tilbakemelding anser baccalao som festmat!

Det gleder meg. Madammen var forøvrig ikke helt imot, men som flatlandstysker med vel 200 km til nærmeste saltvann var dette baccalao- forslaget mitt litt uvant for henne.

Hadde svigerfar på 90 med til Glesvær i går, og han hadde garantert aldri i sitt lange liv spist baccalao i noen som helst form. Men det gikk rett ned kleiva på ham, gitt, og det var ikke så mye som en potetbit igjen på tallerkenen da han var ferdig. :)

Da bestiller jeg plass til sånn ca. 40 personer i dag.

Er det noen der ute som kan fortelle meg hva slags tilbehør en skal ha til baccalao?

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bacalao er helt klart festmat. Tomatsaus-varianten var min debut til det å spise fisk. Retten kan varieres i det uendelige, dog laget fra grunnen & av en dyktig kokk. Hyggelig å se at du fyller 50 forresten.

mvh
Får takke for komplimentet, da, og konstatere at jeg skriver yngre enn jeg er.....:cool:

.........Men du bommer nok med et tiår.

mvh

V

vinyl-jønki

Gjest
tkr@ Go for it.Helt klart mat for et festlig lag, det er din dag?
Forøvrig,kan det da passe at jeg kommer over for den pilsen du skylder meg?:rolleyes::cool:;)

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.270
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Øl og livets vann, mener jeg passer godt.
For de som liker vin er jeg på gyngende grunn, den skal bare være god enten den er rød eller hvit:rolleyes:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kan heller ikke skjønne annet. Bacalao er jækla godt. Men, som ved servering av lutefisk, kanskje en idé med pølse og lompe til ungene?
Vel, de yngste ungene som kommer til festen er 25.....

Men hadde nå planer om å sette opp et alternativ til dem som ikke kan, eller vil, spise fisk.

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
onkelen til lovequeen feiret sin 70 årsdag på en gard (fra 1700-tallet) i Folldalen for mange år siden. Baccalaoen var en eneste liten dugnad på formiddagen for oss nærmeste. Passe uhøytidelig, og ekstra smaklig godt med fjellheimen til alle kanter. Alle mann til baccalaogrytene (!?)

Inspirert av tråden, må middagsinvitasjonen til King Khan med familie i helga tilføyes bacalao på menyen (grillet kvalkjøtt ++ er allerede lovet), og Roysen, du må gjerne komme med dine tips, veldig ON T i mine øyne. :)

king khan music

R

Roysen

Gjest
Drikkeforslag til bacalao:
Akevit - Lysholm Bacalao Aquavit - (Artikkelnr 39570 bestillingsutvalget på polet)
Hvitvin - Solar de Serrade Alvarinho (Artikkelnr 42594 bestillingsutvalget på polet)
Rødvin - Niepoort Douro (Artikkelnr 45269 basisutvalget på polet)
Øl - Gullmack (Basisutvalget på polet)

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Drikkeforslag til bacalao:
Akevit - Lysholm Bacalao Aquavit - (Artikkelnr 39570 bestillingsutvalget på polet)
Hvitvin - Solar de Serrade Alvarinho (Artikkelnr 42594 bestillingsutvalget på polet)
Rødvin - Niepoort Duoro (Artikkelnr 45269 basisutvalget på polet)
Øl - Gullmack (Basisutvalget på polet)

Mvh
Roysen
Takker, Roysen!

mvh

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Visste at jeg trakk fra 10 år. Bier und Schnapps er ypperlig tilbehør.

mvh

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Torsk må være verdens mest oppskrytte fisk hva smak angår, uten div tilsettinger av krydder og salt smaker den i seg selv absolutt ingen verdens ting.
Og den tradisjonelle 'norske bacalaoen' egner seg ikke til mine fester, heller ikke som menneskeføde.
Når det er sagt.. jeg vil tro at så mye som 90% av den norske befolkningen er uenige med meg, så kjør på med bacalao, som riktignok ikke er navnet på en matrett men en oversettelse av ''torsk''

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
(............), og Roysen, du må gjerne komme med dine tips, veldig ON T i mine øyne. :)
Tiltredes.

mvh
Ok, here it goes.

Klippfisk må vannes ut før man kan spise den. Så legg klippfiisken i vann i 2 - 5 døgn før tilberedning (følg anvisning på pakken). Klippfisk fåes enten kjøpt som fileter, som hele fiskesider eller som stykker med bein. Jeg synes at det kan være mye jobb å ta ut bena på klippfisk, så jeg foretrekker å kjøpe benfrie fileter. Har du kjøpt klippfisk med skinn og/eller bein bør dette fjernes før servering. Rettene er beregnet til 4 personer.

1) Bacalao med tomatsaus
Ingredienser:
- 900g ferdig utvannet klippfisk
- 1dl olivenolje
- 2 løk
- 6 hvitløksfedd (jeg liker hvitløk veldig godt, men dersom man er litt mer reservert kan antallet reduseres etter smak og behag).
- 1 hakket kvast kruspersille
- 1 spiseskje tørket oregano
- 12 plommetomater
- 4 røde jalapeno chilli (jeg er glad i spicy mat, men dersom man er litt mer reservert kan antallet reduseres etter smak og behag).
- 1 rød paprika
- 1 grønn paprika
- 1 gul paprika
- 1 glass sorte oliven
- 6 poteter
- 1/2 dl tørr hvitvin
- salt & pepper

tilberedning:
Snitt opp paprikaene i strimler men ta ut kjernehuset og frøene. Finhakk chilli med frøene. Skjær et kryss i skinnet på toppen av tomatene. Kok opp vann. Legg tomatene i det kokende vannet og vent til skinnet begynner å løsne rundt krysset. Ta ut tomatene og dra av skinnet. Grovhakk tomatene og sett til side i en bolle. Skrell potetene og del de i skiver. Skjær fisken opp i passelige 5cm stykker. Varm opp olivenoljen i en gryte. Stek fiskestykkene og potetene gyllene i oljen. Ha i hakket hvitløk, løkene skjært i ringer, hakket chilli, snittet paprika, oliven, hakket kruspersille, tørket oregano og hakkede tomater. Bland forsiktig og la alt småkoke i 5 minutter. Ha i hvitvin. Sett gryten i stekeovn ved 220 grader i 20 minutter. Smak til med salt og pepper. Jeg er som sagt glad i spicy mat, så jeg serverer gjerne cayennepepper til samt noen pariserloff med smør til og gjerne en grønn salat. Gresk salat med Tzatsiki er også godt til. Øl med eller uten alkohol som drikke er obligatorisk. Gullmack er da en favoritt.

2) Bacalaosalat
Ingredienser:
- 800g ferdig utvannet klippfisk
- 500g friske blåskjell
- 500g ferske reker
- 2 sjalottløk
- 1 kvast finhakket bladpersille
- 2 dl hvitvin
- 2 røde løk
- 2 gule løk
- 1 fetaost
- 6 spiseskjeer smør
- 2 hvitløksfedd
- 5 nypoteter
- 2 spiseskjeer brødrasp
- et glass grønne oliven
- et glass sorte oliven
- 5 hardkokte egg i båter
- 1 kvast finhakket kruspersille
- extra Virgin olivenolje (finn frem den beste du har)
- hvitvinseddik
- Santa Maria Tellicherry Black Pepper
- salt

tilberedning:
Skrell og finhakk sjalottløken. Vask, skrubb og skyll blåskjellene. Kast de som er døde (ikke gjør motstand når du forsøker å åpne de). Kok blåskjellene i sjalottløken, hvitvinen og bladpersillen til blåskjellene åpner seg. Ta ut blåskjellene og ta vare på kraften (den egner seg ypperlig som basis til supper med fisk eller skalldyr). Kast de blåskjellene som fortsatt ikke har åpnet seg og sett de andre til side. Rens rekene og sett også de til side. Del fisken i passelige 5cm stykker. La fiskestykkene trekke 15 minutter i kokende vann. Kok potetene med skallet på. Avkjøl potetene i kaldt vann og del i skiver. Skrell og finhakk rødløken. Del opp fetaosten i små terninger. Finhakk løk og hvitløk og stek i smøret til de er gyllene. Smør en stor ildfast form eller gryte med olje. Legg først et lag i gryten med med fisk, poteter og stekt løkblanding. Kvern over pepper. Leg et nytt lag med fisk, poteter og stekt løkblanding. Kvern over pepper på nytt. Dryss med brødsmuler på toppen. Sett formen/gryten i ovn ved 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøl retten og pynt på toppen med blåskjell, reker, fetaost, hakket kruspersille, hakket rød løk, oliven og eggbåter. Sprinkle over extra Virgin olivenolje og hvitvinseddik. Serveres med baguetter og hvitløkssmør samt enten Solar de Serrade Alvarinho hvitvin eller Niepoort Douro rødvin.

3) Karibisk bacalao
Ingredienser:
- 1 hakket løk
- 4 hakkede hvitløsfedd
- 4 plommetomater
- 1/2 dl vann
- 1 snittet gul paprika uten frø og kjernehus
- 2 skrelte og hakkede gulrøtter
- 2 hakkede røde japapeno chilli med frø
- 4 hakkede vårløk
- 1/4 snittet hodekål
- 6 spiseskjeer sterk chillisaus
- 6 dråper Tabasco
- 1 pakke safran
- 2 spiseskjeer matolje
- 6 grønne bananer
- 4 spiseskjeer smør
- 2 stilker fersk vanilje
- 4 spiseskjeer sukker

tilberedning:
Skjær et kryss i skinnet på toppen av tomatene. Kok opp vann. Legg tomatene i det kokende vannet og vent til skinnet begynner å løsne rundt krysset. Ta ut tomatene og dra av skinnet. Grovhakk tomatene og sett til side i en bolle. Fres løk og hvitløk gyllene i en gryte. Tilsett tomatene og vannet. Småkok i 5 minutter. Tilsett paprika, gulrøtter, chilli, vårløk, hodekål og chillisaus. Varm opp oljen i en annen kjele og tilsett safran. Hell olje/safran-blandingen over grønnsaksblandingen. Ha i fisken og sett på lokk. La dette trekke i fem minutter. Smak til med salt og tabasco. Kok opp vann og legg i bananene med skallet på. Når skallet har blitt brunt kan banenene tas ut. Det tar kun kort tid. Ta skallet av bananene og del de på langs. Smelt smøret og sukkeret til karamell i en kjele eller gryte. Del vaniljestengene på langs, skrap ut frøene i vaniljestengene og tilsett både frøene og stengene i karamellen. Legg banenene i karamellen og stek til gyllene. Server gryten med bananene og evt kokt ris. Til denne retten liker jeg å drikke tørr Gewurztraminer hvitvin.

4) Bolinhos de bacalhau - brasiliansk klippfisk-snacks
Denne retten lages originalt med klippfisk. Jeg lager den imidlertid normalt med fersk torsk i stedet. Jeg oppgir imidlertid orginaloppskriften her i trådens ånd.

ingredienser:
- 90 gram hvetemel
- 60 gram maisenna
- 1 egg
- 3/4 dl kremfløte
- 1,5 dl vann
- 3 teskjeer bakepulver
- 2-3 spiseskjeer maisenna
- 1 kg ferdig utvannet klippfisk
- 1 kvast bladpersille
- 3 skrelte hvitløksfedd
- 1,5 dl hvit trøffelolje
- 1 teskje cayennepepper
- 1 liter helmelk
- 1 liter druekjerneolje
- hvit pepper
- Maldonsalt

tilberedning:
Lag tempurarøren ved å vispe sammen mel, maisenna, egg, fløte, vann og bakepulver i en bolle til en glatt røre. Finhakk hvitløk. Del klippfisken i 5cm stykker. Varm opp melken til kokepunktet. Ha klippfisk og hvitløk i melken, skru ned varmen og la det trekke i 10 minutter. Ta hvitløken og fisken ut av melken og over i en kjøkkenmaskin mens fisken er varm. Kjør kjøkkenmaskinen på høy hastighet. Spe med en tynn stråle varm trøffelolje etter hvert som oljen absorberes. Smak til med cayennepepper, salt, hvit pepper og finhakket bladpersille. Massen skal ha konsistens som en tykk krem. Er massen for tykk kan den spes med litt av melken fisken og hvitløken ble trukket i. Kjør kjøkkenmaskinen til massen er kald. Form massen til små boller. Vend bollene først i maisenna og deretter i tempurarøren med en gaffel. Fritter de i en gryte med 170 grader varm druekjerneolje til de er gyllenbrune. Legg dem over på kjøkkenpapir og la de få et lett dryss med Maldonsalt. Serveres mens de er varme med en iskald Caipirinha.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
(............), og Roysen, du må gjerne komme med dine tips, veldig ON T i mine øyne. :)
Tiltredes.

mvh
Ok, here it goes.

Klippfisk må vannes ut før man kan spise den. Så legg klippfiisken i vann i 2 - 5 døgn før tilberedning (følg anvisning på pakken). Klippfisk fåes enten kjøpt som fileter, som hele fiskesider eller som stykker med bein. Jeg synes at det kan være mye jobb å ta ut bena på klippfisk, så jeg foretrekker å kjøpe benfrie fileter. Har du kjøpt klippfisk med skinn og/eller bein bør dette fjernes før servering. Rettene er beregnet til 4 personer.

1) Bacalao med tomatsaus
Ingredienser:
- 1dl olivenolje
- 6 hvitløksfedd (jeg liker hvitløk veldig godt, men dersom man er litt mer reservert kan antallet reduseres etter smak og behag).
- 1 hakket kvast kruspersille
- 1 spiseskje tørket oregano
- 12 plommetomater
- 4 røde jalapeno chilli (jeg er glad i spicy mat, men dersom man er litt mer reservert kan antallet reduseres etter smak og behag).
- 1 rød paprika
- 1 grønn paprika
- 1 gul paprika
- 1 glass sorte oliven
- 6 poteter
- 1/2 dl tørr hvitvin
- salt & pepper

tilberedning:
Snitt opp paprikaene i strimler men ta ut kjærnehuset og frøene. Finnhakk chilli med frøene. Skjær et kryss i skinnet på toppen av tomatene. Kok opp vann. Legg tomatene i det kokende vannet og vent til skinnet begynner å løsne rundt krysset. Ta ut tomatene og dra av skinnet. Grovhakk tomatene og sett til side i en bolle. Skrell potetene og del de i skiver. Skjær fisken opp i passelige 5cm stykker. Varm opp olivenoljen i en gryte. og stek fiskestykkene og potetene gyllene i oljen. Ha i hakket hvitløk, hakket chilli, snittet paprika, oliven, hakket kruspersille, tørket oregano og hakkede tomater. Bland forsiktig og la alt småkoke i 5 minutter. Ha i hvitvin. Sett gryten i stekeovn ved 220 grader i 20 minutter. Smak til med salt og pepper. Jeg er som sagt glad i spicy mat, så jeg serverer gjerne tørket Cayenne pepper som tilbehør til samt noen pariserloff med smør til og gjerne en grønn salat. Øl med eller uten alkohol som drikke er obligatorisk. Gullmack er da en favoritt.

2) Bacalaosalat
Ingredienser:
- 800g klippfisk
- 500g friske blåskjell
- 500g ferske reker
- 1 kvast finhakket bladpersille
- 2 dl hvitvin
- 2 røde løk
- 2 gule løk
- 1 fetaost
- 6 spiseskjeer smør
- 2 hvitløksfedd
- 5 nypoteter
- 2 spiseskjeer brødrasp
- et glass grønne oliven
- et glass sorte oliven
- 5 hardkokte egg i båter
- 1 kvast finhakket kruspersille
- extra Virgin olivenolje (finn frem den beste du har)
- hvitvinseddik
- Santa Maria Tellicherry Black Pepper
- salt

tilberedning:
Vask, skrubb og skyll blåskjellene. Kast de som er døde (ikke gjør motstand når du forsøker å åpne de). Kok blåskjellene i hvitvinen bladpersillen til blåskjellene åpner seg. Rens rekene. Del fisken i passelige 5cm stykker. La fiskestykkene trekke 15 minutter i kokende vann. Kok potetene med skallet på. Avkjøl potetene i kaldt vann og del i skiver. Skrell og finhakk rødløken. Del opp fetaosten i små terninger. Stek den gule løken og hvitløken i smøret til de er gyllene. Smør en stor ildfast form eller gryte med olje. Legg først et lag i gryten med med fisk, poteter og stekt løkblanding. Kvern over pepper. Leg et nytt lag med fisk, poteter og stekt løkblanding. Dryss med brødsmuler på toppen. Sett formen/gryten i ovn ved 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøl retten og pynt på toppen med blåskjell, reker, fetaost, hakket rød løk, oliven og eggbåter. Sprinkle over extra Virgin olivenolje og hvitvinseddik. Serveres med baguetter og hvitløkssmør samt enten Solar de Serrade Alvarinho hvitvin eller Niepoort Douro rødvin.

3) Karibisk bacalao
Ingredienser:
- 900g klippfisk
- 1 hakket gul løk
- 4 hakkede hvitløsfedd
- 4 plommetomater
- 1/2 dl vann
- 1 snittet gul paprika uten frø og kjærnehus
- 2 skrelte og hakkede gulerøtter
- 2 hakkede røde japapeno chilli med frø
- 4 hakkede vårløk
- 1/4 snittet hodekål
- 6 spiseskjeer sterk chillisaus
- 6 dråper Tabasco
- 1 pakke safran
- 2 spiseskjeer matolje
- 6 grønne bananer
- 4 spiseskjeer smør
- 2 stilker fersk vanilje
- 4 spiseskjeer sukker

tilberedning:
Skjær et kryss i skinnet på toppen av tomatene. Kok opp vann. Legg tomatene i det kokende vannet og vent til skinnet begynner å løsne rundt krysset. Ta ut tomatene og dra av skinnet. Grovhakk tomatene og sett til side i en bolle. Fres løk og hvitløk gyllene i en gryte. Tilsett tomatene og vannet. Småkok i 5 minutter. Tilsett paprika, gulerøtter, chilli, vårløk, hodekål og chillisaus. Varm opp oljen i en annen kjele og tilsett safran. Hell olje/safran-blandingen over grønnsaksblandingen. Ha i fisken og sett på lokk. La dette trekke i fem minutter. Smak til med salt og tabasco. Kok opp vann og legg i banene med skallet på. Når skallet har blitt brunt kan banenene taes ut. Det tar kun kort tid. Ta skallet av bananene og del de på langs. Varm smøret og sukkeret til karamell i en kjele eller gryte. Del vaniljestengene på langs, skrap ut frøene i vaniljestengene og tilsett både frøene og stengene i karamellen. Legg banenene i karamellen og stek til gyllene. Server gryten med bananene.

Jeg kommer med en oppskrift til litt senere på bacalao - snacks.

Mvh
Roysen
Tom for "liker" så får greie meg med en "tusen takk". :)

mvh

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
226
Er det noen der ute som kan fortelle meg hva slags tilbehør en skal ha til baccalao?

mvh
Som tidligere hovmester/restaurantsjef (en del år siden nå, heldigvis) så føler eg at eg det er på sin plass å bidra i en slik flott tråd :)

Dersom du velger å servere den tradisjonelle "norske" baccalao med tomatisert saus, så kan det være en god ide å servere en frisk salat med en mild rømme/hvitløksdresing ved siden av da noen kan oppleve denne baccalao litt kraftig i smaken.
Velger du en lys baccalao med ostesaus (personlig så vil eg anbefale å servere begge varianter), så trenger du ikke noe annet enn litt ferskt og nystekt brød ved siden av.

Når det gjelder drikke så passer øl og akevitt til begge varianter, er vin på menyen så bør det velges en smaksrik rødvin da en hvitvin vil mest sannsynlig bli for "tam" og "forsvinne" i all den mektige smaken fra baccalaoen.
OBS: Dette med drikke er kun ment som råd og anbefaling, det er personlig smak og behag som bør veie tyngst i slike valg :)

Lykke til med den store dagen.
Mvh
Teddyh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh
Som tidligere hovmester/restaurantsjef (en del år siden nå, heldigvis) så føler eg at eg det er på sin plass å bidra i en slik flott tråd :)

Dersom du velger å servere den tradisjonelle "norske" baccalao med tomatisert saus, så kan det være en god ide å servere en frisk salat med en mild rømme/hvitløksdresing ved siden av da noen kan oppleve denne baccalao litt kraftig i smaken.
Velger du en lys baccalao med ostesaus (personlig så vil eg anbefale å servere begge varianter), så trenger du ikke noe annet enn litt ferskt og nystekt brød ved siden av.

Når det gjelder drikke så passer øl og akevitt til begge varianter, er vin på menyen så bør det velges en smaksrik rødvin da en hvitvin vil mest sannsynlig bli for "tam" og "forsvinne" i all den mektige smaken fra baccalaoen.
OBS: Dette med drikke er kun ment som råd og anbefaling, det er personlig smak og behag som bør veie tyngst i slike valg :)

Lykke til med den store dagen.
Mvh
Teddyh
En skal høre på fagfolk. :)

Hjertelig takk for tips og innspill. Skal formidle det til rette vedkommende.

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.132
Sted
Holmestrand
Ble inspirert av tråden. Nå står storgryta og putrer med en solid ladning som skal serveres til venner i kveld.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.132
Sted
Holmestrand
Festmat og vel så det. Serverte bacalao til 20 stk der godt over halvparten kikka seg nervøst rundt da de fikk maten på bordet. Jeg hadde lagd rikelig (håp om restemiddag), men det var ikke flisa igjen. Knep til og med en skeptiker på kjøkkenet som klarte å finne noe i gryta etter at vi hadde spist.

serveringstedet så trivelig ut. Hvor er det?

Glesvær.

http://www.visitbergen.com/no/Kysteventyret/Produkt/?TLp=387760&Handelsstaden-Glesvar

mvh
Så fint!

Lå der med båt for mange år siden, men da så det ikke slik ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjenner meg litt inspirert jeg også. Skal ikke se bort fra at Roysens tomatbaserte står på programmet neste natthelg.

U

utgatt19288

Gjest

Når kona og jeg lager Bacalao til oss selv eller venner så kommer vi fort i godt humør og feststemning når vi nynner til denne.......

• Liker
S

sorgenfri

Gjest
Hemmeligheten ligger i Oljen!

Baccalao er Fantastisk, og de som tror de ikke liker det- har ikke smakt det, og de vil elske det. Spør om de har Maqavit. En særdeles god følgesvenn til et slikt måltid, og da kommer jo AAss opp..

Lykke til, og god feiring! Jeg stakk av på hytta ALENE da jeg rundet førr...

Topp Bunn